LiquidT_NL schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 12:01:
[...]
Volgens mij haal je hier wat dingen door elkaar. Informeel zijn op je site heeft niets te maken met "lollig doen", en ik zie ook niet hoe dit direct verband houd met hoe goed je site in elkaar zit.
Laat ik het voorbeeld van Chrome aanhalen. Als je je browsergeschiedenis wist, kreeg je die melding van "psst, misschien volgende keer incognito gebruiken", oid. Dat is heel grappig en wekt een glimlach op, maar het werkt frustrerend als je de geschiedenis wist omdat er iets stuk was, of als incognito juist voor problemen zorgt.
Dit vertaalt ook naar een website. Playful design moet niet averechts werken. Het kan op dezelfde manier de gedachte opwekken "misschien moeten ze de site eerst maar es werkend maken voordat ze onzin gaan toevoegen". Als ik niet kan bestellen bij Amazon, zit ik bijv echt niet te wachten op vallende sneeuwvlokjes met kerst. In zo'n geval werkt het averechts en denk ik al snel van "flikker op, als ze alleen maar tijd steken in onzin..."
Als je een goed werkende site hebt, is het natuurlijk prima om (als de doelgroep het toelaat) opsmuk toe te voegen, of dat nou onder playful design, lolligheid, doodles, of een kerstachtergrond gaat.
LiquidT_NL schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 12:01:
[...]
Als een klant een probleem heeft kan je dat gewoon informeel doen, zonder het idee te geven dat de klant niet serieus wordt genomen.
Het ligt nogmaals aan de site en de doelgroep. Een hippe creatieve site gericht op jongeren <25 hoeft imho echt niet serieus in opzet te zijn. Een webshop met een diverse doelgroep dan weer wel. Wel eens een brief van Hi gelezen?
Ik keur informeel zijn ook niet af. Het ligt natuurlijk aan de doelgroep. Maar terwijl je informeel bent, moet je opletten dat je nog steeds beleefd blijft, want je hebt het wel tegen (potentieel) betalende klanten. Informeel en beleefd sluiten elkaar niet uit, is wat ik wil zeggen.
Ik heb nog nooit een brief van Hi gezien, maar ik denk dat ik me wel kan voorstellen hoe die eruit zal zien