Stille NAS-server

Pagina: 1
Acties:

• ramonster86
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-04 17:08
Hallo,

Graag wil ik mijn NAS gaan vervangen. Het is een mooi kant-en-klaar ding van een niet nader te noemen fabrikant, maar ik wil er net wat meer van dan wat de maker aanbiedt. Daarom wil ik graag snellere hardware en eigengekozen software, en daartoe heb ik hier een poging gedaan.

Waarvoor ik 'm nu gebruik:
  • NAS: Verschillende apparaten in mijn huis kijken erin, zoals mijn laptop, mijn smartphone en mijn TV/mediacenter.
  • Server: standaard LAMP-dingen voor webhosting, FTP etc. Daarnaast ook soms scriptjes om informatie van het internet te minen.
  • Linuxmachine: Onder andere voor mijn werk, om data te bewerken en berekeningen te doen. Het dataminen hoort hier ook soms bij.
De redenen dat ik m'n NAS wil gaan vervangen:
  • De beperkte hardware. Het CPU'tje erin is niet de snelste, en de load van MySQL op het toch al beperkte werkgeheugen is erg hoog.
  • De beperkte software. De maker heeft erg z'n best gedaan zoveel mogelijk goede software samen te stellen. Maar soms heb ik net een andere functionaliteit nodig dan wat de maker aanbiedt, en dat is vaak erg lastig. Bijvoorbeeld transcoderen van media, bepaalde linux-packages etc.
  • Als ik de software in de NAS update worden sommige van mijn veranderingen aan het systeem overschreven.
  • Zelfbouwen is cool en leerzaam :).
De eisen:
-Lage kast (max 36.5 cm ivm plaatsing
-Ruimte voor genoeg schijven (5x)
-bij idle praktisch onhoorbaar

De nice-to-haves:
*bij belasting zo stil mogelijk
*snelheid
*zuinig
*niet te duur

Ik heb verschillende topics doorgespit afgelopen tijd. Hoewel een aantal topics een deel van mijn wensen bevatte, kon ik geen topic vinden waar mijn wensen exact in zaten. Daarom ben ik zelf gaan samenstellen en op de volgende configuratie uitgekomen. Ik heb geen beperkingen op mijn budget, maar wil geen nutteloze investeringen doen.

#ProductPrijsSubtotaalToelichting
1Intel Pentium G2020 Boxed€ 50,80€ 50,80Hierover zit ik erg te twijfelen. Ben nu de NAS-CPU gewend, dus dit ding zal wel veel sneller zijn. Meer is altijd leuker, maar een i5 à €180 vind ik weer te duur.
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,90€ 56,90Ik hoor veel goede verhalen over dit moederbord, en het wordt vaak in verschillende lijstjes opgenomen, oa in de BBG
1Cooler Master Elite 344 USB 3.0 Zilver€ 29,95€ 29,95Deze kast biedt ruimte aan 5 schijven, is betaalbaar en past in m'n boekenkast.
1Corsair CMV16GX3M2A1333C9€ 91,90€ 91,90Dit kan wellicht goedkoper, maar vind t moeilijk in te schatten wat 't gevolg is voor 't systeem.
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,-€ 31,-In de winkel en in diverse topics zag ik dat als je een stille fan wilt, je deze moet hebben.
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,95€ 37,95Deze zag ik in veel systemen terugkomen, o.a. in de BBG.
1Sandisk Solid State Drive 64GB€ 52,-€ 52,-64 GB leek me voor Ubuntu Server, extra programma's en logfiles e.d. genoeg. Deze krijgt aardige reviews.
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 350,50

Als schijven neem ik de WD Caviar Green, die heb ik nog liggen. Hiervan zullen er (aanvankelijk) drie in komen.

Ik hoop dat iemand mijn systeem eens stevig tegen het licht kan houden, want het is de eerste keer dat ik iets zelf maak. Iemand een idee hoe stil dit systeem zou zijn, of het voldoende stroom heeft en of de ingrediënten bij de doelstellingen passen? Nog andere waardevolle suggesties?

Ik wil hier overigens Ubuntu Server op gaan zetten (hier heb ik vanuit mn werk ook ervaring mee), en hierna ZFS installeren.

Bij voorbaat hartelijk dank!

• Legendary1985
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-04 17:01
heb de volgende voor je samen gesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G2020 Boxed€ 50,80€ 50,80
1Asus P8-H77-I€ 88,60€ 88,60
1Fractal Design Node 304€ 74,80€ 74,80
1Thermalright HR-02€ 27,-€ 27,-
1Crucial CT2KIT51272BB1339€ 30,10€ 30,10
1Seasonic Platinum Series 400 Watt Fanless€ 114,90€ 114,90
1Sandisk Solid State Drive 64GB€ 52,-€ 52,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 438,20

MOBO: Lekker kleine ITX bordje van asus met genoeg sata poorten. wil je later alsnog meerdere sata poorten kan je sata kaart instoppen.

RAM: 8GB is meer dan genoeg is zelfs overkill voor een nas. maar voor de prijs hoef je het niet te laten liggen.

CASE: kleine itx case waar een volwaardige ATX voeding in past met plaats voor 6 HDD's/SDD's. hierin past ook een full tower cpu koeler.

Cooler: lekker grote passieve CPU koeler :). zowel in idle evenals in load geen geluid :D

PSU: dit is wel wat aan de dure kant maar wel volledig passief en niet vergeten de beste merk die je kan kopen :).