prestatie problemen Samsung 840 Pro 128GB

Pagina: 1
Acties:

• Gringjammer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:07
Beste Mede-Tweakers,
Sinds 19 Februari 2013 heb ik deze Samsung 840 Pro 128GB en ben er ook redelijk tevreden mee geweest tot ongeveer anderhalve week terug, opstarten begon die steeds trager te doen. Windows Starten is mooi vlot weg maar het Welkom scherm duurde daarna wel 10 seconden wat normaal werd overgeslagen en trouwens had ook nooit kans gehad om het Windows 7 volledig in elkaar te bouwen. Nu duurt het ongeveer 3 seconden nadat het volledige logo is opgebouwd. Natuurlijk dacht ik ik installeer Windows 7 gewoon even opnieuw (Secure Erase gebruikt van Samsung) en het bleek geholpen te hebben maar helaas alles is fijn geïnstalleerd en het ding is weer mooi traag. Als Welkom weg is komt Asus GPU Tweak met een zwarte achtergrond en dit duurt ongeveer 2 minuten voordat de pc gebruiksklaar is, lijkt me niet normaal voor deze SSD.
Verder heb ik de benchmark laten runnen van de SSD met Samsung Magician software, hier komt hij wel goed uit met Read speed en Write komt in de buurt maar IOPS, sjesus.. dit is net 1/3 van wat hij kan leveren. 35000IOPS met read en 32000 IOPS met write.
voor de herinstallatie kwam ik met de Random IOPS read rond de 65000 uit, 30000 dus meer als nu maar alsnog veel minder als de 97000 wat de SSD zou moeten kunnen.
misschien kan iemand mij vanavond nog wat tips geven anders ben ik morgen richting Mycom voor een vervanger..
Alvast bedankt :)
Groet, Gringjammer

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:40

TommieW

Numa numa.

Hoe vol is de SSD? Als een SSD vol begint te raken kunnen de prestaties ook een stuk minder worden.

Je kan ook nog de SMART gegevens uitlezen, en kijken of je hier nog wat wijzer van wordt. (Met CrystalDiskInfo bijvoorbeeld.)

[ Voor 15% gewijzigd door TommieW op 12-05-2013 20:36 ]

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Gringjammer
Zoals ik al aangaf met een schone Windows installatie heb ik problemen dus vrij leeg maar op het moment is er nog 60GB vrij. SSD heeft nu 1TB geschreven en 632 uur aangestaan en 168 maal aangezet,
ECC en CRC error 0 counts. Gemiddelde temp van 24 graden Celcius.
Alles staat onder OK en geen Errors te bekenen met SMART.
Drive Health Status wordt trouwens ook aangegeven als Good in het Groen.
AHCI is activated, connected met een 6gb/s SATA poort en SATA kabel en OS optimization loopt op Max Performance.
De SSD wordt gebruikt in combinatie met:
- Asus Crosshair V Formula (1702 Bios)
- AMD FX-8150 stock speeds
- 16GB 1600MHz 9-9-9-24 Kingston HyperX Memory
- Recom 1050Watt 80 plus silver
- WD 10Ears (1TB 5400RPM)
Verder niks geks mee gedaan, vanaf het aankoop moment in de behuizing geplaatst (achter de Mobo tray) in een HAF XM en Windows op geïnstalleerd.
Misschien nog iets anders wat ik kan nakijken?
mvg,

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Gringjammer schreef op zondag 12 mei 2013 @ 20:57:
Zoals ik al aangaf met een schone Windows installatie heb ik problemen dus vrij leeg maar op het moment is er nog 60GB vrij.
Met een programma als soluto kan je precies nagaan hoe lang de boot duurt en welke processen geladen worden (elk proces met de tijd erbij). Zodoende weet je welk process de boosdoender is.

Zo had ik dit eens, en wat bleek na de update van ms framework net (een verplichte update van windows) bleek deze 55 sekonden nodig te hebben bij de boot. Daar zat dus duidelijk wat scheef.
Ik denk ook dat jij een software matige bug hebt die de boel verstoord. Ik zou zeggen installeer solutu en bekijk de boel eens.

• Gringjammer
Ik heb het even bekeken en geïnstalleerd, deze geeft aan dat er 2 processen zijn die mijn pc trager maken. Dat is Skype en Creative Sound Blaster Audio Driver maar hier is niets aan te doen, Skype start niet op met de PC en die driver moet geladen worden anders werkt het geluid niet eens..
Verder irriteer ik mij eerder aan de aantal IOPS die behaald worden door de SSD. Zoals ik al zei; normaal waren er geen problemen met Windows starten, Windows logo kon niet helemaal opgebouwd worden en Welkom werd overgeslagen.. zo snel hoort deze schijf ook te zijn maar sindsdien is het trager geworden en met een compleet schone installatie van Windows is dit ook niet meer het geval. er is dus duidelijk iets anders aan de hand als Windows zelf. Ik heb trouwens dezelfde installatie gebruikt van Windows 7 als de vorige keer. Geen voorgeïnstalleerd Updates of SP1, Windows is een legale gekochte versie.
Heb helaas de mogelijkheid niet om de SSD in een ander systeem te testen.
Windows is nu totaal up-to-date.
Misschien nog enige tips? ^_^
mvg,

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Hoe zien de Smart data van de ssd eruit?

En verder, als de soundcard problemen geeft: zet die eens uit.

Voor skype: idem, uitzetten.

(dat kan je ook middels soluto doen, waar je de keuze hebt in uitzetten, en delay. In dat geval wordt het niet gebruikt bij de boot, maar later gestart als de boot klaar is).

[ Voor 77% gewijzigd door Reepje op 12-05-2013 21:58 ]

Verwijderd

Post even wat gegevens want hier kan ik niets mee. CrystalDiskMark, AS SSD en CrystalDiskInfo screenshots zou een mooi begin zijn voor analyse.

Zoals al reeds gezegd: drivers en andere bloatware die je installeert zijn vaak de reden voor tragere boot; je gaat er ten onrechte vanuit dat het aan je SSD ligt. Heb je bijvoorbeeld gezien dat je HDD lampje continu verlicht is tijdens dat je aan het wachten bent? Zo ja, dan ligt het mogelijk aan je SSD (of zelfs HDD) maar ik waag dat te betwijfelen. Gewoon slecht ontwikkelde software die je hardware niets laat doen terwijl jij zit te wachten.

• Gringjammer
http://img577.imageshack.us/img577/3411/asssde.png
http://img593.imageshack.us/img593/8880/asssd2.png
Dit zijn 2 afbeeldingen van AS SSD van zowel MB/s en IOPS.
Deze zijn van Crystaldiskmark en Crystaldiskinfo:
http://img11.imageshack.us/img11/6602/crystaldiskmark.png
http://img571.imageshack.us/img571/281/crystaldiskinfo.png
Ik heb net voor de zekerheid nog even de chipset driver geupdate.
Nadat ik dit gedaan heb gebeurt iedere keer het volgende bij boot:
Windows is langs het welkom scherm, bureaublad verschijnt met de pictogrammen en stopt vervolgens helemaal met werken. Muis hangt vast, Heel Windows reageert nergens op en na een minuut ongeveer komt alles in 1 keer tevoorschijn dus alles is dan prima geladen en Windows is dan ook pas klaar om te gebruiken.
Hopelijk heb je wat aan deze screenshots :)
mvg,

Verwijderd

Nouja, zoals ik al dacht, aan je SSD ligt het niet; die is bloedje snel; trekt je SATA min of meer gewoon vol. Dus je zult de oorzaak elders moeten zoeken.

Drivers en andere bloat is daarvoor vaak de oorzaak. Je kunt eventueel nog een CrystalDiskInfo screenshot van je hardeschijf posten; dat zou theoretisch nog een I/O-oorzaak kunnen zijn. Maar dat waag ik te betwijfelen. Volgens mij geeft CDI bij bijvoorbeeld kabelfouten al een geel bolletje ipv groen; al gaat die automatische 'Is de SMART-data oke'-detectie vaak nog wel eens fout.

Je zegt dat een verse installatie prima snel begint, maar na het installeren van de gebruikelijke 'bloat' het zaakje traag begint te worden. Als je veel tijd hebt kun je daarmee specifieker testen: installeer al het spul één voor één en wees heel voorzichtig met testen. Vooral drivers moet je héél voorzichtig mee zijn en vaak geldt: als het prima draait lekker vanaf blijven. Hooguit de videokaart-drivers is iets wat je regelmatig moet updaten.

Je zou een overzicht kunnen maken van welke zaken je zoal hebt geïnstalleerd voordat het probleem zich voordeed. Verder de vraag: download je verse drivers of gebruik je de bijgeleverde CD? De drivers op de CD zijn vrijwel altijd verouderd, dus ik raad vaak aan die niet te gebruiken.

• Monochrome
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-12-2025
Zou toch opstartprocessen uit gaan zetten, dan weet je in elk geval waar het zit. Kan je vervolgens proberen dat op te lossen/ te optimaliseren. Denk bijvoorbeeld aan die geluidsdriver, misschien dat een update/downgrade kan helpen? Of, zoek een generieke driver voor die chip, wees creatief :-)

Verwijderd

Start->Uitvoeren->msconfig

Dat kun je inderdaad proberen mee te stoeien. Goede tip inderdaad. :)

• Gringjammer
ik denk wel dat ik ongeveer weet waar het nu zit, als ik Broncontrole > tabblad Schijf kies meteen als ik op het bureaublad zit komt hij met allerlei fratsen zoals AsusaisuiteII.exe en AsusWS.exe(Webstorage).
Nu die chipset driver geupdate is werkt die al soieso een heel stuk sneller.
Met die opstartprocessen zal ik inderdaad eens wat gaan stoeien dat zal denk ik helpen :)
Verder installeer ik nooit de Drivers van de CD maar download ik die direct van internet.
Geïnstalleerde Drivers:
Nvidia display drivers
Chipset
Audio
Lan
USB
Sata
en een aantal utilities waaronder dus AISuiteII. Verder zie ik trouwens AVP.exe, Windows geeft aan dat dit hoort bij Kaspersky Pure 2.0, weet iemand of deze anti virus er bekend om staat veel van je schijf te vragen bij de boot?
AISuiteII is blijkbaar niet uit te schakelen bij msconfig of in het programma zelf, ik kijk het even aan wat dit programma doet anders verwijder ik dit gewoon voor te kijken hoe snel hij dan boot.
allemaal hardstikke bedankt voor de hulp zover! Licht is weer inzicht voor de SSD :P
Pagina: 1