Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[ESXi] PSOD met Exception 14 in world

Pagina: 1
Acties:

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Gisteravond klapte mijn ESXi server er ineens uit. Op het scherm was deze PSOD te zien:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/yySqihT72L1OmQFvyZKX42fp/full.jpg

Op dat moment was ik een Ubuntu distributie aan het opstarten (Zentyal virtual appliance), was ik via een door Debian VM gehostte VPN verbinding ingelogd, en werd er van een film die via RDM is doorgegeven aan een Server 2012 VM een film gestreamd (SMB Share). Niet echt iets bijzonders...

Uiteraard deze al doorgenomen: Understanding Exception 13 and Exception 14 purple diagnostic screen events.

Net ook 2,5 uur een memtest gedraaid, die heeft sowieso 1 volle pass gedraaid zonder errors zag ik in het scherm staan.

Hardware:
Intel DH67BL
Pentium G620
2x 2GB (Corsair CMV4GX3M2A1333C9)
2x 4GB (Corsair CMV8GX3M2A1333C9)

Moet ik mij nu zorgen maken om een hardware defect, of was dit gewoon een eenmalige bug?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

2.5u is niet heel veel, laat eens een nachtje draaien als dat kan qua downtime :)

Die DiskDump-melding (out of space) is wat jammer, je hebt geen ruimtegebrek?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:24
Update je VMware eens naar de laatste versie: http://www.vmware.com/patchmgr/download.portal (Build 1065491)

• ThinkPad
  • Nu online
F_J_K schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 09:23:
2.5u is niet heel veel, laat eens een nachtje draaien als dat kan qua downtime :)

Die DiskDump-melding (out of space) is wat jammer, je hebt geen ruimtegebrek?
Mmmneee nog rond de 110GB vrij op m'n datastore. Dat is het probleem dus niet.
mhoogendam schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 09:30:
Update je VMware eens naar de laatste versie: http://www.vmware.com/patchmgr/download.portal (Build 1065491)
Hmmm dacht dat ESXi 5.1 de nieuwste was, maar blijkbaar zijn er ook nieuwere builds.

Vraagje daarover: Ik heb m'n ESXi install ISO destijds gepatched met een aangepaste 8275 Intel driver, omdat m'n netwerkkaart anders niet herkend werd. Kan ik dan een nieuwere build installeren, of moet ik die ook eerst weer aanpassen?

• mhoogendam
Je kan je huidige installatie gewoon updaten via de command line:
*Zet je VM's uit.
*Upload de update file naar je datastore en voer hierna onderstaande code uit.
code:
1
2
3
4
vim-cmd hostsvc/maintenance_mode_enter
esxcli software vib update -d "/vmfs/volumes/datastore1/patch-directory/INSERTNAMEOFZIP.zip"
vim-cmd hostsvc/maintenance_mode_exit
reboot

Let wel op dat het pad naar je datastore moet kloppen.

bron

[ Voor 12% gewijzigd door mhoogendam op 14-05-2013 11:42 ]

• ThinkPad
  • Nu online
Thanks, dat moet wel lukken :)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Maar blijft die aangepaste driver dan wel staan? Er zit namelijk een nieuwere in de update: http://kb.vmware.com/self...playKC&externalId=2041628

[ Voor 60% gewijzigd door Raven op 14-05-2013 12:57 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• mhoogendam
Die zal dan overschreven worden, je kan eventueel wel los de VIBs installeren ipv het volledige pakket.
Eventueel kan je ook op een USB stick de nieuwste VMware installeren en kijken of de nieuwe driver het wel goed doet op jouw hardware.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dan heeft de TS (en * Raven ook) een probleem bij het evt installeren van deze update. De driver die TS gebruikt is waarschijnlijk dezelfde als die ik gebruik, een custom driver waar ondersteuning voor de 82579 aan is toegevoegd, iets wat de driver die standaard bij ESXi zit niet heeft.

edit: Aldus de changelog van de nieuwe driver:
This patch updates the net-e1000e VIB to resolve the following issue:

PR887848: An ESXi host might stop responding and display a purple diagnostic screen with messages similar to the following:

@BlueScreen: #PF Exception 14 in world 4891:vmm0:HQINTSQ IP 0x41800655ea98 addr 0xcc
De fout lijkt dus mogelijk door de e1000e driver te komen? Andere stuff onder de titel van de fout, maar die hieronder lijkt er wel op.

edit2: http://vmknowledge.wordpr...sod-issue-on-vsphere-5-1/
Misschien helpt dat? Zo hoef je niet te updaten en zo heb je geen gezeur met de driver.

[ Voor 53% gewijzigd door Raven op 14-05-2013 17:35 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ThinkPadd schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 09:39:
Hmmm dacht dat ESXi 5.1 de nieuwste was, maar blijkbaar zijn er ook nieuwere builds.

Vraagje daarover: Ik heb m'n ESXi install ISO destijds gepatched met een aangepaste 8275 Intel driver, omdat m'n netwerkkaart anders niet herkend werd. Kan ik dan een nieuwere build installeren, of moet ik die ook eerst weer aanpassen?
Ik kan bevestigen dat de custom driver, die helaas nooit is bijgewerkt, overschreven wordt.

Zojuist ESXi maar eens bijgewerkt, nadat ik eerst uit heb moeten zoeken hoe. Deze installatie maakte gebruik van de custom Intel driver om ondersteuning voor 82579 toe te voegen en na het updaten was een van de 2 NIC's verdwenen :/

Aangezien ik wel bugfixes wil kunnen installeren, zal er maar een Intel 82574 kaartje bij in moeten, gelukkig heb ik die wel ergens liggen. Daarna de andere NIC maar in de BIOS uitzetten.

Oscar Wilde

• ThinkPad
  • Nu online
Oke! Goed dat je het zegt! Was hier nog niet aan updaten toegekomen, ook een beetje met het idee in m'n achterhoofd dat ik de boel misschien zou slopen.

Kun je niet op de een of andere manier de support voor die 82579 er weer in modden? Ik heb toen m'n ESXi installatie ISO gemod zodat hij m'n netwerkkaart herkende. Zoiets zou toch na het applyen van de patch toch ook weer moeten kunnen?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat heb ik dus ook gedaan, de driver in de installatie-cd stoppen, niet in een al draaiende installatie. Dat laatste schijnt ook wel te kunnen, maar er is dus een nieuwere Intel driver in ESXi die een Exception 14 fout fixed, zie http://kb.vmware.com/self...playKC&externalId=2041628 Aangezien er geen recentere gemodde driver beschikbaar is loop je dus nog altijd risico op die foutmelding.

Het updaten is overigens wel omslachtig zeg. Uiteindelijk heb ik het zo gedaan:
- met vSphere Client de zipjes geupload, kan helaas maar 1 file tegelijk uploaden;
- dan met vCLI voor elke zip (op volgorde van release) dit commando uitvoeren:
code:
1
esxcli -s ip-adres-ESXi-host software vib install -d "/vmfs/volumes/codex/updates/ESXi510-201305001.zip"

Hierbij is codex de naam van de datastore.

Wilde het eerst zoals http://www.vmadmin.co.uk/...erver/262-esxvihostupdate doen, dat scheelt het een voor een uploaden van de zipjes, maar .... "This operation is NOT supported on 5.1.0 platform."
En er is helemaal geen notificatiesysteem voor het melden van (kritische/belangrijke) updates 8)7

Morgen maar eens losse NIC er bij in doen en die maar gebruiken. Dan kan ik tenminste de boel bijwerken zonder functionaliteit (een van de NIC's) te verliezen. Dan moet een van de 2 onboard NICjes maar uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 07-06-2013 10:25 ]

Oscar Wilde

Pagina: 1