Techneut schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 22:08:
Jij vertelt hier eigenlijk precies hetzelfde als ik. Alleen ik liet om het voor iedereen begrijpelijk te houden de correcte notatie U = L*di/dt achterwege. Lang niet iedereen is hier vertrouwd mee. Ik verwoordde het daarom alleen maar een beetje anders met wat zelfinductie wel terdege doet, zoals overigens met alle veranderingen in de natuur het geval is, het verzetten tegen z'n ontstaansoorzaak. Hetgeen ik wel terdege juist interpreteer, ik vermeldde alleen niet alles.
Ik wou de wet van Ampère/Maxwell nog aanhalen, maar dat heb ik maar achterwege gelaten. Al is het maar dat formules niet makkelijk te noteren zijn op fora

Dan nog moet je wel opletten dat je het verhaal correct houdt. Als ik dat zou roepen op mijn werk krijg ik ook ongetwijfeld kritiek.
Maar wat je eigenlijk moet zien onder het verzetten tegen z'n ontstaansoorzaak is als je de relatie trekt tussen een spoel en een weerstand. Plotseling constante spanning zetten op een weerstand zal meteen, zonder vertraging of tijdsconstante, een constante stroom veroorzaken. Een spoel zal dat verschijnsel tegenwerken, dus krijg je een toename van de stroom totdat deze stationair is. Bij uitschakelen trek ik weer die relatie met een weerstand, die klapt meteen naar nul en ook dat verschijnsel wordt tegengewerkt, namelijk door af te nemen. Hij zal dus niet proberen om die stabiele toestand te bekrachtigen, dat kan een spoel helemaal niet omdat een spoel geen energiebron is (behalve in een bewegend magnetisch veld, maar da's weer een ander verhaal).
Om precies te zijn, de factor di is hier gewoon gelijk aan de bekrachtigingsstroom, want die verandert in zeer korte tijd naar nul, factor dt is echter onzeker. Zou nul moeten zijn, maar dat kan fysiek niet, maar uiterst klein is hij wel. Vandaar dat opslingeren tot onvoorspelbare hoge waarde. Deze zelfinductie laat de stroom bij aanwezigheid van de diode geleidelijk afvloeien de factor dt neemt dus eenvoudig enorm toe. Meer dan eens heb ik schakelingen meegemaakt waar gebruik werd gemaakt van een neveneffect hiervan, nl. een geringe afvalvertraging.
Ik blijf me een beetje verzetten tegen de term bekrachtigingsstroom, want daaronder zou ik eerder het inschakelverschijnsel interpreteren. Als je stabiele of stationaire stroom zegt, dan is dat niet voor misinterpretatie vatbaar en klopt het wel. In de techniek is overigens niets onzeker

Die tijd kun je vrij gemakkelijk berekenen als je de spanningsval over de spoel, de inductie en de stationaire stroom weet. Inductorweerstand mag ook, 1x de wet van Ohm toepassen en je hebt de stroom. Dan kun je di/dt uitrekenen, als je de startwaarde weet (dus de stationaire stroom) weet je hoeveel tijd er nodig is voordat dit weg is. De orde van grootte kun je heel snel schatten door naar de inductie te kijken: Bij uH praat je over microseconden en mH praat je over milliseconden. Is dit snel? Mwoah, dit zijn reële verschijnselen waar je in de elektrotechniek rekening moet houden. Als je administrateur bent in het dagelijks leven, dan is dit inderdaad bloedsnel
Dat verschijnsel wat je hebt waargenomen is ook logisch te verklaren: zolang dat magneetveld in die spoel aanwezig is zal er ook een Lorentzkracht worden uitgeoefend en blijft dat contact aan. Naar mate die lading wegvloeit neemt ook de Lorentzkracht af en uiteindelijk klapt dat relais dicht. Dit kun je overigens versnellen door een weerstandje in serie met die vrijloopdiode te zetten, dan wordt die lading sneller verstookt. In de meeste gevallen is dat niet nodig.
Dan trek ik meteen even de relatie met mijn opmerking over die vrijloopdiode in die buckconverter, want volgens de datasheet zou die diode dus wél snel genoeg moeten zijn (reverse recovery time lag ergens in de ns volgens mij). Dat heeft er vooral mee te maken dat die PIC op de 3V3 de hoogste belasting vormt, de laagste breakdown voltage heeft (2003A lijkt geen probleem te geven en een short naar ground komt meestal door de voeding) en het probleem pas na enige tijd optreedt en het feit dat dit geen Schottky is en dat er in de application information andere toepassingen staan. In theorie zou die vrijloopdiode wel geschikt moeten zijn gelet op die recovery time, maar die vrijloopdiode schakelt dus wél constant in tegenstelling tot een relais. Ik ga er vanuit dat de performance van die diode naar verloop van tijd afneemt, dat daardoor het probleem pas na enige tijd zichtbaar wordt en dat na het uitvallen van die PIC het probleem weg is omdat die 3v3 lijn amper meer wordt belast. Er zit flink wat capaciteit op de uitgang, in combinatie met lage belasting is het waarschijnlijk dat de stroom door die spoel nul gaat worden, in leemtebedrijf dus, en dan hoeft die diode nauwelijks te geleiden.