Ik hoop dat ik het probleem een béétje kan omschrijven.. Ik ga 't in ieder geval proberen. 

Motor aan de (druppel)lader gehangen, eventjes naar de garage voor nieuwe bandjes en een olie-wissel. Tevens had de garage-knakkert, volgens m'n zus, een carburateur-reiniger in de benzinetank gemikt.
Motor gaf geen centje pijn. Liep soepel, startte zonder problemen, niets geen issues.
Normaliter draait hij zo'n 1,5 kt/min stationair. Voor een motor waarbij 't rode bij 14 kt/min pas begint niet zo heel raar. Alleen nu zakte 'ie langzaam naar de 1 kt/min, zakte 'ie door en tja, dan begint 'ie natuurlijk te horten, stoten en valt 'ie uit. Nou. Lekker dan!
Gelukkig valt de motor aan te houden door voorzichtig de gashendel te gebruiken. Maarja, hem handmatig tussen de 1 tot 2,5 kt/min (gaat in z'n vrij natuurlijk rapjes omhoog bij net teveel gas) houden is best vervelend voor stoplichten en dergelijke.
Soms echter blijft hij ook uit zichzelf stationair op 2,5 kt/min. Gashendel helemaal dicht. En vervolgens, na een korte tijd, zakt 'ie naar z'n standaard 1,5 kt/min (jeej!), maar vervolgens zakt 'ie natuurlijk weer verder. Als je hem dan weer omhoog brengt door de gashendel te gebruiken, blijft ie over 't algemeen ook wel weer eventjes goed, maar na een korte tijd zakt 'ie weer terug.
Strontvervelend.
De terugweg die dag ging ook nog goed, behalve dat stationair draaien dan.
De volgende dag startte 'ie voor geen meter! Ik was blij dat ik 5 min 'eerder' (lees: normaliter vertrek ik 5 min te laat
) de deur uit stapte. Want 't kostte me aardig wat moeite zeg, niet te zuinig!
Choke normaal open (halverwege), nope.
Choke helemaal open, nope. (Sowieso niet handig, want straks verzuip je 'em.)
Choke dicht, nope.
Beetje gas bij, heel af en toe een ontsteking, maar niet genoeg om hem aan te krijgen.
Beetje veel gas bij. Nou ja, eigenlijk hetzelfde verhaal als een beetje gas. Misschien zelfs nog minder reactie.
5 minuten later (je wilt immers je startmotor niet oververhitten en je accu niet teveel belasten, dus niet te lang starten en pauzes tussendoor) door heel voorzichtig kleine beetjes gas bij te geven kwam er eindelijk wat leven in. Pfieuw.. Zou mij benieuwen hoe hij 't onderweg zou houden.
Nou ja, aanvankelijk slechts dezelfde stationairproblemen bij de stoplichten e.d.. Maar die kende ik nog van gisteren! Dus dat was the least of my problems
Bij het wegrijden heeft hij wel een wat haperende vermogensafgifte en maakt 'ie ook wat plofjes.
Maar op de snelweg had ik opeens halverwege last van vermogensverlies. Lekker 120 km/h rijdend zakte de snelweg opeens terug. Schrok me het apezuur, wat krijgen we nou? Extra gas erbij, kijken of dat wat deed... Maar vrij weinig.
Omdat ik geen zin had om langs de kant van de weg te moeten staan of om ingehaald te worden door vrachtwagens die 80 km/h rijden, ben ik uiteraard wat gaan spelen met de enige mogelijkheden die ik had: de gashendel en de choke.
Door de (wat) choke open te trekken, kwam er vermogen bij. En ik had ook het idee dat als ik de gashendel hélemaal open had (compenserend in de gevallen van wegvallend vermogen), hij het minder goed deed dan met de gashendel niet helemaal open.
Nou, lekker dan. Uiteindelijk al spelend met de choke en gashendel heb ik de snelheid wel rond de 120 km/h kunnen houden, maar prettig is zéker anders, niet te zuinig.
Bij aankomst van stad van bestemming uiteraard weer de stationairperikelen. Ook viel me bij lagere snelheden een ploffend geluid op. Soms.. Niet altijd..
En het rare ook is, is dat bij de "intermediaire snelheden" (lees: tussen de 50 en 100 km/h), het allemaal prima gaat. Dus lage snelheden = plof, hoge snelheden = vermogensverlies (met misschien ook plof? Niet te horen natuurlijk.).
Ik heb dus 't vermoeden dat daar een euvel zit. Alleen: hoe los je dat dan vervolgens op? 't Is zomaar ontstaan.. Kan er prut uit de benzine (hij heeft immers een lange tijd stilgestaan en ik gok niet dat m'n zus hem echt winterstalling-klaar had gemaakt..
) de carburateurs naar de kloten helpen?
Heeft het nog nut om nog zo'n flesje (of tig) carb-reiniger in de benzinetank te mieteren?
Iemand énig idee?
Onderin onder "Samenvattend" staat een lijsje van de symptomen, voor als je geen zin hebt om het hele verhaal te lezen!
Achtergrond
De fiets
Recentelijk heb ik de motor van mijn zus, een Kawasaki ZZR-250, geleend. Een leuke 4-takt, 8-kleppen twee-cilinder. Ideaal! Lekker licht en dus een heerlijke stuurfiets voor in de stad en mooi zuinig. Harder dan 130 km/h mag je in NL immers toch niet.Recent verleden
Hij heeft een tijdje in de garage bij mijn zus gestaan. Een seizoen niet gereden. Accu leeg natuurlijk, dat soort ongein.Motor aan de (druppel)lader gehangen, eventjes naar de garage voor nieuwe bandjes en een olie-wissel. Tevens had de garage-knakkert, volgens m'n zus, een carburateur-reiniger in de benzinetank gemikt.
En toen
Tijdens de 100+ km die benodigd waren om hem van m'n zus naar mijn huis te rijden, waren er geen problemen. Vooraf eventjes de tank volgegooid, 6 litertjes er bijin en lekker binnendoor over de B-weggetjes rijden, half verdwalen, op Google Maps kijken, weer verder rijden, dat soort heerlijk getourMaar nu..
Stationair
Het begon allemaal 2 dagen nadat ik hem voor de deur had gezet. Na ongeveer 50 km snelweg bleef hij niet goed meer stationair draaien.Normaliter draait hij zo'n 1,5 kt/min stationair. Voor een motor waarbij 't rode bij 14 kt/min pas begint niet zo heel raar. Alleen nu zakte 'ie langzaam naar de 1 kt/min, zakte 'ie door en tja, dan begint 'ie natuurlijk te horten, stoten en valt 'ie uit. Nou. Lekker dan!
Gelukkig valt de motor aan te houden door voorzichtig de gashendel te gebruiken. Maarja, hem handmatig tussen de 1 tot 2,5 kt/min (gaat in z'n vrij natuurlijk rapjes omhoog bij net teveel gas) houden is best vervelend voor stoplichten en dergelijke.
Soms echter blijft hij ook uit zichzelf stationair op 2,5 kt/min. Gashendel helemaal dicht. En vervolgens, na een korte tijd, zakt 'ie naar z'n standaard 1,5 kt/min (jeej!), maar vervolgens zakt 'ie natuurlijk weer verder. Als je hem dan weer omhoog brengt door de gashendel te gebruiken, blijft ie over 't algemeen ook wel weer eventjes goed, maar na een korte tijd zakt 'ie weer terug.
Strontvervelend.
The day after
Die 50 km voorafgaand gingen nog goed. In de stad geen centje pijn, snelweg lekker doorrijden, prima.De terugweg die dag ging ook nog goed, behalve dat stationair draaien dan.
De volgende dag startte 'ie voor geen meter! Ik was blij dat ik 5 min 'eerder' (lees: normaliter vertrek ik 5 min te laat
Choke normaal open (halverwege), nope.
Choke helemaal open, nope. (Sowieso niet handig, want straks verzuip je 'em.)
Choke dicht, nope.
Beetje gas bij, heel af en toe een ontsteking, maar niet genoeg om hem aan te krijgen.
Beetje veel gas bij. Nou ja, eigenlijk hetzelfde verhaal als een beetje gas. Misschien zelfs nog minder reactie.
5 minuten later (je wilt immers je startmotor niet oververhitten en je accu niet teveel belasten, dus niet te lang starten en pauzes tussendoor) door heel voorzichtig kleine beetjes gas bij te geven kwam er eindelijk wat leven in. Pfieuw.. Zou mij benieuwen hoe hij 't onderweg zou houden.
Nou ja, aanvankelijk slechts dezelfde stationairproblemen bij de stoplichten e.d.. Maar die kende ik nog van gisteren! Dus dat was the least of my problems
Bij het wegrijden heeft hij wel een wat haperende vermogensafgifte en maakt 'ie ook wat plofjes.
Maar op de snelweg had ik opeens halverwege last van vermogensverlies. Lekker 120 km/h rijdend zakte de snelweg opeens terug. Schrok me het apezuur, wat krijgen we nou? Extra gas erbij, kijken of dat wat deed... Maar vrij weinig.
Omdat ik geen zin had om langs de kant van de weg te moeten staan of om ingehaald te worden door vrachtwagens die 80 km/h rijden, ben ik uiteraard wat gaan spelen met de enige mogelijkheden die ik had: de gashendel en de choke.
Door de (wat) choke open te trekken, kwam er vermogen bij. En ik had ook het idee dat als ik de gashendel hélemaal open had (compenserend in de gevallen van wegvallend vermogen), hij het minder goed deed dan met de gashendel niet helemaal open.
Nou, lekker dan. Uiteindelijk al spelend met de choke en gashendel heb ik de snelheid wel rond de 120 km/h kunnen houden, maar prettig is zéker anders, niet te zuinig.
Bij aankomst van stad van bestemming uiteraard weer de stationairperikelen. Ook viel me bij lagere snelheden een ploffend geluid op. Soms.. Niet altijd..
En het rare ook is, is dat bij de "intermediaire snelheden" (lees: tussen de 50 en 100 km/h), het allemaal prima gaat. Dus lage snelheden = plof, hoge snelheden = vermogensverlies (met misschien ook plof? Niet te horen natuurlijk.).
Samenvattend
Een kleine samenvatting van de "symptomen":- Binnen een "tijdsbestek" van 200 km achter elkaar opgetreden:
- Stationair-problemen: blijft niet netjes op de 1,5 kt/min en slaat af of draait soms uit zichzelf 2,5 kt/min stationair, waarna het weer inzakt totdat 'ie afslaat;
- Bij het wegrijden heeft hij een wat haperende vermogensafgifte en maakt 'ie ook wat plofjes;
- Vermogensverlies op de snelweg bij 120 km/h: alsof je benzinetank leeg is, een wat hortend en stotend gebeuren. Choke openen helpt om meer vermogen te krijgen, gas helemaal open geeft minder vermogen dan ietsjes minder volledig open.
- B-weggetjes en dus intermediaire snelheden van 60-80 km/h geeft geen problemen
Dusss
Ikzelf denk dat het iets met de carburateurs te maken heeft. Ik weet dat een beetje fatsoenlijke (lees: niet-brommert) carburateur een aantal naalden in zich heeft zitten. Eentje voor stationair, eentje voor deellast, eentje voor vollast ofzo? Nou ja, staat me iig iets van bij.Ik heb dus 't vermoeden dat daar een euvel zit. Alleen: hoe los je dat dan vervolgens op? 't Is zomaar ontstaan.. Kan er prut uit de benzine (hij heeft immers een lange tijd stilgestaan en ik gok niet dat m'n zus hem echt winterstalling-klaar had gemaakt..

Heeft het nog nut om nog zo'n flesje (of tig) carb-reiniger in de benzinetank te mieteren?
Iemand énig idee?