Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-09 09:07

Kajel

Development in Style

Topicstarter
Hey allen,

Zoals al in de titel aangegeven, ben ik benaderd door Spotify met de vraag of ik interesse heb voor hun te komen werken in Stockholm. De functie die ze voor me hebben is me op het lijf geschreven, meer nog dan mijn huidige werk. Mijn vriendin (met wie ik volgende maand ga trouwen) lijkt het ook heel leuk om een avontuur in het buitenland aan te gaan. Ze is ook niet ondersteboven van haar huidige baan, dus mist wat dat betreft weinig.
Nu gaat het vooralsnog enkel om wat email wisselingen met Spotify, maar daarin is al de vraag naar voren gekomen wat voor salaris ik in gedachten heb. Daar heb ik enigszins ontwijkend op geantwoord en ook eerlijk gezegd dat dat van een aantal factoren afhankelijk is. Morgenavond heb ik een interview via Skype, dus wellicht dat het dan weer ter sprake komt.

Nu vraag ik me af of er Tweakers zijn die in Zweden/Stockholm gewerkt en gewoond hebben en mij inzicht kunnen geven in hoe duur leven is in verhouding met de randstad in Nederland. Hoe duur is het huren van een 2 a 3 kamer appartement? Is eten/drinken veel duurder dan in NL? Hoe zit het met telefoon/energie?
Ik heb wel gegoogled, maar het is lastig tussen de bomen het bos te vinden.

Ik moet uiteindelijk een inschatting kunnen maken welk salaris ik realistisch nodig heb om daar afzienbare tijd te kunnen overleven terwijl mijn vriendin/vrouw nog geen baan heeft. Op basis daarvan kan ik onderhandelen met Spotify of concluderen dat het geen haalbare kaart is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nederlandse ambassade aldaar contacteren?

Zweedse ambassade in Nederland contacteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Als het salaris goed is en het voor jouw vriendin geen probleem is, lijkt het mij al met al een leuk avontuur :)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:11
Je moet Hillie even benaderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:33

Basszje

Reisvaap!]

Verwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 11:33:
Nederlandse ambassade aldaar contacteren?

Zweedse ambassade in Nederland contacteren?
Ambassades doen geen dooie poes voor je, die zijn er alleen voor bedrijven en borrels.

Zweden is wel flink duurder dan Nederland. Je kan ongetwijfeld simpel via wat zoeken het modale inkomen te weten komen en er dan een stuk boven gaan zitten ;)

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajel

Kajel

Development in Style

Topicstarter
Thanks voor de reacties tot nu toe! Ambassades doen idd geen drol voor je :) Ik ben er ondertussen via Glassdoor achter wat igg 1 Software Engineer zegt te verdienen bij Spotify in Stockholm. Als ik dat door een calculator heen haal om te kijken wat ik Netto overhou (belasting is echt heel handers geregeld in Zweden), dan moet het goed te doen zijn. Ik heb daarbij wel rekening gehouden met wat minder ervaring van mijn kant en we zullen de broekriem wel iets strakker moeten trekken, maar hey AVONTUUR :)

Ik ga Hillie eens benaderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Vergeet ook niet dat ze jou benaderd hebben, dat geeft je ook wel een goede positie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-07 10:54

Odin

¯¯¯¯¯

Ik woon ook in stockholm en werk als software engineer voor een consultancy bedrijfje. Ik kan je vertellen dat ik veel meer bruto verdien dan ik deed in NL, en ook de belasting schaal lager is ondanks dat (33% tegenover 42% in NL).

Ik en mijn vriendin leven redelijk zuinig, en houden flink wat geld over in de maand om te sparen.
Je moet je ook realiseren dat je een hoop vaste lasten niet hebt hier in zweden, bijvoorbeeld:
- geen zorgpremie, je bent verzekerd via de staat als je belasting betaald.
- wij betalen geen wegen belasting
- energie is goedkoper

Ook mijn vriendin verdient gemiddeld meer dan in NL. Dus ja zweden is een duur land, vooral eten is duurder, maar onder de streep kunnen wij iig veel meer sparen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajel

Kajel

Development in Style

Topicstarter
Thanks voor de antwoorden Odin! Ik was er ondertussen idd achter dat voor de inkomensrange waar ik inzit, het belastingtechnisch nog eigenlijk wel voordelig is. Je beantwoord ook meteen mijn vraag waarom ik niks over zorgpremies kon vinden :)
Als ik vragen mag, heb je je vriendin meegenomen uit NL, of is ze een Zweedse aanwinst? In het eerste geval, was het lastig voor haar om een baan te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odin

Odin

¯¯¯¯¯

Ze is Nederlands maar heb haar bijna 5 jaar geleden in zweden ontmoet.
Ze spreekt inmiddels vloeiend zweeds dus dat helpt enorm als je werk zoekt in niet-technische sectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJCP Trading
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-09 14:46

JJCP Trading

JJCP Trading

Ook ik heb een aantal jaren in Zweden gewoond en gewerkt (Göteborg). Zweden is een mooi en prettig land om te wonen en te werken. Veel zaken zijn goed geregeld. Helaas is de belastingdruk wel erg hoog, dus houd daar rekening mee. Ook zijn woonlasten in Stockholm relatief hoog. Maar laat je daar niet door weerhouden. als je bv 20% meer kunt gaan verdienen dan wat je nu in Nederland verdiend, zit je prima.

JJCP Trading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 16:51
Ter vergelijking zou je ook even kunnen kijken naar her onderzoek van UBS. Het geeft informatie over de relatieve verschillen in bruto en besteedbaar inkomen, woninglasten, voedselprijzen, etc in alle grote steden ter wereld.

Natuurlijk betreft het gemiddelden, maar ik kan uit eigen ervaring zeggen dat het voor Zurich (waarik nu woon) ten opzichte van Amsterdam behoorlijk goed klopt.

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajel

Kajel

Development in Style

Topicstarter
Thanks voor de reacties allemaal! Ik moet even goed gaan nadenken wat ik als "bare minimum" nodig heb om te kunnen overleven zonder het salaris van mijn vriendin, aangezien ik verwacht dat zij niet meteen een baan zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik werk voor een zweeds bedrijf vanuit nederland en heb veel zweedse collegas.
Ook kom ik er enkele keren per jaar.

Zorg dat je niet in de steden zelf gaat wonen, vaak in omliggende dorpen liggen de huurprijzen etc een stuk lager.. Je moet dan wel de mogelijkheid hebben van een auto of iets dergelijks..

Eten is ongeveer 10-15% duurder dan NL, Alcohol is wel schreeuwend duur...
Hoe het qua verzekeringen etc zit weet ik niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:29
Odin schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 11:56:
Ik woon ook in stockholm en werk als software engineer voor een consultancy bedrijfje. Ik kan je vertellen dat ik veel meer bruto verdien dan ik deed in NL, en ook de belasting schaal lager is ondanks dat (33% tegenover 42% in NL).

Ik en mijn vriendin leven redelijk zuinig, en houden flink wat geld over in de maand om te sparen.
Je moet je ook realiseren dat je een hoop vaste lasten niet hebt hier in zweden, bijvoorbeeld:
- geen zorgpremie, je bent verzekerd via de staat als je belasting betaald.
- wij betalen geen wegen belasting
- energie is goedkoper

Ook mijn vriendin verdient gemiddeld meer dan in NL. Dus ja zweden is een duur land, vooral eten is duurder, maar onder de streep kunnen wij iig veel meer sparen hier.
je krijgt pas na een jaar bepaalde voordelen. in het eerste jaar moet je nog steeds een zorg verzekering hebben in Nederland omdat het land je niet direct ziet als vaste inwoner van het land. Dus die kosten hou je wel. Zou wel een wat zwaardere verzekering afsluiten omdat niet alles standaard gedekt is in NL ook een terugkomst regeling zou op zijn plaats zijn ;-)

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeeS
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:00
Ik heb zelf geen ervaring in wonen/werken in het buitenland. Maar omdat zij jou graag willen hebben kan je in je onderhandeling uiteraard ook de verhuiskosten meenemen en wat andere secundaire voorwaarden (vliegtickets voor x per jaar naar NL).
Wellicht ook de opstartkosten ? (x maanden verblijf in hotel/app om in de tussentijd een huisje te vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tom
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-09-2024
Allereerst; het lijkt me een ontzettend gave ervaring!

Hoe de kosten in Stockholm zich verhouden tot de kosten in de Randstad weet ik niet, maar bedenk wel dat je de Nederlandse levensstijl één op één moet overzetten. Simpelweg de 'costs of living' vergelijken (zijn genoeg websites voor te vinden, zoals numbeo.com) volstaat niet. Wellicht heb je in Nederland een auto, maar ga je in een stad als Stockholm wonen ben je wellicht (waarschijnlijk) beter af met de Metro.

Ook verschilt het nogal of je graag 'buiten de deur eet' en regelmatig de horeca bezoekt. Gezien je leeftijd zal het wel iets afgenomen zijn, maar je weet het maar nooit. In Stockholm/Zweden is alcohol namelijk ontzettend prijzig door accijnzen. Kijk naar je eigen (beoogde) levensstijl, en kijk naar wat die specifieke zaken kosten in dat land.

Veel actuele informatie vindt je vaak op 'expat' websites. Vooral de expats welke één a twee jaar in een land blijven zijn een goed referentiepunt. Je hebt het over een 'avontuur' dus ik verwacht dat je er aanvankelijk een jaar/paar jaar wil blijven?

"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill, W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odin

Odin

¯¯¯¯¯

To_Tall schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 12:30:
[...]

je krijgt pas na een jaar bepaalde voordelen. in het eerste jaar moet je nog steeds een zorg verzekering hebben in Nederland omdat het land je niet direct ziet als vaste inwoner van het land. Dus die kosten hou je wel. Zou wel een wat zwaardere verzekering afsluiten omdat niet alles standaard gedekt is in NL ook een terugkomst regeling zou op zijn plaats zijn ;-)
Dat klopt niet. Zodra je werkt en woont in zweden moet je je registreren bij de belastingdienst hier. Dan kan je meteen een aanmelding sturen naar Försäkringskassan samen met een kopie van je contract. Vervolgens kreeg ik na een maand of 4 mijn europese zorgkaart waarmee ik zorg in Zweden, NL en de rest van europa kan krijgen.

Heb het ook in de praktijk getest, van de winter mijn arm gebroken, en alles was gedekt door Försäkringskassan. Toen woonde ik nog geen jaar in Zweden.

Nog wat over het verhuizen / huisvesting:
In mijn geval heeft mijn werkgever een huis gekocht die ik mag huren van hem, omdat het lastig is een huurwoning op afstand te vinden. Ook heb ik de verhuiskosten vergoed gekregen (is aftrekbaar van de belasting voor bedrijven).

[ Voor 12% gewijzigd door Odin op 15-05-2013 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajel

Kajel

Development in Style

Topicstarter
Dank weer voor alle nieuwe info! Ook hier even een update: Heb gister een prettig interview gehad met de team lead bij Spotify onder wie ik zou komen te vallen. Toevallig is hij ook NLer, dus dat was wel makkelijk. Hij gaf aan het eind aan enthousiast te zijn, en ik krijg nu een code-opdracht toegemaild om in elkaar te knutselen. Als het resultaat ze bevalt, word ik uitgenodigd om een dag naar Stockholm te komen.
Hij gaf al aan dat Spotify de verhuiskosten vergoedt en eventueel als het nodig is voor een paar weken een soort tijdelijk business appartement regelt, dus dat scheelt ook.

Ik ben zelf heel benieuwd hoe het verder gaat verlopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 16:51
Succes! Sowieso super mooie ervaring als je aangenomen wordt - teruggaan kan altijd.

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peekster
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-09 09:56
Heb meegelezen en gezien mijn algemene liefde voor Zweden heb ik dit topic even gebookmarkt. Zou tof zijn als je ons op de hoogte hield over hoe dit verder gaat verlopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajel

Kajel

Development in Style

Topicstarter
Ik ga vandaag de assignment die ik gekregen heb, inleveren. Ik heb er veel werk ingestoken en al met al een mooie oplossing bedacht voor het door hun gestelde probleem (al zeg ik het zelf). Ik heb geen idee hoe lang ik zal moeten wachten op reactie. Mochten ze positief zijn, dan is de volgende stap: gesprekken in Stockholm!
Ik vind het reuzespannend allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerocivic
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-09 10:45
Gaaf man, veel succes de komende tijd! Ben zelf 1 keer in Stockholm geweest (paar dagen), maar ik zou gelijk gaan voor zo'n kans. Ook al ga je er financieel niet op vooruit (of achteruit), dan zeker voor de ervaring zou ik het doen. Mooi land, prachtige stad, vriendelijke mensen (spreken bijna allemaal engels volgens mij). Go for it! :)

De omgeving van de mens is de medemens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-10 17:56
Spotify is awesome! Ben voor een paar maanden terug met de studievereniging naar Stockholm en Uppsala geweest voor een 'studiereis' en hebben onder andere Spotify bezocht.

Door de hackatons/hackweeks, regelmatige optredens en de hele mindset lijkt het mij een heel gaaf bedrijf om te werken.
Bij Spotify werken ze in teams en elk team van 5-10 man ofzo heeft een eigen ruimte met werkplekken (met stabureaus), chillhoek en koelkast. Daarnaast zijn er ruimtes met voetbal- en pooltafels en kamers waar je lekker met z'n allen kunt gamen. En niet te vergeten de pinball-machine in de kantine waar de highscore op naam van de CEO staat!

Stockholm is ook awesome, maar verrekte duur. Maar wel een hele mooie stad! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Raling schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 23:10:
En niet te vergeten de pinball-machine in de kantine waar de highscore op naam van de CEO staat!
waag het niet die te verbeteren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

M'n ex en dochter wonen momenteel in Zweden (in Umeaa, wat totaal anders is dan Stockholm, ook qua kosten/baten), en m'n manager heeft in z'n vorige baan bij Ericsson in Stockholm gezeten. Kan paar dingen roepen.
-Tom schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 14:06:
Allereerst; het lijkt me een ontzettend gave ervaring!

Hoe de kosten in Stockholm zich verhouden tot de kosten in de Randstad weet ik niet, maar bedenk wel dat je de Nederlandse levensstijl één op één moet overzetten. Simpelweg de 'costs of living' vergelijken (zijn genoeg websites voor te vinden, zoals numbeo.com) volstaat niet.
Vraag is of je die NL levensstijl daadwerkelijk *wilt* aanhouden daar. SE leven is ook niet slecht ;)
Wellicht heb je in Nederland een auto, maar ga je in een stad als Stockholm wonen ben je wellicht (waarschijnlijk) beter af met de Metro.
Metro helpt als je langs het traject woont en werkt. Stockholm is een grote stad (veel groter dan A'dam of R'dam) en dus is met de auto forenseren in het centrum een drama. Daarbuiten is de dichtheid lager en is een auto relatief juist handiger. Iig zijn auto's in SE goedkoper dan NL- geen BPM, geen wegenbelasting. Daarom kun je veel makkelijker een auto 'voor erbij' houden dan in NL. Dus ook als je primair met OV forenseert kun je prima een auto hebben.

Wat ik trouwens hoor is dat het door grote prijsverschil doorgaans verstandiger is om auto in NL te verkopen en dan met dat geld in SE iets anders te kopen. Dat is zeker als je buiten de grotere steden gaat ook qua eisen geen overbodige luxe. Als je in SE in de winter rijdt kom je erachter waarom die Volvo's zo lomp zijn. Opeens worden dingen als grondspeling en schijnwerpers waarmee je elanden kunt zien relevant, en dan hebben we het nog niet eens over motorblokverwarming om te zorgen dat je bij -25C nog kunt starten. Ik zou in SE iets minder snel een zakjapanner nemen.
Maarja, ik rij in NL ondertussen ook al een Volvo, dus ben allicht bevooroordeeld
Ook verschilt het nogal of je graag 'buiten de deur eet' en regelmatig de horeca bezoekt. Gezien je leeftijd zal het wel iets afgenomen zijn, maar je weet het maar nooit. In Stockholm/Zweden is alcohol namelijk ontzettend prijzig door accijnzen. Kijk naar je eigen (beoogde) levensstijl, en kijk naar wat die specifieke zaken kosten in dat land.
Alcohol is duur ja, althans als je het hebt over sterke drank of bier/wijn die je hier in supermarkt koopt maar daar naar Systembolaget moet. In de horeca is het bier minder sterk, maar niet eens significant duurder dan NL. De glazen zijn ook groter. Muv alcohol kunnen prijzen iets hoger liggen, maar veel scheelt het niet. Je kunt prima voor minder dan SEK 175 (EUR 20) incl bier en koffie achteraf eten in Stockholm bij een echt restaurant.
Veel actuele informatie vindt je vaak op 'expat' websites. Vooral de expats welke één a twee jaar in een land blijven zijn een goed referentiepunt. Je hebt het over een 'avontuur' dus ik verwacht dat je er aanvankelijk een jaar/paar jaar wil blijven?
Ik zou er gewoon open heengaan. Als het bevalt kun je blijven, zo niet kun je elders heen (terug naar NL of naar derde land). SE is een van de weinige landen dat daadwerkelijk objectief minimaal even goed wonen is als NL of mogelijk iets beter. Het is niet alsof je voor een paar jaar naar een of ander gat gaat (Midden-Oosten) waar je avontuur wilt doen maar nooit wilt wonen. Wonen in SE is een valide keuze ;)

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 25-05-2013 01:28 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou het nieuws over Stockholm van de afgelopen dagen even goed lezen en mijzelf nogmaals achter de oren krabbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 26 mei 2013 @ 13:58:
Ik zou het nieuws over Stockholm van de afgelopen dagen even goed lezen en mijzelf nogmaals achter de oren krabbelen.
In de buitenwijken van Parijs wil je ook niet dood gevonden worden als je het nieuws moet geloven, maar dat betekent niet meteen dat heel Parijs bedorven is.

Hetzelfde geldt voor Stockholm.

De rellen zijn er juist door het grote verschil tussen arm en rijk. Zolang je niet tot de eerste groep behoort, is er geen probleem :P

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Exact. Frappant (en exact vergelijkbaar met de rellen onlangs in Paris en London) is dat men de eigen buurt sloopt en daarmee het probleem van polarisering en verkrotting erger maakt. Die lui zijn niet georganiseerd genoeg om te beseffen dat ze beter richting Gamla Stan kunnen marcheren. Mochten ze dat proberen, dan zouden ze het trouwens niet halen, evenmin als dat de lui uit de Banlieu of Brixton de respectievelijke stadscentra zouden halen.

Dit soort polarisatie is redelijk eigen aan grootsteden - en is een van de dingen waaraan je merkt dat Stockholm toch echt een slag groter is dan A'dam of R'dam. Hoezeer je delen van Slotervaart of Afrikaanderbuurt hebt waar je niet graag zou wonen, open rellen zoals dit komen er gewoon niet voor.

Het is als ik het goed lees in Stockholm trouwens buitengewoon scheef, de buurten waar dit optreed hebben meer dan 80% niet-Westeuropese immigranten. Dat is nog meer dan Bijlmer op haar dieptepunt of Brixton. Dat zijn ook nog eens de armste migranten in het land. Dat is vragen om problemen - en er is nogal wat discussie gaande over de medeplichtigheid van de rest van de Zweedse maatschappij dat het zover gekomen is.

Maar als je met een goede baan naar Stockholm gaat en niet vestigt in een van die buurten heb je er 0,0 last van.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-10 21:23
Maar zou de enorm scheve verhouding niet ook voorktkomen uit het feit dat in Zweden de verhouding bewonders van de paar grote steden tov platteland veel extremer is?

Ze hebben een enorme ruimte in het land, maar bijna alles woont in de steden, veel meer nog dan in bijvoorbeeld Nederland.

Hier is het ook zo dat de meeste immigranten in de stad wonen, maar de verhouding in Zweden is nog extremer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajel

Kajel

Development in Style

Topicstarter
Nou mensen, het komt weer een stukje dichterbij! Ik heb vandaag te horen gekregen dat ze face-to-face met me willen spreken. De tickets worden momenteel geboekt (door Spotify) en de afspraken zijn al Google Calendar ingeschoten! Ik vind het reuze spannend allemaal. Mijn verloofde en ik hebben wat zitten rekenen en hebben een aardig idee van wat mijn salaris ongeveer zou moeten zijn willen we daar met z'n 2en van kunnen (over)leven.
Ik ben niet onder de indruk van wat rellen, aangezien het in _elke_ stad in Europa kan gebeuren.

@dion_b (en de rest): thanks voor de boatload aan nuttige info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dcl! schreef op maandag 27 mei 2013 @ 10:19:
Maar zou de enorm scheve verhouding niet ook voorktkomen uit het feit dat in Zweden de verhouding bewonders van de paar grote steden tov platteland veel extremer is?

Ze hebben een enorme ruimte in het land, maar bijna alles woont in de steden, veel meer nog dan in bijvoorbeeld Nederland.

Hier is het ook zo dat de meeste immigranten in de stad wonen, maar de verhouding in Zweden is nog extremer.
Valt best mee.

1/4 van de bevolking woont in SE idd in Stockholm en nog eens 1/4 in Göteborg en Malmö, maar de rest woont vooral verspreid over heel veel kleinere steden.

Wat je in SE ziet is dat de kleinere centra veel meer diensten verlenen dan in NL. Enige stad in NL die vergelijkbaar is met middelgroot stad in SE is Groningen. Almere of Haarlem leeft grotendeels bij gunste van in de buurt van Amsterdam zijn. In Zweden zit je zo op honderden km van Stockholm, dan moet je jezelf kunnen redden. Het is geen toeval dat een stad als Umeaa (150km onder Poolcirkel, formaat vergelijkbaar met Groningen) Europees hoofdstad van cultuur kan zijn volgend jaar. Dichtstbijzijndste vergelijkbare stad is 4u rijden weg, dichtstbijzijndste significant grotere stad is Stockholm zelf, 500km ten zuiden. De kleinere steden moeten daar helemaal zelfredzaam zijn omdat niemand zomaar even naar Stockholm kan rijden zoals ze hier naar de Randstad kunnen gaan.

Ook in de dorpjes doen ze hun best diensten op peil te houden. Het is zelfs een van de manieren waarop ze mensen die in NL geen werk zouden kunnen krijgen toch aan het werk kunnen houden: zorgen dat een dorp 25km van dichtstbijzijndste stad in staat is eigen postkantoor en bank en dat soort dingen te houden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supajay
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-10-2021
Goed... Maak de webspeler dan maar flashvrij :P

Wel een mooie kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peekster
Kajel schreef op maandag 27 mei 2013 @ 22:31:
Nou mensen, het komt weer een stukje dichterbij! Ik heb vandaag te horen gekregen dat ze face-to-face met me willen spreken. De tickets worden momenteel geboekt (door Spotify) en de afspraken zijn al Google Calendar ingeschoten! Ik vind het reuze spannend allemaal. Mijn verloofde en ik hebben wat zitten rekenen en hebben een aardig idee van wat mijn salaris ongeveer zou moeten zijn willen we daar met z'n 2en van kunnen (over)leven.
Ik ben niet onder de indruk van wat rellen, aangezien het in _elke_ stad in Europa kan gebeuren.

@dion_b (en de rest): thanks voor de boatload aan nuttige info!
Again: Keep us posted! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psp1122
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-09 12:28
misschien een tip als je wilt tanken in zweden doe het in de ochtent waneer de prijsen nog laag zijn. in de middag en avond gaan ze omhoog vaak met 4 a 5 cent per liter.
en zoals een aantal al zeggen dat je beter af bent rondt om Stockholm te wonen dat scheelt je al heel wat kwa kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:09
Mooi verhaal! Ben erg benieuwd naar het verdere verloop! :)
Keep us posted.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-08 07:08
ook een voordeel is, is dat als je het doet, de volgende 5 jaar niet de grens over hoeft op vakantie! Zweden is mooi en groot zat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schitterend, ben heel benieuwd hoe het verder gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajel

Kajel

Development in Style

Topicstarter
Update: Gisteren 3 interviews gehad op het Spotify HQ te Stockholm. Ik heb zelf gemengde gevoelens over hoe succesvol de interviews waren. De eerste zou een cultural interview/lunch zijn, de 2de en 3de technical interviews.
Het cultural interview/lunch werd opeens cultural interview/hadoop kennis/lunch, want dit was de eerste keer dat ze interviewden voor die positie, en ze wisten niet waar ze de hadoop vragen kwijt moesten (technical interviews leek me?). Ik was best wel zenuwachtig en ze stelden een aantal vragen over Hadoop internals, waarop ik het antwoord niet wist. En tussen het beantwoorden van moeilijke vragen moest ik ook nog lunchen! Dat ging dus - mede door mijn zenuwachtigheid - niet echt heel goed. Ik wist ook vragen wel goed te beantwoorden, maar zat toch ook een aantal keer te gokken/ernaast. Juist omdat dat over de internals van Hadoop ging, heb ik het idee dat het echt heel zwaar weegt. Het cultural gedeelte van dat interview bestond uit vragen over hoe ik een team zag, wat ik verwachtte van mijn team en van de manager etc. Toen kwam er de vraag of ik 5 min. iets wilde vertellen over om het even welk onderwerp. Ik moest ervan uitgaan dat zij er geen kennis over hadden. Op die manier konden ze inschatten of ik goed kennis kon overbrengen enzo. Ik heb voor mijn gevoel niet een heel goed verhaal verteld, maar de manager gaf aan dat het ok was.

De technical interviews: nummer 1 ging iig een stuk beter dan het cultural/hadoop interview. Ik had een betere klik met de 2 mensen die me ondervroegen. De vragen waren van het type "probleem oplossend" gebaseerd op algoritmes en datastructuren. Kon de meeste problemen wel goed oplossen en meestal ook (uiteindelijk) optimaal. IK heb gewoon veel hardop geredeneerd enzo. Ze waren onder de indruk van de snelheid waarmee ik foutloos een stuk python code op het whiteboard toverde. Ze eindigden met 1 probleem was ik helaas niet goed op kon lossen. Ik wist wel een brute-force antwoord, maar geen optimaal antwoord, zelfs niet met hints van hun :(
Nummer 2 was voor mij het beste interview. Ze stelden vragen over de code opdracht die ik gemaakt had, en leken tevreden te zijn over mijn keuzes en de argumentatie daarachter. Ze vertelden dat mijn inzending de meest uitgebreide was die ze tot nu toe ontvangen hadden! (ze gebruiken de opdracht vaker). De problemen die ik voorgelegd kreeg, kon ik allemaal beantwoorden en ze eindigden met een ingewikkelde MapReduce case uit de dagelijkse praktijk, die ik ook in 1 keer goed kon oplossen.

Al met al heb ik het in het 1ste technical interview en zeker in het 2de wel goed gedaan, maar in het cultural/hadoop interview helemaal niet voor mijn gevoel. Ik denk dus dat ik geen bod ga krijgen, maar goed, het is even afwachten. Uiterlijk begin komende week krijg ik reactie!

I'll keep y'all posted!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odin

Odin

¯¯¯¯¯

Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke technische vragen ze precies stelde, welke problemen ze je voorlegde. Zou je wat voorbeelden willen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:08
Normaal gesproken wordt er steviger op inhoud dan vorm beoordeeld hoor wanneer het gaat om interne functies. Vaak wordt er ook rekening gehouden met zenuwen van de kandidaat. Van een ervaren verkoper verwacht ik een goed verhaal. Van een programmeur al veel minder ;)

[ Voor 77% gewijzigd door ephymerous op 13-06-2013 12:24 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Als ik je verslag zo lees, dan ging het helemaal niet slecht. Bij ons is het geen probleem als een kandidaat op een gegeven moment het niet meer weet. In ik zeg altijd tegen kandidaten dat ik liever zie dat ze dat zeggen, dan dat ze gaan zitten gokken! Dat gokken moeten ze immers ook niet doen als ze hier werken. Het doel is kijken hoeveel de kandidaat weet en beheerst, en daarvoor moet je ze pushen tot ze het niet meer weten...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajel

Kajel

Development in Style

Topicstarter
ATS schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 13:07:
Als ik je verslag zo lees, dan ging het helemaal niet slecht. Bij ons is het geen probleem als een kandidaat op een gegeven moment het niet meer weet. In ik zeg altijd tegen kandidaten dat ik liever zie dat ze dat zeggen, dan dat ze gaan zitten gokken! Dat gokken moeten ze immers ook niet doen als ze hier werken. Het doel is kijken hoeveel de kandidaat weet en beheerst, en daarvoor moet je ze pushen tot ze het niet meer weten...
Thanks voor het hart-onder-de-riem :) Waar ik vooral mee zit, is dat de Hadoop kennis die ze vroegen - met name op het gebied van HDFS & administratie daarvan - een stuk verder ging dan ik paraat had. Aan de andere kant heb ik aangetoond het hele MapReduce verhaal feilloos te beheersen en heb ik ook blijk gegeven van probleem-oplossend vermogen, kennis van algoritmes en datastructuren en was ik in staat om een real-world problem van ze op te lossen.
De functie is uiteindelijk als Hadoop expert, dus wat dat betreft kan het nog wel eens lastig worden. Aan de andere kant heeft de team-lead in een eerder Skype interview al aangegeven dat ze minder geinteresseerd zijn in werkelijke kennis (feiten enzo) dan in de intellectuele vaardigheden van de kandidaat.

Koffiedik kijken dus :)

@Odin: moet ik even over nadenken of ik dat kan/doe. Ik weet niet hoe tof Spotify het vindt als ik dat doe en wil ik dus sowieso eerst even afwachten wat het resultaat gaat zijn.
Op Glassdoor staan een aantal interview vragen die andere mensen kregen. Daar zitten vragen tussen die aardig vergelijkbaar zijn met de vragen die ik kreeg: http://www.glassdoor.com/...iew-Questions-E408251.htm Vergelijkbaar in complexiteit van problemen en sommige vragen kwamen zelfs deels overeen met wat ik gevraagd kreeg. Overigens zijn de probleemstellingen die op Glassdoor staan veelal de initiele probleemstellingen. Bij de interviews gingen ze van daaruit de complexiteit opschroeven en kijken hoe je je oplossing zou aanpassen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peekster
Ben het met ATS eens. Volgens mij ging het je best goed af maar heb je (in onze cultuur gebruikelijk) er zelf een wat negatiever beeld van. Je geeft zelf ook aan wat er goed ging. Het enige wat je nu inderdaad kan doen is afwachten. Ik hoop wel dat je het idee hebt dat je je best hebt gedaan, want ondanks dat je aangeeft wat er niet goed ging ben je ook wel positief over dingen.

Ik hoop dat, mochten ze je geen aanbod doen, ze je ook vertellen wat de precieze reden(en) daar van is/zijn.

Het is nu aan hen. Als je een aanbod krijgt heb je weer iets waar je wat mee kan. Als het hier eindigt ben je sowieso een ervaring rijker.
Topic is nog steeds gebookmarked! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackLight
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-01-2022
Hallo TS,

Wellicht heb je al voldoende info over wonen en werken in Zweden, maar op de volgende website kun je nog info vinden: http://zweden.placement.nl/?lang=7&start=1. Het is welliswaar een placement buro dat bemiddeld tussen Nederland en Scandinavie, maar zij hebben erg handige tips over hoe emigratie goed en verantwoord aan te pakken.

Hoop dat je er iets aan hebt.

Ps.

Ik zie net dat ik de presentaties nog heb van hun informatiedag over emigreren naar Noorwegen, waar ook informatie in staat over Zweden. Als je wil kan ik je die pdf's wel even mailen.

[ Voor 20% gewijzigd door BlackLight op 13-06-2013 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odin

Odin

¯¯¯¯¯

Dank je Kajel, ik hoef niet per se de exacte vragen te weten, maar ik was benieuwd naar wat voor soort vragen en problemen dit zijn, en het moeilijkheidsniveau ervan. Ik heb dit nooit hoeven doen op mijn sollicitaties dus vandaar dat ik benieuwd ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 14:50

Bejit

Svenska Faderland

dion_b schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 01:25:
M'n ex en dochter wonen momenteel in Zweden (in Umeaa, wat totaal anders is dan Stockholm, ook qua kosten/baten), en m'n manager heeft in z'n vorige baan bij Ericsson in Stockholm gezeten. Kan paar dingen roepen.
Umeå [/mierenneukmodus en compleet offtopic] å = (Alt + 1, 3, 4)

Voor de rest, Stockholm is wel echt schreeuwend duur en uitgaan en dat soort dingen betaal je de hoofdprijs voor.

Tenzij je FORS meer gaat verdienen of echt in Zweden wilt wonen, zou ik toch wat terughoudender zijn. Zelf een half jaar in Zweden gewoond en vind de (financiele) verhalen hier toch wel wat rooskleurig.

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian_gn
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-10 16:58
Bejit schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 15:15:
[...]

Umeå \[/mierenneukmodus en compleet offtopic] å = (Alt + 1, 3, 4)
Ik weet er de correcte ISO-regel er niet voor, maar het gebruik van een dubbele 'a' voor een 'å' (net zoals 'oe' voor 'ö' enzovoorts) is de aanbevolen spellingswijze als je werkt op een toetsenbord waar je het desbetreffende diacritische teken niet kunt maken. Zelf geleerd bij de Komvux!

Je aanbevolen manier om een 'å' werkt alleen als je Windows als besturingssysteem gebruikt.
Voor de rest, Stockholm is wel echt schreeuwend duur en uitgaan en dat soort dingen betaal je de hoofdprijs voor.

Tenzij je FORS meer gaat verdienen of echt in Zweden wilt wonen, zou ik toch wat terughoudender zijn. Zelf een half jaar in Zweden gewoond en vind de (financiele) verhalen hier toch wel wat rooskleurig.
Ik heb zelf in 1997 ook in Zweden gewoond en kom er nu nog regelmatig. In 1997 was het relatief duurder dan nu, en met name dingen als eten en drinken vind ik tegenwoordig niet significant duurder dan in Nederland, en als je 's middags warm eet hoeft het in een restaurant ook niet zo duur te zijn.

Maar... alles wat echt mooi is... (bijvoorbeeld) merkkleding, kampeeruitrusting, maar zeker ook inrichting en electronische apparatuur is nog steeds duurder, dat kun je beter in Duitsland bestellen en laten opsturen. In hoeverre dat een praktisch probleem is kan ik niet inschatten.

Het grootste probleem van Zweden vind zelf ik dat het er in de winter te donker is en in de zomer te licht. Verkijk je ook niet op het verschil in klimaat, dat is erg lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peekster
Het verschil in klimaat is juist een van de redenen waarom ik naar Zweden zou verhuizen als ik de kans en aanleiding krijg. Ik vind die extremen tussen seizoen geweldig! Hier in Nederland kan je 4 seizoen in 1 dag hebben. Just my 2cents. Het is maar waar je van houd natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi avontuur toch. Lijkt me ook een leuk bedrijf om voor te werken, plus altijd op de hoogte van de nieuwste muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajel

Kajel

Development in Style

Topicstarter
Het mag helaas niet zo zijn! Ik heb gister een mailtje gehad dat ze me voor deze rol geen baan gaan aanbieden. Ik vind het wel jammer, maar het avontuur was leuk! :)
Dear Daan,

Hope you are good.Sorry, for not coming back to you until now but we had a really hard time to make a decision. Everyone got a really really good impression of you and we thought that you would do really good at Spotify and fit in really well. Unfortunately for this specific role we need someone who have longer experience with hadoop. I want to save your profile for the future and for other potential roles. I would also like to thank you for your time and effort.

Let´s stay in touch and please let me know if you want more feedback.

Best regards,
Overigens is het de uiteindelijke reden wat mij betreft een beetje vreemd, aangezien ze dat gebrek aan ervaring ook wel hadden kunnen opmaken uit mijn LinkedIn profiel (op basis waarvan ze me benaderd hebben) en het CV wat ze me vroegen op te sturen. Dat had ze een retourtje Stockholm en een hotel bespaard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zou zomaar kunnen dat ze er niet zo enorm zwaar aan tilden, maar dat ze een andere kandidaat hadden die ook goed paste maar net iets meer Hadoop-kennis had. Voor hetzelfde geld was dat een hork geweest die niet in team paste, dan hadden ze jou als reserve met veel potentie maar geheid langer inwerktraject dan iemand die het al goed kende. Dus verspild geld was het niet voor ze.

Hoe dan ook net mailtje, in ieder geval duidelijke reden voor afwijzigng erin, en dat sluit ook aan bij je eigen verslag hier. Iig lekker tripje naar Stockholm als aandenken :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 13:35
+1

Mijn gevoel was ook dat ze enkele geschikte kandidaten hebben gevonden in hun selectieproces en dat je gewoon nummer 2 of 3 bent geworden. Jammer, kan gebeuren.

In mijn optiek verdient Spotify absoluut puntjes met het sollicitatieproces. Skype wanneer het kan, kandidaat invliegen incl hotel wanneer je hem persoonlijk wilt zien, en een afwijzing waaruit blijkt dat ze niet te beroerd zijn om hun motivatie toe te lichten. Zelfs na je afwijzing ben je nog steeds een mens en geen nummertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajel

Kajel

Development in Style

Topicstarter
Ze zijn ook absoluut netjes enzo, maar ik had niet het idee dat het om een formeel selectieproces ging waarbij er ook direct andere kandidaten waren, aangezien ze mij hebben benaderd via LinkedIn. Ik heb dus niet zelf gereageerd op een advertentie oid.
Maar hoe dan ook, leuke ervaring! Nou heb ik tenminste eindelijk een beeld van hoe recruitment processen in de "echte" tech-wereld eraan toegaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peekster
Goed om te horen dat het dus niet ligt aan hoe je over bent gekomen in de tijd die je daar in Stockholm met ze hebt doorgebracht. Het is even waar het eindigt zo lijkt het. En volgens mij heb je je best vermaakt. Misschien over een jaar of 2-3 nog eens informeren? Als ze niet zelf bij je terug komen. Vooropgesteld dat je het zelf ook wil natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajel

Kajel

Development in Style

Topicstarter
Ik kan natuurlijk niet inschatten wat de toekomst brengt en wat ik daarmee wil, maar vooralsnog lijkt het me erg leuk om op den duur alsnog het avontuur te wagen. Ik heb dan ook een vriendelijk mailtje teruggestuurd waarin ik ze bedankt heb voor de "opportunity" en ze aangemoedigd heb me vooral in het vizier te houden voor toekomstige vacatures en/of andere rollen :)

Ik was in ieder geval inderdaad blij dat ze blijkbaar wel allemaal enthousiast waren over mijn voorkomen en persoonlijkheid ed. Hadoop expertise en ervaring is makkelijker op te doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kajel schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 17:27:
Overigens is het de uiteindelijke reden wat mij betreft een beetje vreemd, aangezien ze dat gebrek aan ervaring ook wel hadden kunnen opmaken uit mijn LinkedIn profiel (op basis waarvan ze me benaderd hebben) en het CV wat ze me vroegen op te sturen. Dat had ze een retourtje Stockholm en een hotel bespaard ;)
Zo gaat het vaak in de IT sector, bedrijven laten liever 100 kandidaten opdraven om het schaap met 5 poten er tussen uit te zoeken dan te kiezen voor een sollicitant met veel potentie maar net niet de juiste kennis of ervaring. 'Learning on the job' zoals vroeger bestaat vrijwel niet meer in de IT sector. Ook wel een beetje de mentaliteit van de huidige economische crisis alleen sollicitanten aan te nemen die meteen productief zijn, training of een inwerkperiode kunnen dit soort bedrijven zich blijkbaar niet meer veroorloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat is wel een erg zwartgallige, cynische insteek. Ik twijfel daar sterk aan in dit geval, het is een groeiende, succesvolle bedrijf, het laten 'opdraven' van kandidaten valt ook goed mee gezien reiskosten die ermee gemoeid zijn, reken maar minimaal EUR 500 per kandidaat. Ze kunnen zich blijkbaar zat veroorloven - maar kozen helaas voor TS iemand anders - zonder TS schofterig te behandelen. Zo hoort het, en dat heeft niks met "huidige economische crisis" te maken, daar heeft Spotify uitermate weinig last van.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Kajel schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 21:58:
[...] ik had niet het idee dat het om een formeel selectieproces ging waarbij er ook direct andere kandidaten waren, [...]
Iedere sollicitatie is een formeel selectieproces :) Hoe "formeel" het voelt heeft veel te maken met de bedrijfscultuur van het bedrijf waar je solliciteert t.o.v. jouw referentiekader. Aktief mensen benaderen via het netwerk van je huidige personeel en via sociale media als LinkedIn, is gewoon een alternatief voor het plaatsen van de vacature: een proces waarmee je de initiele pool aan sollicitanten vult.
Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 23:49:
[...]

Zo gaat het vaak in de IT sector, bedrijven laten liever 100 kandidaten opdraven om het schaap met 5 poten er tussen uit te zoeken dan te kiezen voor een sollicitant met veel potentie maar net niet de juiste kennis of ervaring. 'Learning on the job' zoals vroeger bestaat vrijwel niet meer in de IT sector.
Je zou ook kunnen stellen dat het aannemen van matige kandidaten, in de hoop dat ze het vak zouden leren, in het verleden veel schade heeft gedaan. Onder de huidige ITers is dat zelfs een vrij populaire stelling. }:O

Als je kijkt naar de grotere context van ICT in de afgelopen 20 jaar, dan was het tot en met 2000 een sport om zoveel mogelijk mensen het vakgebied in te trekken. Er sector zat in een sterke groei en de enige manier waarop we toen wisten te reageren was met aantallen mensen.
Sindsdien is er een verschuiving. Het fenomeen "ICT" groeit onverminderd hard. Denk aan de enorme transformatie die de afgelopen 10 jaar heeft plaatsgevonden in je huiskamer en je gewoontes als ICT consument, en stel je voor dat achter de deuren van het bedrijfsleven een minstens even grote transformatie aan de gang is. Ik ben zelfs van mening dat de huidige opmars van ICT een aanzienlijk grotere impact heeft dan de .com boom, misschien zelfs groter dan de industriele revolutie.

We moeten meer en meer systemen bouwen, die ook nog eens complexer zijn. Om gebruik te maken van de hoge schouders van onze voorgangers (met dankbare verwijzing naar Isaac Newton), moeten we steeds meer gebruik maken van design patterns, frameworks, hogere niveau programmeertalen etc. Anders moet je iedere keer op de begane grond beginnen te bouwen. De huidige trends zijn heel duidelijk:
- automatiseer het repeterende werk
- werk met de slimste mensen

Door deze shift van kwantiteit naar kwaliteit is er een shakeout aan de gang. Je zou het ook een stukje volwassenheid van de sector kunnen noemen.

[ Voor 61% gewijzigd door t_captain op 20-06-2013 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajel

Kajel

Development in Style

Topicstarter
t_captain schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 08:39:
Iedere sollicitatie is een formeel selectieproces :) Hoe "formeel" het voelt heeft veel te maken met de bedrijfscultuur van het bedrijf waar je solliciteert t.o.v. jouw referentiekader. Aktief mensen benaderen via het netwerk van je huidige personeel en via sociale media als LinkedIn, is gewoon een alternatief voor het plaatsen van de vacature: een proces waarmee je de initiele pool aan sollicitanten vult.
Je begrijpt mijn opmerking m.b.t. "formeel" verkeerd :) Ik heb het niet over bedrijfscultuur. Ik bedoelde enkel dat ik niet het idee had dat ik in een procedure zat met meerdere kandidaten. Ze hebben mij benaderd, en zijn daarbij eerder afgegaan op potentie die ze opzochten/toevallig tegenkwamen (via LinkedIn) dan dat ze midden in een specifieke sollicitatieprocedure zaten met meerdere kandidaten. M.a.w. ik had niet het idee dat ik het moest afleggen tegen andere kandidaten op dat precieze moment, maar dat ze me gewoon losstaand (niet in vergelijking met) niet vonden kwalificeren, wat natuurlijk prima kan :)
Je zou ook kunnen stellen dat het aannemen van matige kandidaten, in de hoop dat ze het vak zouden leren, in het verleden veel schade heeft gedaan. Onder de huidige ITers is dat zelfs een vrij populaire stelling. }:O

[...]

We moeten meer en meer systemen bouwen, die ook nog eens complexer zijn. Om gebruik te maken van de hoge schouders van onze voorgangers (met dankbare verwijzing naar Isaac Newton), moeten we steeds meer gebruik maken van design patterns, frameworks, hogere niveau programmeertalen etc. Anders moet je iedere keer op de begane grond beginnen te bouwen. De huidige trends zijn heel duidelijk:
- automatiseer het repeterende werk
- werk met de slimste mensen

Door deze shift van kwantiteit naar kwaliteit is er een shakeout aan de gang. Je zou het ook een stukje volwassenheid van de sector kunnen noemen.
Je suggereert nu dat er steeds meer de keuze wordt gemaakt voor kwaliteit vs. kwantiteit, maar de werkelijkheid toont iets anders aan. Er zijn gewoon steeds meer coders nodig, dus bedrijven kunnen zich ook weer niet teveel kieskeurigheid veroorloven.

Overigens kan en wil ik dit niet op mijzelf betrekken, want ik bezit die kwaliteit juist wel, en Spotify heeft zich ook lovend uitgelaten over mijn coding-opdracht. Ik wist gewoon specifieke feitjes over Hadoop niet, en dat toonde (terecht) mijn gebrek aan ervaring met die materie, maar was mijns inziens geen reden geweest om me niet aan te nemen. Inwerken is namelijk nog een groot woord in deze :) Dat soort kennis had ik binnen 2 weekjes (tops) geassimileerd :)

Ik denk dat er een paradox aan het ontstaan is, omdat elke (semi) startup zoekt naar programming-rockstars en coding-ninjas, niet voor minder wil gaan, en dus op de kleinste onvolkomendheden afwijst, maar anderzijds de schreeuwende vraag naar coders steeds groter wordt.
Dit is overigens in NL. dan weer niet zo, want er zijn echt _zat_ bedrijven waar je met een Bachelor of ICT/CompSci binnenkomt zonder ook maar een regel code te laten zien. Dat vind ik dan ook weer vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Kajel schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 10:58:
[...]

Je begrijpt mijn opmerking m.b.t. "formeel" verkeerd :) Ik heb het niet over bedrijfscultuur. Ik bedoelde enkel dat ik niet het idee had dat ik in een procedure zat met meerdere kandidaten. Ze hebben mij benaderd, en zijn daarbij eerder afgegaan op potentie die ze opzochten/toevallig tegenkwamen (via LinkedIn) dan dat ze midden in een specifieke sollicitatieprocedure zaten met meerdere kandidaten. M.a.w. ik had niet het idee dat ik het moest afleggen tegen andere kandidaten op dat precieze moment, maar dat ze me gewoon losstaand (niet in vergelijking met) niet vonden kwalificeren, wat natuurlijk prima kan :)
Ik denk dat elk bedrijf meerdere sollicitanten (tenminste 3 a 5) zoekt om de gesprekken mee aan te gaan. Ongeacht de manier waarop het eerste contact wordt gelegd. Of ze nu een vacature uitzetten en een paar goede CV's uit de stapel trekken, of de goede CV's op LinkedIn zoeken.
De sollicitaties waar er echt geen tegenkandidaten zijn, tref je imho alleen in je persoonlijke netwerk aan. Mensen die in het verleden met je hebben samengewerkt kunnen je als unieke kandidaat voorstellen bij hun huidige bedrijf (wat volgens mij voornamelijk voorkomt wanneer je ex-collega zelf in een beslissende positie zit voor de nieuwe functie. als hij nog verantwoording moet afleggen aan een hiring manager, worden er geheid tegenkandidaten gezocht).
[...]

Je suggereert nu dat er steeds meer de keuze wordt gemaakt voor kwaliteit vs. kwantiteit, maar de werkelijkheid toont iets anders aan. Er zijn gewoon steeds meer coders nodig, dus bedrijven kunnen zich ook weer niet teveel kieskeurigheid veroorloven.
[...]
Ik denk dat er een paradox aan het ontstaan is, omdat elke (semi) startup zoekt naar programming-rockstars en coding-ninjas, niet voor minder wil gaan, en dus op de kleinste onvolkomendheden afwijst, maar anderzijds de schreeuwende vraag naar coders steeds groter wordt.
Dit is overigens in NL. dan weer niet zo, want er zijn echt _zat_ bedrijven waar je met een Bachelor of ICT/CompSci binnenkomt zonder ook maar een regel code te laten zien. Dat vind ik dan ook weer vreemd.
Gevestigde organisaties hebben vaak oude, zorgvuldig met allerlei belanghebbenden afgestemde, procedures voor sollicitatieprocessen. Die proberen ze vaak te harmoniseren tussen de ICT afdeling en de rest van het bedrijf. Gevolg is dat je een soort generieke procedure krijgt waar je inderdaad moet praten over je ervaring maar niet hoeft te laten zien wat je kan.

Jonge bedrijven uit de internet-generatie konden wel eens de voorhoede zijn van wat ons staat te wachten; de mentaliteit van liever een vacature laten openstaan dan een kandidaat aannemen die geen Stanford CS M.Sc. heeft.
Overigens kan en wil ik dit niet op mijzelf betrekken, want ik bezit die kwaliteit juist wel, en Spotify heeft zich ook lovend uitgelaten over mijn coding-opdracht. [...]
Dat was ook niet de bedoeling van mijn vorige post. Als ze je na enkele Skype interviews naar Stockholm laten vliegen zal het met je skills echt wel goed zitten. Dit was een reaktie op de post van Dr. Rockzo die zich beklaagt dat er "geen ruimte voor learning on the job" meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:39
t_captain schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 21:11:
In mijn optiek verdient Spotify absoluut puntjes met het sollicitatieproces. Skype wanneer het kan, kandidaat invliegen incl hotel wanneer je hem persoonlijk wilt zien, en een afwijzing waaruit blijkt dat ze niet te beroerd zijn om hun motivatie toe te lichten. Zelfs na je afwijzing ben je nog steeds een mens en geen nummertje.
Dit doet elk redelijk groot internetbedrijf wel hoor. Bij ons ook standaard procedure en ik heb met een aantal bedrijven rondom de Valley gepraat die ook 2 rondes Skype en dan op locatie doen. Mooie manier om gratis de wereld te zien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Skype gevolgd door invliegen zal redelijk standaard zijn. De nazorg verdient ook punten. Ik denk dat er (zeker in de VS) best veel bedrijven zijn die zwijgen als het graf over de redenen van afwijzing. Deels omdat een afgewezen kandidaat niet meer interessant genoeg is om je tijd aan te verdoen, maar ik heb begrepen dat ook angst meespeelt; angst om iets verkeerds te zeggen en aangeklaagd te worden voor discriminatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kajel schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 10:58:
Spotify heeft zich ook lovend uitgelaten over mijn coding-opdracht. Ik wist gewoon specifieke feitjes over Hadoop niet, en dat toonde (terecht) mijn gebrek aan ervaring met die materie, maar was mijns inziens geen reden geweest om me niet aan te nemen. Inwerken is namelijk nog een groot woord in deze :) Dat soort kennis had ik binnen 2 weekjes (tops) geassimileerd :)
Precies zoals wat ik boven beschreef dus. En zo zal het nog tientallen sollicitanten vergaan.
Niet alleen startups, bij Microsoft en Google en andere bedrijven gaat het net zo. Op deze mentaliteit kun je maar in gaan stellen als je bij dit soort bedrijven wil werken. Imho is de enige manier om hier binnen te komen iemand te kennen binnen zo'n bedrijf die ook in de positie zit om jou aan te nemen. Netwerken dus in plaats van technische interview rondes die bij voorbaat al kansloos zijn omdat iedereen iets wel niet weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajel

Kajel

Development in Style

Topicstarter
Uiteindelijk zullen dat soort bedrijven natuurlijk zelf tegen de lamp aan lopen op die manier. Er zijn, zoals gezegd, steeds meer coders nodig, en dan kun je je het niet al te lang veroorloven te picky te zijn over je kandidaten, want dan stagneert - zeker in het geval van een startup - je groei gewoon. Let wel: ik zeg niet dat je ondermaatse mensen of zelfs maar middelmatige mensen moet aannemen, maar nu gaan veel bedrijven voor mijn gevoel echt alleen maar voor de "rockstars". Ik ben er niet van overtuigt dat dat de enige manier is om succes te behalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Kajel schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 19:11:
... nu gaan veel bedrijven voor mijn gevoel echt alleen maar voor de "rockstars"...
Ik denk dat dat beeld wel een beetje vertekend wordt, juist door zeer bekende bedrijven als Spotify. Veel mensen willen daar graag werken, dus ze hebben de luxe om te kiezen uit veel kandidaten en kunnen dus de beste en de makkelijkst inzetbare kandidaten kiezen én tevens wijzen ze ook veel kandidaten af. Als je dus een handjevol keren bij zulke organisaties solliciteert, kan je zomaar evenvaak worden afgewezen. Terwijl er waarschijnlijk talloze minder bekende bedrijven zijn die je direct zullen aannemen :)

Erg leuk dat je je avonturen hebt gedeeld met ons d:)b
Kajel schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 19:11:
Uiteindelijk zullen dat soort bedrijven natuurlijk zelf tegen de lamp aan lopen op die manier. Er zijn, zoals gezegd, steeds meer coders nodig, en dan kun je je het niet al te lang veroorloven te picky te zijn over je kandidaten, want dan stagneert - zeker in het geval van een startup - je groei gewoon.
Dat zal gelden voor het grootste gedeelte van de bedrijven; maar top-tier bedrijven zoals Spotify hebben daar weinig last van. Voor de rest van de bedrijven kan het inderdaad erg moeilijk zijn, zeker omdat de meeste techbedrijven weinig bedreven zijn in het zelf opleiden en versterken van hun mensen :)

[ Voor 36% gewijzigd door eamelink op 23-06-2013 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eamelink schreef op zondag 23 juni 2013 @ 00:24:
Ik denk dat dat beeld wel een beetje vertekend wordt, juist door zeer bekende bedrijven als Spotify. Veel mensen willen daar graag werken, dus ze hebben de luxe om te kiezen uit veel kandidaten en kunnen dus de beste en de makkelijkst inzetbare kandidaten kiezen én tevens wijzen ze ook veel kandidaten af. Als je dus een handjevol keren bij zulke organisaties solliciteert, kan je zomaar evenvaak worden afgewezen.
Dat klopt. Deze manier van interviewen is overgewaaid uit de VS waar de werkloosheid onder afgestudeerde IT'ers inmiddels 50% is, waar er honderden tot duizenden sollicitanten op elke baan solliciteren en bedrijven het zich ook kunnen veroorloven om naar het schaap met 5 poten te zoeken.

Dan nog is het waarschijnlijk dat Spotify zich verkijkt op de situatie, in Europa is het lang zo slecht niet en deze mentaliteit kan zich ook tegen hun keren als er maar genoeg van dit soort verhalen als dit topic op fora en blogs komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajel

Kajel

Development in Style

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 23 juni 2013 @ 22:53:
[...]

Dat klopt. Deze manier van interviewen is overgewaaid uit de VS waar de werkloosheid onder afgestudeerde IT'ers inmiddels 50% is, waar er honderden tot duizenden sollicitanten op elke baan solliciteren en bedrijven het zich ook kunnen veroorloven om naar het schaap met 5 poten te zoeken.
Dat van die werkloosheid onder IT'ers in de VS verbaast me ten zeerste! Het hele gevoel van dat er een zwaar tekort is aan IT'ers, komt juist vooral uit de Silicon Valley hoek. Juist in de VS wordt het hardst geroepen dat vooral iedereen moet leren coden omdat er zo'n zwaar tekort is :) Ik gok dat ook daar de top-bedrijven de enige zijn die zich eigenlijk enigszins de keuze-vrijheid kunnen veroorloven.
Dan nog is het waarschijnlijk dat Spotify zich verkijkt op de situatie, in Europa is het lang zo slecht niet en deze mentaliteit kan zich ook tegen hun keren als er maar genoeg van dit soort verhalen als dit topic op fora en blogs komt te staan.
Ja precies dat. Ik ben benieuwd hoe het zal verlopen. De arbeidsvoorwaarden zijn ook bij kleinere bedrijven in de EU over het algemeen goed te noemen, en IT-opleidingen zijn niet bepaald HOT te noemen. Dus bedrijven als Spotify verkijken zich misschien op de luxe-positie die ze eigenlijk niet hebben. Ook gezien het feit dat er steeds meer hippe startups als Spotify komen, zoals Soundcloud in Berlijn.

Hoe dan ook heb ik weer een hoop geleerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kajel schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 16:38:
Dat van die werkloosheid onder IT'ers in de VS verbaast me ten zeerste! Het hele gevoel van dat er een zwaar tekort is aan IT'ers, komt juist vooral uit de Silicon Valley hoek. Juist in de VS wordt het hardst geroepen dat vooral iedereen moet leren coden omdat er zo'n zwaar tekort is :) Ik gok dat ook daar de top-bedrijven de enige zijn die zich eigenlijk enigszins de keuze-vrijheid kunnen veroorloven.
Ik snap juist niet hoe het beeld is blijven hangen dat het nog goed gaat in Silicon Valley. De situatie die jij beschrijft is zeker ooit de waarheid geweest maar dan heb je het wel over 15+ jaar geleden. Er zijn nog de advertentiebedrijven als Facebook en Google die het goed doen maar de echte IT bedrijven doen het erg slecht(enkele uitzonderingen als Apple nagelaten) en zijn nog steeds hard personeel aan het afbouwen en banen naar het buitenland aan het verplaatsen.

Hier is een interessant artikel over de situatie op de IT arbeidsmarkt in de VS(en een van de weinige die de huidige situatie goed beschrijft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Interessant artikel. Wat me wel opvalt is de leeftijd van sommige getallen. Zo is er een analyse gemaakt van het percentage STEM afstudeerders die 1 jaar na dato in een relevant beroep zijn terechtgekomen (figure E, F).

Deze getallen dateren uit 2009. De periode 2008 (afstuderen) - 2009 (meting) bevindt zich in een economsche dip: de bankencrisis. Die crisis had zijn epicentrum in de VS, op dezelfde manier dat de crisis met staatsschulden in zuid-europa centreert.

Wat zijn volgens jou de "echte IT bedrijven"? Aanbieders van clouddiensten (Amazon, Google, Rackspace...) en cloud devices (Apple, Samsung) winnen terrein, ten koste van de vorige generatie IT bedrijven (PC hardware, software as a product). Als je focust op de oude garde, dan lijkt het natuurlijk een zinkend schip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t_captain schreef op maandag 01 juli 2013 @ 13:36:
Interessant artikel. Wat me wel opvalt is de leeftijd van sommige getallen. Zo is er een analyse gemaakt van het percentage STEM afstudeerders die 1 jaar na dato in een relevant beroep zijn terechtgekomen (figure E, F).

Deze getallen dateren uit 2009. De periode 2008 (afstuderen) - 2009 (meting) bevindt zich in een economsche dip: de bankencrisis.
Het is te kort door de bocht om de huidige situatie in de VS alleen aan de bankencrisis toe te schrijven. Dat is ook wat de studie duidelijk maakt, het gaat sinds eind jaren '90 al bergaf in de IT sector en er wordt ook een duidelijke link gelegd met import van IT personeel uit lage lonen landen. Dat speelt allemaal al veel langer dan de bankencrisis. Bovendien is de situatie er sinds 2009 niet beter op geworden, eerder slechter.

Wat de studie vooral duidelijk maakt is dat het gejammer 'om het tekort aan ontwikkelaars' gewoon onzin is als 50% van de computer science studenten geen baan vindt in hun eigen studierichting. En die 50% staat nog los van al het ervaren personeel dat ontslagen wordt en nooit meer een baan vindt in de IT sector.

(Ik heb ook wel een paar aanmerkingen op het artikel maar het komt allemaal precies overeen met het beeld wat ik heb van de VS en wat ik van Amerikanen hoor, ik heb er een aantal jaren gewoond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als ik naar macro-indicatoren kijk, schetsen ze een beter beeld. Zo is de werkloosheid in CA duidelijk omlaag (vóór de crisis 4.8% in 2006; keihard opgelopen in 2007-2009, piek 12.4% begin 2010, inmiddels omlaag naar 9%, waarbij de daling iets lijkt te versnellen). Dan zijn cijfers over jonge professionals uit 2009 niet de meest florissante, je meet zo'n beetje op de bodem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t_captain schreef op maandag 01 juli 2013 @ 22:12:
Als ik naar macro-indicatoren kijk, schetsen ze een beter beeld. Zo is de werkloosheid in CA duidelijk omlaag (vóór de crisis 4.8% in 2006; keihard opgelopen in 2007-2009, piek 12.4% begin 2010, inmiddels omlaag naar 9%, waarbij de daling iets lijkt te versnellen).
Er is nogal een verschil tussen de 50% die geen werk in de eigen richting(computer science) meer kan vinden en een werkloosheid van 12.4% of lager. Iemand die computer science studeert en bij de McDonalds gaat werken omdat ie als ontwikkelaar geen werk kan vinden is technisch gezien niet werkloos. Ik zou daar niet uit af willen leiden dat het dan meevalt met de werkloosheid in de IT sector(wat jij nu wel impliceert). Dat is ook wat het artikel zegt, veel cs afstudeerders gaan gewoon iets anders doen.

Ik kwam met het voorbeeld van de VS omdat de manier van interviewen van Spotify precies op die in de VS lijkt, waar ze ook veel goede mensen laten lopen. Ik voel me niet verder geroepen om jou te moeten overtuigen van de huidige situatie in de VS, wat mij betreft genoeg met deze offtopic discussie.
Pagina: 1