Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oppo find: kinderachtig

Pagina: 1
Acties:

• _js_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-10 14:28
reviews: Oppo Find 5: scherp geprijsd debuut

In het artikel komt de volgende zin voor:
Net als Apple denkt Oppo dat zijn klanten kinderen zijn die al die controls maar ingewikkeld vinden.
Die komt op mij beledigend over. Het lijkt me niet zo dat als de fabrikant besluit een bepaalde feature niet aan te bieden die je op een DSLR-camera wel hebt, dat de fabrikant dan vindt dat de gebruikers kinderen of kinderachtig zijn.

Verwijderd

Eensch ^^
Volgens mij is het niet zo dat Apple en Oppo denken dat zijn klanten kinderen zijn, maar willen ze alles toch zo eenvoudig mogelijk maken. Waarom eerst honderd zaken moeten instellen voor je een foto wil nemen bijvoorbeeld?

Verwijderd

Ik vind het ook beledigend. Veel kinderen zijn slim genoeg om zélf te bepalen welke controls ze willen gebruiken oOo

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-11 11:05

arnoudwokke

Redacteur
Er is imho een verschil tussen iets eenvoudig houden en iets eenvoudig te gebruiken houden. Neem bijvoorbeeld de camerainterface van de Nokia 808 PureView. Die is eenvoudig in gebruik, maar bevat toch heeeel veel opties. HTC en Samsung doen dat recentelijk ook prima.
Wie een goede automatische stand heeft en daarnaast veel opties biedt in een gemakkelijk te bedienen menu heeft eenvoudig te gebruiken software.
Wie alle opties weghaalt, heeft eenvoudige software en geeft gebruikers niet de kans om alles uit de camera te halen. En dat terwijl de camera voor ongoefende gebruikers niet beter te gebruiken zijn.

Het is uiteraard niet beledigend bedoeld. En tenzij je van Apple of Oppo bent, zie ik eerlijk gezegd niet in waarom je beledigd zou moeten zijn. Het zijn tenslotte Apple en Oppo die ik hierop aanval, niet hun gebruikers.

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:36

Perkouw

Moderator General Chat
Ik zie het probleem ook niet zo, als gebruiker zou ik me al helemaal niet aangevallen voelen en ik zie het misschien juist wel als compliment naar Apple en Oppo. De betreffende reviewer vind beide er kennelijk in geslaagd de controls kinderlijk eenvoudig te houden, iets waar veel fabrikanten nog wel eens moeite mee hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Perkouw op 13-05-2013 19:56 ]

• NinjaTuna
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:58
Ik moet zeggen dat ik de zin ook wat bot vond toen ik hem las, daarnaast is het niet een feitelijk onderbouwde uitspraak.

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:34
Ik zou het niet zo gesteld hebben, dit is wel erg straf gezegd. Het punt is natuurlijk wel valide maar iets met toon en muziek maken ;)

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
arnoudwokke schreef op maandag 13 mei 2013 @ 19:08:
Er is imho een verschil tussen iets eenvoudig houden en iets eenvoudig te gebruiken houden. Neem bijvoorbeeld de camerainterface van de Nokia 808 PureView. Die is eenvoudig in gebruik, maar bevat toch heeeel veel opties. HTC en Samsung doen dat recentelijk ook prima.
Wie een goede automatische stand heeft en daarnaast veel opties biedt in een gemakkelijk te bedienen menu heeft eenvoudig te gebruiken software.
Wie alle opties weghaalt, heeft eenvoudige software en geeft gebruikers niet de kans om alles uit de camera te halen. En dat terwijl de camera voor ongoefende gebruikers niet beter te gebruiken zijn.

Het is uiteraard niet beledigend bedoeld. En tenzij je van Apple of Oppo bent, zie ik eerlijk gezegd niet in waarom je beledigd zou moeten zijn. Het zijn tenslotte Apple en Oppo die ik hierop aanval, niet hun gebruikers.
Het gaat er nooit om hoe iets bedoeld is, maar hoe het overkomt. Dat is nu eenmaal altijd een van de eerste toetsstenen bij welke publicatie dan ook. Ten slotte wordt een artikel niet voor de auteur en zijn of haar perspectief geschreven, maar voor publiek / markt / et alii.

Even terzijde, juist wanneer een product een goede match is met een vraag van gebruikers, of zelfs maar overeenkomt met verwachtingspatronen daarvan zit je met het punt van identificatie. Of je dat nu wil of niet, dat betekent dat je dan met een probleem van associatie zit. Het netto resultaat is dat je gebruikers toch zal beledigen. Immers, vereenzelviging e.d. Als je dat wil vermijden, tja, andere insteek.

A propos, natuurlijk wordt het geschreven vanuit een subjectieve beoordeling. Toch is dat iets wat niet helemaal strookt met hoe de community en bijbehorende mentaliteit hier op Tweakers gecultiveerd wordt. Denk maar eens aan moderatie, maar ook forum interactie. Kijk eens naar hoeveel waarde gelegd wordt op bronvermelding en toetsingsgedrag van uitspraken. Dit artikel is in dat opzicht een schoolvoorbeeld van hoe men toch best snel in het gootje kan stappen, zonder het te bedoelen. Onderdeel van gekende risico's van verslaggeving (groot contrast absoluut ten opzichte van journalistiek, maar goed dat is gekend en is ook niet de insteek van Tweakers). Kijk eens naar hoe de subjectiviteit hier verdedigd wordt, zonder even rekening te houden met de subjectiviteit van het platform waar voor geschreven wordt (de gebruikers, by the way). Dan is het ook logisch dat er meer validiteit zit in uitspraken zoals hierboven "daarnaast is het niet een feitelijk onderbouwde uitspraak".

Er zijn hier een paar lessen te leren, niets mis mee, dat is prima. Punt is niet meteen in de loopgraaf te duiken, maar op het veld te blijven. Dat is tenslotte waar de klant zich beweegt.

[ Voor 26% gewijzigd door Virtuozzo op 14-05-2013 15:28 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Even terzijde, juist wanneer een product een goede match is met een vraag van gebruikers, of zelfs maar overeenkomt met verwachtingspatronen daarvan zit je met het punt van identificatie. Of je dat nu wil of niet, dat betekent dat je dan met een probleem van associatie zit. Het netto resultaat is dat je gebruikers toch zal beledigen. Immers, vereenzelviging e.d.
Ik denk dat je hier de stemmen van enkelen zelf 'vereenzelvigt' met de stemmen van de massa. Op basis van het aantal views denk ik dat er minstens enkele tienduizenden iPhone-gebruikers de betreffende passage hebben gelezen, maar ik heb niet meer dan een paar beledigden gezien. Uiteraard zit je altijd met het feit dat lang niet iedereen reageert, maar in het geval van belediging reageren over het algemeen veel meer mensen dan normaal. Ik vind het dus goed te verdedigen dat dit niet beledigend is opgevat door de overgrote meerderheid van de betreffende gebruikers.
A propos, natuurlijk wordt het geschreven vanuit een subjectieve beoordeling. Toch is dat iets wat niet helemaal strookt met hoe de community en bijbehorende mentaliteit hier op Tweakers gecultiveerd wordt. Denk maar eens aan moderatie, maar ook forum interactie. Kijk eens naar hoeveel waarde gelegd wordt op bronvermelding en toetsingsgedrag van uitspraken. Dit artikel is in dat opzicht een schoolvoorbeeld van hoe men toch best snel in het gootje kan stappen, zonder het te bedoelen.
Misschien snap ik je niet helemaal, maar een review ís een subjectieve beoordeling. Dat cultiveren wij ook via gebruikersreviews, reacties enz. Uiteraard moet alles voorzien zijn van een deugdelijke argumentatie en dat is imho hier ook gebeurd. Over de toon kun je discussiëren, maar vaak zijn in dergelijke lange teksten zulke wendingen voor velen juist de jus over de aardappels; het geeft de tekst een duidelijke smaak - wat je ook van die smaak moge vinden.
Onderdeel van gekende risico's van verslaggeving (groot contrast absoluut ten opzichte van journalistiek, maar goed dat is gekend en is ook niet de insteek van Tweakers). Kijk eens naar hoe de subjectiviteit hier verdedigd wordt, zonder even rekening te houden met de subjectiviteit van het platform waar voor geschreven wordt (de gebruikers, by the way).
Definieer journalistiek. Als ik jouw context lees, kan ik in een willekeurige krant de filmrecensies, sportverslagen, reisbijlages, autoverhalen en wat dies meer zij allemaal als zijnde niet-journalistiek terzijde schuiven. Opinierende stukken zijn geen nieuwsverhalen, maar in mijn ogen even zeer journalistiek. Sterker nog: het zijn voor een medium identiteitsbepalende stukken.
Punt is niet meteen in de loopgraaf te duiken, maar op het veld te blijven. Dat is tenslotte waar de klant zich beweegt.
Second that - al zou ik het woord klant hier vervangen door lezer. Wij zien namelijk lezers niet als klanten - de redactie heeft geen klanten :)

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Beledigen is een groot woord, ik vind het wel een beetje afbreuk doen aan een (benodigde) neutrale houding en ik kan betere manieren om zoiets te brengen. Naast het feit dat je aannames doet over de filosofie van Apple/Oppo.

Ik snap verder dat het meer "grappig" bedoeld is, ik ben ook niet beledigd (heb ook geen Apple/Oppo spul), maar ik denk toch dat in welke situatie dan ook een andere bewoording beter had geweest.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-10 23:30
Ik vind het ook onnodig kinderachtig, en dat terwijl ik behoorlijk anti-apple ben (het business model, niet persé elk individueel product).

Zo'n opmerking is misschien leuk op Fok!...maar hier?

• Jasper Janssen
  • Laatst online: 18-04 16:59
Ik heb die review niet gelezen, maar die zin staat mij ook behoorlijk tegen. Je weet hoe het is: voor iedere persoon die de moeite neemt om er wat van te zeggen zijn er 100 tot 1000 die lichtelijk geïrriteerd zijn en maar gewoon doorgaan.

Het is gewoon niet kies, en wekt de indruk dat de reviewer niet onpartijdig is. Jullie als publikatie willen graag wel de indruk wekken onafhankelijk en onpartijdig te zijn (itt sommige andere sites) en dit is daar gewoon strijdig mee.

• Virtuozzo
  • Niet online
arnoudwokke schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 15:57:
[...]

Ik denk dat je hier de stemmen van enkelen zelf 'vereenzelvigt' met de stemmen van de massa. Op basis van het aantal views denk ik dat er minstens enkele tienduizenden iPhone-gebruikers de betreffende passage hebben gelezen, maar ik heb niet meer dan een paar beledigden gezien. Uiteraard zit je altijd met het feit dat lang niet iedereen reageert, maar in het geval van belediging reageren over het algemeen veel meer mensen dan normaal. Ik vind het dus goed te verdedigen dat dit niet beledigend is opgevat door de overgrote meerderheid van de betreffende gebruikers.
Nee, dat is nu precies de val van die subjectiviteit. Het is geen kwestie van minderheid of meerderheid, punt is juist dit te vermijden, òf juist te gebruiken om gebruikers te engageren. Wat je nu doet is begrijpelijk als argument, het blijft echter een creatief gebruik van statistiek op die manier :P

Prima, maar wat ik suggereer is dat dus te vermijden en van het gegeven dat andere communities / bedrijven dat dus doen gebruik te maken door je te onderscheiden. In een tijd waar iedereen bezig is met concurrentie in dezelfde vijver vergeet men wel eens dat men in dergelijke processen heel snel uitkomt op gelijksoortig en gelijkaardig gebruik van perspectief en middelen. Laat er nu juist een aantal kernpunten zijn van de identiteit van Tweakers.net en gebruikers (zoals aangegeven eerder) wat nu juist uitermate geschikt zijn om te gebruiken voor onderscheid juist in een groeistrategie.

Die subjectiviteit in een debat van minderheid of meerderheid trouwens, is juist iets wat op gebruikersniveau speelt. Ik denk dat je goed beseft wat voor een instrument dat is en wat voor enorme waarde dat heeft. Dat is iets om in banen te leiden, maar ook om te cultiveren om er vervolgens gebruik van te maken voor verdere instrumentatie. Reden te meer om er op redactie niveau niet aan prooi te vallen, maar om de erkende aanwezigheid van subjectiviteit te gebruiken als instrument. Ter discussie, tot binding, tot identificatie, tot onderscheiding van concurrentie.
Het gaat wat ver om daar specifiek op in te gaan, maar een kleine discussie intern zal al heel snel leiden tot goede inzichten aan tafel om daar mee te bouwen. Dat uitwerken tot protocol of checklist instrumentatie annex doelstellingen binnen een communicatiebeleid is simpel genoeg, en is nu juist weer iets wat mooie gereedschappen doet bouwen die iedereen kan hanteren met resultaat.
Misschien snap ik je niet helemaal, maar een review ís een subjectieve beoordeling. Dat cultiveren wij ook via gebruikersreviews, reacties enz. Uiteraard moet alles voorzien zijn van een deugdelijke argumentatie en dat is imho hier ook gebeurd. Over de toon kun je discussiëren, maar vaak zijn in dergelijke lange teksten zulke wendingen voor velen juist de jus over de aardappels; het geeft de tekst een duidelijke smaak - wat je ook van die smaak moge vinden.
Maar er is een duidelijk onderscheid tussen een Review en een Gebruikersreview. Een onderscheid wat juist in de interacties van gedrag in volgende trajecten in communicatie helemaal naar voren komt. Een review, ongeacht bron, is altijd een momentopname (iets wat trouwens ook een zakelijk interessant traject is om eens verder te kijken naar enkel de momentopname maar ook naar evolutie - wat Tweakers.net ook soms doet - en samenhang - wat minder gedaan wordt).
Een review kent ook een bron, in de zin van oorsprong en auteur beide, maar waar een Review zich juist doet onderscheiden ten opzichte van een Gebruikersreview is die kunst om niet tot subjectiviteit te vervallen maar om een analyse om te zetten in een interessante synergie voor meer perspectieven dan die van de bron. En dan altijd met het perspectief van bron niet primair, maar ergens heel ver achteraan de lijst. Voor wie wordt geschreven, voor de diversiteit van klanten of voor de auteur (inderdaad, heel erg simpel gesteld maar volg de lijn van de gedachte).
Daarnaast moeten we erkennen dat een review, ongeacht bron, ook een element van impressie kent. Welke impact veroorzaakt het, welke indrukken worden gewekt. Dat is prima, maar dat is iets wat aan de klant / lezer / gebruiker op solide wijze doorgegeven moet worden. Anders is het enige wat we doen het instigeren van beeldvorming. Dat is leuk voor een Telegraaf, en soms is het ook best bruikbaar in processen van signaleren van punten van negatieve impact op (bijvoorbeeld) een consumentperspectief. Maar daar zit wel altijd dat risico van beeldvorming bij, iets wat een bedrijf met als infrastructuur, instrumentatie en medium een gebruikersgemeenschap nou juist voorzichtig mee moet zijn. Iets wat jullie trouwens ook best goed mee overweg kunnen, anders was het allang ten prooi gevallen aan polarisatie op gebruikersniveau. En dat beperlt nu eenmaal het potentieel van groei van volume.

Simpel gesteld, het is prima mogelijk om de klant / lezer / gebruiker te bedienen zonder te vervallen tot vormen van subjectiviteit die kwetsbaar zijn in processen van identificatie en impressie. Kunst is nou juist om dat menselijk gedrag te gebruiken ten gunste van doelstellingen en dienstverlening. Juist hier op Tweakers.net is dat iets wat niet enkel mogelijk is, maar ook heel praktisch en zeer lonend. Laat ik het zo zeggen, de moeite waard om eens over na te denken en van perspectief te wisselen.
Definieer journalistiek. Als ik jouw context lees, kan ik in een willekeurige krant de filmrecensies, sportverslagen, reisbijlages, autoverhalen en wat dies meer zij allemaal als zijnde niet-journalistiek terzijde schuiven. Opinierende stukken zijn geen nieuwsverhalen, maar in mijn ogen even zeer journalistiek. Sterker nog: het zijn voor een medium identiteitsbepalende stukken.
Dat anderen van een brug springen betekent niet dat jij het ook moet doen :P Om eerlijk te zijn, mensen kijken en masse naar degene die er van af sprong, maar als degene die dat niet deed een goed verhaal heeft voor de mensen met interesse dan is hij of zij degene die de mensen bereikt en kan blijven bereiken. Er zitten grenzen aan de mediastrategieën die we tegenwoordig tegenkomen onder het mom van "maar wij zijn anders, we hebben een boodschap" (maar wat eigenlijk gewoon een manier is om je een niche eigen te maken zonder veelal rekening te houden met een paar simpele zakelijke inzichten.

Een opiniërend stuk kan journalistiek zijn, hoeft echter helemaal niet. Dat is afhankelijk van welk onderzoek hoe gedaan is en hoe er omgegaan wordt met het uitwerken van analyse en publicatie. Iets wat bij rapportage vaak helemaal geen factor is. Beide kunnen identiteitsbepalend zijn, maar dan is hier wel weer de vraag "wie bepaald de identiteit". Een krant is een heel ander bedrijf dan een media agentschap met infrastructuur voor gebruikers. Er zijn grenzen aan welke vergelijkingen we hier kunnen trekken.
Second that - al zou ik het woord klant hier vervangen door lezer. Wij zien namelijk lezers niet als klanten - de redactie heeft geen klanten :)
Laten we eerlijk zijn, de redactie werkt voor de lezer middels het bedrijf en andere middelen, in dienste van een groter verband. De lezer is de klant, de lezer is ook medium en instrument. Misschien heeft het nut om op een volgende bijeenkomst eens een rollenspel te doen over benaderingsverschillen in deze :-) Niet als kritiek bedoeld dit, maar je zal interessante en zeer verschillende resultaten zien in de analyse na een dergelijk rollenspel.

De beste aanpak is natuurlijk altijd beide vormen van identificatie te bedienen in balans, dat spreekt voor zich. Toch is het interessant om juist bij media bedrijven te zien hoe het verschil in benadering tussen klant en lezer (of kijker, etc.) heel verschillende resultaten boekt voor doelstellingen als innovatieprocessen, continuïteitsdoelstellingen of groeistrategie.

De sponsor is een klant op exact hetzelfde niveau als de lezer. Een vergissing daarin wordt wel vaker gemaakt in medialand, en de resultaten laten zich altijd gelden (niet in positieve zin). Een leuk historisch voorbeeld in deze is de wereld van onze kranten - daar heeft de identificatie van lezer structureel bijgedragen aan onvermogen tot commerciële aanpassing. Scherp voorbeeld misschien, maar een goede ingang naar verder onderzoek (immers, aan de basis zitten nog steeds dezelfde elementen: mensen en hun stimuli en gedragingen).

Heel simpel gesteld, het is gemeenschap maar ook bedrijf. De lezer is de gebruiker en de klant. Dat zijn de drie basis types waar Tweakers.net zich op oriënteert. Elke archetype, zogezegd, dient integraal onderdeel te zijn van elke benadering. Frappant is dat hier dit net zo hard opgaat voor de consument die komt aanlopen als de sponsor of andere externe partij die aan tafel schuift. Mooi toch? Prachtig potentieel. Menig bedrijf zou een moord doen voor vergelijkbare situaties, het is een soort van potentieel wat bedrijven in staat stel om niet in dezelfde vijver te vissen als de rest maar zijn eigen oceaan te bouwen. Gebruik het, zou ik zeggen.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Jasper Janssen
  • Laatst online: 18-04 16:59
Virtuozzo schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 19:17:
[...]
Laten we eerlijk zijn, de redactie werkt voor de lezer middels het bedrijf en andere middelen, in dienste van een groter verband. De lezer is de klant, de lezer is ook medium en instrument.
De klant is degene die betaalt. De lezer is het product en de adverteerder is de klant. Net als bij ieder ander advertentie-gebaseerd medium.

• FTL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:34

FTL

Jezus wat een subjectief review inderdaad. We zijn helaas op het punt aanbeland waar zelfs reviews als deze een duidelijke persoonlijke voorkeur moet doorschemeren.

Denk dat arnoud een simpele Android schaap is van onder de 25?

• Virtuozzo
  • Niet online
Jasper Janssen schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 22:53:
[...]

De klant is degene die betaalt. De lezer is het product en de adverteerder is de klant. Net als bij ieder ander advertentie-gebaseerd medium.
10 jaar geleden had je in verschillende media nog gelijk gehad. Tegenwoordig is het toch verstandig om het primair vanuit instrumentatie te bekijken, en geen onderscheiden te maken die maar al te makkelijk kunnen leiden tot segregatie tussen de verschillende onderdelen (denk aan bedrijf, markt, consument die middel en markt is, en zo voorts). Het is maar al te makkelijk om als onderneming je perspectief te verliezen ten opzichte van je afhankelijkheden juist door dat soort verwarringen.

De insteek om mensen te benaderen primair als lezer is heel menselijk, ook heel netjes en correct. Het is echter een insteek die heel snel kan leiden tot bedrijfscultuur en mentaliteit waarbij men vergeet dat het eigen perspectief niet gelijk staat aan doelstelling. Maar al te snel zorgt dat voor situaties waar men onbewust leidend is in communicatiepatronen die eigen feedback versterken. Infameus recentelijk voorbeeld op Tweakers.net, de layout herzieningen, tracker vraagstuk en de lange weg terug van mobility focus naar responsive design.

De klant betaalt, direct of als instrument, net als de adverteerder. Beide zijn onderdeel van ecosysteem als zowel product als infrastructuur - net als bedrijf, redactie etc. Het loont zich steeds meer om verder te kijken dan de traditionele modellen van instrumentatie en afhankelijkheden.

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Het lijkt me duidelijk: net als de Telegraaf vindt Tweakers dat zijn lezers herzenloze peuters zijn die alles maar moeten slikken wat hen voorgehouden wordt

Je kan het proberen te spinnen zoveel je wilt, maar met die zin geef je een waarde oordeel over Apple, Oppo en hun klanten, niet over het product, en dat hoort niet thuis in een ook maar een enigszins serieus te nemen review

[ Voor 42% gewijzigd door tinzarian op 14-05-2013 23:52 ]

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
@tinnef

Misschien begrijp ik je niet helemaal, maar mij lijkt dat hersenloze peuters onmogelijk in leven kunnen blijven, laat staan dat ze iets kunnen slikken.

Je kunt het spinnen zoveel je wilt, maar door de lezers van Tweakers hersenloze peuters te noemen geef je een waardeoordeel over de miljoenen mensen die met plezier op deze site komen. En dat hoort niet thuis in een enigszins serieus te nemen reactie.

Misschien een idee om het opnieuw te formuleren?
Jezus wat een subjectief review inderdaad. We zijn helaas op het punt aanbeland waar zelfs reviews als deze een duidelijke persoonlijke voorkeur moet doorschemeren.
Een review hoort subjectief te zijn. Dat is een harde verplichting en een doel.
Die groep mensen ken ik niet?
Iedereen kan een Bannervrij-abo nemen. Ook dat is een bron van inkomsten. Webwinkels betalen voor kliks vanuit de Pricewatch. En inderdaad, er zijn ook adverteerders. Op de redactie hebben we echter maar met een van deze drie pijlers te maken: lezers.

Ik denk dat als we de adverteerders echt als klanten hadden gezien op onze redactie, Tweakers allang niet meer had bestaan en was gegroeid.
Nee, dat is nu precies de val van die subjectiviteit. Het is geen kwestie van minderheid of meerderheid, punt is juist dit te vermijden, òf juist te gebruiken om gebruikers te engageren. Wat je nu doet is begrijpelijk als argument, het blijft echter een creatief gebruik van statistiek op die manier
Ik schrijf over smartphones en de platformstrijd is eentje die bij sommigen een fanatisme oproept die ertoe leidt dat iets al snel als belediging wordt opgevat. Wie daarmee rekening gaat houden bij het schrijven, gaat bepaalde bevindingen automatisch verzacht opschrijven of niet vermelden, omdat er anders een uitermate kleine en uitermate vocale minderheid zijn onvrede zal gaan uiten.

Ik kan en wil daar geen rekening mee houden, omdat ik daarmee de overgrote maar stillere meerderheid mijn eerlijke bevindingen onthoud en daarmee schiet de review - het helpen van mensen bij de oriëntatie - zijn doel compleet voorbij. Uiteraard kun je discussiëren over bepaalde bewoordingen, maar in dit geval is er geen ontkennen aan dat de Camera-app van zowel de iPhone-serie als de Find 5 uitermate spartaans zijn en bepaalde - voor sommige elementaire - controls missen. Dat is een feit dat voor sommigen een factor is in de overweging wel of niet voor een bepaalde telefoon kiezen, en dat moet dus worden vermeld. Als datzelfde feit - of de bewoording - reacties oproept van belediging, dan maak ik het offer van de belediging van weinigen ten behoeve van de informatievoorziening van velen. Het is makkelijk om de vocale minderheid als meerderheid te zien vanwege het geschreven lawaai dat gemaakt wordt, maar dat is uiteraard onjuist: juist als mensen zich luid laten horen, maken ze veelal deel uit van een kleine minderheid.
n een tijd waar iedereen bezig is met concurrentie in dezelfde vijver vergeet men wel eens dat men in dergelijke processen heel snel uitkomt op gelijksoortig en gelijkaardig gebruik van perspectief en middelen. Laat er nu juist een aantal kernpunten zijn van de identiteit van Tweakers.net en gebruikers (zoals aangegeven eerder) wat nu juist uitermate geschikt zijn om te gebruiken voor onderscheid juist in een groeistrategie.
Dat doen we ook en ik ben ervan overtuigd dat wij niet in dezelfde vijver vissen als de concurrentie. Als mensen op Tweakers komen, zijn ze volgens mij niet op zoek naar dezelfde informatie als op andere sites - ook als het dezelfde mensen zijn. Dat schept de mogelijkheid voor andere berichtgeving en, zoals jij het noemt, een ander ecosysteem waarin een bedrijf kan bloeien. In dat ecosysteem zit onze eigen oceaan.
Daarnaast moeten we erkennen dat een review, ongeacht bron, ook een element van impressie kent. Welke impact veroorzaakt het, welke indrukken worden gewekt. Dat is prima, maar dat is iets wat aan de klant / lezer / gebruiker op solide wijze doorgegeven moet worden. Anders is het enige wat we doen het instigeren van beeldvorming. Dat is leuk voor een Telegraaf, en soms is het ook best bruikbaar in processen van signaleren van punten van negatieve impact op (bijvoorbeeld) een consumentperspectief. Maar daar zit wel altijd dat risico van beeldvorming bij, iets wat een bedrijf met als infrastructuur, instrumentatie en medium een gebruikersgemeenschap nou juist voorzichtig mee moet zijn. Iets wat jullie trouwens ook best goed mee overweg kunnen, anders was het allang ten prooi gevallen aan polarisatie op gebruikersniveau. En dat beperlt nu eenmaal het potentieel van groei van volume.
Dank! Dat heb je juist gesignaleerd denk ik. Het gaat erom dat mensen niet - of althans niet veelvuldig - het idee hebben dat er geschreven wordt vanuit één bepaald perspectief (zoals een iPhone-gebruiker) of dat er gebasht wordt vanuit andere motieven dan dat het een slecht product is. En je hebt gelijk: daar hangt veel aan vast voor ons.
Ik gebruik met opzet de tussenzin 'of althans niet veelvuldig', want het is, om maar eens een cliché uit de kast te halen, onmogelijk om het altijd iedereen naar de zin te maken. Hoge bomen vangen veel wind en als redacteur op Tweakers ben je soms een hoge boom. Het is daarom, zoals ik hierboven ook al uiteen heb gezet, onmogelijk om nooit iemand voor het hoofd te stoten, maar als het hoofdkantoor na elke review van mij digitaal wordt omsloten door een mensenmassa met fakkels en hooivorken, dan is er structureel iets aan de hand.
Het is ook de reden dat we zoveel mogelijk elementen aan een review proberen te objectiveren: met tests op gebied van snelheid, accu, scherm en wat dies meer zij proberen we in elk geval beweringen over die zaken te ondersteunen met reproduceerbare waarnemingen. Dat kan echter niet op elk gebied en op dat gebied rest de selectie en waarneming van mij (en iedereen die ik daarover raadpleeg). Ook de intepretatie en toonzetting is uiteraard aan mij. Zoals iemand terecht opmerkte: het is de toon die de muziek maakt.
Dat anderen van een brug springen betekent niet dat jij het ook moet doen Om eerlijk te zijn, mensen kijken en masse naar degene die er van af sprong, maar als degene die dat niet deed een goed verhaal heeft voor de mensen met interesse dan is hij of zij degene die de mensen bereikt en kan blijven bereiken. Er zitten grenzen aan de mediastrategieën die we tegenwoordig tegenkomen onder het mom van "maar wij zijn anders, we hebben een boodschap" (maar wat eigenlijk gewoon een manier is om je een niche eigen te maken zonder veelal rekening te houden met een paar simpele zakelijke inzichten.

Een opiniërend stuk kan journalistiek zijn, hoeft echter helemaal niet. Dat is afhankelijk van welk onderzoek hoe gedaan is en hoe er omgegaan wordt met het uitwerken van analyse en publicatie. Iets wat bij rapportage vaak helemaal geen factor is. Beide kunnen identiteitsbepalend zijn, maar dan is hier wel weer de vraag "wie bepaald de identiteit". Een krant is een heel ander bedrijf dan een media agentschap met infrastructuur voor gebruikers. Er zijn grenzen aan welke vergelijkingen we hier kunnen trekken.
Oneens. Objectiviteit is een te loven streven, maar het is oneerlijk te doen alsof je dat als ultiem doel bereikt hebt. Mensen zoeken daarom terecht naar de positie van media: de toon van de subjectieve stukken geeft ook weer hoe je de nieuwsselectie en andere objectief bedoelde stukken moet interepreteren. Het geeft een handvat, net als je het karakter van een mens beoordeelt aan de hand van hoe hij of zij reageert op bepaalde situaties.

Veel media schuiven daarom mijn inziens terecht subjectieve stukken naar voren als zijnde de identiteitsbepalende stukken. Zo heeft elke krant een 'hoofdcommentaar', iets wat je bij ons al niet aantreft. Onze positie en identiteit kun je afleiden uit onze achtergrondstukken en reviews - en daarom staan ze prominent bovenaan de frontpage.
Laten we eerlijk zijn, de redactie werkt voor de lezer middels het bedrijf en andere middelen, in dienste van een groter verband. De lezer is de klant, de lezer is ook medium en instrument. Misschien heeft het nut om op een volgende bijeenkomst eens een rollenspel te doen over benaderingsverschillen in deze :-)
Dat weet iedereen: zonder lezers is dit immers geen grote site en wie geen grote site heeft, heeft geen basis om op te steunen en geld aan te verdienen. Maar denk je dat wij als redactie er iets aan hebben om lezers als instrument te gaan zien? Hoe helpen wij lezers beter door - ook al is het als gedachtenexperiment - te doen alsof zij instrument zijn en geen einddoel?

Let wel: dit geldt alleen voor de redactie. Andere afdelingen hebben andere doelen uiteraard: iemand die als baan heeft om bedrijven ertoe te verleiden op Tweakers te adverteren zal automatisch de neiging hebben om die bedrijven centraal te stellen. Zo houden we dat in evenwicht - net als elk ander bedrijf.
De sponsor is een klant op exact hetzelfde niveau als de lezer. Een vergissing daarin wordt wel vaker gemaakt in medialand, en de resultaten laten zich altijd gelden (niet in positieve zin). Een leuk historisch voorbeeld in deze is de wereld van onze kranten - daar heeft de identificatie van lezer structureel bijgedragen aan onvermogen tot commerciële aanpassing. Scherp voorbeeld misschien, maar een goede ingang naar verder onderzoek (immers, aan de basis zitten nog steeds dezelfde elementen: mensen en hun stimuli en gedragingen).
Ik sprak vorig jaar iemand die binnen Nokia als functie had gehad om nieuwe ideeën af te schieten. Zijn rol was niet objectief: het was enkel en alleen de directie wijzen op alle gevaren van investeringen in nieuwe ideeën en innovaties.
Hij vertelde dat elk groot bedrijf zo'n mechanisme geformaliseerd heeft, maar toch kon ik me niet aan de indruk onttrekken dat mede daardoor Nokia een risicomijdend bedrijf werd in de jaren 2006-2010. Voor kranten geldt in feite hetzelfde: redacties zijn veelal gevuld door oude rotten in het vak, die zich soms naar veel moeite hebben gevoegd naar de rol van de computer in de journalistiek in de 80s, maar zich hevig verzetten tegen vernieuwing, omdat de ontwikkelingen sinds het begin van hun carriere simpelweg te snel zijn gegaan.
Dat is geen identificatie met de lezer, maar met het verleden. Veel krantenredacties - of mensen daarop - verlangen terug naar hun oude rol van brenger van het nieuws. Het is een logische en menselijke reactie, maar het zijn geen journalisten die zouden kunnen aarden op de redactie van Tweakers. Overigens is onze redactie naar mijn mening ook nog altijd een stukje conservatiever dan ik zou willen en zijn ook wij niet immuun voor de valkuilen waarin de traditionele journalistiek is ingetrapt, maar dat is iets dat ik liever intern bespreek - en dat doe ik ook geregeld.
Heel simpel gesteld, het is gemeenschap maar ook bedrijf. De lezer is de gebruiker en de klant. Dat zijn de drie basis types waar Tweakers.net zich op oriënteert. Elke archetype, zogezegd, dient integraal onderdeel te zijn van elke benadering. Frappant is dat hier dit net zo hard opgaat voor de consument die komt aanlopen als de sponsor of andere externe partij die aan tafel schuift. Mooi toch? Prachtig potentieel. Menig bedrijf zou een moord doen voor vergelijkbare situaties, het is een soort van potentieel wat bedrijven in staat stel om niet in dezelfde vijver te vissen als de rest maar zijn eigen oceaan te bouwen. Gebruik het, zou ik zeggen.
Dat doen we ook veel en graag. Het is lastig om de rol die de gemeenschap van lezers speelt bij dagelijkse beslissingen in het hele bedrijf te overschatten. In alle geledingen heerst het besef dat die mensen ons brood op de plank brengen. Wist je dat er nu een uitgebreide test loopt met vaste gebruikers om de responsive site op orde te krijgen voor hij live wordt gezet? En het valt misschien niet zo op, maar veel van de ontwikkelaars hebben 's nachts en in het weekeinde doorgewerkt na de release van Tweakers 7 om bugs in kaart te brengen, de eerste fixes te maken en op het forum te reageren op kritiekpunten. Dat getuigt van een betrokkenheid die ver uitstijgt boven die ik bij andere organisaties ben tegengekomen. Ik ben trots daarbij te mogen horen en juist die enorme betrokkenheid bij zowel crew als lezers zet mij ertoe aan om bezig te zijn buiten regulieren werktijden om - en dat doet vrijwel iedereen :)

• LiquidT_NL
arnoudwokke schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 10:50:

Ik schrijf over smartphones en de platformstrijd is eentje die bij sommigen een fanatisme oproept die ertoe leidt dat iets al snel als belediging wordt opgevat. Wie daarmee rekening gaat houden bij het schrijven, gaat bepaalde bevindingen automatisch verzacht opschrijven of niet vermelden, omdat er anders een uitermate kleine en uitermate vocale minderheid zijn onvrede zal gaan uiten.

Ik kan en wil daar geen rekening mee houden, omdat ik daarmee de overgrote maar stillere meerderheid mijn eerlijke bevindingen onthoud en daarmee schiet de review - het helpen van mensen bij de oriëntatie - zijn doel compleet voorbij. Uiteraard kun je discussiëren over bepaalde bewoordingen, maar in dit geval is er geen ontkennen aan dat de Camera-app van zowel de iPhone-serie als de Find 5 uitermate spartaans zijn en bepaalde - voor sommige elementaire - controls missen. Dat is een feit dat voor sommigen een factor is in de overweging wel of niet voor een bepaalde telefoon kiezen, en dat moet dus worden vermeld. Als datzelfde feit - of de bewoording - reacties oproept van belediging, dan maak ik het offer van de belediging van weinigen ten behoeve van de informatievoorziening van velen. Het is makkelijk om de vocale minderheid als meerderheid te zien vanwege het geschreven lawaai dat gemaakt wordt, maar dat is uiteraard onjuist: juist als mensen zich luid laten horen, maken ze veelal deel uit van een kleine minderheid.
Wederom, het is geen punt van meer- of minderheid, het is geen of/of situatie, of het feit dat je je mening moet achterhouden. Je kan alle problemen uitstekend voorkomen door het op een andere wijze te omschrijven. Ik snap ook echt niet hoe je niet in ziet dat een andere manier van formuleren niet betekent dat je "eerlijke bevindingen onthoud", en ik vind het nogal jammer dat het meteen wordt gegooid op fanatisme: er zijn zat mensen (waaronder ik) die helemaal geen Apple fanboys zijn (eerder het tegenovergestelde) en ook de manier van verwoorden ongelukkig vinden.
(dat mensen meteen roepen dat reviewer maar een Android fanboy is van onder de 25 jaar staat daar buiten natuurlijk)

Je punt had je ook duidelijk kunnen maken op een andere manier. Daarnaast geef je nu simpelweg een waardeoordeel over Apple die feitelijk niet bewezen is en waarschijnlijk onwaar.

Doe er verder mee wat je wil, ik kom weinig op de frontpage. Ik kan echter wel begrijpen waarom mensen dit storend vinden, en ik vind het jammer dat er onterecht wordt gesteld dat dit de enige manier is om dit punt duidelijk te maken omdat je anders informatie zou moeten onthouden.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

In eerste instantie overheen gelezen maar ik vind het inderdaad een erg rare zin. Er zit een groot waardeoordeel achter over Apple, Apple gebruikers en mensen die eenvoudige controls verkiezen boven ingewikkelde controls. Ik zie het nut van zo'n zin gewoon niet, welk voordeel heeft het om deze manier van formuleren te gebruiken boven een neutrale zin die aangeeft dat de controls op Apple lijken en dezelfde eenvoud uitstralen? Een belediging op deze wijze, voor zover je het een belediging kan vinden, voegt gewoon helemaal niks toe.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• LiquidT_NL
Tsurany schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 11:53:
In eerste instantie overheen gelezen maar ik vind het inderdaad een erg rare zin. Er zit een groot waardeoordeel achter over Apple, Apple gebruikers en mensen die eenvoudige controls verkiezen boven ingewikkelde controls. Ik zie het nut van zo'n zin gewoon niet, welk voordeel heeft het om deze manier van formuleren te gebruiken boven een neutrale zin die aangeeft dat de controls op Apple lijken en dezelfde eenvoud uitstralen? Een belediging op deze wijze, voor zover je het een belediging kan vinden, voegt gewoon helemaal niks toe.
Volgens mij wil Arnoud dan wel benadrukken dat dat een nadeel is. Kan alsnog zonder het woord kinderen in de mond te nemen. Ik zie overigens dat het is aangepast in de review? Wat er nu staat is al een stuk minder oordelend :)

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Ik snap de ophef nog steeds niet zo, sowieso zou ik me iets dergelijks al helemaal niet aantrekken. Wellicht dat er beter iets gezegd had kunnen worden in de trant van ''kinderlijk eenvoudig''.

Enfin ik zie ook dat het nu is aangepast naar 'Net als Apple denkt Oppo dat klanten beter af zijn zonder al die controls.'

[ Voor 12% gewijzigd door Perkouw op 15-05-2013 12:09 ]

• Virtuozzo
  • Niet online
@arnoud even een korte reactie - hopend dat men mij niet betrapt aangezien ik in een bespreking zit :)

Een review hoort per definitie niet subjectief te zijn. Ik begrijp waar de gedachte vandaan komt, maar denk er nog eens over na. Een review hoort per definitie perspectief en inzicht te bieden. Dat is iets anders dan subjectief zijn. Dat maakt het ook makkelijker om zowel sturing te geven als aansluiting te vinden bij de diversiteit van perspectieven waar klanten / lezers / sponsors al mee uitgerust zijn. Een review aldus hoort juist subjectiviteit van oorsprong te vermijden in presentatie, en het potentieel ervan te gebruiken ter instigatie tot verdere dynamiek. Ja, het delen van ervaring is een structureel onderdeel, dat is echter iets heel anders dan het meteen er aan vasthangen van een waardeoordeel. En dat is waar de schoen hier wringt. Vorm versus functie.

Had het dan in een vraagvorm gesteld, dan was het sturend geweest naar discussie. En leidend naar de dynamiek op het niveau van de lezer, in plaats van terug naar de oorsprong / auteur. Dat had mooi opgevolgd kunnen worden met een poll onder lezers, met een opzet voor onderzoek onder lezers wat gepubliceerd zou kunnen worden (en waar gebruikt door commerciële partijen onderhevig zou zijn aan afspraken, of deel zou zijn van selling points in onderhandeling met externe partijen, vul zelf de zakelijke mogelijkheden in).

Punt is dat mensen altijd subjectief zijn. Je kan op dat paard klimmen, maar je kan er snel vanaf gegooid worden. Het is echter ook iets wat je kan gebruiken, je kan anderen op dat paard laten rijden, je kun zelfs mensen er een race of ontdekkingstocht van laten maken. Veel veiliger, veel productiever.

De subjectiviteit van het mechanisme van reviews kan gebruikt worden, absoluut, het is ten slotte ook onderdeel van instrumentatie. Toch moeten we ons realiseren dat dit een vorm van instrumentatie is die vanuit menselijke dynamiek aansluiting vind bij het bouwen van persoonlijke identiteit, wat iets anders is als het bouwen van merk of platform. Integendeel, er zijn platformen en media waar men dit juist cultiveert, maar daar is meteen zichtbaar dat uiteindelijk het platform er gewoon een extra afhankelijkheid bij krijgt - namelijk die van de identiteit achter de review. Er zit dan een flink verschil tussen associatie tussen klant en platform, en klant en auteur.

• LiquidT_NL
Perkouw schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 12:07:
Ik snap de ophef nog steeds niet zo, sowieso zou ik me iets dergelijks al helemaal niet aantrekken.
Ik trek het me ook niet aan. Hell ik voel me absoluut niet beledigd. Wel lijkt het mij over het algemeen zo dat Tweakers dat soort taalgebruik beter kan weren.
Wellicht dat er beter iets gezegd had kunnen worden in de trant van ''kinderlijk eenvoudig''.
Dat is ook mijn punt. Je kan dezelfde boodschap ("Camera is simpel en heeft weinig functies, en dat is absoluut een nadeel") ook anders verwoorden. Het punt is voor mij niet eens de Apple reference, zoals het er nu staat kan ik mij ook veel beter in vinden.

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
LiquidT_NL schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 12:13:
[...]

Ik trek het me ook niet aan. Hell ik voel me absoluut niet beledigd. Wel lijkt het mij over het algemeen zo dat Tweakers dat soort taalgebruik beter kan weren.

[...]

Dat is ook mijn punt. Je kan dezelfde boodschap ("Camera is simpel en heeft weinig functies, en dat is absoluut een nadeel") ook anders verwoorden. Het punt is voor mij niet eens de Apple reference, zoals het er nu staat kan ik mij ook veel beter in vinden.
Dit was dan ook meer naar de TS bedoeld die dit als beledigend bestempelde.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:00

Fiber

Beaches are for storming.

Perkouw schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 12:07:
[...]
Enfin ik zie ook dat het nu is aangepast naar 'Net als Apple denkt Oppo dat klanten beter af zijn zonder al die controls.'
Stuk beter.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Verwijderd schreef op maandag 13 mei 2013 @ 14:02:
Waarom eerst honderd zaken moeten instellen voor je een foto wil nemen bijvoorbeeld?
Omdat je dan een superieure foto kunt krijgen ;).

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tsurany schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 11:53:
en dezelfde eenvoud uitstralen?
Daar zit ook een waardeoordeel aan, omdat het een positieve spin krijgt. Neutraal zou zijn dat er weinig instelmogelijkheden zijn, het is dan aan de gebruiker om dat positief of negatief uit te leggen :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• LiquidT_NL
gambieter schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 13:09:
[...]

Daar zit ook een waardeoordeel aan, omdat het een positieve spin krijgt. Neutraal zou zijn dat er weinig instelmogelijkheden zijn, het is dan aan de gebruiker om dat positief of negatief uit te leggen :)
Zoals ik eerder ook opmerkte: voor mij persoonlijk (kan dus niet spreken voor iedereen) is het probleem niet het feit dat er een oordeel wordt geveld over het ontbreken van uitgebreide instellingen, dat juich ik zelfs toe. Vooral de manier waarop was het probleem. Punt is dus dat je positief/negatief op verschillende aspecten hebt die nogal door elkaar worden gehaald hier

[ Voor 8% gewijzigd door LiquidT_NL op 15-05-2013 13:12 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

LiquidT_NL schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 13:11:
Zoals ik eerder ook opmerkte: voor mij persoonlijk (kan dus niet spreken voor iedereen) is het probleem niet het feit dat er een oordeel wordt geveld over het ontbreken van uitgebreide instellingen, dat juich ik zelfs toe. Vooral de manier waarop was het probleem. Punt is dus dat je positief/negatief op verschillende aspecten hebt die nogal door elkaar worden gehaald hier
Het ging me erom dat de suggestie om de tekst aan te passen andersom doorschiet :)

Het is trouwens best moeilijk om iets echt neutraal weer te geven, maar dat is een andere discussie.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• LiquidT_NL
gambieter schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 13:13:
[...]

Het ging me erom dat de suggestie om de tekst aan te passen andersom doorschiet :)
True, precies waar Arnoud zich voor wil behoeden.
Het is trouwens best moeilijk om iets echt neutraal weer te geven, maar dat is een andere discussie.
Waarheid. Toch was dit voor mij wel eentje die niet bepaald not obvious was.

• Fiber

Fiber

gambieter schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 13:09:
[...]
Weinig geeft ook een waarde oordeel in mijn ogen. Je kan 'weinig' dan beter door een getal vervangen... ;)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:53
Perkouw schreef op maandag 13 mei 2013 @ 19:55:
Ik zie het probleem ook niet zo, als gebruiker zou ik me al helemaal niet aangevallen voelen en ik zie het misschien juist wel als compliment naar Apple en Oppo.
Aparte manier van kijken heb jij als je "denkt dat zijn klanten kinderen zijn die controls maar ingewikkeld vinden" als compliment ziet...
De betreffende reviewer vind beide er kennelijk in geslaagd de controls kinderlijk eenvoudig te houden, iets waar veel fabrikanten nog wel eens moeite mee hebben.
'Kinderlijk eenvoudig' is héél wat anders dan wat er stond. Wat er stond was namelijk "onze klanten zijn niet volwassen genoeg (hence: 'zijn kinderen') en die snappen de controls niet".

The devil is in the details.

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Hahn schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 13:28:
[...]
Aparte manier van kijken heb jij als je "denkt dat zijn klanten kinderen zijn die controls maar ingewikkeld vinden" als compliment ziet...

[...]
'Kinderlijk eenvoudig' is héél wat anders dan wat er stond. Wat er stond was namelijk "onze klanten zijn niet volwassen genoeg (hence: 'zijn kinderen') en die snappen de controls niet".
Apart wil ik niet zeggen, maar ik kon het gewoon op verschillende manieren lezen waarbij één mogelijkheid was dat je dit wellicht zelfs als compliment kon zien naar beide partijen voor het eenvoudig houden van de controls. Zodoende geef ik aan dat je het mogelijk kan lezen dat ze het dus ''kinderlijk eenvoudig'' hebben gelaten, ik zeg niet dat dit er stond alleen dat je het op deze manier zou kunnen interpreteren.

En ja je kan het ook op die manier interpreteren, dat de klanten als kinderen worden gezien.
Maar dan kan je het ook weer interpreteren dat ze als ''uitgangspunt'' kinderen hebben genomen, om het zo eenvoudig mogelijk te ontwerpen. Dat ligt bijvoorbeeld weer wat meer in lijn met hetgeen ik hierboven al zei.

Om dit dan gelijk af te doen als ''aparte manier van kijken'' vind ik wat kort door de bocht. Ik bekijk het van meerdere kanten en probeerde in dit geval ook niet gelijk 'negatief' te lezen. Dat dit mogelijk niet overeenkomt met hoe iemand anders hier naar kijkt, dat kan.

[ Voor 24% gewijzigd door Perkouw op 15-05-2013 13:52 ]

• Hahn
Het staat er gewoon op een manier waarop het negatief overkomt. Dat jij bedenkt dat ze het misschien op een positieve manier bedoelen is een plus voor jou, want positiviteit is een goede eigenschap. Maar dat neemt niet weg dat het er ongelukkig stond en dat het beter was om aan te passen.

Kan je wel erbij blijven 'dat je het op meerdere manieren kan lezen' en dat je het probleem dus niet ziet, maar als je het met een kleine aanpassing voor iedereen begrijpelijk kunt maken, waarom dat niet doen?

Nieuws hoort duidelijk te zijn, als je het mij vraagt, en iets op meerdere manieren kunnen lezen is niet heel duidelijk :)

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Vandaar dat ik later ook zei dat het wellicht beter kon worden aangepast naar ''kinderlijk eenvoudig'' gezien dat ook de lading dekt en er dan geen discussie mogelijk is over de interpretatie en/of de bedoeling van de reviewer.

Het 'probleem' zag ik wel, echter vond ik het niet zo zwaar tillen om daar bijvoorbeeld zelf een topic voor aan te maken of dit op te merken bij de reviewer. Kennelijk heeft een kleine groep toch ''moeite'' met de tekst en is het dan ook aangepast.

Nieuws hoort duidelijk te zijn, maar we hebben het hier over een review. Neemt niet weg dat die ook duidelijk moeten zijn en zo objectief mogelijk echter krijg je vaak het probleem dat mensen zaken op meerdere manieren kunnen lezen. Dat heb je nu eenmaal met reviews. Ik kan genoeg voorbeelden geven, maar dat lijkt me wat overbodig. :)

Enfin, eind goed al goed tekst is aangepast.

[ Voor 11% gewijzigd door Perkouw op 15-05-2013 14:12 ]

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Hahn schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 13:58:
Het staat er gewoon op een manier waarop het negatief overkomt.
De Samsung S4, HTC One en Sony Z kunnen die dingen wel. Op zo'n dure telefoon heb je geen excuus om deze features niet te implementeren. Ik vind het dus terecht dat Apple en Oppo hier een opmerking over krijgen. Zelfs mijn 5 jaar oude goedkope compactcamera en dumbphone kunnen de witbalans, belichting, iso en meer instellen. Van mij hoefde die zin niet veranderd te worden, maar fanboys worden nu eenmaal snel boos als hun bedrijf beledigd wordt :).

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:48
FTL schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 23:03:

Reviews zijn toch altijd subjectief?
Als ze echt objectief moeten zijn, dan geef je een opsomming van de specs van een product met een vergelijkingstabel met vergelijkbare producten. En eventueel wat foto's.
En dan mag je zelf beslissen wat je van het product vindt.

Maar dat zou naar mijn mening een zeer saaie site opleveren.
Volgens mij heeft Tweakers een hele goede mix van feiten en meningen in hun reviews.

Ik ben intelligent genoeg om door de meningen heen de feiten te zien en te beslissen of ik het product goed vind of niet. Maar goed, ik ben dan ook iemand die zich eerst op feiten richt en daarna op meningen.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

• Fiber

Fiber

witeken schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 14:33:
[...] Zelfs mijn 5 jaar oude goedkope compactcamera en dumbphone kunnen de witbalans, belichting, iso en meer instellen...
Ik wil dat helemaal niet instellen, wat een gedoe, dat moet gewoon automatisch goed staan, zoals bij de betere merken... ;)

• Hahn
witeken schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 14:33:
[...]

De Samsung S4, HTC One en Sony Z kunnen die dingen wel. Op zo'n dure telefoon heb je geen excuus om deze features niet te implementeren. Ik vind het dus terecht dat Apple en Oppo hier een opmerking over krijgen. Zelfs mijn 5 jaar oude goedkope compactcamera en dumbphone kunnen de witbalans, belichting, iso en meer instellen. Van mij hoefde die zin niet veranderd te worden, maar fanboys worden nu eenmaal snel boos als hun bedrijf beledigd wordt :).
En dit vind ik weer typisch anti-Apple-fanboyreactie :) Ik heb weinig met Apple, maar ik vond het ook geen passende zin, omdat het heel denigrerend sprak over hoe Apple naar z'n gebruikers zou kijken.

Heel leuk dat de telefoons die jij nu opnoemt het wel kunnen, maar het is niet zo dat iPhones dat niet hebben omdat ze dat niet kunnen, maar omdat ze ervoor hebben gekozen om het niet te doen.

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 20:49

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
(jarig!)
Het begint hier op een slowchat te lijken... Passen we even op svp?

• Fiber

Fiber

Hahn schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 14:38:
[...]
Heel leuk dat de telefoons die jij nu opnoemt het wel kunnen, maar het is niet zo dat iPhones dat niet hebben omdat ze dat niet kunnen, maar omdat ze ervoor hebben gekozen om het niet te doen.
En omdat ze het niet nodig hebben... :)

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-11 22:39
arnoudwokke schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 10:50:
Misschien begrijp ik je niet helemaal, maar mij lijkt dat hersenloze peuters onmogelijk in leven kunnen blijven, laat staan dat ze iets kunnen slikken.
Dit schrijf je toch ook niet??? Dit is toch niet "leuk"???

👉🏻 Blog 👈🏻

• Xyphoid
kraades schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 14:45:
[...]

Dit schrijf je toch ook niet??? Dit is toch niet "leuk"???
Ik vind het best grappig...

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-11 22:39
Het is maar wat je humor vindt...
Wikipedia: Anencephaly

👉🏻 Blog 👈🏻

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Dat ziet er niet gezond uit :s. Tip: niet Googlen als je aan het eten bent ;).

Tweakblog van de maand

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Virtuozzo schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 12:12:
@arnoud even een korte reactie - hopend dat men mij niet betrapt aangezien ik in een bespreking zit :)

Een review hoort per definitie niet subjectief te zijn.
Dat kan niet. Dan kom je niet verder dan wat droge specs en meetresultaten. Zo zijn reviews simpelweg niet, nergens niet.

• Xyphoid
Dat zijn geen peuters...

Pagina: 1