Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[auto] Aankoopadvies winterauto

Pagina: 1
Acties:

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-11 23:09
Over mezelf:

Beginnende chauffeur, weet weinig over auto's. Maal niet over uitstraling of sportieve rijstijl.

Verwacht rijpatroon:
1 x per maand grote rit van 1100 km heen en 1100km terug.
rest van de week kleine boodschappenritjes
2 weekenden per maand weekendtripjes van max 500km.

Omstandigheden:
Ik ga vooral rijden in de Oekraine, Rusland, Polen,Litouwen en Letland. Auto moet dus flink winterbestendig zijn. -20 C is vooral regel, geen uitzondering. Zomers is het behoorlijk warm, vergelijkbaar met 29 C in NL/BE.
Onverharde wegen met zand of kiezelondergrond zullen veel voorbij komen.
2 volwassenen (ik ben 191cm), soms 2 volwassen passagiers.

Minimale eisen:

- max 15.000 omdat ik een auto niet meer waard vindt, maar budget kan bijgesteld worden naar 25.000. Maar als het voor 1000 kan, zal ik die keus niet laten staan.
- Hoge auto. Ik houd van overzicht hebben.
- Airco
- probleemvrij rijden (dus niet te oud?)
- Auto moet 3 a 4 jaar meekunnen, daarna gaat ie waarschijnlijk naar een liefdadigheidsinstelling oid. restwaarde interesseert me dus niet.
- Onderstel moet steenslag en winterzut (zout, chemicalien, ijs) kunnen verwerken.
- Goede wegligging in winterweer.

Wat heb ik zelf zoal gezien en op het oog?

- Skoda Yeti Active 16.700 Euro (2012) Ik vind em op 1 of andere manier leuk. Iets duurder mag dan ineens wel ;-)
- Subaru Forester 15.000 Euro (2007) Deze is misschien iets te laag, maar past wel bij veel van mijn eisen denk ik..
- BMW X5 15.000 Euro (2000)
- Mercedes ML 320 12.300 Euro (2001)
- Nissan X-Trail 11.000 Euro (2004)

Een collega biedt een Dacia Duster 1.6 (19.000 km, oct 2010, 4 winter en 4 zomerbanden) aan voor 10.000 Euro. Maar en Dacia is dan net weer een merk dat ik niet voldoende vertrouw. Ik weet dat het een renault is, maar ik zie er gewoon weinig van rondrijden en vraag me dus af of ik wel onderdelen kan krijgen indien nodig?

Elk advies welkom. Hoeft niet per se een bepaalde auto te zijn, maar ook waar ik op moet letten om een auto te kopen die aan mijn eisen voldoet. Of bepaalde merken die daarbij passen.

Mijn vader heeft een Mercedes A series. Na even op een kiezelpas gereden te hebben waren enkele steentjes in het binnenwerk gekomen. Om deze te verwijderen (bij elke bocht rolden ze met lawaai van links naar rechts) mocht hij 1500 Euro neertellen. Dat soort onzin wil ik dus vermijden.

General Tipsverzameling uit de posts hieronder:

- blokverwarming-standkachel - Parking Heater
- Bij dergelijke temperaturen kun je het beste een benzine motor pakken, An sich starten moderne diesels wel tot -40, maar het gaat wel moeilijk. Bij diesel is omgevingstemperatuur belangrijk voor onsteking.
- Comfort stoelen voor de langere ritten
- Cruise Control voor de langere ritten
- Kijk niet wat hier rondrijdt, kijk wat daar rondrijdt. Kies een model die daar breed ondersteund wordt.
- wegenbelasting NL- http://www.belastingdiens..._met_buitenlands_kenteken
- wegenbelasting BE - http://minfin.fgov.be/por...vehicles-registration.htm

[ Voor 13% gewijzigd door EektheMan op 13-05-2013 15:23 ]

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:06

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Die forester is een hele goede. Wat dacht je van een volvo xc ?

Wise enough to play the fool

• EektheMan
Wow, mooi ding zeg. Ik zit zo de site van Volvo te bekijken en dat ziet er goed uit. Startprijs nieuw van een XC60 24.800 Euro valt me ook mee. Misschien dat 1 van 2007 wel voor 15.000 weg gaat?

Wat ik me echter herinner van mijn ouders die een Volvo hadden, was dat er een Renault motor in zat. Die kreeg je al met -5 C niet meer gestart. Is dat nog steeds een heikel punt bij Volvo of zetten die Chinezen er nu een eigen motor in?

Ik zie dat de V40 Cross Country ook wat hoger is. En nieuwprijs vanaf 18.890. Ook OK?

[ Voor 8% gewijzigd door EektheMan op 13-05-2013 09:59 ]

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Verwijderd

Bij dergelijke temperaturen kun je het beste een benzine motor pakken, An sich starten moderne diesels wel tot -40, maar het gaat wel moeilijk. Bij diesel is omgevingstemperatuur belangrijk voor onsteking.

Waar je zeker eens naar moet kijken is blokverwarming. Dan kan met water (aansluiten op je CV), of op elektriciteit, en houd je blok warm zodat hij sneller start en minder hard slijt door koude.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2013 09:54 ]

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:12
Landcruiser op benzine. Hoge zit, probleemvrij rijden etc, kan wel tegen een stootje.
Wel zul je waarschijnlijk rond de 2000 moeten kijken omdat ze vrij prijzig zijn, maar daar staat tegen over dat ze makkelijk even meekunnen en na een paar jaar veel minder zijn afgeschreven dan bijvoorbeeld zo'n X5.

Ik zou hem met jou relatief weinige gebruik op benzine nemen omdat bij dit soort zware auto's de wegenbelasting zo hoog is dat je van het verschil in wegenbelasting al kunt tanken voor jou rijgebruik. En benzine start makkelijker in dat soort temperaturen.

Zoiets (al is deze een beetje te nieuw voor je budget) met V8 op benzine

Afbeeldingslocatie: http://www.autowereld.nl/images/auto/640/223/toyota-land-cruiser-100-4-7-v8-32v-executive-automaat-5671223-1.jpg

Of deze 3.4 liter Supercharged :) a 15.000 eu
Afbeeldingslocatie: http://www.autowereld.nl/images/auto/320/297/toyota-land-cruiser-90-challenger-3-4i-v6-5-drs-supercharged-uniek-5574297-1.jpg

http://www.autowereld.nl/...niek-5574297/details.html

Meeste mensen willen Landcruisers op diesel, daardoor zijn benzine Landcruisers wat zeldzamer maar ook een stuk betaalbaarder, vooral bij de grote 100 serie die ik hierboven laat zien.

Verder zijn de Forester en XC70 ook leuk, maar minder hoog. Is maar net hoe belangrijk je het vind.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• EektheMan
Verwijderd schreef op maandag 13 mei 2013 @ 09:53:
Bij dergelijke temperaturen kun je het beste een benzine motor pakken, An sich starten moderne diesels wel tot -40, maar het gaat wel moeilijk. Bij diesel is omgevingstemperatuur belangrijk voor onsteking.

Waar je zeker eens naar moet kijken is blokverwarming. Dan kan met water (aansluiten op je CV), of op elektriciteit, en houd je blok warm zodat hij sneller start en minder hard slijt door koude.
Ouch, ik zie bv op de Volvo pagina dat de XC60 alleen in Diesel uitvoering te krijgen is. (heb niet de configureer uw auto gebruikt, laad helaas niet).

OK, benzine it is.

Blokverwarming klinkt interessant, tenminste wat ik er zo over kan vinden.. Het lijkt me iets dat niet standaard op een auto zit of zelfs standaard wordt aangeboden. De Volvo site geeft geen hits. Misschien is er een engelse benaming die ze gebruiken?

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Dat heet ook vaak standkachel :)

Verder: benzine lijkt me idd beter. Tanken kan je daar een stuk goedkoper doen dan hier, en de wegenbelasting draag je hier af.

Door die lange rit van 1100km is het een aanrader te letten op comfort/stoelen, cruise control en airco.

[ Voor 78% gewijzigd door noes op 13-05-2013 10:13 ]

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Landrover Discovery of een Range Rover? Zijn volgens mij prima geschikt, vanaf een jaar of 2004 te krijgen en hebben rond de 2 ton gelopen. Moeten volgens mij nog wel een stuk meer kunnen rijden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• EektheMan
noes schreef op maandag 13 mei 2013 @ 10:12:
Dat heet ook vaak standkachel :)

Door die lange rit van 1100km is het een aanrader te letten op comfort/stoelen, cruise control en airco.
Aha! Standkachel wint de wasmachine!

Cruise Control is idd een handige. Zodra je de stad uit bent zijn het vooral rechte en lege wegen. (liefst zou ik ook een automaat hebben, maar dat zal een stuk moeilijker worden.
en de wegenbelasting draag je hier af.
Als ik de auto lokaal laat registreren hoef ik toch niets in NL te betalen? <bid tot god smiley>

• EektheMan
Voorlopig schiet ik nog even in paniek als ik die bakbeesten van Land Cruisers/Rovers zie (kostte me trouwens even wat zoekwerk, wist niet dat het Toyota's waren :z )

Maar een andere collega biedt er een aan. Ook een VW staat in de aanbieding. Moet even kijken wat vor model het is.

Slurpen die Cruisers niet enorm veel meer dan welke andere SUV dan ook? Heb in 1998 nog met zo'n gevaarte gereden, 1000km deed ie op de 2 aanwezige tanks van 70 liter (wel off-road)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

EektheMan schreef op maandag 13 mei 2013 @ 09:34:
[...]

Omstandigheden:
Ik ga vooral rijden in de Oekraine, Rusland, Polen,Litouwen en Letland. Auto moet dus flink winterbestendig zijn. -20 C is vooral regel, geen uitzondering. Zomers is het behoorlijk warm, vergelijkbaar met 29 C in NL/BE.
Onverharde wegen met zand of kiezelondergrond zullen veel voorbij komen.
2 volwassenen (ik ben 191cm), soms 2 volwassen passagiers.

[...]

Een collega biedt een Dacia Duster 1.6 (19.000 km, oct 2010, 4 winter en 4 zomerbanden) aan voor 10.000 Euro. Maar en Dacia is dan net weer een merk dat ik niet voldoende vertrouw. Ik weet dat het een renault is, maar ik zie er gewoon weinig van rondrijden en vraag me dus af of ik wel onderdelen kan krijgen indien nodig?
Belangrijkste tip:

Kijk niet wat hier rondrijdt, kijk wat daar rondrijdt :o

Hier zijn de omstandigheden makkelijk en is alles wat je koopt wel redelijk te onderhouden. Daaro is dat anders, en wat makkelijk gaat kan wel eens erg afwijken van wat hier populair is...

Ik heb wat ervaring van de Dacia Logan op onverharde wegen in RO en ZA en kan iig aangeven dat die Dacia's zich daar veel beter thuisvoelen dan menig zakjapannertje. Hoe het met penetratie van Dacia's in UA/RU zit weet ik niet, ben er sinds de introductie van de Locan en derivaten niet meer geweest :'(

Ik neig er iig naar om me aan te sluiten bij degenen die een Toyota (of evt Nissan) 4x4 aanraden, die dingen zijn onverwoestbaar. Nadeel is het verbruik, wat je met die lange ritten sterk gaat merken. Mbt temperatuur zijn Volvo's in Scandinavische uitvoering (dus met motorverwarming enzo) niet te kloppen - maar die zijn ook al niet zuinig, zeker niet de XC60/70 uitvoering die je wilt ivm onverhard rijden. Enige vraag is hoeveel garages in RU er iets mee kunnen...

Vraag is of verbruik een rol speelt, of dat je een tankpas oid hebt. Als verbruik niet jouw probleem is, focus gewoon op goed rijden op onverharde wegen, ook in de winter. Is verbruik wel jouw probleem, dan moet je allicht op zoek naar een compromis, want met >40k km per jaar tikt het ongelofelijk aan, zeker gezien zo'n Landcruiser iets van 1:8 doet. Dat kost je dus EUR 8500/jaar. Stel je zou in plaats daarvan iets met een diesel die 1:15 doet nemen (alleszins haalbaar binnen budget en rest eisen), dan kost dat je EUR 4000 - dus EUR 4500 per jaar goedkoper. Je zult bij een diesel zeker motorverwaming nodig hebben.

Oslik blyat! Oslik!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

EektheMan schreef op maandag 13 mei 2013 @ 10:28:
[...]
Als ik de auto lokaal laat registreren hoef ik toch niets in NL te betalen? <bid tot god smiley>
Woon je in NL? En staat de auto meer dan 1 keer per jaar langer dan 2 weken achtereen voor je deur? Dan moet je dat wel doen.

Zie ook: http://www.belastingdiens..._met_buitenlands_kenteken

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 09:01
X5 zou ik persoonlijk niet nemen. Toyota is idd een goede. Soort Star Destroyer op wielen. Vooral met de goedkopere benzine in het buitenland moet het niet zo'n probleem zijn. Gewoon pas over de grens volgooien 3n niet hier.

offroad rijden zuipt altijd.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je in Zweden bent zie je dat parkeerplaatsen standaard electra hebben en dat alle auto's aan een draadje hangen hiervoor. Je gaat voor je gaat rijden naar de paal, drukt op de knop en de boel wordt op temperatuur gebracht.

* dion_b was maandje terug in subarctisch Noordzweden en ze hingen er nog allemaal aan tussen metershoge stapels sneeuw ;)

Maar: Zweden is een rijk en infrastructureel uitermate geavanceerd land. Dat zijn de landen die jij noemt minder. Ben bij -22C in Belarus en Litouwen geweest en heb daar geen paal gezien bij een parkeerplaats. Ook hier: kijk hoe de locals het doen en doe hetzelfde. Wat ze in NL of trouwens SE doen is allerminst 1-op-1 toepasbaar ergens in het platteland achter Kharkiv :z
Cruise Control is idd een handige. Zodra je de stad uit bent zijn het vooral rechte en lege wegen. (liefst zou ik ook een automaat hebben, maar dat zal een stuk moeilijker worden.
Automaat heb ik rothekel aan, maar dat is iets persoonlijks. Wel vreten de meeste automaten (muv moderne DSG-gevallen) meer brandstof, wat kosten dus nog hoger maakt. Cruise control daarentegen is geniaal en bij zulke lange ritten echt een enorme pre. Het feit dat je niet continu moet concentreren op die rechtervoet maakt dat je veel uitgeruster en alerter bent na 1000km :)

Oslik blyat! Oslik!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Nog een tipje: Mitsubishi Outlander Sport (de oude wat kleinere Outlander dus)

loei betrouwbaar en kost geen drol opzich, voor 10.000 euro heb je er een van een jaar of 5 oud met nog geen 100.000km. Eventueel ook in 4wd te krijgen (zei het niet met differentieel locks enzo)

Ook op LPG rijden die dingen prima, motorblok kan er goed tegen en in Duitsland en zeker Polen kun je prima Lpg tanken. Litouwen weet ik niet (denk t wel) want daar ben ik alleen met t vliegtuig geweest.
Overigens is het dan wel beter een Benzine 2e hands te kopen en zelf om te laten bouwen. in veel van die outlanders met lpg zit namelijk een kleine Lpg tank en een wat minder betrouwbare lpg installatie.

Overigens die cruisecontrol kun je in 9 vd 10 autos ook achteraf inbouwen. Moet je even zoeken op John Gold.

[ Voor 46% gewijzigd door GoldenSample op 13-05-2013 10:52 ]

• EektheMan
dion_b schreef op maandag 13 mei 2013 @ 10:42:
[...]

Als je in Zweden bent zie je dat parkeerplaatsen standaard electra hebben en dat alle auto's aan een draadje hangen hiervoor. Je gaat voor je gaat rijden naar de paal, drukt op de knop en de boel wordt op temperatuur gebracht.

* dion_b was maandje terug in subarctisch Noordzweden en ze hingen er nog allemaal aan tussen metershoge stapels sneeuw ;)
Dat is geweldig mooi! Maar idd, dat hebben ze hier (in moskou) niet. Laat staan in Kharkiv, LOL.
Automaat heb ik rothekel aan, maar dat is iets persoonlijks. Wel vreten de meeste automaten (muv moderne DSG-gevallen) meer brandstof, wat kosten dus nog hoger maakt.
Scheelt dat significant? Ik vind het zelf namelijk wel relaxed dat je puur op de weg en omgeving kan focussen. Voor mij als beginnende chauffeur is de versnellingspook bedienen erger dan bellen achter het stuur qua afleiding.

• EektheMan
GoldenSample schreef op maandag 13 mei 2013 @ 10:47:
Ook op LPG rijden die dingen prima, motorblok kan er goed tegen en in Duitsland en zeker Polen kun je prima Lpg tanken. Litouwen weet ik niet (denk t wel) want daar ben ik alleen met t vliegtuig geweest.
Overigens is het dan wel beter een Benzine 2e hands te kopen en zelf om te laten bouwen. in veel van die outlanders met lpg zit namelijk een kleine Lpg tank en een wat minder betrouwbare lpg installatie.
Ik heb het gevoel dat LPG achteraf laten inbouwen erg veel moeite kost en misschien nog extra problemen meegeeft. Dank, maar ik laat deze tip nog even aan de zijlijn staan. Misschien wel wat voor de overige lezers van dit draadje.
Overigens die cruisecontrol kun je in 9 vd 10 autos ook achteraf inbouwen.
Goede tip!

• !null
EektheMan schreef op maandag 13 mei 2013 @ 10:32:
Voorlopig schiet ik nog even in paniek als ik die bakbeesten van Land Cruisers/Rovers zie (kostte me trouwens even wat zoekwerk, wist niet dat het Toyota's waren :z )
De Range Rover / Discovery / Defenders zijn dus van het merk Land Rover. De Landcruisers zijn een type auto van de Toyota stal.
Hoewel ik Land rovers leuke auto's vind, heb ik toch veeeeel liever een Landcruiser onder m'n kont. (en dat heb ik ook, en ben er nog een stuk verder mee gereden)

Met jouw budget en rijgebruik wat naar benzine toenijgt kun je prima een leuke luxe Landcruiser betalen. De andere genoemde auto's zijn ook allemaal best leuk (zo niet leuker of misschien mooier), maar veel beter dan een Landcruiser komt het niet. Benzine versies zijn wel vaak automaat, maar dat vind je prettig lees ik.
Ik denk met jouw budget dat ik zou kijken naar een 90 serie (zoals die rode). Die zijn wat smaller (dus niet de grote enge bakbeesten) en daardoor iets handzamer en lichter etc. Kost allemaal net weer iets minder. En natuurlijk genoeg ruimte binnen in.
Je kunt met jouw budget ook de 'vroege' 100 series pakken (vanaf 1999 dacht ik), en dat zijn dus die brede slagschepen. In benzine allemaal met V8 automaat.
Ik kan begrijpen dat je dat iets teveel van het goede vind, dus vandaar de 90 serie. Daarbij kun je een lange of een korte versie vinden. Dus keuze zat hoe groot je het wil hebben. De benzine versies zijn sowieso vrijwel allemaal met airco en cruise control enzo.

Zie anders deze search: http://www.gaspedaal.nl/T...1996&brnst=Benzine&srt=pr
Maar een andere collega biedt er een aan. Ook een VW staat in de aanbieding. Moet even kijken wat vor model het is.
Wat bied hij aan?
Een VW zou ik denk ik laten staan. Maar dat heeft er ook mee te maken zoals Dion zegt, kijk wat ze daar rijden. Als je een keer wat hebt is het prettig dat je onderdelen kunt vinden.
Slurpen die Cruisers niet enorm veel meer dan welke andere SUV dan ook? Heb in 1998 nog met zo'n gevaarte gereden, 1000km deed ie op de 2 aanwezige tanks van 70 liter (wel off-road)
Tja offroad rijden is doorgaans veel meer verbruiken. En nee het zijn niet de zuinigste auto's, maar als je gewoon rustig aan rijdt valt het mee. En brandstof is daar goedkoper. Op diesel rijden ze niet veel zuiniger en heb je hoge MRB.
Als je de auto in het buitenland wil registreren, kun je dan ook niet beter daar wat kopen? Goedkoper misshcien?

De andere genoemde auto's zullen het iets beter doen qua verbruik. Maar met grotere hoge auto's (al dan niet met permanente 4x4) blijft het wel een beetje gerommel in de marge. Echt zuinig zal het niet worden.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 13-05-2013 11:06 ]

• EektheMan
GoldenSample schreef op maandag 13 mei 2013 @ 10:47:
Nog een tipje: Mitsubishi Outlander Sport (de oude wat kleinere Outlander dus)

loei betrouwbaar en kost geen drol opzich, voor 10.000 euro heb je er een van een jaar of 5 oud met nog geen 100.000km. Eventueel ook in 4wd te krijgen (zei het niet met differentieel locks enzo)
Hmmm, 10.000 Euro voor een 5 jaar oude auto. Een beetje hetzelfde verhaal met die Land Cruisers.
Een Volvo V40 Cross Country is nieuw te krijgen vanaf 18.890. Wel een stukje lager blijkbaar, maar ik vind het prijsverschil oud/nieuw niet al te groot.

Heb ik het goed dat ik beter voor de nieuwe auto kan gaan ipv auto's die 5 jaar oud zijn voor een relatief vergelijkbaar bedrag rekening houdend met onderhoudskosten?
Tenzij het om bv een Land Cruiser, BMW, Mercedes of ander veel duurder model gaat die een mooie prijs heeft (15.000) en niet al te oud is (<7 jaar)
De auto zal ik maar 3 a 4 jaar gebruiken, maar langs de weg met pech in -30 en in de middle of nowhere lijkt me geen pretje.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

EektheMan schreef op maandag 13 mei 2013 @ 10:56:
[...]

Dat is geweldig mooi! Maar idd, dat hebben ze hier (in moskou) niet. Laat staan in Kharkiv, LOL.
Precies. Daarom dus mijn advies om te doen wat de locals daar doen, rijden wat de locals daar rijden (althans, wat de locals met geld om iets nieuwers dan een 35-jaar oude aftandse Volga te rijden hebben)
[...]

Scheelt dat significant?
Verschilt per versnellingsbak, dus je moet het per auto bekijken (www.spritmonitor.de geeft ervaren verbruikswaardes, ga daar op af, nooit op fabrieksopgave). In het algemeen zijn de 'robotbakken' minder zuinig en de dual-clutch gevallen juist zuiniger, maar ook daar zijn uitzonderingen op. Zo lijkt de robotbak in de Landcruiser zowaar zuniger te zijn - 'slechts' 1:8.8 ipv 1:7.9 - maar daar staat tegenover dat goed mogelijk is dat dat appels en peren vergelijken is, offroad wil je echt geen automaat, dus allicht dat wegomstandiheden meer verklaren dan de automaat an sich.
Ik vind het zelf namelijk wel relaxed dat je puur op de weg en omgeving kan focussen. Voor mij als beginnende chauffeur is de versnellingspook bedienen erger dan bellen achter het stuur qua afleiding.
Je zegt het zelf, je bent beginnende chauffeur. Met >3000km per maand ben je dat binnen de kortste keren niet meer. Dan gaat het zonder dat je erbij na moet denken. En voor die lange stukken op de snelweg boeit het toch niets, je zit dan continu in je hoogste versnelling. In mijn ervaring scheelt cruise control stukken meer mbt 'relaxed' rijden bij lange ritten. Automaat is vooral bij stop-start langzaamrijdende files handig.

Omgekeerd: ik heb wel eens Amerikanen achter het stuur in mijn auto gehad, en mensen die nooit met handschakeling hebben leren rijden zijn gewoon gehandicapt als ze in zo'n auto terechtkomen. IMHO wil ze zeker de nodige ervaring met een handbak opgedaan hebben voor je automaat gaat rijden. Ook omdat een evt vervangende auto in Oosteuropa zeer waarschijnlijk een handbak gaat zijn. Als je die niet (goed) kunt rijden ben je letterlijk en figuurlijk nog verder van huis :o

Overigens zomaar uit belangstelling: wat ga je doen daar in al die landen op zo'n regelmatige basis, maar blijkbaar niet naar dezelfde locatie?
EektheMan schreef op maandag 13 mei 2013 @ 11:08:
[...]

Hmmm, 10.000 Euro voor een 5 jaar oude auto. Een beetje hetzelfde verhaal met die Land Cruisers.
Een Volvo V40 Cross Country is nieuw te krijgen vanaf 18.890. Wel een stukje lager blijkbaar, maar ik vind het prijsverschil oud/nieuw niet al te groot.

Heb ik het goed dat ik beter voor de nieuwe auto kan gaan ipv auto's die 5 jaar oud zijn voor een relatief vergelijkbaar bedrag rekening houdend met onderhoudskosten?
Tenzij het om bv een Land Cruiser, BMW, Mercedes of ander veel duurder model gaat die een mooie prijs heeft (15.000) en niet al te oud is (<7 jaar)
De auto zal ik maar 3 a 4 jaar gebruiken, maar langs de weg met pech in -30 en in de middle of nowhere lijkt me geen pretje.
Pech is nooit pretje, maar dat gaat je met dit soort aantallen km toch vroeg of laat overkomen, zelfs met perfect onderhouden nieuwe auto.

IMHO is het waanzin een nieuwe te kopen in dit geval: afschrijving van een nieuwe auto is sowieso altijd hoog, maar als er maar een krasje op komt kun je gelijk duizend EUR zakken in doorverkoopprijs. En "een krasje" - waar ga je ook al weer rijden en onder welke omstandigheden? 8)7 Je weet toch dat ze daar 's winters geen pekel maar grint op de wegen strooien. Alle auto's krijgen gegarandeerd een lading steenslag over zich heen. Bij een wat oudere wagen doet dat weinig aan de doorverkoopwaarde, bij een nieuwe heb je zo de eerste rit EUR 5000 van de waarde afgereden.

Neem IMHO liever een goed onderhouden oudere wagen (zeg maar 10 jaar oud) van een betrouwbaar type, dan dat je voor een nieuwe gaat. Je gaat meer aan onderhoud moeten doen, maar de kosten van dat onderhoud zullen door goedkopere onderdelen en minder arbeid (nieuwe auto's zijn niet onderhoudsvriendelijk) niet hoger liggen. Komt bij dat je wilt dat de dorpssmid van dat dorpje ergens achter de Prut (ja, zo heet een rivier daaro ;) ) er ook iets mee kan. Dat gaat met een splinternieuwe, gecomputeriseerde auto niet het geval zijn, dan kun je wachten tot de sleepdienst een keer ontnuchterd is en jou heeft kunnen vinden en vervolgens wegslepen naar dichstsbijzijndste grotere stad. Dat is juist waarom die Landcruisers zo'n pre zijn, daar kan iedereen met een hamer en een steeksleutel al noodzakelijk onderhoud verrichten.

Oud (binnen bepaalde grenzen) is juist een pre als je ver weg van de moderne garage-infrastructuur denkt te vertoeven.

[ Voor 35% gewijzigd door dion_b op 13-05-2013 11:19 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:29
Je wilt dus minimaal 40k per jaar rijden? (2200 km per maan plus 1000 weekendtrips en overig)

In dat geval zou ik alle opties die premium zijn en meer dan 1 op 10 verbruiken afschrijven. Tenzij onderhoudskosten en verbruikskosten geen rol spelen.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• EektheMan
dion_b schreef op maandag 13 mei 2013 @ 11:11:
[...]

Precies. Daarom dus mijn advies om te doen wat de locals daar doen, rijden wat de locals daar rijden (althans, wat de locals met geld om iets nieuwers dan een 35-jaar oude aftandse Volga te rijden hebben)
Nou, deze aftandse oostblokker doet mijn hart toch iets sneller kloppen. Net of de geest van Breznjev aan het rondrijden bent. Bekijk die foto's van het interieur. Vage stoelopstelling.

Dank voor de info over de automaat. Ga het nazoeken. Maar ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de beschikbaarheid van automaten in deze landen. Wegracen lijkt wel in de genen te zitten in deze landen. Vooral in Moskou weet je soms niet wat je ziet. En dan bedoel ik niet de miljoenenbolide's die hier rondrijdenracen, maar de rijstijl van zowel de Lada's als de BMW's. Gewoon vol gas door een bocht. Vaak een mirakel dat ze niet omdonderen.
Overigens zomaar uit belangstelling: wat ga je doen daar in al die landen op zo'n regelmatige basis, maar blijkbaar niet naar dezelfde locatie?
Regiomanager, zit dus permanent in 1 van deze landen gestationeerd. Vooralsnog in Moskou, maar binnenkort in Kiev. Ik ga in mijn vrije tijd graag de omgeving bekijken en wil in deze regio ook op vakantie. Vandaar die wat langere ritten. Verrassend mooie regio trouwens.

• EektheMan
peugeot206gt schreef op maandag 13 mei 2013 @ 11:11:

In dat geval zou ik alle opties die premium zijn en meer dan 1 op 10 verbruiken afschrijven. Tenzij onderhoudskosten en verbruikskosten geen rol spelen.
Mja, ik heb nooit een auto gehad. Dus ik weet niet echt wat op me af komt wat dat betreft. Liefst zie ik die auto gewoon zo min mogelijk in de garage staan. Heb daar geen tijd voor om dat allemaal te regelen. Dan betaal ik liever wat extra's om dat te voorkomen.

• EektheMan
dion_b schreef op maandag 13 mei 2013 @ 11:11:
[...]
Pech is nooit pretje, maar dat gaat je met dit soort aantallen km toch vroeg of laat overkomen, zelfs met perfect onderhouden nieuwe auto.

IMHO is het waanzin een nieuwe te kopen in dit geval: afschrijving van een nieuwe auto is sowieso altijd hoog, maar als er maar een krasje op komt kun je gelijk duizend EUR zakken in doorverkoopprijs. En "een krasje" - waar ga je ook al weer rijden en onder welke omstandigheden? 8)7 Je weet toch dat ze daar 's winters geen pekel maar grint op de wegen strooien. Alle auto's krijgen gegarandeerd een lading steenslag over zich heen. Bij een wat oudere wagen doet dat weinig aan de doorverkoopwaarde, bij een nieuwe heb je zo de eerste rit EUR 5000 van de waarde afgereden.

Neem IMHO liever een goed onderhouden oudere wagen (zeg maar 10 jaar oud) van een betrouwbaar type, dan dat je voor een nieuwe gaat. Je gaat meer aan onderhoud moeten doen, maar de kosten van dat onderhoud zullen door goedkopere onderdelen en minder arbeid (nieuwe auto's zijn niet onderhoudsvriendelijk) niet hoger liggen. Komt bij dat je wilt dat de dorpssmid van dat dorpje ergens achter de Prut (ja, zo heet een rivier daaro ;) ) er ook iets mee kan. Dat gaat met een splinternieuwe, gecomputeriseerde auto niet het geval zijn, dan kun je wachten tot de sleepdienst een keer ontnuchterd is en jou heeft kunnen vinden en vervolgens wegslepen naar dichstsbijzijndste grotere stad. Dat is juist waarom die Landcruisers zo'n pre zijn, daar kan iedereen met een hamer en een steeksleutel al noodzakelijk onderhoud verrichten.

Oud (binnen bepaalde grenzen) is juist een pre als je ver weg van de moderne garage-infrastructuur denkt te vertoeven.
Doorverkoopprijs is geen issue. Ding gaat naar de liefdadigheidsinstelling. Als die hem weigeren, dan pas komt verkoop in play.

OK, Land Cruiser klinkt dan toch wel weer goed als je er zelf aan kunt sleutelen. Dat kan ik dan weer wel. De grootte staat me nog even tegen. Zie hier vanuit mijn raam een Land Cruiser, Mercedes ML, Audi A8 en een Cayenne SUV staan en dan ziet die Land Cruiser er echt uit als een beest. Veel breder. Al lijkt die Cayenne ongeveer even breed te zijn. Ik denk dan altijd, in welke auto zou ik het liefst willen zitten als ik aangereden wordt, maar ook, met welke kan ik gemakkelijk parkeren.
Dan lijkt die Mercedes het beste van 2 werelden te bieden.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Elke auto kan natuurlijk wel 1100 kilometer rijden 1 keer per maand. Als je een beetje comfort zoekt ga je gewoon testritjes maken in de eco-versies als benzineverbruik belangrijk is (ik vind persoonlijk ook van wel en heb een zuinige benzine omdat dit flexibeler is als lange afstanden opeens weer wegvallen).

Grote tank, goede stoelen, cruisecontrol. Dat lijkt me belangrijk en misschien inderdaad wat extra verwarmopties (voorruit, stoel?)

[ Voor 17% gewijzigd door Marzman op 13-05-2013 11:46 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

EektheMan schreef op maandag 13 mei 2013 @ 11:28:
[...]

Nou, deze aftandse oostblokker doet mijn hart toch iets sneller kloppen. Net of de geest van Breznjev aan het rondrijden bent. Bekijk die foto's van het interieur. Vage stoelopstelling.
Hehe, koop zo'n ding en je kunt op interessante reacties rekenen bij de Kolchozniks :z

Maar je moet aandelen Lukoil hebben wil je in zo'n ding rijden, daarmee vergeleken is een Hummer nog zuinig. En je had een probleem met 'groot' ;)
Dank voor de info over de automaat. Ga het nazoeken. Maar ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de beschikbaarheid van automaten in deze landen. Wegracen lijkt wel in de genen te zitten in deze landen. Vooral in Moskou weet je soms niet wat je ziet. En dan bedoel ik niet de miljoenenbolide's die hier rondrijdenracen, maar de rijstijl van zowel de Lada's als de BMW's. Gewoon vol gas door een bocht. Vaak een mirakel dat ze niet omdonderen.
Yup. Overigens leer je snel zat aanpassen aan de rijstijl; ik vind persoonlijk Zuidafrika prettigste land om te rijden, daar is het even chaotisch, maar wel een stuk hoffelijker - en zijn de auto's vaak in nog slechtere staat :+
[...]

Regiomanager, zit dus permanent in 1 van deze landen gestationeerd. Vooralsnog in Moskou, maar binnenkort in Kiev. Ik ga in mijn vrije tijd graag de omgeving bekijken en wil in deze regio ook op vakantie. Vandaar die wat langere ritten. Verrassend mooie regio trouwens.
Beetje "representatief" is dan wel een pre neem ik aan. Als je de Landcruiser te groot vindt zijn er kleinere (en iets zuinigere) 4x4s te vinden, zowel van Toyota als van Nissan als van Subaru. Of kijk eens naar een Lada Niva >:)

Oslik blyat! Oslik!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

EektheMan schreef op maandag 13 mei 2013 @ 11:08:
[...]

Zie overigens dat die outlanders veel goedkoper zijn :p maar qua onderhoud als je een betrouwbare auto koopt maakt t weinig uit hoor. Die outlanders bijvoorbeeld kosten echt amper wat buiten de reguliere beurten om en om de 90k km een distributie riem. Er zijn inderdaad autos waar je flink onderhoud aan zult hebben maar als je iets knaps en betrouwbaar van max 5 jaar oud koopt bespaard je zo veel geld tov. nieuw.

Overigens is zn lpg installatie inbouwen weinig bijzonders.

Wat overigens ook een pré aan diesel of lpg kan zijn is het actieradius. niet zo zeer om t weinig tanken maar omdat je in een afgelegen gebied je niet zo druk hoeft te maken om de volgend pomp. Stel je koopt een lpg bak en bouwt een 70 liter (56liter effectief) tank in en je rijd 1 op 11 oid, je hebt ook een benzine tank van 55 liter oid dan kom je 1200km ver als t nodig is. Diesel idem ivm lagere verbruik. Kan een punt zijn als je ergens in de middle of nowhere in rusland staat.

[ Voor 15% gewijzigd door GoldenSample op 13-05-2013 12:06 ]

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Land Rover, Landcruiser (V8), Outlander, Patrol, G-klasse, Tunda, Hilux en consorten zijn toch wel de auto's waar je aan moet denken gezien je wensen en de omstandigheden die je tegen gaat komen.

Vergeet de 'mooi' auto's zoals X5, Q7, Cayenne, etc. maar zo snel mogelijk. Die kunnen nog wel tegen een stoeprandje in de PC, maar veel verder van de weg af moet je liever niet willen.

Daarnaast de vraag welke merken/modellen ze kunnen onderhouden in de landen waar je komt. Het zou jammer zijn als je weken moet wachten op bepaalde onderdelen of monteurs als je een keer wat hebt.

Divide and conquer.

• EektheMan
dion_b schreef op maandag 13 mei 2013 @ 11:54:
[...]

Hehe, koop zo'n ding en je kunt op interessante reacties rekenen bij de Kolchozniks :z
Hehe, zo kan ik mijn bezineuitgaven compenseren met gratis boerenkost.
Yup. Overigens leer je snel zat aanpassen aan de rijstijl; ik vind persoonlijk Zuidafrika prettigste land om te rijden, daar is het even chaotisch, maar wel een stuk hoffelijker - en zijn de auto's vaak in nog slechtere staat :+
Rijstijl stad en platteland......dag of nacht.....is zeer verschillend in deze landen. In Moskou hangt het ervan af hoe (politiek) machtig je jezelf voelt. Zaterdagavond zie je om de 5 minuten wel een Lotus, Lamborghini of andere raceidioot met tig km per uur voorbij jensen in hartje Moskou. Politie kijkt er jaloers naar met zijn Lada....In de buitengebieden is het vooral opletten op alcoholmisbruikers en rekening houden met de rijstijl van Russen (links of rechts kijken naar aankomend verkeer is ze volkomen onbekend).
Beetje "representatief" is dan wel een pre neem ik aan. Als je de Landcruiser te groot vindt zijn er kleinere (en iets zuinigere) 4x4s te vinden, zowel van Toyota als van Nissan als van Subaru. Of kijk eens naar een Lada Niva >:)
Neh, ik parkeer niet bij het werk. En hoger dan regiomanager kan ik voorlopig niet klimmen. Ze zullen het moeten doen met de stroopwafels die ik meebreng ;-)

Lada Niva! Me Love!

• EektheMan
GoldenSample schreef op maandag 13 mei 2013 @ 12:00:
[...]

Zie overigens dat die outlanders veel goedkoper zijn :p maar qua onderhoud als je een betrouwbare auto koopt maakt t weinig uit hoor. Die outlanders bijvoorbeeld kosten echt amper wat buiten de reguliere beurten om en om de 90k km een distributie riem. Er zijn inderdaad autos waar je flink onderhoud aan zult hebben maar als je iets knaps en betrouwbaar van max 5 jaar oud koopt bespaard je zo veel geld tov. nieuw.

Overigens is zn lpg installatie inbouwen weinig bijzonders.

Wat overigens ook een pré aan diesel of lpg kan zijn is het actieradius. niet zo zeer om t weinig tanken maar omdat je in een afgelegen gebied je niet zo druk hoeft te maken om de volgend pomp. Stel je koopt een lpg bak en bouwt een 70 liter (56liter effectief) tank in en je rijd 1 op 11 oid, je hebt ook een benzine tank van 55 liter oid dan kom je 1200km ver als t nodig is. Diesel idem ivm lagere verbruik. Kan een punt zijn als je ergens in de middle of nowhere in rusland staat.
Hier op het werk zie ik een outlander INSTYLE te koop staan: 2.4 motor, 50.000 km, automaat, 2009: 16.500 Euro.
Ik moet nog even kijken of deze auto wel hoog genoeg is voor mij.

Maar als ik jouw verhaal zo lees, dan kan dit best een aardige auto voor deze prijs zijn.

LPG, ik moet er nog even aan wennen.

• EektheMan
wimpie schreef op maandag 13 mei 2013 @ 12:17:
Land Rover, Landcruiser (V8), Outlander, Patrol, G-klasse, Tunda, Hilux en consorten zijn toch wel de auto's waar je aan moet denken gezien je wensen en de omstandigheden die je tegen gaat komen.

Vergeet de 'mooi' auto's zoals X5, Q7, Cayenne, etc. maar zo snel mogelijk. Die kunnen nog wel tegen een stoeprandje in de PC, maar veel verder van de weg af moet je liever niet willen.

Daarnaast de vraag welke merken/modellen ze kunnen onderhouden in de landen waar je komt. Het zou jammer zijn als je weken moet wachten op bepaalde onderdelen of monteurs als je een keer wat hebt.
Ik vroeg me het al af bij al die Cayenne's en Maserati's. Lijkt me meer een showauto dan echt praktisch. Zijn vrijwel altijd tieners of dikke mannetjes van 70 die dat rijden (fingers crossed dat ik hier geen tweaker mee beledig). Zien er groot en blinkend uit, maar zie ze niet door de bossen rijden.

Nog een andere collega biedt een Jeep Grand Cherokee 4x4 Village aan, 155000km, bouwjaar 2000, 4000 Euro.

Qua prijs klinkt het fantastisch!

En een ander: Ford Maverick 3.0 V6 , 8wd, bouwjaar2003, 6300 Euro.
Alleen lijkt me dat een exoot.

[ Voor 11% gewijzigd door EektheMan op 13-05-2013 12:50 ]

• !null
Jeep Cherokee is niet eens zo'n verkeerde auto, maar ik vraag me af hoe je aan je onderdelen komt. En uiteindelijk toch iets minder goed dan de andere voorstellen. Het is dan wel weer een hele goeie terreinwagen.
De Ford zou ik laten staan. Ook te exotisch voor waar je gaat rijden denk ik, en simpel weg minder goed vrees ik.

Als ik al jou reacties lees, ook met oog op het liefst hebben van zekerheid en niet te vaak naar de garage etc. Eventueel nog zelf klussen ook. Gewoon een Toyota Landcruiser kopen en je bent gewoon klaar. Zoals ik al zei, je kunt ze kopen in smal en klein formaat of lang en breed, wat je wil. En Toyota rijdt overal, dus mocht er dan eens iets mis zijn kom je wel aan je onderdelen. Rij je een keer door een hele dikke pothole die je gemist hebt dan is dat ook niet direct een probleem met zo'n auto.
Ik zou hem wel nog eens bij een expert brengen, eventueel na aankoop. Gewoon voor een beurt waarbij de auto een beetje wordt doorgelicht zodat je weet wat je hebt. Ik ken d'r wel een paar. Toyota dealer is leuk, maar die zijn uiteindelijk toch amper terreinwagens gewend.

[ Voor 27% gewijzigd door !null op 13-05-2013 13:00 ]

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
EektheMan schreef op maandag 13 mei 2013 @ 12:48:
[...]

Ik vroeg me het al af bij al die Cayenne's en Maserati's. Lijkt me meer een showauto dan echt praktisch. Zijn vrijwel altijd tieners of dikke mannetjes van 70 die dat rijden (fingers crossed dat ik hier geen tweaker mee beledig). Zien er groot en blinkend uit, maar zie ze niet door de bossen rijden.
Ze zijn praktisch in de zin van ruim, hoog zitten, hoog trekgewicht (en eigen gewicht) en nog wel enige bodemspeling. Ze hebben in standaardtrim geen terreinkwaliteiten maar zijn wel geschikt voor veel bagage, paardentrailers etc.
Zodra er modder aan te pas komt houdt het verhaal op, wat vrijwel voor 90% veroorzaakt wordt door de banden. Weinig profiel, grote velgen en breed rubber rijdt prima op het asfalt, maar in het terrein bereik je er niet zoveel mee. Overigens zijn ook niet alle automaten in die wagens berekend op hoge trekgewicht. Er zijn nogal wat SUV Mercedessen gesneuveld (niet G-klasse) op het vaak trekken van zware aanhangers.

Divide and conquer.

• EektheMan
!null schreef op maandag 13 mei 2013 @ 12:56:
Gewoon een Toyota Landcruiser kopen en je bent gewoon klaar.
Ik heb meteen een mailtje afgevuurd naar de Land Cruiser dealer. Benieuwd wat de prijzen zijn.
wimpie schreef op maandag 13 mei 2013 @ 13:13:
[...]

Ze zijn praktisch in de zin van ruim, hoog zitten, hoog trekgewicht (en eigen gewicht) en nog wel enige bodemspeling. Ze hebben in standaardtrim geen terreinkwaliteiten maar zijn wel geschikt voor veel bagage, paardentrailers etc.
Zodra er modder aan te pas komt houdt het verhaal op, wat vrijwel voor 90% veroorzaakt wordt door de banden. Weinig profiel, grote velgen en breed rubber rijdt prima op het asfalt, maar in het terrein bereik je er niet zoveel mee. Overigens zijn ook niet alle automaten in die wagens berekend op hoge trekgewicht. Er zijn nogal wat SUV Mercedessen gesneuveld (niet G-klasse) op het vaak trekken van zware aanhangers.
Nu je het zegt, die velgen zijn belachelijk groot. De banden lijken maar een paar centimeter hoog.

Hmm, velen geven het advies om te kijken naar de auto's die hier zoal rond rijden. Maar jouw opmerking doet me twijfelen of dat werkelijk een goed advies is.
Steden hebben andere eisen. En in steden wonen vaak rijke mensen met meerdere auto's. Kan dus zijn dat een Cayenne een veel geziene auto is, maar toch totaal ongeschikt voor mijn verwachte rijomstandigheden.

Nu, ik wacht even de prijslijst van de Land Cruisers af en kijk nog even rond of er meer collegae zijn die hun bolide kwijt moeten.

• Señor Sjon
Als je voor je werk in Moskou zit, krijg je dan ook een brandstofpas ofzo? Hebben ze daar Euro95 of is de RON lager van de lokale brandstof?

• EektheMan
RON? Is dat een benzinegnoompje?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is het octaangetal van brandstof.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Subaru Forrester of een Toyota Land Cruiser zijn erg betrouwbare auto's.
Misschien is een Lada Niva een optie, trage bak maar niet stuk te krijgen en gemaakt voor dat weer, en een stuk goedkoper dan de andere opties, comfort zal wel tegenvallen denk ik. :P

• EektheMan
Ah!

Ik herinner me niet meer welke types benzine ze hebben en hoe ze ze noemen, maar de octaangehaltes die ik zag waren wel 95 en 98. Dan nog andere types zonder octaan aanduiding. Wellicht waren dat bv Shell Eco of dat soort grappen. Ik had gehoopt dat ik geen rekening hoefde te houden met het type brandstof verkrijgbaar aan de pomp. Misschien toch nog even langslopen.

Brandstofpas krijgen we niet. Volgens het www kost een liter 75 cent, maar in mijn herinnering iets van 1,75. Anyways, niet heel duur.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-11 07:31

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik heb eens zitten te kijken op Zomoto.nl. Genoeg keuze als je zoekt t/m 25.000 euro, 4x4 en benzine.

De beste optie is in mijn optiek: http://www.zomoto.nl/1625...n-navi-ecc-pdc-lmv-cd.htm.

Net onder 25.000 euro, 160pk, 4x4, relatief zuinig (1 op 11/12), snel (8 seconden naar 100). Lekker gevuld en een super krachtige motor.

Algemene tip.. zorg dat je spatborden er bij neemt :P

[ Voor 7% gewijzigd door Falcon op 13-05-2013 14:04 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• !null
Wat is dat voor site? Er staat onderin dingen over een Corvette, gaat niet helemaal lekker.
Daarnaast is een 1.8 Tsi-tje want anders dan een dikke motor in die echte terreinwagens.
Bovendien heeft dit ding slechts permanente 4x4. Geen echte 4x4.
Maar goed, het is ook weer niet gezegd dat TS dat nodig heeft.

• EektheMan
OK, de prijslijst voor de Land Cruiser is binnen...in het Russisch.

De prijs voor het standaardmodel LC 150 STANDARD (TRJ150L-GKMEK) is nieuw: 1,247,040 roebel = ongeveer 31700 Euro.

Goh, dan is 2e hands nog verrekte duur. Even nadenken hoor....toch maar nieuw?

[ Voor 4% gewijzigd door EektheMan op 13-05-2013 14:14 ]

• EektheMan
!null schreef op maandag 13 mei 2013 @ 14:06:
Wat is dat voor site? Er staat onderin dingen over een Corvette, gaat niet helemaal lekker.
Daarnaast is een 1.8 Tsi-tje want anders dan een dikke motor in die echte terreinwagens.
Bovendien heeft dit ding slechts permanente 4x4. Geen echte 4x4.
Maar goed, het is ook weer niet gezegd dat TS dat nodig heeft.
Vindt het een mooi ding. Geen permanente 4x4.....moet ik even opzoeken. Maar ik denk idd dat ik dat niet nodig heb...alhoewel....zelfs in de stad kan de sneeuw nog gemeen diep zijn en op heuveltjes is 4x4 misschien toch handig.

Ook maar een mailtje naar de Skoda verkoper gestuurd.

[ Voor 4% gewijzigd door EektheMan op 13-05-2013 14:20 ]

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@!null: Als ik dit zo zie, dan lijkt Yeti toch redelijk wat aan te kunnen: YouTube: Skoda Yeti in terrain

@EekTheMan: Het is 4x4 met een Haldex systeem. Treed alleen in werking (in ms-seconden) wanneer er grip verlies op treed.

Bij de Yeti is er ook een optie met de naam "Off-Road". Deze heeft een verstevigde onderplaat en een Off-Roadknop waarmee gemakkelijk een helling kan afrijden.

[ Voor 69% gewijzigd door Falcon op 13-05-2013 14:24 ]

• EektheMan
Falcon schreef op maandag 13 mei 2013 @ 14:12:
@!null: Als ik dit zo zie, dan lijkt Yeti toch redelijk wat aan te kunnen: YouTube: Skoda Yeti in terrain

[video]

@EekTheMan: Het is 4x4 met een Haldex systeem. Treed alleen in werking (in ms-seconden) wanneer er grip verlies op treed.
Aha, dank. Meteen opgezocht hoe het werkt: http://www.autoforum.be/s...24836-Vierwielaandrijving

Als ik het goed begrijp worden 2 wielen door een electromotor bedient indien er extra bijsturing benodigd is. Ik denk dat deze werking voor mij voldoende is. Bij het vastzitten in de sneeuw, of door lastige sneeuw ploegen is dit waarschijnlijk in het gros van de situaties voldoende. Ik ga niet door rivieren en modderwegen rijden waar permanente 4wd noodzakelijk is. De meeste onverharde wegen hier hebben een grindlaag. Misschien wel veel potholes, maar dat mag geen probleem zijn. Echt modderbaden zijn er niet.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Klopt. Een betere uitleg kun je hier vinden: http://www.marcovw.nl/Motor/Haldex/haldex.htm

Mocht je voor de Yeti kiezen, kan ik je skodaforum.nl ook aanraden.

Ik zou trouwens nog overwegen om de Carterpan en bodembescherming er eventueel onder te zetten. Was een optie.

Een standkachel van Webasto gaat je in iedergeval rond de 2000 euro kosten (nieuw). Spatlappen voor een achter kosten haast niks.

Chiptuning met motorgarantie bij ABT is rond de 1000 euro. Gaat de motor van 160pk naar 210pk (vaak meer) en NM van 250 naar 340.

Leer met stoelverwarming (ook achter) is misschien nog een leuke wat betreft comfort met die temparaturen.

Ik lees net dat je 1,90m bent.. ik ook.. zitcomfort in de Yeti (proefritje met deze motor en 4x4) is prima te noemen :)

Alles bij elkaar (exclusief afdingen vraagprijs) kom je dus rond de 30k terecht. Maar het zou mij niks verbazen als je met 28500 euro klaar bent. Misschien nog verstandig om een volwaardig reservewiel erbij te regelen.

RVS Bars: http://www.vgvinox.nl/35/1670/Skoda.html

[ Voor 14% gewijzigd door Falcon op 13-05-2013 14:43 ]

• Señor Sjon
Waarom zou je een auto in NL kopen met al die BPM e.d.? Je bent toch het grootste deel van de tijd in het buitenland?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

EektheMan schreef op maandag 13 mei 2013 @ 14:27:
[...]

Aha, dank. Meteen opgezocht hoe het werkt: http://www.autoforum.be/s...24836-Vierwielaandrijving

Als ik het goed begrijp worden 2 wielen door een electromotor bedient indien er extra bijsturing benodigd is. Ik denk dat deze werking voor mij voldoende is. Bij het vastzitten in de sneeuw, of door lastige sneeuw ploegen is dit waarschijnlijk in het gros van de situaties voldoende. Ik ga niet door rivieren en modderwegen rijden waar permanente 4wd noodzakelijk is. De meeste onverharde wegen hier hebben een grindlaag. Misschien wel veel potholes, maar dat mag geen probleem zijn. Echt modderbaden zijn er niet.
Idd.

En onderschat niet wat met ouderwets tweewielaandrijving mogelijk is - die Lada's (non-Niva) komen ook overal terecht, in Romania ook de gewone Dacia's (de oude, afgeleid van een Renault uit het jaar nul). Ik heb zelf in ZA met een Hyundai i10 over "wegen" gereden die meer rotserige opgedroogde rivierbeddingen waren. Veel minder geschikt voor offroad kun je het nauwelijks verzinnen (weinig bodemspeling, bijna geen vermogen, banden zonder profiel, vering dat afgesteld is op een Koreaanse stad, niet op de achterweggetjes van Kwazulu-Natal etc. etc. etc.), toch was het prima te doen, zij het met hier en daar een *SCHRAAAAP* geluid waar je zenuwachtig van werd. Wonderwel niet eens een enkel krasje opgelopen waar ze bij inlevering van de huurauto over vielen Slechtere wegen dan dat ga je in UA/RU/PL/LT niet snel vinden, verschil is alleen dat je daar wel op sneeuw en ijs moet rekenen. Ik zou in eerste instantie veel bodemspeling belangrijker beschouwen dan volle 4wd.
Senor Sjon schreef op maandag 13 mei 2013 @ 14:56:
Waarom zou je een auto in NL kopen met al die BPM e.d.? Je bent toch het grootste deel van de tijd in het buitenland?
Hij heeft een offerte gevraagd bij de dealer in Moskva, dus volgens mij heeft hij dat ook al door ;)

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 13-05-2013 15:03 ]

Oslik blyat! Oslik!

• EektheMan
Thanks Falcon. Dit ga ik zeker overwegen. Ben benieuwd hoe snel Skoda een prijslijst klaar heeft. Land Cruiser was erg snel. Skoda heeft nu een aanbieding tm 31 Mei voor een gratis upgrade naar automaat. Klinkt goed.
BMW ook maar aangevraagd. Grappig dat je een trip met hotel en vlucht naar Duitsland gratis krijgt om de auto op te halen. Betaal blijkbaar veel te veel voor die auto ;-)
Ik zag dat BMW opties als bodembescherming, verstevigde motorkap ook als opties biedt op oa de X3.

Senor Sjon, ik vraag idd niet de prijzen aan in NL, maar via de internationale verkoopafdelngen. Veel goedkoper. Die Land Cruiser Standard is in NL incl btw en bpm 84.000 Euro => Dit model volgens mij: klik
Via de internationale afdeling vanaf 31.700 Inclusief BTW. Ben Nederlander genoeg om die besparingen niet te laten liggen ;-)

@dion_b, je reist wat af zeg! Top!

• EektheMan
De BMW is kan interessant zijn als de vrouw het wil. Een X3 sDrive18d inclusief Metallic paint, arcon 2-zone en alarm komt nieuw op 24.200 Euro. Met natuurlijk een gratis trip naar Duitsland ;-)

Hmmz, heb ik het autovirus te pakken en is mijn budget ineens wat hoger komen te liggen. Het i3>i5>i7 syndroom was ik wel bekend mee, maar dit is nieuw voor me ;-) (heb overigens een C2D, voldoet prima). Misschien is het Vodka topic de oorzaak..

edit:
wimpie schreef op maandag 13 mei 2013 @ 12:17:
Ow....vertel je me nu dat ik die grais trip naar de BMW fabrieken wel kan vergeten -O- ? Is dat echt een slechte keus?

[ Voor 56% gewijzigd door EektheMan op 13-05-2013 17:16 ]

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
EektheMan schreef op maandag 13 mei 2013 @ 16:43:
De BMW is kan interessant zijn als de vrouw het wil. Een X3 sDrive18d inclusief Metallic paint, arcon 2-zone en alarm komt nieuw op 24.200 Euro. Met natuurlijk een gratis trip naar Duitsland ;-)
Met een BMW wil je toch echt wel een xDrive als je vaak met sneeuw ed wordt geconfronteerd. In het kader van gemak dient de mensheid.

• EektheMan
Waarom wil k dat? Prijsverschil is er haast niet:

X3 xDrive 20i = 25.300 Euro
X3 sDrive 18d = 24.200 Euro

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-11 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Een X3 sDrive heeft achterwielaandrijving. Je moet de xDrive-versie hebben als je in de sneeuw goed uit de voeten wil kunnen. Het xDrive-systeem van BMW is prima. Er zitten weliswaar open differentiëlen op maar bij een spinnend wiel wordt dit wiel geremd om ervoor te zorgen dat er toch vermogen naar het andere wiel gaat op dezelfde as. Open differentiëlen zonder dit hulpmiddel of nog beter een sper zijn ruk als de omstandigheden echt moeilijk worden.

Voor het ruigere terreinwerk zal een Land Cruiser of een andere terreinauto met een sperdifferentieel daarom wel beter zijn, maar dat zul jij niet nodig hebben.

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-11 02:35
Het draait er een beetje om hoe ruig het terrein is waar je overheen rijdt. Want bij ruig terrein zweer ik bij Range Rovers.

• EektheMan
Femme schreef op maandag 13 mei 2013 @ 17:16:
Een X3 sDrive heeft achterwielaandrijving. Je moet de xDrive-versie hebben als je in de sneeuw goed uit de voeten wil kunnen. Het xDrive-systeem van BMW is prima. Er zitten weliswaar open differentiëlen op maar bij een spinnend wiel wordt dit wiel geremd om ervoor te zorgen dat er toch vermogen naar het andere wiel gaat op dezelfde as. Open differentiëlen zonder dit hulpmiddel of nog beter een sper zijn ruk als de omstandigheden echt moeilijk worden.

Voor het ruigere terreinwerk zal een Land Cruiser of een andere terreinauto met een sperdifferentieel daarom wel beter zijn, maar dat zul jij niet nodig hebben.
Hardwareconnaisseur indeed. Ga me even inlezen op sper en differentielen.

Ik begin ook het gevoel te krijgen dat een Land Cruiser en de door RedHat aangehaalde Range Rover onnodig krachtig is. Zo'n Haldex systeem moet voldoende zijn. xDrive is misschien de Haldex van BMW?

Ik wacht nog even de prijzen af van een nieuwe Skoda Yeti. Wellicht zitten die zo rond de 10.000 Euro. Hun internationale dienst is echter niet al te efficient en lastiger te bereiken.

Als ik moet kiezen tussen een nieuwe BMW X3 (25.000 Euro) Land Cruiser (34.000), Mercedes ML klasse (prijs: ?), of een Skoda Yeti (ik schat 10.000 Euro nieuw), dan kom ik waarschijnlijk prijs/kwaliteit verhouding gewoon bij een Yeti terecht. Yeti lijkt vanaf een plaatje gezien een goed kiezelbestendig onderstel te hebben. Haldex 4wd, ruimte en alle opties die hier aangehaald zijn.

Een collega raad me aan te wachten tot de winter. Er zijn dan waarschijnlijk veel Sochi aanbiedingen. Tot die tijd kan ik elk van de hier aangeraadde modellen huren voor een weekje of zo. Kijken wat bevalt.

[ Voor 24% gewijzigd door EektheMan op 13-05-2013 18:10 ]

• !null
Beetje grint beetje sneeuw, komt allemaal wel goed met de meeste 4x4 systemen. Maar in het zand (laat staan modder) wordt al gauw het kaf van het koren gescheiden. En dan rijden de Landcruisers (okee, of Land Rovers :P ) wel door.

Laatst op het strand gereden. Terreinwagens van allerlei soorten en maten. Komt er ook zo'n VW Touareg kijken, die heeft een rondje gedaan en daarbij al zoveel vast gestaan dat hij daarna niet meer wilde :P

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

EektheMan schreef op maandag 13 mei 2013 @ 12:42:
[...]

Hier op het werk zie ik een outlander INSTYLE te koop staan: 2.4 motor, 50.000 km, automaat, 2009: 16.500 Euro.
Ik moet nog even kijken of deze auto wel hoog genoeg is voor mij.

Maar als ik jouw verhaal zo lees, dan kan dit best een aardige auto voor deze prijs zijn.

LPG, ik moet er nog even aan wennen.
Z'n nieuwe outlander (ik doelde op de Outlander Sport, een ouder model) kan niet op gas, enkel die 2 liters in die 'oude' outlander sports ;)
Z'n 'nieuwe' outlander is een slag groter, ook een mooie wagen maar een stuk duurder ;)

• Señor Sjon
Net was op tv een stukje over Syrie: car of choice was de Toyota Hilux of Rav4 :P

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Technicals - 9 out of 10 illegal combatants swear by them :P

Oslik blyat! Oslik!

• !null
In Libië hebben ze zelfs een Toyota War gehad, ze noemen het echt zo. Nog een heel stuk voor de arabische lente. Maar ook in de arabische lente hebben ze weer genoeg Toyota's gebruikt op dezelfde manier, 70 serie Landcruisers met geweren erop geschroeft.
De Iran-Irak oorlog is ook (aan beide zijden) uitgevochten met Landcruisers, toen nog de 40 serie.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e6/ZPU-2_on_a_Toyota_40_Series.jpg/320px-ZPU-2_on_a_Toyota_40_Series.jpg

Heel Afghanistan rijdt ermee. Of je rijdt in een Corolla, of een Hilux. Zie je een Landcruiser dan is het van een overheid.
Toyota heeft genoeg van die twijfelachtige reclame gehad :) waardoor ze op een gegeven moment dacht ik zelfs twijfelde om maar niet meer zo groot Toyota achterop hun pick-ups te zetten.

Edit: ok niet compleet inderdaad. Slechts compleet op het gebied van normale voertuigen, niet gepantserd.

[ Voor 16% gewijzigd door !null op 14-05-2013 08:56 ]

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
!null schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 08:12:
De Iran-Irak oorlog is ook (aan beide zijden) compleet uitgevochten met Landcruisers, toen nog de 40 serie.
Compleet mag je wel weg halen hoor. Er is ook met tanks en andere gepantserde voertuigen gevochten.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Die pickups zijn natuurlijk vooral populair omdat je daadwerkelijk een wapen op de achterkant kan schroeven. Natuurlijk een prima betrouwbare wagen maar niet echt aan te raden als je niet veel vracht mee zeult en geen .50 cal op je auto wilt monteren. Alhoewel dat laatste trouwens in die ex oostblok landen niet eens zo'n gek idee hoeft te zijn ;)
PolarBear schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 08:39:
[...]

Compleet mag je wel weg halen hoor. Er is ook met tanks en andere gepantserde voertuigen gevochten.
Paar duizend tanks een een paar honderd vliegtuigen helikopters aan de Irakese kant. Allemaal Sovjet materiaal. En ook Iran had tanks, vliegtuigen en helikopters, enkel weinig onderdelen en munitie en lang niet zoveel materieel als ze eigenlijk wilden dankzij sancties. Maar er is inderdaad echt niet met enkel Toyota's gevochten ;)

En als we toch oorlogsmateriaal gaan adviseren, neem een Challenger tank. Werkt prima in lastig terrein en een kanon op de voorkant is in zoveel situaties handig. Files, slagbomen, politie, mafia, rotsblokken, verveling,...

[ Voor 55% gewijzigd door Tsurany op 14-05-2013 08:49 ]

• !null
Je hebt ook Landcruisers die geen pickup zijn en met luxe interieur etc. Dus je hoeft niet in zo'n cabrio pickup te gaan zitten met gigantisch geweer achterop :P

Anyway, zeer heftig oorlog met veel slachtoffers, waarvan ik heb gezien dat het nog erg leeft in die landen.

[ Voor 25% gewijzigd door !null op 14-05-2013 08:58 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tsurany schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 08:43:
Die pickups zijn natuurlijk vooral populair omdat je daadwerkelijk een wapen op de achterkant kan schroeven. Natuurlijk een prima betrouwbare wagen maar niet echt aan te raden als je niet veel vracht mee zeult en geen .50 cal op je auto wilt monteren. Alhoewel dat laatste trouwens in die ex oostblok landen niet eens zo'n gek idee hoeft te zijn ;)

[...]

Paar duizend tanks een een paar honderd vliegtuigen helikopters aan de Irakese kant. Allemaal Sovjet materiaal. En ook Iran had tanks, vliegtuigen en helikopters, enkel weinig onderdelen en munitie en lang niet zoveel materieel als ze eigenlijk wilden dankzij sancties. Maar er is inderdaad echt niet met enkel Toyota's gevochten ;)
Klopt maar...

Doctrine aan beide kanten was mbt panservoertuigen ongelofelijk statisch, kwam er vooral op neer dat ze hun tanks ingroeven en als min of meer mobiele bunker/geschutskoepel gebruikten 8)7

Niet gek dat ze in Desert Storm totaal ingemaakt werden. De Technicals waren zowat enige grondvoertuigen waar ze daadwerkelijk mobiel oorlog mee voerden. Zegt trouwens minder over de Toyota's dan over de waardeloze strategisten aan beide kanten.
En als we toch oorlogsmateriaal gaan adviseren, neem een Challenger tank. Werkt prima in lastig terrein en een kanon op de voorkant is in zoveel situaties handig. Files, slagbomen, politie, mafia, rotsblokken, verveling,...
Meh, kijk eens naar Zuidafrikaanse dingen, veel goedkoper, veel zuiniger, veel sneller- en beter inzetbaar bij crowd control:
Wikipedia: Casspir

Maar terug on-topic, TS, al info gekregen van Skoda enzo?

Oslik blyat! Oslik!

• EektheMan
Skoda laat op zich wachten....misschien moet ik maar eens een ander kanaal proberen.Lijkt me dat als Land cruiser het binnen 1 uur kan doen tussen al hun leveringen aan minder zuiver heerschap door dat Skoda er niet zo lang over hoeft te doen.

• EektheMan
Vanwege een aanstaande verhuizing heb ik besloten om eerst een goedkope 4wd op de kop te tikken in September. Het liefst een Lada Niva 4x4 om in de winter lekker nostalgisch in de stad mee rond te rijden. Bij panne heb ik in de stad een niet al te groot probleem.

Na de winter kan ik verder gaan kijken. Hier in Moskou is de Land Cruiser misschien een leuke standaardauto, maar in andere steden toch een stuk minder. En ik wil juist ook naar andere plekken kunnen rijden en....parkeren.

De Skoda beviel me eigenlijk prima. Alleen je voelt je er een beetje een dwerg in in de stad. Kreeg het gevoel dat mijn medemoscoviten de Skoda Yeti zagen als irritante lilliputter die niets op de weg te zoeken heeft en er zo snel mogelijk vanaf geduwd moet worden. Alleen de Lada ben je de baas....ware het niet dat je die al voor een kip en een ei kan kopen en die dus niet kijken op een deukje meer of minder. De Yeti moet zich zoals zijn naam al doet vermoeden leren verbergen in deze stad.

De Mercedes en BMW vallen afgaand op jullie advies af doordat deze leuk zijn voor de stad, maar voor erbuiten minder.
De Volvo heb ik nog niet gezien.

Anyways, tot September! Hopelijk met een leuke pic van mijn aanwinst! Hartelijk dank allemaal voor jullie advies en het meedenken.

• !null
Maar de Lada Niva is nou ook niet echt groot. Kleiner nog dan een Yeti toch?
Ik snap dat het wel lekker rijdt als je niet om een deukje meer of minder hoeft te denken.

• EektheMan
De Niva staat wat hoger op zijn wielen. Dus van voor gezien lijkt het heel wat. In de lengte ontloopt het elkaar volgens mij niet veel. Ik heb ze nog niet naast elkaar gezien. Maar ik ben langzaam een voorliefde voor de Niva aan het ontwikkelen. Ben dus niet geheel objectief meer.
En inderdaad. Ik hoef me dan geen zorgen te maken om een deukje meer of minder en dat zorgt weer voor een hoop minder ergernis richting de aso bakken die je proberen weg te duwen. Kan ze dan lekker negeren.

Ik ga verhuizen van Moskou naar Kiev. In Kiev rijden ze gemiddeld gezien een iets 'normaler' maatje. Maar we zien wel, misschien dat ik in de zomer van 2014 toch voor een Land Cruiser of ander groot model ga. Hangt van de ervaring af die ik in de winter hoop op te doen.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-11 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Yeti: 4,22 x 1,79 x 1,69m
Niva: 3,72 x 1,68 x 1,64m

Yeti is veel groter. Niva rijdt als een tractor, voordeel is wel dat je 'm op elke hoek van de straat kunt laten fixen.

• EektheMan
Hmm, vaag die afmetingen. Mijn oog ziet duidelijk wat ie wil zien. Slechts weinig hoger en iets breder. Lengte is een flink verschil. Kunnen er Niva 4WD modellen zijn die een andere (hogere) wielophanging hebben?

Dat fixen reken ik inderdaad op. Lijkt me ook wel aardig om sommige dingen zelf te doen. Heb eens in de Australische woestijn een uitlaat met een conservenblikje hersteld. Aah, de voldoening.

• !null
Met een Niva zal het vrij eenvoudig zijn om deze hoger op de wielen te zetten. Sterker nog, ik zou hem ook zeker hoog op z'n wielen zetten als je overweegt er mee offroad te gaan rijden. Laatst met het rijden op het strand met de LC ook al zo'n Niva moeten wegslepen. Geen verkeerde auto, maar zat vrij snel tegen de grond ( = geen druk meer op de wielen, zit je zo vast)

• EektheMan
Deze zag ik vlakbij mijn huis. Leek me een stukje hoger dan een standaard Niva.

Lada Niva 4x4

Zo lelijk dat ie mooi is <3

/me EekTheMan weet niet of het vrouwtje hiermee op gala avonden gezien durft te worden ....

Jij sleept trouwens ook veel auto's weg, die LC van jou heeft het er maar druk mee ;-)

[ Voor 19% gewijzigd door EektheMan op 23-05-2013 18:46 ]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
EektheMan schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 18:42:
Deze zag ik vlakbij mijn huis. Leek me een stukje hoger dan een standaard Niva.

[afbeelding]

Zo lelijk dat ie mooi is <3

/me EekTheMan weet niet of het vrouwtje hiermee op gala avonden gezien durft te worden ....

Jij sleept trouwens ook veel auto's weg, die LC van jou heeft het er maar druk mee ;-)
Not Found
Helaas moet ik van m'n OS meededelen dat deze file niet aanwezig is op mijn harddisk...

Ik had jou ook liever die file gegeven, maar als dat ding niet bestaat dan houdt 't op hè ;(

Apache Server at tweakers.net Port 80
Wat betreft de afmetingen: zo'n Niva zal van binnen wellicht wel groter zijn dan zo'n Yeti, in de breedte in ieder geval. Daar zal wat minder verstevigingsmateriaal in de deuren zitten, minder geluidsisolatie, enzovoorts enzovoorts :)

Edit: Ah, je hebt net het plaatje gefixt :P

[ Voor 4% gewijzigd door Grrrrrene op 23-05-2013 19:36 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• EektheMan
LOL, dikke huid zal nodig zijn, maar blijkbaar kan ik ok wat hulpvaardige Oekraïense bikini babes verwachten:

Afbeeldingslocatie: http://www.ladaniva.co.uk/baxter/resources/images/J3.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.ladaniva.co.uk/baxter/downloads/Make_friends.jpg

grappige grollen over de Lada:

What do you call the shock absorbers on a Lada?

Passengers.

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Senor Sjon schreef op maandag 13 mei 2013 @ 14:56:
Omdat een auto in Nederland excl. BTW en excl. BPM vrij goedkoop is vergeleken met omringende landen, dit doen de fabrieken ter compensatie aan de consument.

Ik rij een Freelander 2. Deze werkt volgens met het Haldex koppeling. Kun je prima mee uit de voeten, met de juiste banden. Echter, heb ik nu al een tijdje de Haldex kapot en het is goed te merken dat de voorwielen nu veel meer slippen. Snel weer maken dus!

Destijds getwijfeld tussen een Yeti, FL2 en een X3.
Yeti rare neus, verder wel prima.
X3 verouderd, maar wel hele goed auto (kwamen uit de Steyer fabriek).
FL2 met het 2.2 HDI blok van Ford/PSA, betrouwbaar maar blaas 'm -mits warm- weleens door anders gaat partkelfilter dicht zitten. FL2 heeft ook de terreinprogramma's die prima werken.

• EektheMan
Mijn zoektocht is ten einde gekomen. Niet geheel zoals ik gepland had, maar ik denk dat de keuze uiteindelijk wel OK is.

Bij aankomst in Kyiv bleek het niet gemakkelijk om een auto aan te schaffen. Buiten het taalprobleem (technische termen is echt een brug te ver) was men ook niet zo geinteresseerd om een auto aan mij te verkopen. De markt is booming en je staat bij de dealer gewoon in de rij, ongeacht het moment van de dag. De geadviseerde merken zagen mijn schamele budget waarschijnlijk niet zitten. MOet echt meer dan een 80-100k zijn willen ze je helpen blijkbaar. Alhoewel een Skoda Yeti ook onmogelijk bleek.

Na een maand bezig te zijn geweest was ik begonnen met een invoer traject. De papierhandel die daarbij komt kijken is echter niet mals. Eergister kregen we een e-mail van een collega die zijn Suzuki Grand Vitara 4x4 verkocht. Met al het gezeik werd dat ondanks dat het een 2e-handsje was toch een aantrekkelijk aanbod. Papierhandel komt er niet bij kijken (nu ja, de secretaresse handeld het af >:) ).

We wonen op een heuvel dus de 4x4 kan in de winter misschien toch van pas komen.

Ik wil jullie allemaal bedanken voor het advies en geduld bij mijn noob vragen.......maar nu je dit toch aan het lezen bent......heb ik nog een vraagje :P :

Winterbanden:

De huidige winterbanden zijn BF Goodrich Winter Slalom p255|70R16 1090 M+S
tot en met 1090 kan ik nog volgen, echter de M+S aanduiding zegt me weinig. Iemand die een idee heeft?

En moet ik de banden verwisselen tijdens de zomer of is dat echt een groot veiligheidsrisico? De verkoopster heeft namelijk ook afgelopen zomer op deze banden gereden en vond het heerlijk rijden.

Verder heeft deze auto geen spatlappen. Ik zie dat de meeste SUV's dat hier wel hebben. Zijn deze aan te raden?

Alvast dank voor het advies!

[ Voor 5% gewijzigd door EektheMan op 24-10-2013 16:11 ]

Verwijderd

M+S = Mud + Snow.
In de zomer toen ze dat in de Alpen landen wel vaker, misschien slijten ze iets sneller en heb je iets minder grip. In de winter nemen ze dan nieuwe winterbanden voor optimale grip.

• EektheMan
Aha! Klinkt logisch.
Dus niet echt pure Winterbanden, maar winter/off road.
Kan ik dus zomers op de auto laten zitten, zeker voor voor de lastigere (modder)weggetjes?

• !null
Ja dat zullen ze prima doen, al zullen ze waarschijnlijk wel wat harder slijten in de zomer. Maar hoeveel km verwacht je in een jaar te doen? Want bij weinig kilometers zou ik ze lekker laten zitten.

Je kunt van BF Goodrich ook de All terrain of de Mud terrain nemen, dan heb je nog veel meer grip en dat zijn ook allemaal M+S banden. Echter wat groffer en zullen daardoor minder goed presteren op asfalt, vooral de Mud-terrain natuurlijk.

[ Voor 38% gewijzigd door !null op 24-10-2013 17:09 ]

• EektheMan
Mooi!

Aantal km's is lastig in te schatten nog. Hangt van het werk en de zomer af.

Onder de 10 a 15 duizend: laten zitten?
Meer dan 15k, verwisselen?

Pagina: 1