Henk007 schreef op maandag 13 mei 2013 @ 17:22:
Ik zat eigenlijk meer te denken in de richting van het aantal uren dat je besteedt aan dat beleggen (actief vermogensbeheer) . Technisch gezien heb je voor die uren geen recht op WW, omdat je gedurende die uren niet beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt.
Dat is een terechte denkwijze, actief vermogensbeheer is echter geen probleem. Wanneer je andere werkzaamheden niet aan (wil) nemen vanwege je beleggingsactiviteiten zou dit voor het UWV wellicht een probleem kunnen vormen, al zal het daarvoor weinig uitmaken of je nu je tijd niet aan werken wil besteden vanwege je beleggingsactiviteiten of vanwege een andere hobby. Voor de inkomenstoets wordt aangesloten bij de IB en het bronnenstelsel gehanteerd.
Zolang je normaal (actief) vermogensbeheer niet te buiten gaat is er niets aan de hand. De vraag wanneer je dan normaal vermogensbeheer te buiten gaat kan je boeken over schrijven dus dat gaat wat ver om hier te bespreken denk ik, het is echter wel een verregaande toets. Je moet dan echt denken aan het op professionele wijze bezig zijn met beleggen en over bepaalde vaardigheden/kennis beschikken die een willekeurige derde niet heeft. Het arrest wat nameit hierboven aanhaalt is wat dat betreft een leuk begin, je ziet daar dat de drempel voor ROW-inkomen uit beleggen al behoorlijk hoog wordt gelegd.
Henk007 schreef op maandag 13 mei 2013 @ 17:28:
Daarom zeg ik neem contact op met het UWV.
Ik kan me heel goed voorstellen dat in het geval jij aangeeft 60 uur in de week met beleggen bezig te zijn, men jouw recht op een ww-uitkering in twijfel zou kunnen trekken. (Beetje extreem voorbeeld)
Je gedachtengang is begrijpelijk maar om meerdere redenen niet juist. Het UWV heeft er weinig mee te maken hoeveel tijd jij aan je vermogensbeheer besteed en wat jij daar mee verdient. Pas als je vermogensbeheer als ROW (resultaat overige werkzaamheden) wordt gekwalificeerd valt het in Box 1 en is het voor het UWV van belang. De toerekening aan de juiste bronnen is aan de belastinginspecteur en niet aan het UWV. Nogmaals: Als je ineens werk gaat weigeren doordat je geen tijd hebt is het een ander verhaal, maar dat staat los van het vermogensbeheer an sich.
We hebben het hier nu trouwens steeds over beleggingen als vermogensbeheer maar voor de toerekening maakt het weinig uit waar je precies mee bezig bent. Je kan je vermogen gaan beleggen maar je kan er bijvoorbeeld ook een of meerdere huizen van kopen en deze gaan verhuren of kleine rentedragende leningen verstrekken aan niet verbonden personen etc. etc.
[
Voor 30% gewijzigd door
Dick op 13-05-2013 17:37
]