Toon posts:

Z77 alternatief en i5-P processors?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen.

Ik ben een GTX-670 systeempje aan het samenstellen bij Azerty en ik kom uit rond de €1300,- inclusief software en assemblage. Ik sta te kijken voor hoe weinig je daar een goed systeempje kan laten bouwen, kant en klaar heb je het zelfde systeem niet voor onder de €1400,-. Nou is het een beetje een sport aan het worden om te kijken of ik zelfs onder de €1200,- kan komen zonder prestatie verlies, dus nu heb ik de volgende vragen.

• Op dit moment heb ik een MSI-Z77-G45 moederboard van rond de honderd euro. Ik ben echter nooit van plan om te gaan overclocken, een setje SATA-600’s met RAID en een SLI chip zijn echter wel vereist. Zij er goedkopere chipsets die de prestatie van een Z77 leveren alleen zonder de OC mogelijkheden, bijvoorbeeld de Asrock B75 uit de pricewatch? Is er überhaupt een goede bron te vinden voor wat vergelijkingen op chipset gebied, heb gezocht maar behalve een enorme tabel op wikipedia heb ik nergens een goede duidelijk vergelijking kunnen vinden.
• Daarnaast heb ik nu een i5 3470 van €168 geselecteerd, de normale versie. Nou vroeg ik mij af als ik een P-versie koop, zonder meegebakken GPU, bijvoorbeeld de i5 3350-P voor €154,-, krijg ik dan geen last met compatibiliteitsproblemen? En als er problemen zijn waardoor mijn videokaart niet meer wordt herkend zit je dan niet heel erg met de handen in het haar, en zonder beeld, als er wat mis gaat? Ik heb altijd een dedicated videokaart gehad dus ik kan makkelijk zonder GPU op mijn CPU maar toch voelt het voor mij een beetje dun, of is dat onzin?
• Wat is de beste, goedkoopste processorkoeler die jullie zouden adviseren voor een non-OC i5? Gewoon voor de Tranquilo uit de pricewatch gaan, of kan ik zonder OC nog wel iets goedkopers vinden?

Bedankt voor het lezen!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voor de chipsets kun je op ark.intel.com kijken, daar kun je meestal wel vinden wat je nodig hebt.

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:23
http://tweakers.net/categ...RMNpcWOm7-nHT9vrirepk9VIO

je hebt nog 2 goedkopere MSI bordjes met SLI en sata600, maar is chipset z68
en 1 intel bord met sli en sata600, maar is chipset h77

en de IGP ga je inderdaad alleen missen zodra je videokaart het begeeft, voor de rest is dit geen enkel probleem. kortom; het is dus onzin dat je een IGP nodig hebt.

zonder OC kan je trouwens ook de standaard koeler houden, mocht je toch wat graden willen winnen dan kan je gemakkelijk wat reviews lezen en daarop je keuze baseren.
een CPU koeler hoeft niet meer als 40 euro te kosten.
zelf ik heb een out-of-the-box waterkoel setje voor me 3350P, beetje overkill, maar wel heerlijk stil voor die 6 tientjes.

Verwijderd

Topicstarter
Denniz0229 schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 10:27: je hebt nog 2 goedkopere MSI bordjes met SLI en sata600, maar is chipset z68
en 1 intel bord met sli en sata600, maar is chipset h77

en de IGP ga je inderdaad alleen missen zodra je videokaart het begeeft, voor de rest is dit geen enkel probleem. kortom; het is dus onzin dat je een IGP nodig hebt.
Dat er goedkopere moederbordjes zijn begrijp ik, dat had ik zelf ook al uitgezocht. Maar hoe verhoudt zo'n Z68 of H77 chipset zich tot een Z77? Dat was meer mijn vraag.

En wat als de videokaart het begeeft, dan heb ik dus geen beeld, kun je dan wel troubleshooten met zo'n P processor? Of zit er een soort basis, software, gpu op zodat je altijd beeld krijgt in safe mode of iets dergelijks?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 11:41:
[...]

Dat er goedkopere moederbordjes zijn begrijp ik, dat had ik zelf ook al uitgezocht. Maar hoe verhoudt zo'n Z68 of H77 chipset zich tot een Z77? Dat was meer mijn vraag.
Dat is een kwestie van benchmarks zoeken.
Ik heb laatst vrijwel hetzelfde bord getest als wat je op het oog hebt (alleen dan de G43 ipv de G45). En die vergeleken met oa een Z68
productreview: MSI Z77A-G43 review door TERW_DAN

Waar je rekening mee moet houden als je nu nog een Z68 gaat kopen, is dat het ding wel beschikt over de juiste bios/UEFI om gebruik te kunnen maken van een Ivy Bridge CPU.
En wat als de videokaart het begeeft, dan heb ik dus geen beeld, kun je dan wel troubleshooten met zo'n P processor? Of zit er een soort basis, software, gpu op zodat je altijd beeld krijgt in safe mode of iets dergelijks?
Andere GPU inprikken. Zoals we dat een paar jaar geleden altijd deden, omdat je toen nog geen IGPs had in je CPU.

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 11:45:
[...]
Waar je rekening mee moet houden als je nu nog een Z68 gaat kopen, is dat het ding wel beschikt over de juiste bios/UEFI om gebruik te kunnen maken van een Ivy Bridge CPU.
[...]
Andere GPU inprikken. Zoals we dat een paar jaar geleden altijd deden, omdat je toen nog geen IGPs had in je CPU.
De Z68 is geen optie, wordt niet ondersteund door de nieuwste generatie i5 volgens Intel.
Ik kom eens aan het vergelijken en de B75 heeft vrijwel exact dezelfde specs als de Z77 chipset volgens de site van ark.intel.com. Alleen ze laten volgens mij niet alles zien, die tien dollar prijsverschil moet toch ergens vandaan komen? Mag ik hieruit concluderen dat een B75 gewoon hetzelfde presteert als een Z77 voor een normale gebruiker/gamer?

Maar zonder dedicated GPU heb ik dus geen beeld met een P processor, gewoon helemaal niets, zelfs niet veilige modus? Gewoon een andere kaart inprikken klinkt leuk, maar ik laat liever mijn kast dicht als ik effe kan. Als je bijvoorbeeld drivers aan het updaten bent en iets gaat mis, is me eerder gebeurd, dan heb ik er natuurlijk niets aan als ik mijn oude 7780 erin druk als ik Nividia driver conflicten op wil lossen :P

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:43

Bolletje

Moderator Harde Waren
--> Aankoopadvies

Kort inhoudelijk: als jij de functies die Z77 extra heeft t.o.v. B75 niet gaat gebruiken kan je net zo goed voor de B75 gaan ja. Let wel op, dat ondanks dat een moederbord een bepaalde chipset heeft, het moederbord niet altijd alle functies van die chipset benut.
Omdat je de i5 3350P op het oog hebt heeft overklokken dus ook geen prioriteit.

Waarom zo druk maken om die gpu? Als er iets is met je videokaart moet je hem toch vaak uit het PCI-e-slot halen; je bent dus sowieso druk met je behuizing open halen. Dat is, zoals TERW_DAN al aangeeft, niet anders dan een tijdje geleden toen processors niet eens een gpu aan boord hadden. Zelfs nu met AMD systemen (FX-8350 bijv.) is dat nog het geval.

Je hebt juist eerder de kans dat je minder problemen hebt: hier op tweakers zijn al verscheidene topics voorbij gekomen waarbij mensen zeggen dat hun systeem kapot is. Het probleem is dan vaak dat de gpu van de processor wordt gebruikt en niet de discrete videokaart. Of vice versa uiteraard. Mensen hebben dan de video-aansluiting verkeerd en moeten dat eerst wijzigen.

[ Voor 97% gewijzigd door Bolletje op 14-05-2013 12:21 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 12:12:
[...]

De Z68 is geen optie, wordt niet ondersteund door de nieuwste generatie i5 volgens Intel.
Ik kom eens aan het vergelijken en de B75 heeft vrijwel exact dezelfde specs als de Z77 chipset volgens de site van ark.intel.com. Alleen ze laten volgens mij niet alles zien, die tien dollar prijsverschil moet toch ergens vandaan komen? Mag ik hieruit concluderen dat een B75 gewoon hetzelfde presteert als een Z77 voor een normale gebruiker/gamer?
De B75 kan niet overklokken, iets dat de Z77 wel kan. Daarom is de Z77 een stuk duurder.
Maar zonder dedicated GPU heb ik dus geen beeld met een P processor, gewoon helemaal niets, zelfs niet veilige modus? Gewoon een andere kaart inprikken klinkt leuk, maar ik laat liever mijn kast dicht als ik effe kan. Als je bijvoorbeeld drivers aan het updaten bent en iets gaat mis, is me eerder gebeurd, dan heb ik er natuurlijk niets aan als ik mijn oude 7780 erin druk als ik Nividia driver conflicten op wil lossen :P
Als je videokaart kapot is zul je sowieso je kast open moeten maken om 'm te vervangen. Maar goed, zo heel vaak gaan die dingen natuurlijk ook weer niet stuk, dus om alleen daarom een IGP te nemen vind ik overdreven.

Driverproblemen staan daar natuurlijk helemaal los van, dat heeft niets te maken met je IGP, je gebruikt dan gewoon de dedicated GPU.

Verwijderd

Topicstarter
Dankje mannen, nu weet ik alles dat ik weten wil :D

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:23
[...]

er is geen enkel mobo met b75 wat SLI ondersteunt. (volgens de pricewatch)
dus waarom je daar naar kijkt is me ook een raadsel, gezien SLI een van je eisen is.
de MSI met z77 is de goedkoopste die aan al je eisen voldoet.

En inderdaad, helemaal geen beeld.
maar wat terw_dan als zegt, zo moeilijk is het niet je videokaart te wisselen.
tevens als je drivers het niet doen dan stop je die ati kaart er in en verwijder je oude nvidia drivers.
allemaal vrij simpel werk, mocht je videokaart uberhaupt al kapot gaan, is mij nog nooit gelukt er een te slopen.

edit: je was net iets sneller :9 maar succes met je build ;)

• Falqoon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:14
[...]

Een Z68 zou in sommige gevallen prima een ivy kunnen ondersteunen met bios update.

Ik draai zelf een GA-Z68X-UD4-B3 bord van gigabyte met een i7 3770

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Zou gewoon die Z77 van MSI nemen, zoveel cash kan je er toch niet op besparen als je perse SLI wilt. Als je toch goedkoper wil, kom je bij AMD uit. Maar dat is niet je intentie denk ik.

[ Voor 29% gewijzigd door Madrox op 14-05-2013 14:45 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:58
Mee eens, het G45 bord is het goedkoopste bord met fatsoenlijke ondersteuning voor 2 videokaarten.
En als je toch al bezig bent met een setup van 1300 euro, met een Z77 mobo en een betere koeler, geef dan ook 3 tientjes meer uit voor de 3570k, kon nog wel eens handig zijn in de toekomst (sowieso betere verkoopwaarde als je er weer vanaf wilt waardoor hij die 3 tientjes weer extra oplevert).

Verwijderd

Topicstarter
mitsumark schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 15:18:
En als je toch al bezig bent met een setup van 1300 euro, met een Z77 mobo en een betere koeler, geef dan ook 3 tientjes meer uit voor de 3570k, kon nog wel eens handig zijn in de toekomst
Nee, overclocken gaat niet gebeuren, doorverkopen ook niet, geef het hooguit weg aan een vriend over een paar jaar. Dus waarom zou je dan €30,- extra uitgeven?

Het gaat me ook niet om perse zo goedkoop mogelijk, kan eigenlijk net zo makkelijk €1600,- uitgeven, maar ik wil gewoon kijken hoe goedkoop ik een systeem kan maken met mijn eisen zonder op prestatie in te leveren. Heb twee plaatselijke bedrijven benaderd en die kwamen met belachelijke aanbiedingen en het is me nu een beetje een sport geworden om te kijken hoe goedkoop een kant-en-klare computer van een gerespecteerde leverancier (Azerty) kan zijn. Tot nu toe zit ik al dik €160,- onder de goedkoopste vergelijkbare aanbieding die ik online heb gevonden, met nog betere componenten ook.

Ik hou het bij de MSI-Z77-G45, processor wordt i5 3350-P en ik neem de tranquilo koeler. Das toch weer in totaal €40,- minder :), wat dus het totaal op €1260,- brengt voor een systeem met:
-i5 3350-P
-4x4Gb CAS8 DDR3-1600 Crucial
-Cooler master Storm Scout 2 case (wit)
-MSI-Z77-G45
-Samsung 840 250Gb SSD
-WD Caviar green 500Gb HDD
-Corsair modulaire 600W voeding (bronze cert.)
-EVGA GTX670
-DVD, koeler, koelpasta etc
-Windows 7, ESET NOD, volledige assemblage en installatie met 1 jaar garantie.

Das toch best netjes dacht ik zo :p

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:40
Maar als je het over een paar jaar weg gaat geven, waarom dan een SLI moederbord (met maar 1 kaart) en niet gewoon het iets goedkopere B75 moederbord?

Verwijderd

Topicstarter
cannibal schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 15:50:
Maar als je het over een paar jaar weg gaat geven, waarom dan een SLI moederbord (met maar 1 kaart) en niet gewoon het iets goedkopere B75 moederbord?
Omdat ik er mogelijk volgend jaar een kaartje bij wil prikken, misschien ook niet, maar ik wil de optie niet uitsluiten bij voorbaat.

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:40
De "aanname" is meestal als je dat niet meteen doet, de kans nihil is dat je het ooit wel doet. Meestal is het tegen die tijd ook goedkoper/beter om een nieuwe kaart te kopen, omdat single card solutions meestal ook wat minder problemen geven dan SLI.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
Idd, nu goedkoper mobo van 60€ en met die GTX670 zit je lange tijd safe voor gamen op 1 monitor.
Eventueel zelfs 660Ti of HD7950... Dan binnen 2-3 jaar weer eens een nieuwe GPU en je kan er weer even mee voort. De voeding kan dan ook weer wat goedkoper --> xfx 550w

Een ander alternatief is gewoon het systeem uit de recente BBG nemen. Voor 950€ heb je dan een SLI opstelling die alles op ultra aankan (neem de i5 3350P dan als je niet wil overclocken en dan neem je een grotere SSD ofzo...) en beter presteerd dan 1x GTX670/680.

Conclusie, ofwel direct SLI ofwel Nooit ;)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:58
En als je alleen gaat gamen is 2x4GB ook ruim voldoende.
Koelpasta zit bij de cpu koeler, hoeft niet los erbij.

Verwijderd

Topicstarter
mitsumark schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 17:29:
En als je alleen gaat gamen is 2x4GB ook ruim voldoende.
Gebruik ook Solidworks, Inventor en nog wat tools. Dan kan een beetje extra geen kwaad ;)
Pagina: 1