Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 12:07

Het Grote (Maak-je-eigen-)Retina-Monitor Topic

Inleiding:
We klagen altijd steen en been als er weer een of andere laptop, tablet, monitor of all-in-one uitkomt met schermen waarbij je de pixels kan tellen. De laptops met 1366x768 en desktops met 1920x1080, zijn vanaf nu voor de Roteb, want hier in Het Grote (Maak-je-eigen-)Retina-Monitor Topic willen we geen pixel meer zien!

FAQ:
Welke monitoren gaan we in elkaar tweaken?
Nu meteen :*) :
- 9,7" 2048x1536 IPS (o.a. iPad 3/4 display)

(Hopelijk) Binnenkort:
- 11" t/m 15" 1920x1080 IPS monitoren
- 13" 2560x1600 en 15" 2880x1800 (o.a. MacBook Pro Retina display)
- 13" 2560x1700 (o.a. Chromebook Pixel Display)
- 20" 3840x2560 (Sharp)
- 30" (Sony) of 32" (Sharp) 3840x2160
- Meer, suggesties zijn welkom!

Waarom wordt meteen dat Fruit erbij betrokken?
Ondanks dat Retina een marketing term is van Apple, beschrijft het het beste het doel van dit topic: Monitoren met pixels die (zo goed als) ontzichtbaar zijn. En Retina klinkt beter dan High-DPI :P.

Wat moet ik kunnen/tweaken?
- Solderen
- Een (simpel) frame+standaard om je display maken
- Onderdelen (met wat moeite) uit het buitenland importeren

Hoe pakken we het aan?
We gebruiken bestaande schermen, uit bijvoorbeeld laptops of tablets, zoeken de exacte naam en specificaties van dit scherm, importeren het, verzinnen een manier om het aan te sluiten op een computer, en knutselen een framepje eromheen.

Hoe kan ik helpen?
Alle hulp is welkom! Suggesties voor schermen, exacte namen van deze, de manieren om deze zo makkelijk mogelijk te importeren, de goedkoopste aanbieders van deze, we moeten het allemaal weten. Als je een mooi frame of aansluiting hebt bedacht is het ook welkom! Foto's, teksten, links, post ze allemaal!
Kortom: Gebruik al je kennis/contacten om het zo makkelijk en goedkoop mogelijk te maken voor de hele Tweakers community! :D

Voor nu:
Praat vooral mee, bedenk alvast welke schermen je het liefst op je bureau wilt hebben staan (en hoeveel :D), en post alle nuttige informatie die je hebt/kan vinden, zodat we meer schermen dan alleen een 9,7" scherm kunnen gaan tweaken.

Alle suggesties, ideeën, opmerkingen en informatie zijn welkom!

Hieronder wordt vandaag nog gepost hoe je voor zo'n $70 een 9,7" 2048x1536 IPS LG display (hetzelfde scherm als iPad 3/4!) in elkaar zet, die je met DisplayPort kan aansluiten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 12:07

1. 9,7" 2048x1536 IPS LG monitor

Eerst wat details over het scherm zelf:
  • Naam: LP097QX1-SPA1
  • Producent: LG
  • Diagonale afmeting: 9.7 "
  • Schermformaat: 196,608 (H) x 147,456 (V) [mm]
  • Aantal pixels: 2048 × 1536 = 3145728
  • Pixel Pitch: 192 (H) x 192 (V) [um]
  • Grootte Module: 208,881 (H) x 167,123 (V) x 2,68 (D), Max [mm] * PCB oppervlakte: 5,17 (Max.)
  • Kleur: 16.777.216 kleuren
  • Contrast: 800:1
  • Helderheid: 440 Nits
  • Supply Voltage: 3.3 V
  • Module Gewicht: 134g (Max.)
  • Oppervlaktebehandeling: Glare, Anti-reflective treatment of the front polarizer
  • Backlight: Witte LED 2 array (42ea x2)
  • Interface: eDP 4lane
  • Stroomverbruik:. 6W (Typ.) 1W (Logic, type) + 4,4 W (LED, Typ).
Bron
Het scherm heeft verschillende versies. Ik heb voor de SPA1 gekozen omdat die het beste contrast en helderheid heeft, maar weet iemand de exacte specificaties/verschillen tussen de modellen? De vier modellen van de LP097QX1 die er (volgens mij) zijn zijn: SPA1, SPA2, SPC1 en SPC2

Nu we alles over het scherm weten, kunnen we al bijna de boel aansluiten. We mogen ons prijzen dat dit scherm geen exotische connector heeft, maar gewoon een eDP-connector. Een verloopkabeltje zou dus genoeg moeten zijn. Ook weten we de spanning: 3,3 V, en het stroomverbruikt: zo'n 6 Watt. 2 Ampere is dus genoeg, hoewel een beetje marge geen kwaad kan.

Ondertussen komen we bij het gedeelte waarom we dit paneel hebben gekozen (naast de specs) en niet een ander: Hij is goedkoop, goed leverbaar en natuurlijk de eDP-connector. Die van de MacBook Retina is bijvoorbeeld vele male duurder en moeilijker leverbaar. Hier wat sites waar dit paneel te koop is:
- Alibaba.com
- Panelook.com
- Revo-sys.com
Even goed Googlen doet wonderen, want op elk moment wordt hij weer door anderen aangeboden. Als de prijs boven de 100 euro is zit er waarschijnlijk het touch gedeelte bij, wat het hele proces een stuk lastiger maakt. We gaan verder met de aanname dat je een scherm zonder touch hebt gescoord.

Embedded DisplayPort (eDP) mag dan wel een standaard zijn, maar het is een vrij nieuwe en dus lastige standaard. Ook moeten we nog iets bedenken voor de stroom toevoer, en er moet een frame om je scherm(en) heen. De eDP kan de data en de meeste stroom hendelen, alleen de backlight heeft z'n eigen stroom toevoer nodig. Dus dat vereist wat gepruts en soldeer.

...

Work in progress - Het artikel wordt momenteel afgerond...

...

Balance wijzigde deze reactie 13-05-2013 21:49 (97%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 11:37

mrc4nl

Procrastinatie expert

heej dit is interessant. Laat ik dan wel even vooropstellen dat je voor pc/laptop toch wel ergens een minimaal diagonaal moet hebben. 10" vind ik te klein. 15" is goed genoeg voor laptop, en 22-24" voor desktop.Ik heb een tijdje een 1200P (zoek naar WUXGA op ebay) schermpje in mn oude laptop gezet, en dat was een verademing. daar had ik wel een aangepaste kabel voor nodig, maar dat was ook het enige :) Mn huidige acer heeft een andere pinout, en heb er nog niet mee lopen tweaken om dat voor elkaar te krijgen.

ik heb voor de gein eens gezocht voor je het scherm van de MBP retina los kan kopen, maar dat werd mij iets te duur (~1000€) , maar het zou toch awsome zijn als je die in je laptop zou kunnen stoppen :D
Je kan wel voor desktopgebruik 3 15.6" 1080P laptop schermen op de desktop een hoge resolutie videomuur kunnen bouwen van laptopscherm ,omdat de bezels lekker dun zijn. Die schermen vallen best mee qua prijs, je hebt alleen nog een aparte vga->ldvs adapter nodig per scherm.

mrc4nl wijzigde deze reactie 13-05-2013 20:50 (18%)

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 10:00
Super interessant topic!

Ik zocht al een tijdje naar een full-HD scherm voor mijn 13,3" laptop, die beginnen nu op ebay op te duiken voor 150euro :)
Als ik dat doe, dan kan mijn oude schermpje wel op een standaardje voor scherm uitbreiding als ik thuis ben!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DutchRam
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 15-04 20:52
Inderdaad interessant! Lijkt me vooral leuk om er eentje te verwerken in mijn bureau :P

Van wat ik zie online heb je er echter ook nog een pcb voor nodig als je hem via displayport wil aansluiten. Lijkt me dat het makkelijker is om het intern op een laptop aan te sluiten of niet?

1BitCoinPSfF3CkhF939DrkWmqNiS5SMo2

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mastodon334
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 21-04 20:23
Wat zou het 20" 3840x2560 display van Sharp kosten? Dat zou natuurlijk wel leuk zijn voor de desktop. Of is dat niet de bedoeling?
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True