Crucial M4 wordt niet meer herkend

Pagina: 1
Acties:

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-01 15:01
Hallo Tweaker,

Na het opstarten van win8 op mijn crucial m4 duurt het 10 seconden voordat alles op 'reageert niet' staat, en soms start hij helemaal niet op. Ik kan de firmware niet updaten of downgraden, want hij staat niet in de lijst met disks. Ik heb het probleem gegoogled en er werd een powercycle (wel power, geen data) van 24 uur aangeraden. Is dit verstandig of stelt dit het probleem alleen maar uit. Belangrijker; weet iemand een andere oplossing?

Koekje voor degene met het goede antwoord

druk en typefouten voorbehouden

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-01 19:39
Kan je hem wel terug vinden in de bios?

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• lutkeveld
chickpoint schreef op maandag 13 mei 2013 @ 14:34:
Kan je hem wel terug vinden in de bios?
Heel soms, meestal niet.

Verwijderd

Vervang je kabels eens en laat de SSD inderdaad eens meerdere uren in het BIOS-scherm aangesloten. Waarschijnlijk heb je last van corruptie na niet-netjes afsluiten.

Zodra je SSD het weer doet, raad ik aan dat je een Linux livecd boot (zoals Ubuntu) en daarmee de SMART gegevens uitleest. Met name de Unexpected Power-Loss count is daarbij belangrijk, aangezien dit de meest waarschijnlijke oorzaak is van je probleem.

• lutkeveld
Verwijderd schreef op maandag 13 mei 2013 @ 14:50:
Vervang je kabels eens en laat de SSD inderdaad eens meerdere uren in het BIOS-scherm aangesloten. Waarschijnlijk heb je last van corruptie na niet-netjes afsluiten.

Zodra je SSD het weer doet, raad ik aan dat je een Linux livecd boot (zoals Ubuntu) en daarmee de SMART gegevens uitleest. Met name de Unexpected Power-Loss count is daarbij belangrijk, aangezien dit de meest waarschijnlijke oorzaak is van je probleem.
Heb hem uit mijn laptop gehaald en hij hangt nu al een tijdje niks te doen in de UEFI. Ik zal straks eens die livecd maken. Stel de Unexpected Power-Loss count is hoog, wat moet ik dan doen?

Verwijderd

De SSD voortaan netjes afsluiten. Dat houdt in dat de stroom eraf halen tijdens dat je computer aan het opstarten is, of in het BIOS-scherm staat, gevaarlijk is voor je SSD. Je SSD kan er corrupt door raken, of zelfs tijdelijk of permanent de geest geven. Een Secure Erase-procedure is vaak wel genoeg om de SSD tot leven te wekken, maar dat zorgt er ook voor dat alle gegevens verloren gaan. In veel gevallen kan de SSD zichzelf herstellen met lichte corruptie ten gevolg, dat kost dan enkel tijd.

Verder kan ik je aanraden deze reactie door te lezen, dan weet je wat meer over de risico's van onbeschermde SSDs: Verwijderd in 'nieuws: Seagate introduceert zijn eerste consumenten-ssd's'

• lutkeveld
Verwijderd schreef op maandag 13 mei 2013 @ 15:17:
De SSD voortaan netjes afsluiten. Dat houdt in dat de stroom eraf halen tijdens dat je computer aan het opstarten is, of in het BIOS-scherm staat, gevaarlijk is voor je SSD. Je SSD kan er corrupt door raken, of zelfs tijdelijk of permanent de geest geven. Een Secure Erase-procedure is vaak wel genoeg om de SSD tot leven te wekken, maar dat zorgt er ook voor dat alle gegevens verloren gaan. In veel gevallen kan de SSD zichzelf herstellen met lichte corruptie ten gevolg, dat kost dan enkel tijd.

Verder kan ik je aanraden deze reactie door te lezen, dan weet je wat meer over de risico's van onbeschermde SSDs: Verwijderd in 'nieuws: Seagate introduceert zijn eerste consumenten-ssd's'
Oh god, dat heb iik heel vaak gedaan de laatste tijd omdat hij niet wou booten. Dacht dat het niet gevaarlijk was zolang hij maar niet aan het lezen/schrijven was.

• lutkeveld

Ik heb hem in een ander computer, maar hij komt in zowel ubuntu als windows 7 op die andere computer niet in de lijst met schijven, dan kan ik toch ook niet de smart status controleren?

• lutkeveld

Niks mis mee toch?
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7319/8735271053_cd735afedb_b.jpg
Untitled by lutkeveld, on Flickr

[ Voor 10% gewijzigd door lutkeveld op 14-05-2013 15:35 ]

Verwijderd

Dat kan ik echt niet lezen hoor! :P

Misschien probeerde je een thumbnail te maken, maar heb je ook een versie met de volledige grootte? ;)

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-01 11:32

Nox

Noxiuz

HA! Ik zat er vanmiddag ook mee te klooien.

Het probleem met oudere firmwares is dat na een bedrijfstijd van 5184 uur de SSD zichzelf uitschakelt of whatever (niet meer te benaderen) en dit is op te lossen door een firmware-update.

Wat bij mij werkte was de stroom er volledig af halen en dan doet hij het weer. Na het booten direct de firmware-tool starten en upgraden, als het even kan in safemode. Ik heb firmware 009 gehad en de nieuwste firmware zorgt ervoor dat alles weer werkt. Ik herken exact de symptomen behalve dat het bij mij exact om het uur en 5 minuten gebeurde. Daarvoor werkt alles prima (je wilt niet weten hoeveel ik aan mijn powermanagement heb zitten sleutelen omdat ik dacht dat het zooitje te warm werd).

Succes ermee, koekje graag als het lukt :D

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

5000-urenbug is inderdaad ook nog een mogelijkheid; maar dan moet hij zijn Crucial M4 wel voor een bepaalde datum gekocht hebben mocht hij nog de 002 firmware draaien.

• Nox

Nox

Noxiuz

Verwijderd schreef op maandag 13 mei 2013 @ 21:44:
5000-urenbug is inderdaad ook nog een mogelijkheid; maar dan moet hij zijn Crucial M4 wel voor een bepaalde datum gekocht hebben mocht hij nog de 002 firmware draaien.
Ook met 009 zit die bug er nog in, had er zelf ook last van.

*klopt heel hard af*

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-01 17:24

Perkouw

Moderator General Chat
http://forum.crucial.com/...from-my-system/ta-p/65215

Powerloss heeft Crucial zelf ook een post aan toegewijd, klik.
De laatste firmware zou het sudden powerloss probleem moeten verhelpen.

[ Voor 32% gewijzigd door Perkouw op 13-05-2013 22:37 ]

• Nox

Nox

Noxiuz

Hmm, de 5k-uren-bug is verholpen maar nu herkent het systeem mijn SSD niet meer vanaf het booten (staat niet in de boot-options maar ik krijg wel een windows8 melding: Uw systeem moet hersteld worden) Na een paar keer resetten werkt het dan wel weer. Ik heb wel af en toe een vastloper dus moet ik handmatig de PC uitschakelen maar dat is dus uit den boze met een SSD? Met een oude HDD had ik daar nooit problemen mee namelijk. Lekker is dit 8)7

Verwijderd

Lees ajb eens deze reactie door: Verwijderd in 'nieuws: Seagate introduceert zijn eerste consumenten-ssd's'

Dan weet je dat er beveiligde SSDs zijn en onbeveiligde SSDs. Crucial M4 geldt als onbeveiligde SSD en kan dus elke keer dat je niet netjes afsluit corrupt raken. Dat heb je inderdaad niet met een hardeschijf; maar een hardeschijf heeft weer andere eigenschappen en zwakheden.

• lutkeveld
Verwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 13:08:
Lees ajb eens deze reactie door: Verwijderd in 'nieuws: Seagate introduceert zijn eerste consumenten-ssd's'

Dan weet je dat er beveiligde SSDs zijn en onbeveiligde SSDs. Crucial M4 geldt als onbeveiligde SSD en kan dus elke keer dat je niet netjes afsluit corrupt raken. Dat heb je inderdaad niet met een hardeschijf; maar een hardeschijf heeft weer andere eigenschappen en zwakheden.
Heb de post doorgelezen, en snap het punt voor het grootste gedeelte wel, maar hoe kan ik nou zien of hij corrupt is of niet? Ik heb het plaatje van een paar post geleden geupdate, zou je willen kijken of daar iets vreemds is te ontdekken? Gisteren heb ik de hele schijf gewist en opnieuw gepartitioneerd. Toen werd hij een hele tijd herkent, maar nu staat hij al weer niet in de lijst met disks.

• lutkeveld
Hij werd heel even herkend, heb hem volledig gewist en opnieuw gepartitioneerd in EASEUS Partition Magic en toegevoegd aan MBR. Sinds wanneer moet dat? Dacht dat een schijf automatisch aan je MBR word toegevoegd als hij gepartitioneerd is? Anyway, hij doet het weer!!! Iedereen bedankt voor de hulp!

Pagina: 1