Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:54
Beste Tweakers,

Momenteel woon ik nog lekker fijn thuis en staat mijn eten altijd klaar en zijn mijn kleren schoon gewassen.
Echter is het de bedoeling dat hier spoedig verandering in komt, ik wil namelijk samen met een vriend (no homo) gaan samenwonen. (sociale huur)
Gezien hier nogal wat bij komt en ik niet van alles op de hoogte ben heb ik jullie hulp nodig op sommige vlakken.

Aller eerst hebben we een berekening gemaakt van de vaste en opstart kosten, deze zijn hier te vinden.
Hierin staan de gedeelde kosten en wat daarvan voor ieders rekening komt.
Graag hoor ik van jullie of we een beetje goed zitten met de kosten.
Eventueel 2e hands spullen aanschaffen is geen probleem en hierop zijn sommige items ook gebaseerd qua prijs.

Ook moet er natuurlijk een soort reglement worden opgesteld om de goede orde te bewaren.
Dit zal niet zo spannend zijn zolang alles goed gaat, maar mocht er ooit iets mis gaan is het wel handig om iets op papier te hebben.
Het is een beetje de bedoeling hier in te zetten;
-wat gebeurd er als 1 van de 2 de kosten niet meer kan dragen of zelf besluit te vertrekken.
-hoe vaak mag je vriendinnetje blijven slapen en eten.
-etc.
Tips voor dingen die hier in kunnen zijn ook altijd welkom.

Dan rest er als laatste nog de restwaarde van spullen bij vertrek van 1 van 2.
De bedoeling is een lijst op te stellen met alles wat samen is aangekocht en de aanschafwaarde te vermelden. Op basis van de verwachte levensduur zou dan een afschrijving kunnen worden berekend die per in mindering wordt gebracht op de waarde, bij vertrek zou persoon A dus de nog resterende waarde moeten betalen aan de achterblijvende persoon B, of dit middels het meenemen van spullen kunnen uitruilen.
Hiermee hebben we in ieder geval de waarde helder en kan er dus geen discussie ontstaan over geld.

Graag hoor ik jullie op- en aanmerkingen zodat ik het eventueel nog wat kan verbeteren en aanpassen :)

ps: kopen is geen optie
pps: ik kan het niet beter krijgen door op mezelf te gaan, daar ben ik me van bewust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:11
Volgens mij zit je qua huur nogal laag. Samen huren met een vriend kan volgens mij alleen in de vrije sector. Daar werken ze echter niet vaak mee aan dit soort constructies.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Dat, en koop geen nieuwe apparatuur gezamenlijk. Koop die lekker tweedehands en schrijf ze dan meteen volledig af. Dan kan dat spul in het huis blijven op het moment dat er iemand uit gaat.

Koelkast heb je dan voor een paar tientjes, net als wasmachine. Het hoeft niet perse allemaal nieuw en blinkend te zijn, kost alleen maar een boel geld voor de relatief korte periode dat jullie daar echt samen wonen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
pingkiller schreef op maandag 13 mei 2013 @ 16:43:
Volgens mij zit je qua huur nogal laag. Samen huren met een vriend kan volgens mij alleen in de vrije sector. Daar werken ze echter niet vaak mee aan dit soort constructies.
Nee hoor, gewoon sociale huurwoning.
Hooglander1 schreef op maandag 13 mei 2013 @ 16:45:
Dat, en koop geen nieuwe apparatuur gezamenlijk. Koop die lekker tweedehands en schrijf ze dan meteen volledig af. Dan kan dat spul in het huis blijven op het moment dat er iemand uit gaat.

Koelkast heb je dan voor een paar tientjes, net als wasmachine. Het hoeft niet perse allemaal nieuw en blinkend te zijn, kost alleen maar een boel geld voor de relatief korte periode dat jullie daar echt samen wonen.
Owja... ik was vergeten te vermelden dat 2e hands kopen inderdaad een optie is en sommige prijzen daar ook op zijn gebaseerd, zoals de bank bijvoorbeeld.

tevens is direct afschrijven niet echt een optie, mocht 1 van de 2 wegens een reden het huis verlaten dan geeft die meteen een kleine 1000 euro kado aan de achterblijvende persoon.

en wat is in jouw ogen een relatief korte periode? ik gok toch wel dat ik er zo'n 4 jaar op ze minst blijf.

[ Voor 4% gewijzigd door Denniz0229 op 13-05-2013 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Hebben jullie al iets gevonden voor die prijs? Zo ja; is dit inclusief G/W/L?

Is er ook duidelijk wat er nodig is om het bewoonbaar te maken? Mocht er een nieuwe vloer (laminaat?) in moeten, dan ben je wel wat meer kwijt dan de begrootte 300 euro. Ik heb zelf een apartement van 55 m2 en was al meer kwijt voor alleen de ondervloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
gise schreef op maandag 13 mei 2013 @ 16:52:
Hebben jullie al iets gevonden voor die prijs? Zo ja; is dit inclusief G/W/L?

Is er ook duidelijk wat er nodig is om het bewoonbaar te maken? Mocht er een nieuwe vloer (laminaat?) in moeten, dan ben je wel wat meer kwijt dan de begrootte 300 euro. Ik heb zelf een apartement van 55 m2 en was al meer kwijt voor alleen de ondervloer.
600 is de max, er zijn ook maar weinige sociale huurwoningen hier in de omgeving die meer kosten.
tevens zijn ze allemaal ex GWL, vandaar dat dit apart is begroot.

in principe worden alle woningen woonklaar opgeleverd, dus met vloer, wc, keuken etc.
alleen ik ga er eigenlijk vanuit dat ik alles nieuw moet kopen, ik houd liever geld over als dat ik tekort kom namelijk.

maar wat is dan een reëel bedrag om in te zetten voor een vloer? gewoon een simpel laminaat is voldoende
huidig is gebaseerd op circa 6 euro per m2 laminaat, ex ondervloer e.d. (dus 50m2 vloer)

[ Voor 3% gewijzigd door Denniz0229 op 13-05-2013 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Die auto-verzekering... Die zou ik mooi op 1 naam hebben en zelf de lasten dragen.

Hetzelfde geldt voor inrichting. Je kan beter afspraken dat de 1 X koopt, en de ander Y, en dat die dat dan weer mag meenemen bij vertrek. Een aantal van die dingen heb je veel te duur ingeschat, een aantal veel te goedkoop, en weer een aantal kun je zo duur maken als je wil. Keukengoed kun je prima bij familie ritselen, en het is jammer dat je nu net na koninginnedag dat idee hebt.

De Ikea heeft laminaat voor € 3,50 m2, en daar kom je 'n eind mee.

€ 120 per maand voor gas/licht/water is aan de krappe kant. Dan moet je de kachel al mooi laag houden, 'n extra trui aan trekken, weinig thuis zijn, kort douchen, niet dagelijks je handdoeken in de was doen en niet te veel gadgets hebben die veel energie vreten.

€ 300 voor boodschappen vind ik ook aan de lage kant, zeker de eerste tijd waarin je nog veel voor het eerst moet aanschaffen.

Waar zoek je 'n sociale huurwoning, hoe hoog is jullie (gezamenlijk) bruto jaarinkomen en hoe lang sta je ingeschreven als woningszoekende?
In veel steden is de wachtlijst rustig 3-4 jaar of langer. Daarnaast kom je met een (gezamenlijk) bruto jaarinkomen van meer dan € 33.000 niet in aanmerking voor 'n sociale huurwoning (als ik 't goed heb, kijk dit dus even na).

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-09 11:51

MM99

That is the way I am!

Ik moet zeggen dat je lijst al erg goed uitziet. Heb wel paar opmerkingen.

Huur van 600 euro is wat aan de lage kant. Het zou fijn zijn als je in sociale sector iets zou vinden, maar dat wordt waarschijnlijk vrij lastig als je niet al paar jaar in de wachtrij staat.

Prijzen van sommige apparatuur is absuurt hoog.
Stofzuiger kan je bijvoorbeeld nieuw een vrij goeie voor 60 euro wel vinden (bijvoorbeeld). Koelkast en wasmaschine zou ik tweede hands kopen. Elk kan je makkelijk voor 50~75 euro vinden.
300 euro voor service en 100 euro voor pannen is ook enorm veel voor twee jongens. Bestek en pannen bij Ikea halen (Bestek met 8 mes-vork-lepel-thee lepel ben je volgens nog geen 40 euro kwijt en pannen set met 4 pannen kost ook nog geen 50 euro). Voor borden moet je naar Blokker of Marskramer. (Een set met 4 borden/soepkommen/ontbijtborden/diepeborden kost nog geen 20 euro. Je neemt er twee en je hebt direct genoeg voor 8 man). Alle andere keuken spul (zoals blikkenopener/spatel/etc) moet je ook bij Ikea halen. Ben je volgens mij in totaal echt geen 50 euro aan kwijt.
Ik zou aanraden om geen fornuis te komen. Je kan beter een combi-magnetron nemen en dan apart een kookplaat.

Wat ik wel mis in de lijst is een vaatwasser. Het lijkt een luxe product, maar voor twee jongens is dat een must-have. Dat zal de helft van de ellende schelen! Let wel op dat het huis wel een vaatwasser aansluiting heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
80 euro voor internet en TV vind ik veel. Tenzij je hele hoge eisen stelt, zou ik dat gewoon halveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
Ardana schreef op maandag 13 mei 2013 @ 17:03:
Die auto-verzekering... Die zou ik mooi op 1 naam hebben en zelf de lasten dragen.

Hetzelfde geldt voor inrichting. Je kan beter afspraken dat de 1 X koopt, en de ander Y, en dat die dat dan weer mag meenemen bij vertrek. Een aantal van die dingen heb je veel te duur ingeschat, een aantal veel te goedkoop, en weer een aantal kun je zo duur maken als je wil. Keukengoed kun je prima bij familie ritselen, en het is jammer dat je nu net na koninginnedag dat idee hebt.

De Ikea heeft laminaat voor € 3,50 m2, en daar kom je 'n eind mee.

€ 120 per maand voor gas/licht/water is aan de krappe kant. Dan moet je de kachel al mooi laag houden, 'n extra trui aan trekken, weinig thuis zijn, kort douchen, niet dagelijks je handdoeken in de was doen en niet te veel gadgets hebben die veel energie vreten.

€ 300 voor boodschappen vind ik ook aan de lage kant, zeker de eerste tijd waarin je nog veel voor het eerst moet aanschaffen.

Waar zoek je 'n sociale huurwoning, hoe hoog is jullie (gezamenlijk) bruto jaarinkomen en hoe lang sta je ingeschreven als woningszoekende?
In veel steden is de wachtlijst rustig 3-4 jaar of langer. Daarnaast kom je met een (gezamenlijk) bruto jaarinkomen van meer dan € 33.000 niet in aanmerking voor 'n sociale huurwoning (als ik 't goed heb, kijk dit dus even na).
dit is misschien niet helemaal duidelijk, maar alles wat in de linkerkolom leeg is zijn prive kosten, deze worden dus niet gedeeld. (zie ook de verschillende bedragen voor verzekering, wegenbelasting en telefoon)

en als we afspreken dat ieder mag meenemen wat hij inbrengt dan wordt het juist lastiger bij vertrek.
stel ik koop de TV en vertrek, dan zit mijn vriend ineens zonder TV. lijkt me niet echt handig.
en kan je aangeven wat te duur is en wat te goedkoop?

mmm, ik dacht dat het nog een mooi bedrag was, nooit gedacht meer kwijt te zijn aan GWL.
maar tot hoeveel zou ik deze moeten verhogen? we zijn met ze 2en en vaak overdag doordeweeks niet thuis.

de 300 euro boodschappen is uiteraard ex aanschaf van het basispakket.

Ik zit in de regio west-friesland en samen komen we niet aan de norm, tevens zal ik eerst het huis op mezelf nemen en hem later inschrijven om hiermee gezeur te voorkomen.
Ik sta al een aantal jaar op de wachtrij en kan eigenlijk elk huis krijgen waarop ik reageer.
Ozhan99 schreef op maandag 13 mei 2013 @ 17:04:
Ik moet zeggen dat je lijst al erg goed uitziet. Heb wel paar opmerkingen.

Huur van 600 euro is wat aan de lage kant. Het zou fijn zijn als je in sociale sector iets zou vinden, maar dat wordt waarschijnlijk vrij lastig als je niet al paar jaar in de wachtrij staat.

Prijzen van sommige apparatuur is absuurt hoog.
Stofzuiger kan je bijvoorbeeld nieuw een vrij goeie voor 60 euro wel vinden (bijvoorbeeld). Koelkast en wasmaschine zou ik tweede hands kopen. Elk kan je makkelijk voor 50~75 euro vinden.
300 euro voor service en 100 euro voor pannen is ook enorm veel voor twee jongens. Bestek en pannen bij Ikea halen (Bestek met 8 mes-vork-lepel-thee lepel ben je volgens nog geen 40 euro kwijt en pannen set met 4 pannen kost ook nog geen 50 euro). Voor borden moet je naar Blokker of Marskramer. (Een set met 4 borden/soepkommen/ontbijtborden/diepeborden kost nog geen 20 euro. Je neemt er twee en je hebt direct genoeg voor 8 man). Alle andere keuken spul (zoals blikkenopener/spatel/etc) moet je ook bij Ikea halen. Ben je volgens mij in totaal echt geen 50 euro aan kwijt.
Ik zou aanraden om geen fornuis te komen. Je kan beter een combi-magnetron nemen en dan apart een kookplaat.

Wat ik wel mis in de lijst is een vaatwasser. Het lijkt een luxe product, maar voor twee jongens is dat een must-have. Dat zal de helft van de ellende schelen! Let wel op dat het huis wel een vaatwasser aansluiting heeft.
sociale sector gaat lukken, hier dus geen probleem.

opmerkingen over prijzen neem ik mee ;)

en vaatwasser inderdaad vergeten, want dat is sowieso een must :+
RemcoDelft schreef op maandag 13 mei 2013 @ 17:12:
80 euro voor internet en TV vind ik veel. Tenzij je hele hoge eisen stelt, zou ik dat gewoon halveren.
klopt, maar wij willen snel internet + een aantal extra tv-zenders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonoKid
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-06 02:53
Ik neem aan dat je NL'er bent, ik ben een Belg.
De prijzen voor de huur van een woning (!) is volgens mij erg laag. Zelfs voor een appartement is het kantje boord. Gas/water/elektriciteit, ook weer voor een woning is volgens mij ook erg laag voor een woning. Alles is natuurlijk afhankelijk van oppervlakte, gebruik, isolering, ligging, etc. maar met € 120 zit je volgens mij aan de lage kant.
Internet kan volgens mij lager. Voor 60 euro heb ik fup internet aan voldoende snelheid, met digitale TV.

Ik zou eerder uitkijken naar een ruim appartement, waarin je niet te veel moet beginnen met behangen, verven of vloeren. Het is een behoorlijke kost als je gaat intrekken, maar het is bij het uittrekken dat de miserie begint. De meeste huurcontracten vragen immers het pand terug af te leveren zoals het opgeleverd werd.

Enkele tips:
* Kijk naar ligging, isolering en liefst nog naar het energie certificaat. Zo kan je inschatten of je een zuinige woonst hebt, of niet
* Vermijd elektrische verwarmingen - deze zijn meestal gecombineerd met vloerverwarming, maar dat komt praktisch altijd duurder uit.
* Deel je inboedel op en hou een indexje bij wie, wat heeft aangekocht en voor welke aankoopprijs, als is het tweedehands. Wie weet kom je morgen de liefde van je leven tegen en ga je plannen met haar willen maken.
* Koop je eerste uitzet van meubilair bij een stock opkoop winkel, met andere woorden, goedkopere meubelen die je meteen kan meenemen uit magazin. Meestal kan je daar de magazijnier of whoever met een envelopje en een pintje onder de bank overtuigen om de meubels te laten leveren en in elkaar te steken. Je eerste uitzet gaat wat meer abuse willen hebben dan meteen dure meubels te kopen.
* Bij een wasmachine/droger - letten op een lucht uitlaat voor de condensatie!
* Vaatwasmachine, in tegenstelling tot een eerdere poster (no offense!) zou ik echt laten. Mits wat discipline en een week plan was je best een paar keer per week af met een beurtrol. Dan hou je de afwas klein. Dat is een investering die je makkelijk kan vermijden, vind ik.

Mijn two cents!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:48

Sick Nick

Drop the top!

Die 150 euro verf/behang ga je nooit halen, al de kleine dingen her en der tellen hard op. Reken op klein materiaal, gereedschap, etc minimaal 500 euro en waarschijnlijk wel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
MonoKid schreef op maandag 13 mei 2013 @ 17:17:
Ik neem aan dat je NL'er bent, ik ben een Belg.
De prijzen voor de huur van een woning (!) is volgens mij erg laag. Zelfs voor een appartement is het kantje boord. Gas/water/elektriciteit, ook weer voor een woning is volgens mij ook erg laag voor een woning. Alles is natuurlijk afhankelijk van oppervlakte, gebruik, isolering, ligging, etc. maar met € 120 zit je volgens mij aan de lage kant.
Internet kan volgens mij lager. Voor 60 euro heb ik fup internet aan voldoende snelheid, met digitale TV.

Ik zou eerder uitkijken naar een ruim appartement, waarin je niet te veel moet beginnen met behangen, verven of vloeren. Het is een behoorlijke kost als je gaat intrekken, maar het is bij het uittrekken dat de miserie begint. De meeste huurcontracten vragen immers het pand terug af te leveren zoals het opgeleverd werd.

Enkele tips:
* Kijk naar ligging, isolering en liefst nog naar het energie certificaat. Zo kan je inschatten of je een zuinige woonst hebt, of niet
* Vermijd elektrische verwarmingen - deze zijn meestal gecombineerd met vloerverwarming, maar dat komt praktisch altijd duurder uit.
* Deel je inboedel op en hou een indexje bij wie, wat heeft aangekocht en voor welke aankoopprijs, als is het tweedehands. Wie weet kom je morgen de liefde van je leven tegen en ga je plannen met haar willen maken.
* Koop je eerste uitzet van meubilair bij een stock opkoop winkel, met andere woorden, goedkopere meubelen die je meteen kan meenemen uit magazin. Meestal kan je daar de magazijnier of whoever met een envelopje en een pintje onder de bank overtuigen om de meubels te laten leveren en in elkaar te steken. Je eerste uitzet gaat wat meer abuse willen hebben dan meteen dure meubels te kopen.
* Bij een wasmachine/droger - letten op een lucht uitlaat voor de condensatie!
* Vaatwasmachine, in tegenstelling tot een eerdere poster (no offense!) zou ik echt laten. Mits wat discipline en een week plan was je best een paar keer per week af met een beurtrol. Dan hou je de afwas klein. Dat is een investering die je makkelijk kan vermijden, vind ik.

Mijn two cents!
Sociale huur he, dus die 600 redden we makkelijk. en inderdaad NL

het zijn eigenlijk allemaal jaren 80-90 huizen met energie label C.
de rest van je tips staan genoteerd :)
alleen die vaatwasser blijft er toch in :+ het is niet de bedoeling dat ik ga besparen o.i.d. maar wil puur de kosten in zichtbaar maken.
Sick Nick schreef op maandag 13 mei 2013 @ 17:22:
Die 150 euro verf/behang ga je nooit halen, al de kleine dingen her en der tellen hard op. Reken op klein materiaal, gereedschap, etc minimaal 500 euro en waarschijnlijk wel meer.
voor de wandbekleding dus rekening houden met 500 zeg je? of is dat met meer er bij?
tevens is gereedschap aanwezig, dit hoeven we dus niet te kopen.

[ Voor 8% gewijzigd door Denniz0229 op 13-05-2013 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:41

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Je vergeet de kosten van het verhuizen zelf. :)... spullen van A naar B brengen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:20

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik weet niet of het kosten voor huurder of verhuurder zijn, maar vergeet de afvalstoffen niet. Dat is voor het ophalen van vuilnis en doorspoelen van het riool. Die kosten zijn per gemeente anders en je betaald voor een éénpersoonshuishouden of meerpersoons. Meerpersoons is bij mij (Delft) iets van 280 euro per jaar. Maar nogmaals, ik weet niet of dat bij de huur in zit (heb zelf een koophuis).

Daarnaast misschien goed om een potje te maken voor onvoorziene uitgaven en daar een paar honderd per jaar in te stoppen. Als het overblijft ga je lekker uit eten en als er een keer een noodgevalletje is (wasmachine kapot ofzo) dan heb je wat extra.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:33

Basszje

Reisvaap!]

Sociale huurwoning voor dat bedrag ( ws 631 euro :P ) zal ws wel gaan lukken maar hoe je aan een woning komt is mij Henk. Je moet je nl meestal eerst inschrijven dus ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je situatie daarin.

Als je toch een contract gaat opstellen trouwens qua huurwoning zorg dan dat je BEIDEN hoofdbewoner bent of in elk geval dat de huurdersrechten goed zijn geregeld. Als de een nl binnen een bepaalde termijn vertrekt heeft de ander -geen- rechten per se of vervolg van de huur of een nieuwe contract. Dan moet je gaan bewijzen dat je 'duurzaam' hebt gewoond beiden en dat kan hoofdpijn geven. Elke corporatie kan gewoon met twee namen inschrijven, je moet misschien alleen even wat aandringen aangezien ze er niet altijd happig op zijn. Ik heb daar recentelijk enorme problemen mee gehad en kan je duizenden euro's kosten als je dat niet even doet.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-10 15:12
Ik heb zelf in Leeuwarden in de sociale huur gewoond.
Huur is ca 400 inclusief service kosten. Mogelijk krijg je nog huurtoeslag, dit kan aardig oplopen. Daarnaast kan je toeslag partners worden waardoor je mogelijk meer zorg en huurtoeslag krijgt.
Gas water licht voor een appartement kan met 80 euro wel rond.
Ik betaalde zelf 190 euro inclusief gas water licht en tv/internet waar huur en zorgtoeslag al bij in zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Basszje heeft gelijk: als jij de hoofdbewoner bent (oftewel, degene die het huurcontract getekend heeft), dan heeft hij geen rechten op de woning. Hij kan (en moet) zich wel inschrijven in de Gemeentelijke basisadministratie (bij de meeste gemeentes heeft hij daar jouw medewerking voor nodig), maar als jij de woning dan wil verlaten, moet hij dat ook.
Als hij zich 2 jaar heeft ingeschreven, kan je hem op het huurcontract laten bijschrijven. Als je 2 jaar daarna de woning verlaat, kan hij als hoofdhuurder het contract voortzetten. Als je binnen die 2 jaar de woning verlaat, moet hij er alsnog uit.

Als je echter vanaf het ondertekenen beide op het huurcontract staat, ben je beiden hoofdhuurder. Eén van beiden kan dan op elk gewenst moment de woning verlaten en de achterblijver blijft dan hoofdhuurder.

@rik11: de regels m.b.t. toeslagpartners en huurtoeslag (en zorgtoeslag) zijn significant gewijzigd sinds 01-01-2013, wat je zegt klopt dus niet meer. De huurnorm (het bedrag waarvoor je nooit huurtoeslag kunt krijgen) is momenteel bijna € 200, dus hoe je aan € 190 incl. gas licht water tv/internet komt, is mij 'n raadsel. Wat kan, is dat je huur € 400 was, je huurtoeslag € 200, je energie etc. € 60 (wat echt onmogelijk laag is) en je zorgtoeslag € 70. Maar je zorgtoeslag hoor je niet weg te strepen tegen je woonlasten, maar tegen je zorgpremie. Dus ik ben echt erg benieuwd hoe je aan die € 190 kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Ik vraag me af waarom je zo'n begroting wil maken. Als jullie eigenlijk nogal krap bij kas zitten, houd er dan rekening mee dat verhuurders bij aanvang meteen een maand huur als borg verlangen. Na vertrek van de laatste huurder wordt deze terugbetaald, of verrekend met de schade.

Over reglement van orde, dat moet niet al te lastig te vinden zijn. Vele studentenhuizen zijn jullie voorgegaan, er zijn nogal wat vakbonden, verenigingen enz. die voorbeeldreglementen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:01

Seraphin

Meep?

Denniz0229 schreef op maandag 13 mei 2013 @ 16:47:
[...]

Nee hoor, gewoon sociale huurwoning.

[...]

Owja... ik was vergeten te vermelden dat 2e hands kopen inderdaad een optie is en sommige prijzen daar ook op zijn gebaseerd, zoals de bank bijvoorbeeld.

tevens is direct afschrijven niet echt een optie, mocht 1 van de 2 wegens een reden het huis verlaten dan geeft die meteen een kleine 1000 euro kado aan de achterblijvende persoon.
Wat je ook kan doen is vooraf een beetje de boel verdelen, en dat jij een aantal dingen zelf koopt en je huisgenoot. (b.v. jij koopt een eettafel + stoelen, hij een bankstel + koffietafel). Als één van jullie dan gaat verhuizen, neemt hij zijn spullen mee en hoeft de achterblijver niet een compleet nieuwe set woonraad af te schaffen.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tom
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-09-2024
Ook moet er natuurlijk een soort reglement worden opgesteld om de goede orde te bewaren.
Dit zal niet zo spannend zijn zolang alles goed gaat, maar mocht er ooit iets mis gaan is het wel handig om iets op papier te hebben.
Goede, wederzijdse afspraken maken. Vastleggen welk meubilair van wie is en zorg dat er niks ongeregeld blijft. Dat je vriend en jij het nu goed kunnen vinden, is géén garantie voor de toekomst. Het lijkt niet sociaal, maar op de langere termijn, als het mis gaat, pluk je er de vruchten van.

Bedenk bij het 'onderhandelen' hierover dat jullie een wederzijds belang hebben. Als je dat maar in het achterhoofd houd is het nooit moeilijk om de afspraken op papier te krijgen. Voorts weet je zo ook zeker dat je zoveel mogelijk scenario's besproken hebt en dat kan onduidelijkheden in de toekomst voorkomen (zoals je zelf al als voorbeeld geven: de nieuwe vriendin welke spontaan 5 dagen in de week komt crashen en mee-eet van het eten waar ook de ander voor betaalt heeft.)

"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill, W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
Smuggler schreef op maandag 13 mei 2013 @ 19:45:
Je vergeet de kosten van het verhuizen zelf. :)... spullen van A naar B brengen.
mwah, die tank benzine moet ik sowieso wel hebben, dus ga ik niet mee rekenen.
verder verhuis ik binnen dezelfde stad en krijg genoeg hulp.
Boss schreef op maandag 13 mei 2013 @ 19:57:
Ik weet niet of het kosten voor huurder of verhuurder zijn, maar vergeet de afvalstoffen niet. Dat is voor het ophalen van vuilnis en doorspoelen van het riool. Die kosten zijn per gemeente anders en je betaald voor een éénpersoonshuishouden of meerpersoons. Meerpersoons is bij mij (Delft) iets van 280 euro per jaar. Maar nogmaals, ik weet niet of dat bij de huur in zit (heb zelf een koophuis).

Daarnaast misschien goed om een potje te maken voor onvoorziene uitgaven en daar een paar honderd per jaar in te stoppen. Als het overblijft ga je lekker uit eten en als er een keer een noodgevalletje is (wasmachine kapot ofzo) dan heb je wat extra.
is meegenomen onder het kopje gemeentebelastingen.

en potje voor onvoorziene uitgaven is de ook de bedoeling, moeten alleen nog even kijken wat een redelijk bedrag per maand is.
Basszje schreef op maandag 13 mei 2013 @ 20:59:
Sociale huurwoning voor dat bedrag ( ws 631 euro :P ) zal ws wel gaan lukken maar hoe je aan een woning komt is mij Henk. Je moet je nl meestal eerst inschrijven dus ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je situatie daarin.

Als je toch een contract gaat opstellen trouwens qua huurwoning zorg dan dat je BEIDEN hoofdbewoner bent of in elk geval dat de huurdersrechten goed zijn geregeld. Als de een nl binnen een bepaalde termijn vertrekt heeft de ander -geen- rechten per se of vervolg van de huur of een nieuwe contract. Dan moet je gaan bewijzen dat je 'duurzaam' hebt gewoond beiden en dat kan hoofdpijn geven. Elke corporatie kan gewoon met twee namen inschrijven, je moet misschien alleen even wat aandringen aangezien ze er niet altijd happig op zijn. Ik heb daar recentelijk enorme problemen mee gehad en kan je duizenden euro's kosten als je dat niet even doet.
ik sta al sinds ik 18 ben ingeschreven, wat mij nu zo'n beetje bovenaan de lijst brengt.
daarom ik dus direct een woning krijgen als ik nu zou reageren.

op je 2e stukje reageer ik zo bij ardena.
rik11 schreef op maandag 13 mei 2013 @ 21:29:
Ik heb zelf in Leeuwarden in de sociale huur gewoond.
Huur is ca 400 inclusief service kosten. Mogelijk krijg je nog huurtoeslag, dit kan aardig oplopen. Daarnaast kan je toeslag partners worden waardoor je mogelijk meer zorg en huurtoeslag krijgt.
Gas water licht voor een appartement kan met 80 euro wel rond.
Ik betaalde zelf 190 euro inclusief gas water licht en tv/internet waar huur en zorgtoeslag al bij in zaten.
ik krijg helaas geen huurtoeslag. mede omdat we geen toeslagpartners willen worden, dat brengt alleen maar extra administratie met zich mee.
Ardana schreef op maandag 13 mei 2013 @ 21:51:
Basszje heeft gelijk: als jij de hoofdbewoner bent (oftewel, degene die het huurcontract getekend heeft), dan heeft hij geen rechten op de woning. Hij kan (en moet) zich wel inschrijven in de Gemeentelijke basisadministratie (bij de meeste gemeentes heeft hij daar jouw medewerking voor nodig), maar als jij de woning dan wil verlaten, moet hij dat ook.
Als hij zich 2 jaar heeft ingeschreven, kan je hem op het huurcontract laten bijschrijven. Als je 2 jaar daarna de woning verlaat, kan hij als hoofdhuurder het contract voortzetten. Als je binnen die 2 jaar de woning verlaat, moet hij er alsnog uit.

Als je echter vanaf het ondertekenen beide op het huurcontract staat, ben je beiden hoofdhuurder. Eén van beiden kan dan op elk gewenst moment de woning verlaten en de achterblijver blijft dan hoofdhuurder.
als hij een half jaar bij mij ingeschreven staat kan hij daarna als huurder worden bijgeschreven en in de woning blijven als ik vertrek.
Free rider schreef op maandag 13 mei 2013 @ 23:20:
Ik vraag me af waarom je zo'n begroting wil maken. Als jullie eigenlijk nogal krap bij kas zitten, houd er dan rekening mee dat verhuurders bij aanvang meteen een maand huur als borg verlangen. Na vertrek van de laatste huurder wordt deze terugbetaald, of verrekend met de schade.

Over reglement van orde, dat moet niet al te lastig te vinden zijn. Vele studentenhuizen zijn jullie voorgegaan, er zijn nogal wat vakbonden, verenigingen enz. die voorbeeldreglementen hebben.
waar haal jij vandaan dat ik krap bij kas zit?
ik probeer puur de kosten inzichtelijk te maken, zodat ik niet voor verassingen kom te staan.

en ik zal inderdaad eens een paar studenten vragen of ze zoiets nog hebben.
-Tom schreef op maandag 13 mei 2013 @ 23:56:
[...]

Goede, wederzijdse afspraken maken. Vastleggen welk meubilair van wie is en zorg dat er niks ongeregeld blijft. Dat je vriend en jij het nu goed kunnen vinden, is géén garantie voor de toekomst. Het lijkt niet sociaal, maar op de langere termijn, als het mis gaat, pluk je er de vruchten van.

Bedenk bij het 'onderhandelen' hierover dat jullie een wederzijds belang hebben. Als je dat maar in het achterhoofd houd is het nooit moeilijk om de afspraken op papier te krijgen. Voorts weet je zo ook zeker dat je zoveel mogelijk scenario's besproken hebt en dat kan onduidelijkheden in de toekomst voorkomen (zoals je zelf al als voorbeeld geven: de nieuwe vriendin welke spontaan 5 dagen in de week komt crashen en mee-eet van het eten waar ook de ander voor betaalt heeft.)
dat is ook de reden dat we goeie afspraken willen maken, om zo min mogelijk gezeur in de vriendschap te kunnen krijgen.
alleen een aantal scenario's bedenk je wel, alleen er zijn er altijd weer een paar die je vergeet.
vandaar dat ik hoopte dat hier nog tips waren voor dingen die er zeker in moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:33

Basszje

Reisvaap!]

Denniz0229 schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 09:21:
[...]ik sta al sinds ik 18 ben ingeschreven, wat mij nu zo'n beetje bovenaan de lijst brengt.
daarom ik dus direct een woning krijgen als ik nu zou reageren.
Verklara de koe :)
als hij een half jaar bij mij ingeschreven staat kan hij daarna als huurder worden bijgeschreven en in de woning blijven als ik vertrek.
Dat zou ik beter uitzoeken ofwel zwart op wit laten zetten ofwel direct met hem het huurcontract laten ondertekenen als hoofdbewoner, het klopt namelijk niet wat je zegt. Als hier een conflict over onstaat of je huisgenoot blijkt een minder goede huurbetaler ben jij er volledig verantwoordelijk voor. En dat gaat vaker fout dan je denkt. Bovendien is het opbreken van een huurcontract een hoop gedoe meestal en iemand bij het begin meecontracteren een stuk minder. Je kan altijd stellen dat je een stelletje bent als men moeilijk begint te doen :P

Over meubels etc zou ik minder moeilijk doen trouwens. Even op een papiertje de echt dure meuk vastleggen, maar na 4 jaar wonen ga je met het bankstel en de magnetron echt niet 'cd van jou, cd van mij' spelen.

edit2 Als gemeentebelasting en afvalstoffheffing niet meer is dan 400 euro per jaar woon je echt in een goedkope gemeente. Voor mijn oude gemeente is dat samen bijna het dubbele (390 afval, 420 belasting dacht ik ). Ik zou trouwens aanraden alles per maand op te splitsen zodat je dat makkelijk naast je maandelijkse inkomen kan leggen :) Had je al gedaan

[ Voor 21% gewijzigd door Basszje op 14-05-2013 09:32 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tom

[...]

dat is ook de reden dat we goeie afspraken willen maken, om zo min mogelijk gezeur in de vriendschap te kunnen krijgen.
alleen een aantal scenario's bedenk je wel, alleen er zijn er altijd weer een paar die je vergeet.
vandaar dat ik hoopte dat hier nog tips waren voor dingen die er zeker in moeten.
o wat doe je als één van de huurders besluit uit het huis te gaan?
- over het algemeen niet zo'n probleem na enkele jaren, maar wat als één v/d partijen al na een halfjaar uit het huis wil?
- hoe zit het met de verdeling van de inboedel? Neem je een beding op waarbij de andere partij de inboedel over mag nemen tegen een bepaalde prijs? (vb. aanschafwaarde - zoveel procent p.j.; aanschaf/restwaarde minder dan xx EUR blijft eigendom van blijvende huurder.)

o hoe worden de maandelijkse huurpenningen voldaan?
- fifty-fifty klinkt erg leuk, maar bij het aangaan van de huurovereenkomst zal de huurder ongetwijfeld verlangen dat beide partijen hoofdelijk aanprakelijk zijn voor de gehele som. Wil je dat niet, dan moet je zoeken naar een constructie waar zowel de verhuurder als huurders zich in kunnen vinden.
- maak je hier een aparte rekening voor aan? zo ja; op wiens naam zet je dit?

o hoe ga je om met de volgende zaken?
- hobbies: een fanatieke Call of Duty speler zal over het algemeen minder problemen opleveren dan een fanatieke drummer.
- verdeling huishoudelijke taken: je hoeft hier écht geen lijst voor op te stellen. Maar je zou kunnen afspreken dat jullie hiermee op gelijke voet bijdragen.
- relaties: wil je dat er anderen blijven slapen? hoe verdeel je de kosten voor zoiemand?

Ik kan nog wel even doorgaan, maar ik zou vooral deze richtingen opdenken. Ga er niet blind vanuit dat het wel goed gaat omdat je elkaar al een lange tijd(?) kent. Met iemand samenwonen is heel wat anders dan er elke avond op de bank hangen.

"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill, W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:07

FreakNL

Well do ya punk?

Als je daar met zijn tweeën gaat zitten (dus allebei ingeschreven op dat adres), ga je dan geen "problemen" krijgen met de nieuwe wet mbt scheefhuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

FreakNL schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 12:29:
Als je daar met zijn tweeën gaat zitten (dus allebei ingeschreven op dat adres), ga je dan geen "problemen" krijgen met de nieuwe wet mbt scheefhuren?
Dat zorgt er alleen maar voor dat je er niet inkomt wanneer je op dat moment te veel verdient. Als je er eenmaal zit kun je lekker blijven zitten, die twee tientjes extra huurverhoging per maand merkt een modaal verdienend huishouden niet.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Dat zou ik écht zwart-op-wit willen van de verhuurder, want de wet zegt wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
Basszje schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 09:27:
Dat zou ik beter uitzoeken ofwel zwart op wit laten zetten ofwel direct met hem het huurcontract laten ondertekenen als hoofdbewoner, het klopt namelijk niet wat je zegt. Als hier een conflict over onstaat of je huisgenoot blijkt een minder goede huurbetaler ben jij er volledig verantwoordelijk voor. En dat gaat vaker fout dan je denkt. Bovendien is het opbreken van een huurcontract een hoop gedoe meestal en iemand bij het begin meecontracteren een stuk minder. Je kan altijd stellen dat je een stelletje bent als men moeilijk begint te doen :P

Over meubels etc zou ik minder moeilijk doen trouwens. Even op een papiertje de echt dure meuk vastleggen, maar na 4 jaar wonen ga je met het bankstel en de magnetron echt niet 'cd van jou, cd van mij' spelen.

edit2 Als gemeentebelasting en afvalstoffheffing niet meer is dan 400 euro per jaar woon je echt in een goedkope gemeente. Voor mijn oude gemeente is dat samen bijna het dubbele (390 afval, 420 belasting dacht ik ). Ik zou trouwens aanraden alles per maand op te splitsen zodat je dat makkelijk naast je maandelijkse inkomen kan leggen :) Had je al gedaan
Ik heb dit gecheckt bij mijn verhuurder en tevens ook een kennis die in dezelfde situatie zat.
die kon na een half jaar daar ingeschreven gewoon blijven en werd de hoofdhuurder.

dat klopt, na 4 jaar is dat niet zo spannend, maar het gaat er meer om wat het nog waard is als het na 1 jaar al gebeurt.

ik heb het dubbel gecheckt en mijn ouders betalen nu iets meer (meer personen)
dus het lijkt mij dat dit gewoon klopt.
-Tom schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 10:17:
[...]

o wat doe je als één van de huurders besluit uit het huis te gaan?
- over het algemeen niet zo'n probleem na enkele jaren, maar wat als één v/d partijen al na een halfjaar uit het huis wil?
- hoe zit het met de verdeling van de inboedel? Neem je een beding op waarbij de andere partij de inboedel over mag nemen tegen een bepaalde prijs? (vb. aanschafwaarde - zoveel procent p.j.; aanschaf/restwaarde minder dan xx EUR blijft eigendom van blijvende huurder.)

o hoe worden de maandelijkse huurpenningen voldaan?
- fifty-fifty klinkt erg leuk, maar bij het aangaan van de huurovereenkomst zal de huurder ongetwijfeld verlangen dat beide partijen hoofdelijk aanprakelijk zijn voor de gehele som. Wil je dat niet, dan moet je zoeken naar een constructie waar zowel de verhuurder als huurders zich in kunnen vinden.
- maak je hier een aparte rekening voor aan? zo ja; op wiens naam zet je dit?

o hoe ga je om met de volgende zaken?
- hobbies: een fanatieke Call of Duty speler zal over het algemeen minder problemen opleveren dan een fanatieke drummer.
- verdeling huishoudelijke taken: je hoeft hier écht geen lijst voor op te stellen. Maar je zou kunnen afspreken dat jullie hiermee op gelijke voet bijdragen.
- relaties: wil je dat er anderen blijven slapen? hoe verdeel je de kosten voor zoiemand?

Ik kan nog wel even doorgaan, maar ik zou vooral deze richtingen opdenken. Ga er niet blind vanuit dat het wel goed gaat omdat je elkaar al een lange tijd(?) kent. Met iemand samenwonen is heel wat anders dan er elke avond op de bank hangen.
het is inderdaad de bedoeling een soort lijst met afschrijving etc. te maken waarop de restwaarde staat en die moet danwel betaald worden aan de persoon die weg gaat door de persoon die er blijft.

wordt inderdaad 50-50, echter ben ik er aansprakelijk voor, is voor mij geen probleem want zou het in me eentje ook kunnen betalen.
er komt wel een aparte rekening inderdaad, hiervan gaat dan zowel huur als boodschappen etc. van af.
we storten op die rekening dan beide elke maand een bedrag.

geen muzikanten aanwezig, dus dat is geen probleem. verder zijn we goed van elkaars hobbies e.d. op de hoogte en dit zal geen problemen geven.
het huishouden zal inderdaad in samenspraak gebeuren en hebben we al een verdeling voor.
FreakNL schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 12:29:
zie reactie hieronder van CodeCaster
CodeCaster schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 12:42:
[...]

Dat zorgt er alleen maar voor dat je er niet inkomt wanneer je op dat moment te veel verdient. Als je er eenmaal zit kun je lekker blijven zitten, die twee tientjes extra huurverhoging per maand merkt een modaal verdienend huishouden niet.
Ardana schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 12:44:
[...]

Dat zou ik écht zwart-op-wit willen van de verhuurder, want de wet zegt wat anders.
ik zal wel even navragen of dit ergens in de voorwaarden staat.
heb het tot nu toe inderdaad alleen mondeling bevestigd gekregen.

[ Voor 3% gewijzigd door Denniz0229 op 14-05-2013 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• useruser
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-09 08:49
Ik heb het ook met een vriend gedaan (sociale huur, sloopwoning).
Kosten inboedel: 0. Haal gewoon overal wat dingen op, oude banken, koelkasten e.d. genoeg te vinden. Een bed enzo heb je al toch? ;)

Maandelijkse gezamelijke kosten:
50 internet+tv
300 huur
150 stroom/gas/water

Constructie: vriend van me nam de kosten op zich, ik maakte standaard iedere maand 250 euro over (helft van totaal).
Boodschappen deden gewoon vrijwel om en om, niet te moeilijk over denken. Heb je eten nodig dan haal je het. Heeft je maat al 3x niets gehaald, dan vraag je of hij dat een keer doet en andersom.

Het komt er op neer dat je gewoon niet je moeilijk moet doen, ik zie hier mensen vragen hoe je de kosten verdeelt van iemand die blijft slapen.... Doe normaal :P Gaat hooguit om een paar euro, blijft diegene een week eten/slapen? Dan vraag je of je maat met zijn vriend een keer extra eten (en bier) haalt.

Regels vastleggen wat je doet wanneer iemand weggaat en de inboedel wil hebben? Verzin je dat niet ter plekke dan? Ik ga er niet van uit dat jullie samen een bankstel van 2000e gaan halen ofzo...

Dit hebben we 2 jaar gedaan zonder problemen, daarna beide alleen gaan wonen i.v.m. relaties en betere baan enzo. Zoals je al las, alles gebaseerd op vertrouwen en redelijkheid, kon ik een keer niet alle huur betalen die maand? Prima, vriend schiet voor en ik haal het daarna wel in.
Daar ben je toch vrienden voor? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tom
useruser schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 14:44:
(knip)

Constructie: vriend van me nam de kosten op zich, ik maakte standaard iedere maand 250 euro over (helft van totaal).
Boodschappen deden gewoon vrijwel om en om, niet te moeilijk over denken. Heb je eten nodig dan haal je het. Heeft je maat al 3x niets gehaald, dan vraag je of hij dat een keer doet en andersom.

Het komt er op neer dat je gewoon niet je moeilijk moet doen, ik zie hier mensen vragen hoe je de kosten verdeelt van iemand die blijft slapen.... Doe normaal :P Gaat hooguit om een paar euro, blijft diegene een week eten/slapen? Dan vraag je of je maat met zijn vriend een keer extra eten (en bier) haalt.

Regels vastleggen wat je doet wanneer iemand weggaat en de inboedel wil hebben? Verzin je dat niet ter plekke dan? Ik ga er niet van uit dat jullie samen een bankstel van 2000e gaan halen ofzo...

Dit hebben we 2 jaar gedaan zonder problemen, daarna beide alleen gaan wonen i.v.m. relaties en betere baan enzo. Zoals je al las, alles gebaseerd op vertrouwen en redelijkheid, kon ik een keer niet alle huur betalen die maand? Prima, vriend schiet voor en ik haal het daarna wel in.
Dit is dus het schoolvoorbeeld van een basis leggen waarmee het mis kan gaan.

Het probleem met 'niet te moeilijk' doen en de 'relatie' baseren op 'vertrouwen en redelijkheid' is dat het werkt voor het heden. In de praktijk blijkt het echter dat feiten en omstandigheden, zo ook mensen, kunnen veranderen. Men zegt niet voor niks: "In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst."

Weet jij hoe de situatie er morgen uit ziet? Weet jij hoe de situatie er over een maand, wellicht een jaar uit ziet? Ik denk het niet. Is niet erg, dat gebrek deel je met ons allemaal. :P Het feit is nou eenmaal dat er altijd conflicten kunnen ontstaan en dat gebeurd vaker dan je denkt. Als het een keer mis gaat is het prettig dat je alles geregeld hebt.

En nee, dat hoeft niet middels een officieel contract opgesteld door een jurist. Maar even een avond rond de tafel gaan zitten, alles even rustig doornemen en vastleggen, dubbel uitpinten en ondertekenen lijkt mij een vrij marginale investering voor een periode waarin je gaat samenwonen met een vriend?

Maar dat mag TS uiteraard zelf beslissen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
useruser schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 14:44:
Ik heb het ook met een vriend gedaan (sociale huur, sloopwoning).
Kosten inboedel: 0. Haal gewoon overal wat dingen op, oude banken, koelkasten e.d. genoeg te vinden. Een bed enzo heb je al toch? ;)

Maandelijkse gezamelijke kosten:
50 internet+tv
300 huur
150 stroom/gas/water

-Tom omschrijft eigenlijk precies hoe ik er ook over denk.

nu doen we ook een hoop samen, ene keer betaal ik, andere keer betaalt hij.
het boeit ons dan ook niet of iemand een 10tje meer hier of een 10tje meer daar moet betalen.
maar het gaat voornamelijk om de eindafrekening, het zal een kleine 2000 euro p.p. aan investering vergen en wie weet wat er later nog bijkomt.
voor die 2000 euro wil ik simpelweg niet mijn vriendschap op het spel zetten, de ware aard van mensen komt namelijk pas naar boven op het moment dat er geld in het spel komt. (tevens een rede waarom ik niet leen of uitleen aan familie en vrienden, grote bedragen dan)

en qua boodschappen maakt het inderdaad niet zoveel uit, maar we hebben dan gewoon 1 pasje waarvan de boodschappen afgaan. we vinden dit voornamelijk ook handig om de kosten inzichtelijk te houden.

tevens maakt 1 of 2x iemand overnachten ook niets uit, maar stel hij krijgt een vriendin die praktisch bij ons komt wonen. daar zit ik gewoon niet op te wachten, niet alleen om de kosten, maar ook omdat ik het liefste rust heb in huis en niet elke ochtend iemand naast me op de bank hoef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou daarnaast wel een borg maken..

Stel je voor dat jij of je maat eens krap bij kast zit, open een rekeningetje en stort daar 2 maanden huur + gezamelijke lasten op..
Zit hij of jij een keer krap dan kun je dat aanspreken..

Gewoon een kleine garantie..

En hanteer ook een opzeg termijn, bv 2 maanden.. Dit voorkomt dat je ineens voor het blok komt te staan dat je ineens alle lasten moet dragen, dan heb je 2 maanden de tijd om een nieuwe huurder te zoeken..

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2013 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Denniz0229 schreef op maandag 13 mei 2013 @ 17:14:
[...]

mmm, ik dacht dat het nog een mooi bedrag was, nooit gedacht meer kwijt te zijn aan GWL.
maar tot hoeveel zou ik deze moeten verhogen? we zijn met ze 2en en vaak overdag doordeweeks niet thuis.
Dat verschilt enorm van huis tot huis, en energielabel zegt lang niet alles.

Wat voor 'huis' is het?
- appartement met boven- en onderburen?
- appartement met alleen boven- of onderburen?
- rijtjeshuis?
- twee-onder-een-kap?
- vrijstaand?
en ja, in het westen van Friesland is mogelijk dat je die laatste categorie in sociale huur vindt ;)

Verschil is aantal muren/vloeren/daken die je hebt waar niemand anders woont en dus meestookt. Je kunt er rustig vanuit gaan dat je bij een vrijstaand huis meer dan twee keer zoveel kwijt bent aan stookkosten dan bij een appartement van vergelijkbare leeftijd en met vergelijkbare isolatie. Als je verder een beetje bewust bezig bent met verbruik en dus kosten zijn stookkosten sowieso leeuwendeel van je GWL.

Vanuit kostenoogpunt zit je dus liefst in een appartement met buren boven en onder je. Vanuit oogpunt van ruimte en geluidsoverlast zit je dat liever niet. Wat je doet is vooral eigen keuze.

Paar voorbeelden uit eigen ervaring. Gemeenschappelijk is dat we behoorlijk zuinig leven, dus weinig thuis zijn, alleen woonkamer stoken en dat niet warmer dan 18.5C, verder geen buitensporig (warm)watergebruik oid.

Oude kleine rijtjeshuis (jaren '30,), dubbel glas op begane grond, verder slecht geisoleerd. Per maand EUR 120 kwijt.
Oude appartement (jaren '30), dubbel glas maar tochtig, buren onder die flink stoken. Per maand EUR 90
Zelfde oude appartement, maar nu 5 dagen per week overdag thuis en 's winters ivm baby opgestookt tot 21.5C. Per maand EUR 140 kwijt.

Leverancier kan vrij veel uitmaken. Laat je daarbij niet teveel leiden door tijdelijke acties, kijk naar permanente non-actieprijzen (NEM en Oxxio en consorten vallen dan doorgaans door de mand). 'Traditionele' NUON en Essent zijn zelden de goedkoopste. Bij ons kwam Greenchoice als goedkoopste uit de bus, met goede klantenservice en 'groen' als mooie bijkomstigheid. Maar dat kan per plaats verschillen, dus reken het gewoon voor jezelf voor dat huis na.

Als je relatief weinig verdient is het aan te raden om liever een iets te hoge voorschot te betalen iedere maand en dan bij verrekening terug te krijgen dan te lage voorschot te nemen en dan opeens paar honderd EUR te moeten lappen. Zeker het eerste jaar heb je geen idee wat je werkelijk gaat gebruiken dus kan het er fors naast zitten - play it safe en reken je niet rijk!

[ Voor 18% gewijzigd door dion_b op 15-05-2013 17:04 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
Verwijderd schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 15:56:
Zou daarnaast wel een borg maken..

Stel je voor dat jij of je maat eens krap bij kast zit, open een rekeningetje en stort daar 2 maanden huur + gezamelijke lasten op..
Zit hij of jij een keer krap dan kun je dat aanspreken..

Gewoon een kleine garantie..

En hanteer ook een opzeg termijn, bv 2 maanden.. Dit voorkomt dat je ineens voor het blok komt te staan dat je ineens alle lasten moet dragen, dan heb je 2 maanden de tijd om een nieuwe huurder te zoeken..
2 maanden borg hoeft niet persee, we nemen sowieso een buffer voor kapote dingen zoals wasmachine etc.
dus hieruit zouden we tijdelijk kunnen putten.

dat van die 2 maanden opzeg is echter wel een top idee, zelf nog niet bij stil gestaan.
staat genoteerd als punt voor in het reglement.
dion_b schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 17:00:
[...]

Dat verschilt enorm van huis tot huis, en energielabel zegt lang niet alles.

Wat voor 'huis' is het?
- appartement met boven- en onderburen?
- appartement met alleen boven- of onderburen?
- rijtjeshuis?
- twee-onder-een-kap?
- vrijstaand?
en ja, in het westen van Friesland is mogelijk dat je die laatste categorie in sociale huur vindt ;)

Verschil is aantal muren/vloeren/daken die je hebt waar niemand anders woont en dus meestookt. Je kunt er rustig vanuit gaan dat je bij een vrijstaand huis meer dan twee keer zoveel kwijt bent aan stookkosten dan bij een appartement van vergelijkbare leeftijd en met vergelijkbare isolatie. Als je verder een beetje bewust bezig bent met verbruik en dus kosten zijn stookkosten sowieso leeuwendeel van je GWL.

Vanuit kostenoogpunt zit je dus liefst in een appartement met buren boven en onder je. Vanuit oogpunt van ruimte en geluidsoverlast zit je dat liever niet. Wat je doet is vooral eigen keuze.

Paar voorbeelden uit eigen ervaring. Gemeenschappelijk is dat we behoorlijk zuinig leven, dus weinig thuis zijn, alleen woonkamer stoken en dat niet warmer dan 18.5C, verder geen buitensporig (warm)watergebruik oid.

Oude kleine rijtjeshuis (jaren '30,), dubbel glas op begane grond, verder slecht geisoleerd. Per maand EUR 120 kwijt.
Oude appartement (jaren '30), dubbel glas maar tochtig, buren onder die flink stoken. Per maand EUR 90
Zelfde oude appartement, maar nu 5 dagen per week overdag thuis en 's winters ivm baby opgestookt tot 21.5C. Per maand EUR 140 kwijt.

Leverancier kan vrij veel uitmaken. Laat je daarbij niet teveel leiden door tijdelijke acties, kijk naar permanente non-actieprijzen (NEM en Oxxio en consorten vallen dan doorgaans door de mand). 'Traditionele' NUON en Essent zijn zelden de goedkoopste. Bij ons kwam Greenchoice als goedkoopste uit de bus, met goede klantenservice en 'groen' als mooie bijkomstigheid. Maar dat kan per plaats verschillen, dus reken het gewoon voor jezelf voor dat huis na.

Als je relatief weinig verdient is het aan te raden om liever een iets te hoge voorschot te betalen iedere maand en dan bij verrekening terug te krijgen dan te lage voorschot te nemen en dan opeens paar honderd EUR te moeten lappen. Zeker het eerste jaar heb je geen idee wat je werkelijk gaat gebruiken dus kan het er fors naast zitten - play it safe en reken je niet rijk!
haha, westfriesland is een regio ;) gemeentes hoorn-enkhuizen zeg maar, dus nog wel een stukje verwijderd van friesland.
tevens is het de bedoeling om een rijtjeshuis te scoren vanwege de tuin, ander wordt het een appartament met fatsoenlijk balkon (lees balkon voor bbq).

energie bewust ben ik eigenlijk totaal niet en ook niet van plan te worden.
de kachel e.d. staan niet nutteloos aan o.i.d. maar reken er maar op dat mijn PC en NAS zo'n beetje de hele dag aan staan.

qua leverancier ga ik gewoon voor de goedkoopste, ik ben vrij goed met het uitzoeken van contracten e.d. dus dat moet wel goed komen. en groen hoeft van mij ook niet persee, mocht het wel zo zijn dan is dat mooi meegenomen.

zelf zat ik te denken GWL op te hogen naar circa 160 per maand, is dat een beetje reëel te noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
en ik zal inderdaad eens een paar studenten vragen of ze zoiets nog hebben.
Je las mijn suggestie verkeerd, je moet niet studenten vragen maar studentenvakbonden.
Toen ik studeerde had iedere zichzelf respecterende studentenstand een vakbond, met in hun dienstverlening voorbeeldcontracten voor kamerhuur en woningdeling. Je kan wel zelf een reglement bedenken maar het zal nooit zo goed zijn als die voorbeeld-overeenkomsten.

Voor inzichten in begrotingen kan je ook kijken bij de NIBUD.
Pagina: 1