Over mezelf:
Beginnende chauffeur, weet weinig over auto's. Maal niet over uitstraling of sportieve rijstijl.
Verwacht rijpatroon:
1 x per maand grote rit van 1100 km heen en 1100km terug.
rest van de week kleine boodschappenritjes
2 weekenden per maand weekendtripjes van max 500km.
Omstandigheden:
Ik ga vooral rijden in de Oekraine, Rusland, Polen,Litouwen en Letland. Auto moet dus flink winterbestendig zijn. -20 C is vooral regel, geen uitzondering. Zomers is het behoorlijk warm, vergelijkbaar met 29 C in NL/BE.
Onverharde wegen met zand of kiezelondergrond zullen veel voorbij komen.
2 volwassenen (ik ben 191cm), soms 2 volwassen passagiers.
Minimale eisen:
- max 15.000 omdat ik een auto niet meer waard vindt, maar budget kan bijgesteld worden naar 25.000. Maar als het voor 1000 kan, zal ik die keus niet laten staan.
- Hoge auto. Ik houd van overzicht hebben.
- Airco
- probleemvrij rijden (dus niet te oud?)
- Auto moet 3 a 4 jaar meekunnen, daarna gaat ie waarschijnlijk naar een liefdadigheidsinstelling oid. restwaarde interesseert me dus niet.
- Onderstel moet steenslag en winterzut (zout, chemicalien, ijs) kunnen verwerken.
- Goede wegligging in winterweer.
Wat heb ik zelf zoal gezien en op het oog?
- Skoda Yeti Active 16.700 Euro (2012) Ik vind em op 1 of andere manier leuk. Iets duurder mag dan ineens wel ;-)
- Subaru Forester 15.000 Euro (2007) Deze is misschien iets te laag, maar past wel bij veel van mijn eisen denk ik..
- BMW X5 15.000 Euro (2000)
- Mercedes ML 320 12.300 Euro (2001)
- Nissan X-Trail 11.000 Euro (2004)
Een collega biedt een Dacia Duster 1.6 (19.000 km, oct 2010, 4 winter en 4 zomerbanden) aan voor 10.000 Euro. Maar en Dacia is dan net weer een merk dat ik niet voldoende vertrouw. Ik weet dat het een renault is, maar ik zie er gewoon weinig van rondrijden en vraag me dus af of ik wel onderdelen kan krijgen indien nodig?
Elk advies welkom. Hoeft niet per se een bepaalde auto te zijn, maar ook waar ik op moet letten om een auto te kopen die aan mijn eisen voldoet. Of bepaalde merken die daarbij passen.
Mijn vader heeft een Mercedes A series. Na even op een kiezelpas gereden te hebben waren enkele steentjes in het binnenwerk gekomen. Om deze te verwijderen (bij elke bocht rolden ze met lawaai van links naar rechts) mocht hij 1500 Euro neertellen. Dat soort onzin wil ik dus vermijden.
General Tipsverzameling uit de posts hieronder:
- blokverwarming-standkachel - Parking Heater
- Bij dergelijke temperaturen kun je het beste een benzine motor pakken, An sich starten moderne diesels wel tot -40, maar het gaat wel moeilijk. Bij diesel is omgevingstemperatuur belangrijk voor onsteking.
- Comfort stoelen voor de langere ritten
- Cruise Control voor de langere ritten
- Kijk niet wat hier rondrijdt, kijk wat daar rondrijdt. Kies een model die daar breed ondersteund wordt.
- wegenbelasting NL- http://www.belastingdiens..._met_buitenlands_kenteken
- wegenbelasting BE - http://minfin.fgov.be/por...vehicles-registration.htm
Beginnende chauffeur, weet weinig over auto's. Maal niet over uitstraling of sportieve rijstijl.
Verwacht rijpatroon:
1 x per maand grote rit van 1100 km heen en 1100km terug.
rest van de week kleine boodschappenritjes
2 weekenden per maand weekendtripjes van max 500km.
Omstandigheden:
Ik ga vooral rijden in de Oekraine, Rusland, Polen,Litouwen en Letland. Auto moet dus flink winterbestendig zijn. -20 C is vooral regel, geen uitzondering. Zomers is het behoorlijk warm, vergelijkbaar met 29 C in NL/BE.
Onverharde wegen met zand of kiezelondergrond zullen veel voorbij komen.
2 volwassenen (ik ben 191cm), soms 2 volwassen passagiers.
Minimale eisen:
- max 15.000 omdat ik een auto niet meer waard vindt, maar budget kan bijgesteld worden naar 25.000. Maar als het voor 1000 kan, zal ik die keus niet laten staan.
- Hoge auto. Ik houd van overzicht hebben.
- Airco
- probleemvrij rijden (dus niet te oud?)
- Auto moet 3 a 4 jaar meekunnen, daarna gaat ie waarschijnlijk naar een liefdadigheidsinstelling oid. restwaarde interesseert me dus niet.
- Onderstel moet steenslag en winterzut (zout, chemicalien, ijs) kunnen verwerken.
- Goede wegligging in winterweer.
Wat heb ik zelf zoal gezien en op het oog?
- Skoda Yeti Active 16.700 Euro (2012) Ik vind em op 1 of andere manier leuk. Iets duurder mag dan ineens wel ;-)
- Subaru Forester 15.000 Euro (2007) Deze is misschien iets te laag, maar past wel bij veel van mijn eisen denk ik..
- BMW X5 15.000 Euro (2000)
- Mercedes ML 320 12.300 Euro (2001)
- Nissan X-Trail 11.000 Euro (2004)
Een collega biedt een Dacia Duster 1.6 (19.000 km, oct 2010, 4 winter en 4 zomerbanden) aan voor 10.000 Euro. Maar en Dacia is dan net weer een merk dat ik niet voldoende vertrouw. Ik weet dat het een renault is, maar ik zie er gewoon weinig van rondrijden en vraag me dus af of ik wel onderdelen kan krijgen indien nodig?
Elk advies welkom. Hoeft niet per se een bepaalde auto te zijn, maar ook waar ik op moet letten om een auto te kopen die aan mijn eisen voldoet. Of bepaalde merken die daarbij passen.
Mijn vader heeft een Mercedes A series. Na even op een kiezelpas gereden te hebben waren enkele steentjes in het binnenwerk gekomen. Om deze te verwijderen (bij elke bocht rolden ze met lawaai van links naar rechts) mocht hij 1500 Euro neertellen. Dat soort onzin wil ik dus vermijden.
General Tipsverzameling uit de posts hieronder:
- blokverwarming-standkachel - Parking Heater
- Bij dergelijke temperaturen kun je het beste een benzine motor pakken, An sich starten moderne diesels wel tot -40, maar het gaat wel moeilijk. Bij diesel is omgevingstemperatuur belangrijk voor onsteking.
- Comfort stoelen voor de langere ritten
- Cruise Control voor de langere ritten
- Kijk niet wat hier rondrijdt, kijk wat daar rondrijdt. Kies een model die daar breed ondersteund wordt.
- wegenbelasting NL- http://www.belastingdiens..._met_buitenlands_kenteken
- wegenbelasting BE - http://minfin.fgov.be/por...vehicles-registration.htm
[ Voor 13% gewijzigd door EektheMan op 13-05-2013 15:23 ]
It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher