Toon posts:

fps drops met gtx690 + AMD Phenom IIx6 1090t

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal

Ik heb last van framedrops in games zoals in wow, gw2, neverwinter, ffxiv volgens mij isnds de aanschaf van de gtx690
In raids loopt deze soms tussen de 0-5 terug en is dan niet meer speelbaar.
Ook niet als ik alle graphics op low zet.
Ook als ik alleen rondloop dropt de fps soms terug on 10. De spelen lopen niet soepel

Mijn systeem is:
Gigabyte GA-990FXA-UD3 moederboard
AMD Phenom IIx6 1090t 3.2 GHz
16 Gb PC3-10700 (667MHZ) kingston
Geforce GTX 690
windows 8 (64)
750 watt voeding
internet glasvezel kpn

Ik weet niet waardoor dit komt en wat ik zou moeten veranderen. Zou de cpu de bottleneck zijn in combinatie met de gtx690?

Dus ik dacht eerst te kijken naar een amd opstelling
bijv:
moederboard : Asus Sabertooth 990FX/GEN3 R2.0
AMD FX-4170 Black Edition of AMD FX-4350
met 16gb ddr3

Nu lees ik ook allemaal verhalen dat de quadcores + hoger van amd slechter presteren dan een intel.
Ik heb niet vaak een intel setup gehad dus ben niet zo thuis in hun processors met hun moederborden.

moederboard:Intel DZ77GA-70K
Intel Core i7 3770K Boxed
met 16gb ddr3

Maar de intel heeft Geïntegreerde graphics welke voor mij niet nodig zijn aangezien ik de gtx690 heb.
- Of kun je deze uitzetten ?
- Wie kan mij helpen waardoor de fps drops zouden kunnen ontstaan.
- Is een amd-setup voor mij beter dan de intel.
- En als de intel beter is welk moederboard en processor zou ik dan beter kunnen aanschaffen.
Voorkeur van het moederboard is pce 3.0 (ivm met de gtx 690 en mogelijkheid voor een sli opstelling)

Alvast bedankt aan hen die reageren.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Je 1090T hoort zeker geen bottleneck te zijn, hij is vergelijkbaar met een FX-8350 en die doet het beter in games dan een i5.

Ik denk eerder dat je driverproblemen hebt met de SLI opstelling: GTX690 = standaard sli.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Wat is de temperatuur van je AMD op dat moment?

Ik vermoed dat ie terugklokt en dat de drop van je FPS verklaren kan.

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
cpu koeler ontstoffen temps uitlezen idd, nieuwste chipsetdriver voor moederbord en ook mischien het laatste bios.
met driversweeper alle gpu drivers eraf halen (zeker die van de gpu die ervoor in zat amd?)en de laatste installeren.
zit ie wel in het slot onder de cpu die heeft de meeste bandbreedte meestal.

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
Er is niet meteen reden toe om je cpu en/of je moederbord te upgraden. Kijk naar wat hier boven wordt aangeraden, het zou zo kunnen dat je cpu te warm wordt en dit kan resulteren in fps drops.

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-02 09:55
VasZaitsev schreef op maandag 13 mei 2013 @ 17:51:
Je 1090T hoort zeker geen bottleneck te zijn, hij is vergelijkbaar met een FX-8350 en die doet het beter in games dan een i5.
Een Phenom II net zo snel als een i5? Geef eens een paar voorbeelden buiten GPU gelimiteerde First Person Shooter om! Zeker met een vette CF/SLI kan je het verschil zien tussen AMD en Intel en, helaas, is dit in een aantal voorbeelden aanzienlijk.

Nu is WoW net een van de spellen waar AMD dus helemaal niet zo goed gaat.
Maar drops naar 5 frames zeggen mij dat de reden ergens anders ligt.

Wat voor Videokaart had je voor de GTX690? Toevallig van AMD naar nVidia overgestapt? Zo ja, heb je het systeem opnieuw geinstalleerd?
Maar zet eerst een alles op default in het nVidia control panel.
Mogelijk heb je hier geforceerd AA aanstaan.

(PCIe 3.0 maakt nul komma nul verschil, zelfs niet in Quad SLI met GTX690's)

[ Voor 11% gewijzigd door Zanac-ex op 13-05-2013 18:18 ]

Verwijderd

Ik heb nog een oude artic freezer 7 pro op mijn 1055T gepropt maar kan er niet omheen dat die CPU echt serieuze warmte afgeeft. Ik denk dat het eerder daar gerelateerd ligt of een ander proces in Windows zelf, dan de hardware combi.

Aangezien ik plannen had om te oc'en wou ik toch eerst een waterkoeling in huis halen. Er zijn weinig luchtkoelers die ver boven 140W nog steeds goed kunnen koelen. Ik zou het probleem dus daar eerst zoeken, zijkap open doen enz.

Verwijderd

Topicstarter
dank voor alle reacties

@Zanac-ex Ik heb altijd nvidia kaarten gehad en de default staat op applicatiesettings.

Een te hoge temp heb ik nog niet aan gedacht. Ik zal een prog draaien die de temp in de gaten houd en de ventilatie eens verbeteren en kijken wat dit oplevert alvorens een andere setup aan te schaffen

Verwijderd

Topicstarter
@ter info, en bedankt voor het meedenken

Ik heb de temp van de cpu in de gaten gehouden en deze liep op tot +120 grd en de fan kon niet harder.
Ik zag middels cpu-z dat de multiplier bleef schommelen tussen x4 x18.

ik heb alles schoongemaakt de koelpasta vervangen en de airflow verbeterd (kast staat nog open). Hierna kwam de cpu niet boven de 65 grd, met alle graphics vol open. Ik heb geen fps drops meer gezien. De hitte van de cpu en de extra warmte van de gpu zorgde dat de cpu te warm werd gezien jullie reacties.

Nog een keer bedankt !!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
Mooi, sucses met je snelle game systeem :-)

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-02 15:43
Uhmmm 65 graden is al te hoog voor een phenom 2 x6! Je moet zeker onder de 60 blijven anders krijg je dus problemen. Zeker met de niet goed werkende temp sensoren in die chip moet je eigenlijk nog + 10 graden doen! Dus zit je al weer boven zijn maximale temp van 65 graden.

Bovendien zijn de spellen die jij noemt nou ook niet allemaal helemaal lekker SLI compatible. Van wow weet ik het iig zeker. Je krijg daar eerder lagere FPS dan hogere. Of het moet inmiddels opgelost zijn maar lijkt me stug aangezien er nog geen nieuwe engine is uitgebracht :P

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:17
Mee eens, ik zou een phenom II tijdens stressen onder de 60 houden, dan wordt ie met gamen doorgaans 55.

PS: WoW draait hier prima op een 6950CF setup, in ieder geval VEEL beter dan met een enkele 6950.
Volgens toms werkt het prima: http://www.tomshardware.c...90-benchmark,3193-10.html
Echt nodig is het pas bij 3 schermen... (mists of pandaria is voor zover ik weet niet heel veel zwaarder).

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 14-05-2013 17:08 ]

Verwijderd

dikke cpu botelneck niet?
had een 660 (non ti) en een 1100t op 3.8ghz botelneck de gpu zwaar
denk dat het in dit geval helemaal erg is
@ VasZaitsev
weet niet hoe je daar bij komt maar de 1090t komt zeker niet in de buurt van een fx 8350
laat staan een i5........... beter geen advies dan vals advies?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2013 17:38 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Verwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 17:36:
@ VasZaitsev
weet niet hoe je daar bij komt maar de 1090t komt zeker niet in de buurt van een fx 8350
laat staan een i5........... beter geen advies dan vals advies?
Kuchkuch

http://www.cpu-world.com/...D_Phenom_II_X6_1090T.html

Is een 1090T langzamer? Jeps. Is hij vreselijk veel langzamer? Nope.

Is hij dus vergelijkbaar? Volgens mij wel.

En een FX-8350 wint het (met gemak) van een Intel i5 zodra er meer dan 4 cores benut worden, games zoals FarCry 3, Crysis 3 en Metro 2033 draaien beter met een FX-8350 dan met een intel i5. En omdat een 1090T het vergelijkbaar doet, zal ie ook wel sneller zijn dan een i5, of vergelijkbaar met.

Dus, beter niet aanvallen dan vals aanvallen.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de koeling vervangen door een hyper 212 evo cooler. stresstest gedaan met Prime95, en deze houdt de temp tussen de 48-52 grd. redelijk netjes

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
Verwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 18:50:
Ik heb de koeling vervangen door een hyper 212 evo cooler. stresstest gedaan met Prime95, en deze houdt de temp tussen de 48-52 grd. redelijk netjes
Heb je nu in games ook nog last van fps drops?

Verwijderd

Topicstarter
@Justwilliamnl

Nee ik heb geen last meer van framedrops. de fps is stabiel.
Bij mij heeft het aan de hoge temp gelegen van de cpu

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:17
Verwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 17:36:
Op 1024x768 wel ja, op full HD heb je toch echt een gpu bottleneck.
Pagina: 1