• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:13
Tijdens het gamen heb ik sinds kort last van crashes. Wat er gebeurt is dat mijn scherm helemaal verkleurd en er flink wat stukken scherm niet op precies de goede locatie worden weergegeven. Hierbij hoor ik ook een sterk krakend geluid uit mijn headset. Wanneer dit gebeurt kan ik niet meer browsen, opnieuw een game opstarten of terug op skype inloggen. Alles loopt vast. Het enigste remedie is een reboot van Windows. Nu heb ik een sterk vermoeden dat het aan mijn videokaart ligt, maar dit weet ik niet zeker. Ik heb geen hardware waarmee ik een controle kan uitvoeren.

De laatste drivers zijn geïnstalleerd.
De videokaart wordt tijdens het gamen soms wel 90 graden C (kleine kast). Mijn processor daarentegen komt niet boven de 50 graden uit. De videokaart is een tijdje licht overclocked geweest, maar draait al lang weer op stock snelheden. Wél was hij lang ge-undervolt, Terugzetten naar stock voltages heeft niet geholpen.

Hardware:
GPU: MSI R6850 Cyclone OC
CPU: AMD Phenom II X4 955
MoBo: ASRock 880GMH/U3S3
Mem: Kingston ValueRAM 8GB 1333Mhz
PSU: Be quiet! Pure Power L8 530W

Wat is er nu precies kapot, denken jullie? En kan ik na een kleine anderhalf jaar nog verwachten dat de winkel waar ik de videokaart heb gekocht iets gaat vergoeden?

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite"

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

90 graden is wel warm, dat kan potentieel zorgen voor artefacts, maar op zich moet een kaartje dat wel aankunnen.
Aan te raden is om toch ergens een andere videokaart te regelen om te testen, dan kun je in elk geval uitsluiten of het aan je videokaart ligt, of niet aan bijvoorbeeld je voeding die niet heel stabiel meer is bijvoorbeeld.
In theorie kan het aan van alles liggen, dat komt er in de praktijk op neer dat je moet gaan testen.

• Dekar
Ik begrijp dat testen de beste manier is om te weten wat er kapot is. Ik heb echter gewoonweg nu niet die mogelijkheid. Ik hoopte door de probleemstelling zo duidelijk mogelijk te schetsen dat men hier eigenlijk uit kon sluiten dat het ergens anders aan zou kunnen liggen.

Jij zegt dus dat een defecte voeding in theorie dergelijke crashes kan veroorzaken?

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Laat een programma als hwinfo een poos aanstaan, hierin zie je de min en max temps + min/max voltages. Houd deze in de gaten, misschien dat de voeding op de grens van tolerantie zit. Laat weten wat de waardes van 3v/5v/12v zijn

EDIT: en mocht het toch aan de videokaart liggen: je hebt 2 jaar garantie als het goed is, dat betekent ook 2 jaar. Maar dan zou ik het overclocken gedeelte niet vermelden ;)

[ Voor 27% gewijzigd door ByteMe_ op 13-05-2013 10:12 ]

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dekar1 schreef op maandag 13 mei 2013 @ 10:03:
Ik begrijp dat testen de beste manier is om te weten wat er kapot is. Ik heb echter gewoonweg nu niet die mogelijkheid. Ik hoopte door de probleemstelling zo duidelijk mogelijk te schetsen dat men hier eigenlijk uit kon sluiten dat het ergens anders aan zou kunnen liggen.
Testen is de ENIGE manier om 100% zeker te weten waar het probleem ligt. Aan de hand van de omschrijving is het wel aan te geven welke onderdelen waarschijnlijker zijn dan andere. De kans dat dit aan je floppydrive ligt bijvoorbeeld is bijzonder klein, maar je kunt er niets 100% mee uitsluiten.
Jij zegt dus dat een defecte voeding in theorie dergelijke crashes kan veroorzaken?
Ja, dat zou kunnen. Maar een defecte videokaart of brak geheugen zijn ook 2 mogelijke boosdoeners.

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-02 03:11

auto660

1991 240 GL Brick

De core temperatuur is ook niet de enigste temperatuur om naar te kijken bij een videokaart. Als je vrm's of je ram te heet wordt op je videokaart kan dat ook gevolgen hebben. En heb je de videokaart al eens ontstoft? Misschien helpt dit.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Dekar
Bedankt voor alle tips. Ik ga er mee aan de slag. auto666, is er software die de vram en ram kan meten? Ik heb namelijk verschillende programma's voor temps gehad maar geen enkele meet deze temperaturen...

• Legendary1985
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-11-2025
als het goed is kan je met GPU-Z verschillende temps meten.

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-02 03:11

auto660

1991 240 GL Brick

Legendary1985 schreef op maandag 13 mei 2013 @ 15:49:
als het goed is kan je met GPU-Z verschillende temps meten.
Dat dus, je kan het uitmeten met GPU-Z.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Dekar
Binnenkort kan ik waarschijnlijk een videokaartje lenen, maar ik zat nu te denken dat mijn onboard graphics gebruiken ook een mogelijkheid is.
In ieder geval heb ik temps en voltages gemeten bij een crash die zich na ongeveer 20 minuten gamen voordeed:
Afbeeldingslocatie: http://img842.imageshack.us/img842/343/naamloosei.png

Ik denk dat GPU-Z niet de maximale temps laat zien, ik zal dus nog een keer een crash veroorzaken en kijken wat hwinfo er over zegt.

• ByteMe_
  • Niet online
die 12v 8)7 Kijk die voor de zekerheid eens na in de bios, als die daar ook zo is dan is die voeding zo goed als aan het ;w

• Dekar
Temperaturen:

Afbeeldingslocatie: http://img268.imageshack.us/img268/906/naamloosgj.png

edit: In de bios zijn de waardes helemaal anders. Ik geloof dus ook dat programma niet echt:
12V: 12,144V
5V: 5,064V
3,3V: 3,232V

[ Voor 30% gewijzigd door Dekar op 13-05-2013 18:47 ]

• ByteMe_
  • Niet online
Daarom ook de vraag, die programma's geven helaas wel eens uitleesfouten. Dan kan je deze uitsluiten.

• Dekar
Jammer, de PSU vervangen is een stuk goedkoper :P
Ik kan misschien een pot gamen zonder videokaart (intergrated GPU gebruiken). Zou dat een goede test zijn om te zien of het aan de videokaart ligt?

Verwijderd

Dekar1 schreef op maandag 13 mei 2013 @ 19:04:
Jammer, de PSU vervangen is een stuk goedkoper :P
Ik kan misschien een pot gamen zonder videokaart (intergrated GPU gebruiken). Zou dat een goede test zijn om te zien of het aan de videokaart ligt?
Beter OC Scanner van EVGA gebruiken, of een soort gelijk programma als ik mijn mening mag geven.
Met die integrated CPU is de kans klein dat je nog dezelfde games kan spelen als je met je "normale" kaart doet.

Verwijderd

Ik had pas iets soortgelijks, kaart ging steeds vaker artifacts vertonen zelfs in Windows en zelf onderklokken hielp op een gegeven moment niet meer. Drivers opnieuw geinstalleerd maar de problemen bleven. Na 'Un-install Utillity' werkte het weer goed.
http://sites.amd.com/us/g...st-uninstall-utility.aspx

• Dekar
Thanks pino, gelijk proberen!
@Ting: Ook bij de game LoL komen de crashes voor, en dat moet op de intergrated nog wel lukken ;)

edit: trouwens net de videokaart verwijderd van de PC en goed schoongeblazen. Ik moet zeggen dat er niet heel veel stof op zat, aangezien ik een aantal stoffilters in de kast heb zitten. Ik ga nu eerst pino's idee testen, als dit niet mag baten gaat de videokaart er weer uit en ga ik dat eens testen.

edit2: pinobot heeft denk ik de juiste ingeving gehad. Ik heb de laatste 2,5 uur geen crash meer gehad!
Vreemd eigenlijk, aangezien ik altijd mijn drivers deïnstalleer alvorens te updaten. Toch moest dat blijkbaar met dat ene speciale uninstall programma worden gedaan.
Hopelijk blijft het probleem weg. Als het toch weer voorkomt zal ik het laten weten.

edit3: Toch weer een crash. Ik ga nu de beta drivers installeren en kijken of dat enig verschil maakt.

edit4: Ik heb geen zin om het te testen, maar ik denk toch dat temperatuur ermee te maken heeft. Sinds de beta drivers er op staan geen crash meer gehad, maar ik heb tegelijkertijd de kaart nog íets verder ge-undervolt waardoor de temperaturen ook zo'n 10% lager blijven dan eerst. Het probleem is hoe dan ook verholpen :)

[ Voor 104% gewijzigd door Dekar op 17-05-2013 13:26 ]

Pagina: 1