UTP wandcontactdoos met 2 poorten, hoe aan te sluiten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-05 14:46
Hallo allemaal :)

Ik heb pas geleden glasvezel in huis gekregen, en wil nu 2 UTP-aansluitingen in m'n huis maken. Hiervoor wil ik graag een dubbele UTP-wandcontactdoos zoals in het plaatje hieronder in m'n muur maken, waarbij ik één UTP-kabel (Cat6) door dezelfde pijp als m'n stroomkabel wil doortrekken. Ik heb namelijk geen andere aansluitingen in de buurt liggen.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/23967/UTP-dubbel.jpg

De UTP-kabel die uit de muur komt wordt dan aangesloten op een router die in de meterkast staat. Nu kan ik eigenlijk overal op 't internet wel zien wat de volgorde moet zijn van de gekleurde kabeltjes, dus daar durf ik zonder problemen een poging aan te wagen. Het probleem waar ik wel tegenaan loop is of je met één UTP-kabel, allebij de UTP-poorten in de wandcontactdoos tegelijkertijd kunt gebruiken… daar kan ik eigenlijk niet heel veel duidelijks over vinden.

Weet iemand of je met 1 UTP kabel (die is aangesloten op een router), 2 UTP-aansluitingen op een wandcontactdoos tegelijkertijd kan gebruiken? En hoe je zoiets aan moet sluiten toevallig?

Alvast bedankt voor enige informatie! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee, je hebt twee kabels nodig.

UTP door dezelfde buis als stroom is overigens verzekeringstechnisch niet verstandig.

(De kleurcode staat overigens aangegeven op je wcd, daar heb je geen internet voor nodig.)

[ Voor 27% gewijzigd door CyBeR op 13-05-2013 14:12 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-04 10:47
Je kan wel 1 UTP kabel gebruiken voor 2 aansluitingen, dan gebruik je 4 aders per aansluiting.
Dit moet dan aan allebei de kanten gedaan worden.

Hou er rekening mee dat dit dan 100Mbit wordt. 1Gb red je niet op 4 aders.

Bij me ouders thuis ook gedaan. 1 keer netwerk en 1 maal telefoon.
Weet alleen niet meer uit me hoofd welke aders ik gebruikt heb hiervoor.

Zou alleen geen UTP maar STP gebruik als je deze naast een stroomkabel legt. Wat zoals CyBeR al aangeeft niet gewenst is.

[ Voor 14% gewijzigd door barry457 op 13-05-2013 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

barry457 schreef op maandag 13 mei 2013 @ 14:13:
Je kan wel 1 UTP kabel gebruiken voor 2 aansluitingen, dan gebruik je 4 aders per aansluiting.
Dit moet dan aan allebei de kanten gedaan worden.

Hou er rekening mee dat dit dan 100Mbit wordt. 1Gb red je niet op 4 aders.

Bij me ouders thuis ook gedaan. 1 keer netwerk en 1 maal telefoon.
Weet alleen niet meer uit me hoofd welke aders ik gebruikt heb hiervoor.
oranje/groen en blauw/bruin (die je vervolgens in oranje/groen prikt.)

Maar dat is niet supertoekomstbestending dus ik zou 't gewoon lekker niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-04 10:47
CyBeR schreef op maandag 13 mei 2013 @ 14:15:
[...]

oranje/groen en blauw/bruin (die je vervolgens in oranje/groen prikt.)

Maar dat is niet supertoekomstbestending dus ik zou 't gewoon lekker niet doen.
Helemaal mee eens. Beste om lege buis te gebruiken en 2 kabels erdoor te doen.
Thuis ook alles zo aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Bedankt CyBeR en Barry :)

Verzekeringstechnisch niet handig? Geeft dat een grotere kans op brand/storingen e.d. dan? Moet eerlijk zeggen dat ik niet héél electro-technisch-kundig ben, dus wat dat betreft is alle info een zegening ;)

Ik heb wel een telefoonaansluiting ongeveer 3 meter van m'n "kantoor hoekje" staan. Deze kan ik op zich ook wel opofferen voor (liefst 1) 1 of 2 UTP-kabels. Scheelt me weer een gat boren in de muur om zo'n contactdoosje in te zetten. 't Enige waar ik dan tegenop zie is dat ik toch 1 of 2 UTP-kabels van dat punt over de vloer zie lopen… en ik vind die kabels al zo lelijk, hehe. En om nou 2 kabels 20cm langs de muur naar beneden te trekken, om ze dán vervolgens achter de plint weg te werken lijkt me ook een beetje een knullige oplossing.

Een nieuwe buis leggen is ook geen optie helaas. 't Mooiste zou inderdaad zijn als ik in 1x een lege buis in huis kon aanleggen voor dit speelgoed, maar dat is helaas niet mogelijk.

Hebben jullie toevallig nog ideeën over hoe je zoiets netjes kunt wegwerken? Een sleuf frezen in de 20cm muur ónder de wandcontactdoos van de telefoonaansluiting is jammer genoeg ook niet mogelijk. Maar als de enige relatief goede oplossing, de 2 UTP-kabels door de telefoon-"buis" te laten lopen, en dan maar 20cm kabel te zien voordat deze achter de plinten worden weggewerkt, dan moet dat dan maar.

M'n huidige wifi-router (Time Capsule met maximaal theoretische 300Mbit doorvoersnelheid) is namelijk net niet toereikend… ik heb 75Mbit up/down, en haal via wifi maar ±40Mbit up/down. Vandaar de drang om zo'n kabel aan te leggen voor in ieder geval de 2 computers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

joramoudenaarde schreef op maandag 13 mei 2013 @ 14:20:
Bedankt CyBeR en Barry :)

Verzekeringstechnisch niet handig? Geeft dat een grotere kans op brand/storingen e.d. dan? Moet eerlijk zeggen dat ik niet héél electro-technisch-kundig ben, dus wat dat betreft is alle info een zegening ;)
Je "mag" geen andere bekabeling in dezelfde buis stoppen als electriciteit (en electriciteit mag je ook niet zomaar mixen qua groepen). Dat wil zeggen, niemand houdt je tegen en een boete zul je niet krijgen maar als je huis affikt kan de verzekering toch wel een partij moelijk doen als ze daar achter komen.
Hebben jullie toevallig nog ideeën over hoe je zoiets netjes kunt wegwerken? Een sleuf frezen in de 20cm muur ónder de wandcontactdoos van de telefoonaansluiting is jammer genoeg ook niet mogelijk. Maar als de enige relatief goede oplossing, de 2 UTP-kabels door de telefoon-"buis" te laten lopen, en dan maar 20cm kabel te zien voordat deze achter de plinten worden weggewerkt, dan moet dat dan maar.
Hoezo is een sleufje frezen niet mogelijk? Da's best kut voor als je een hele muur gaat doen namelijk (veel troep) maar 20cm is de moeite niet…

Verder lijkt me dat zonder de situatie exact te kennen de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
:) Ik weet 't… het is wat lastig antwoorden als je de situatie in m'n woonkamer/huis niet kent. We zijn namelijk nog niet zo lang geleden klaar met de hele verbouwing, en kwamen er tegen 't einde van de verbouwing pas achter dat Caiway glasvezel zou aanleggen in onze wijk. Dus vandaar dat een sleufje frezen allerminst gewaardeerd wordt. Zowel door m'n vriendin niet, de buren niet, en de nog nerveuze katten niet, hahaha!

Maar goed… ik denk dat we in huis best kunnen wennen aan die 20cm UTP-kabel. Dat is een kleine opoffering voor lekker snel internetten, en als ik op ten duur tóch een sleufje wil/kan frezen is dat ook zo opgelost. Maar voor nu moet die net gestucte muur nog even netjes blijven, en m'n vriendin hou ik liever ook even te vriend :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 231253

en voor die 20 cm netjes een plakgootje gebruiken? 't is maar een idee.
Pagina: 1