[Motor] Acuut vermogensverlies en andere issues

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik hoop dat ik het probleem een béétje kan omschrijven.. Ik ga 't in ieder geval proberen. :P

Onderin onder "Samenvattend" staat een lijsje van de symptomen, voor als je geen zin hebt om het hele verhaal te lezen!

Achtergrond

De fiets
Recentelijk heb ik de motor van mijn zus, een Kawasaki ZZR-250, geleend. Een leuke 4-takt, 8-kleppen twee-cilinder. Ideaal! Lekker licht en dus een heerlijke stuurfiets voor in de stad en mooi zuinig. Harder dan 130 km/h mag je in NL immers toch niet. :P

Recent verleden
Hij heeft een tijdje in de garage bij mijn zus gestaan. Een seizoen niet gereden. Accu leeg natuurlijk, dat soort ongein.
Motor aan de (druppel)lader gehangen, eventjes naar de garage voor nieuwe bandjes en een olie-wissel. Tevens had de garage-knakkert, volgens m'n zus, een carburateur-reiniger in de benzinetank gemikt.

En toen
Tijdens de 100+ km die benodigd waren om hem van m'n zus naar mijn huis te rijden, waren er geen problemen. Vooraf eventjes de tank volgegooid, 6 litertjes er bijin en lekker binnendoor over de B-weggetjes rijden, half verdwalen, op Google Maps kijken, weer verder rijden, dat soort heerlijk getour :D Motor gaf geen centje pijn. Liep soepel, startte zonder problemen, niets geen issues.

Maar nu..

Stationair
Het begon allemaal 2 dagen nadat ik hem voor de deur had gezet. Na ongeveer 50 km snelweg bleef hij niet goed meer stationair draaien.
Normaliter draait hij zo'n 1,5 kt/min stationair. Voor een motor waarbij 't rode bij 14 kt/min pas begint niet zo heel raar. Alleen nu zakte 'ie langzaam naar de 1 kt/min, zakte 'ie door en tja, dan begint 'ie natuurlijk te horten, stoten en valt 'ie uit. Nou. Lekker dan!
Gelukkig valt de motor aan te houden door voorzichtig de gashendel te gebruiken. Maarja, hem handmatig tussen de 1 tot 2,5 kt/min (gaat in z'n vrij natuurlijk rapjes omhoog bij net teveel gas) houden is best vervelend voor stoplichten en dergelijke.
Soms echter blijft hij ook uit zichzelf stationair op 2,5 kt/min. Gashendel helemaal dicht. En vervolgens, na een korte tijd, zakt 'ie naar z'n standaard 1,5 kt/min (jeej!), maar vervolgens zakt 'ie natuurlijk weer verder. Als je hem dan weer omhoog brengt door de gashendel te gebruiken, blijft ie over 't algemeen ook wel weer eventjes goed, maar na een korte tijd zakt 'ie weer terug.
Strontvervelend.

The day after
Die 50 km voorafgaand gingen nog goed. In de stad geen centje pijn, snelweg lekker doorrijden, prima.
De terugweg die dag ging ook nog goed, behalve dat stationair draaien dan.
De volgende dag startte 'ie voor geen meter! Ik was blij dat ik 5 min 'eerder' (lees: normaliter vertrek ik 5 min te laat :P) de deur uit stapte. Want 't kostte me aardig wat moeite zeg, niet te zuinig!
Choke normaal open (halverwege), nope.
Choke helemaal open, nope. (Sowieso niet handig, want straks verzuip je 'em.)
Choke dicht, nope.
Beetje gas bij, heel af en toe een ontsteking, maar niet genoeg om hem aan te krijgen.
Beetje veel gas bij. Nou ja, eigenlijk hetzelfde verhaal als een beetje gas. Misschien zelfs nog minder reactie.
5 minuten later (je wilt immers je startmotor niet oververhitten en je accu niet teveel belasten, dus niet te lang starten en pauzes tussendoor) door heel voorzichtig kleine beetjes gas bij te geven kwam er eindelijk wat leven in. Pfieuw.. Zou mij benieuwen hoe hij 't onderweg zou houden.
Nou ja, aanvankelijk slechts dezelfde stationairproblemen bij de stoplichten e.d.. Maar die kende ik nog van gisteren! Dus dat was the least of my problems :P
Bij het wegrijden heeft hij wel een wat haperende vermogensafgifte en maakt 'ie ook wat plofjes.
Maar op de snelweg had ik opeens halverwege last van vermogensverlies. Lekker 120 km/h rijdend zakte de snelweg opeens terug. Schrok me het apezuur, wat krijgen we nou? Extra gas erbij, kijken of dat wat deed... Maar vrij weinig.
Omdat ik geen zin had om langs de kant van de weg te moeten staan of om ingehaald te worden door vrachtwagens die 80 km/h rijden, ben ik uiteraard wat gaan spelen met de enige mogelijkheden die ik had: de gashendel en de choke.
Door de (wat) choke open te trekken, kwam er vermogen bij. En ik had ook het idee dat als ik de gashendel hélemaal open had (compenserend in de gevallen van wegvallend vermogen), hij het minder goed deed dan met de gashendel niet helemaal open.
Nou, lekker dan. Uiteindelijk al spelend met de choke en gashendel heb ik de snelheid wel rond de 120 km/h kunnen houden, maar prettig is zéker anders, niet te zuinig.
Bij aankomst van stad van bestemming uiteraard weer de stationairperikelen. Ook viel me bij lagere snelheden een ploffend geluid op. Soms.. Niet altijd..
En het rare ook is, is dat bij de "intermediaire snelheden" (lees: tussen de 50 en 100 km/h), het allemaal prima gaat. Dus lage snelheden = plof, hoge snelheden = vermogensverlies (met misschien ook plof? Niet te horen natuurlijk.).

Samenvattend

Een kleine samenvatting van de "symptomen":
  • Binnen een "tijdsbestek" van 200 km achter elkaar opgetreden:
  • Stationair-problemen: blijft niet netjes op de 1,5 kt/min en slaat af of draait soms uit zichzelf 2,5 kt/min stationair, waarna het weer inzakt totdat 'ie afslaat;
  • Bij het wegrijden heeft hij een wat haperende vermogensafgifte en maakt 'ie ook wat plofjes;
  • Vermogensverlies op de snelweg bij 120 km/h: alsof je benzinetank leeg is, een wat hortend en stotend gebeuren. Choke openen helpt om meer vermogen te krijgen, gas helemaal open geeft minder vermogen dan ietsjes minder volledig open.
  • B-weggetjes en dus intermediaire snelheden van 60-80 km/h geeft geen problemen

Dusss

Ikzelf denk dat het iets met de carburateurs te maken heeft. Ik weet dat een beetje fatsoenlijke (lees: niet-brommert) carburateur een aantal naalden in zich heeft zitten. Eentje voor stationair, eentje voor deellast, eentje voor vollast ofzo? Nou ja, staat me iig iets van bij.
Ik heb dus 't vermoeden dat daar een euvel zit. Alleen: hoe los je dat dan vervolgens op? 't Is zomaar ontstaan.. Kan er prut uit de benzine (hij heeft immers een lange tijd stilgestaan en ik gok niet dat m'n zus hem echt winterstalling-klaar had gemaakt.. :X) de carburateurs naar de kloten helpen?
Heeft het nog nut om nog zo'n flesje (of tig) carb-reiniger in de benzinetank te mieteren?

Iemand énig idee? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:11

-tom-562

Oliesjeik

Jezus wat een topic :P
Ik heb niet alles gelezen, alleen je samenvatting.
Ik vermoed iets van vuil in de carburateurs/verstopt benzinefilter (of een combinatie). Heeft de fiets lang stil gestaan? Aangezien een ZZR250 een oud beestje is?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:34
Ik gok op de stationairsproeiers, carb-reiniger kan helpen, maar verwacht geen wonderen. Vlotterbakjes er even vanaf draaien, sproeiers eruit en doorblazen is een beter idee.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
-tom-562 schreef op zondag 12 mei 2013 @ 20:42:
Jezus wat een topic :P
Ik heb niet alles gelezen, alleen je samenvatting.
Ik vermoed iets van vuil in de carburateurs/verstopt benzinefilter (of een combinatie). Heeft de fiets lang stil gestaan? Aangezien een ZZR250 een oud beestje is?
Hij heeft een seizoen niet gereden inderdaad. Althans, volgens mij was het één seizoen, maar zou me niets verbazen als het er twee waren.
Peenutzz schreef op zondag 12 mei 2013 @ 20:49:
Ik gok op de stationairsproeiers, carb-reiniger kan helpen, maar verwacht geen wonderen. Vlotterbakjes er even vanaf draaien, sproeiers eruit en doorblazen is een beter idee.
Van wat ik heb begrepen, is de ZZR-250 (of ZZ-R250 zoals op 't owners manual staat) niet echt een handige fiets om zelf aan te sleutelen. Ik vraag me dan ook af of ik makkelijk bij de carbs kan komen. :/
Werkplaatshandboek zou een boel schelen natuurlijk, maar die is online niet te vinden en sowieso ook illegaal, aangezien er copyrights op rusten enzo. (En de lokale bieb heeft die vast niet liggen :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Klinkt als valse lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Mjaaaa, valse lucht waar en wat gaan we d'r aan doen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Op basis van je stationair problemen zou ik zeggen dat het beestje ergens wat valse lucht vandaan trekt (lucht die niet door de carburateur geweest is maar wel in de cilinders terecht komt). Dan blijft een motor inderdaad hangen in toeren. Uiteraard klopt je mengsel dan ook van geen kant meer :)

Overigens is het bij deze symptomen wel zeer onverstandig geweest om door te rijden want voor hetzelfde geld had je gewoon een warmloper. Voelde het alleen alsof het gas er kort vanaf ging of werd de motor echt actief afgeremd?

[ Voor 3% gewijzigd door Glashelder op 12-05-2013 21:17 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Glashelder schreef op zondag 12 mei 2013 @ 21:16:
Op basis van je stationair problemen zou ik zeggen dat het beestje ergens wat valse lucht vandaan trekt (lucht die niet door de carburateur geweest is maar wel in de cilinders terecht komt). Dan blijft een motor inderdaad hangen in toeren. Uiteraard klopt je mengsel dan ook van geen kant meer :)
'hangen in toeren', as in, hoger? Want hij zakt en slaat ook af hè :P
Glashelder schreef op zondag 12 mei 2013 @ 21:16:
Overigens is het bij deze symptomen wel zeer onverstandig geweest om door te rijden want voor hetzelfde geld had je gewoon een warmloper. Voelde het alleen alsof het gas er kort vanaf ging of werd de motor echt actief afgeremd?
Kort er vanaf, zoals je (misschien) wel kent van een tank die leegraakt. Beetje zo'n "mottige" gasresponse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Accupolen goed schoonmaken en goed aandraaien. Wil ook wel eens helpen en de symptomen komen me verdacht bekend voor.

[ Voor 24% gewijzigd door Flagg op 12-05-2013 22:03 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Een warmloper voelt meer alsof heel kort even je achterrem wordt ingetrapt. Afhankelijk van de ernst heel licht of juist heel hard (blokkerend achterwiel :P).

Een motor die hangt in toeren en daarna terugzakt is altijd het teken dat er ergens valse lucht wordt aangezogen. Dat kan komen doordat bijvoorbeeld het rubber tussen de carburateur en het blok een scheurtje bevat.

Als een gevolg van deze valse lucht zit er dus te weinig benzine in je mengsel. Dit verklaart waarom je meer vermogen tot je beschikking hebt als je de choke erop gooit: deze zorgt er namelijk voor dat er minder lucht door de carburateur kan stromen.

Overigens is rijden met een te arm mengsel wel slecht voor je motor. De benzinedampen koelen de cilinder en zuiger namelijk ook. Rijden met een arm mengsel kan een warmloper veroorzaken. Het zal mij niet verbazen als je hiermee doorrijdt dat je binnenkort wel ergens langs de kant van de weg staat.. Door een warmloper beschadigen je zuigerveren en cilinder. Vaak heb je na een warmloper compressieverlies en start het beestje ook moeilijker. Het kan dus wel zo zijn dat je een warmloper hebt gehad. En daarom kom je alleen achter door de kop te verwijderen of door de compressie te meten.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Valse lucht denk ik niet, maar daar ben je zo achter: Motor starten, pak een spuitbus met remmenreiniger of iets dergelijks en spuit op de inlaatrubbers. Reageert de motor daarop, dan heb je een gevalletje valse lucht.

De carburateurs kun je er als het goed is vrij eenvoudig afhalen, Zadel eraf, tank eraf, en daar zijn ze. Er is ook een snellere, maar tevens lompere manier: Je kunt ook de brandstoftoevoerslag losmaken en er met een compressor eens in blazen, met het gas open. Niet lang blazen, maar een paar kleine stootjes lucht. Wel eerst even de vlotterbakken aftappen, anders zit alles onder de benzine :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Flagg schreef op zondag 12 mei 2013 @ 22:01:
Accupolen goed schoonmaken en goed aandraaien. Wil ook wel eens helpen en de symptomen komen me verdacht bekend voor.
Hmm, een elektrisch probleem? Voor issues die toch ook reageren op brandstoftoevoer-veranderingen?
Glashelder schreef op zondag 12 mei 2013 @ 22:13:
Een warmloper voelt meer alsof heel kort even je achterrem wordt ingetrapt. Afhankelijk van de ernst heel licht of juist heel hard (blokkerend achterwiel :P).
Hmm, nee, zo voelt 't eigenlijk niet. Echt verlies van vermogen, al is dat onderscheid misschien lastig te onderscheiden.
Een motor die hangt in toeren en daarna terugzakt is altijd het teken dat er ergens valse lucht wordt aangezogen. Dat kan komen doordat bijvoorbeeld het rubber tussen de carburateur en het blok een scheurtje bevat.

Als een gevolg van deze valse lucht zit er dus te weinig benzine in je mengsel. Dit verklaart waarom je meer vermogen tot je beschikking hebt als je de choke erop gooit: deze zorgt er namelijk voor dat er minder lucht door de carburateur kan stromen.
Naar wat ik heb begrepen, heeft de 250 geen echte "choke":
This system is referred to as the choke. But that's a misnomer. When you apply the choke lever, what you're doing is retracting a plunger that opens a tube connected to the starter jet, allowing additional fuel to enter the venturi just below the vacuum hose nipple. It supplements the pilot system at start up.
Afbeeldingslocatie: http://faq.ninja250.org/images/e/e8/Jim_carb_10.jpg
Maar het netto resultaat is natuurlijk hetzelfde: meer benzine vergeleken met normaal.
Overigens is rijden met een te arm mengsel wel slecht voor je motor. De benzinedampen koelen de cilinder en zuiger namelijk ook. Rijden met een arm mengsel kan een warmloper veroorzaken. Het zal mij niet verbazen als je hiermee doorrijdt dat je binnenkort wel ergens langs de kant van de weg staat.. Door een warmloper beschadigen je zuigerveren en cilinder. Vaak heb je na een warmloper compressieverlies en start het beestje ook moeilijker. Het kan dus wel zo zijn dat je een warmloper hebt gehad. En daarom kom je alleen achter door de kop te verwijderen of door de compressie te meten.
Ja, te arm mengsel is schadelijk, I know. Heb overigens wel zeer goed naar het temperatuursmetertje gekeken en die liet verder niets raars zien.
Peenutzz schreef op zondag 12 mei 2013 @ 22:14:
Valse lucht denk ik niet, maar daar ben je zo achter: Motor starten, pak een spuitbus met remmenreiniger of iets dergelijks en spuit op de inlaatrubbers. Reageert de motor daarop, dan heb je een gevalletje valse lucht.
Reageren... hoe? :+
Peenutzz schreef op zondag 12 mei 2013 @ 22:14:
De carburateurs kun je er als het goed is vrij eenvoudig afhalen, Zadel eraf, tank eraf, en daar zijn ze. Er is ook een snellere, maar tevens lompere manier: Je kunt ook de brandstoftoevoerslag losmaken en er met een compressor eens in blazen, met het gas open. Niet lang blazen, maar een paar kleine stootjes lucht. Wel eerst even de vlotterbakken aftappen, anders zit alles onder de benzine :)
Wil echt ergens een werkplaatshandboek vandaan halen.. :( Maar waar koop je zulke dingen?

Hier nog een interessant plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://faq.ninja250.org/images/1/10/Jim_carb_20.jpg

Het lijkt erop alsof die pilot jet en main jet niet zo goed meer functioneren? Althans, van tenminste één carb..

Al weet ik, zelfs na 't lezen van de Carburetor 101, nog niet zo goed wat 't verschil tussen de needle en main jet is. Ik dacht namelijk dat de needle juist de main jet wás :+

Verder vind ik het raar en verontrustend dat 'ie plopjes maakt :/

[ Voor 5% gewijzigd door Osiris op 12-05-2013 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Toerental gaat omhoog.
Hier nog een interessant plaatje:

[afbeelding]

Het lijkt erop alsof die pilot jet en main jet niet zo goed meer functioneren? Althans, van tenminste één carb..

Al weet ik, zelfs na 't lezen van de Carburetor 101, nog niet zo goed wat 't verschil tussen de needle en main jet is. Ik dacht namelijk dat de needle juist de main jet wás :+

Verder vind ik het raar en verontrustend dat 'ie plopjes maakt :/
De pilot jet is de stationairsproeier, main jet is je hoofdsproeier. De naald gaat in de buis waar de hoofdsproeier onderin geschroefd wordt. Simpel gezegd: De naald is hetgene wat je samen met je gasklep omhoogtrekt wanneer je gas geeft. Dus, meer lucht betekent meer brandstof. De naald is conisch (needle taper), en bepaalt de lucht/brandstofverhouding in het aangeduide gedeelte van de grafiek.

De plopjes komen door het mengsel. Het kan niet altijd ontstoken worden omdat het te arm is. Onverbrand mengsel verzamelt zich in de uitlaat en kan af en toe ontbranden.

Ik ga nog steeds voor de sproeiers, zeker als de motor een aantal maanden heeft stilgestaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Peenutzz op 12-05-2013 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ah, ok, dat kan ik wel eens proberen dan.
Peenutzz schreef op zondag 12 mei 2013 @ 22:58:
[...]

De pilot jet is de stationairsproeier, main jet is je hoofdsproeier. De naald gaat in de buis waar de hoofdsproeier onderin geschroefd wordt. Simpel gezegd: De naald is hetgene wat je samen met je gasklep omhoogtrekt wanneer je gas geeft. Dus, meer lucht betekent meer brandstof. De naald is conisch (needle taper), en bepaalt de lucht/brandstofverhouding in het aangeduide gedeelte van de grafiek.
Afbeeldingslocatie: http://faq.ninja250.org/images/c/c4/Jim_carb_4.jpg

Mjah, hier wordt de main jet onderaan de carb gezet? Je ziet de naald over de gehele hoogte van de venturi zitten.
Verder wordt de butterfly valve bedient met je gashendel.

Afbeeldingslocatie: http://faq.ninja250.org/images/e/ed/Jim_carb_14.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.johnsmotorcycleparts.com/images/harley-cv-carburetor-cutaway.jpg

Naar wat ik begrepen heb, wordt de gasschuif (zie boven) indirect geregeld door het vacuum in de venturi.

Alleen snap ik de relatie tussen de needle en de main jet nog niet. :P Je zegt dat de main jet in een buis zit, waar je needle vervolgens ook ingaat.
Peenutzz schreef op zondag 12 mei 2013 @ 22:58:
De plopjes komen door het mengsel. Het kan niet altijd ontstoken worden omdat het te arm is. Onverbrand mengsel verzamelt zich in de uitlaat en kan af en toe ontbranden.

Ik ga nog steeds voor de sproeiers, zeker als de motor een aantal maanden heeft stilgestaan.
En met sproeiers bedoel je dus de jets. En als we de symptomen en bovenstaande plaatje (die grafiek met jets/needle) kunnen we denk ik concluderen dat de needle nog goed functioneert, maar dat m'n main en pilot jet (in minimaal één van de carbs) verstopt zitten?

[ Voor 3% gewijzigd door Osiris op 12-05-2013 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:38

InFamous

excommunicado

Ik werk in de bromfiets zaak en een scooter 50cc 4takt is gewoon het kleine broertje hiervan.

Allereerst, Heb je al eens getankt? Zoniet, ruik dan eens aan de benzine(geen geintje!)

Ruikt deze naar verf afbijt of iets wat daar oplijkt, tank leeg, carburateur openen en schoonmaken. Nieuwe benzine erin en rijden.

Ruikt de benzine niet naar verf afbijt of iets wat daar oplijkt, carburateur open, luchtsproeier uit de carburateur halen in het licht houden en kijken of je er goed doorheen kan kijken, eventueel met een naald of iets dergelijks de sproeier door prikken.

Dat ook niet het geval, bougies vervangen. Het klinkt namelijk naar 2 dingen of vuile benzine, vuile caburateur of de bougies die een vonk overslaan.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
InFamous schreef op zondag 12 mei 2013 @ 23:18:
Ik werk in de bromfiets zaak en een scooter 50cc 4takt is gewoon het kleine broertje hiervan.

Allereerst, Heb je al eens getankt? Zoniet, ruik dan eens aan de benzine(geen geintje!)

Ruikt deze naar verf afbijt of iets wat daar oplijkt, tank leeg, carburateur openen en schoonmaken. Nieuwe benzine erin en rijden.

Ruikt de benzine niet naar verf afbijt of iets wat daar oplijkt, carburateur open, luchtsproeier uit de carburateur halen in het licht houden en kijken of je er goed doorheen kan kijken, eventueel met een naald of iets dergelijks de sproeier door prikken.

Dat ook niet het geval, bougies vervangen. Het klinkt namelijk naar 2 dingen of vuile benzine, vuile caburateur of de bougies die een vonk overslaan.
Ja, er is ondertussen al wel weer getankt. :)

Ennuh, wat bedoel je met 'luchtsproeier'? Ik ben op de diverse carburetor 101-pagina's al heel veel sproeiers (jets) tegen gekomen, maar daar komt geloof ik allemaal lucht uit :+

Boegies vraag ik me af, omdat het zo'n typisch probleem-verloop heeft: stationair en bij volledig het gas open. Daartussen doet ie 't perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Osiris schreef op zondag 12 mei 2013 @ 23:21:
[...]

Ja, er is ondertussen al wel weer getankt. :)

Ennuh, wat bedoel je met 'luchtsproeier'? Ik ben op de diverse carburetor 101-pagina's al heel veel sproeiers (jets) tegen gekomen, maar daar komt geloof ik allemaal lucht uit :+

Boegies vraag ik me af, omdat het zo'n typisch probleem-verloop heeft: stationair en bij volledig het gas open. Daartussen doet ie 't perfect.
Ja kijk bougies zijn last resort, ik denk zelf aan vuil in de carburateur. Maar je heb het over ploffen en stoten en dat kan wijze op bougies die niet helemaal lekker meer zijn.

Zeker weten doe ik uiteraard niet, maar het kan zijn dat je een luchtsproeier hebt of een co schroef. Ligt eraan welke carburateur het is. Kijk sowieso alle sproeiers na, L en H of deze open zijn. Meestal gaat H dicht zitten.

Ik weet trouwens niet waar je woont, misschien kan je dit in een DM laten weten, misschien kan ik je helpen.

[ Voor 5% gewijzigd door InFamous op 12-05-2013 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Helaas heb ik weinig tijd om echt veel te gaan klussen aan 't ding..

Denk dat ik morgen even de carbs laat leeglopen en kijken wat er uit komt:

Draining the carbs
So, you might ask "Why would you want to drain the carb float bowls?"
  • (…)
  • (…)
  • (…)
  • As part of troubleshooting a non-running or poorly running bike, typically a rather sudden change in running condition, usually right after filling up with gas. This is normally water in the gas, which sinks to the lowest spot possible: the carbs.
Hmm:

Finally the main jet controls the fuel flow form 3/4 throttle to wide open throttle. The main jet actually feeds through the needle jet, so when the needle jet is closed, the main jet is also closed. When the needle jet is fully open, the main jet is what limits the fuel flow. The amount of fuel flowing at WOT (wide open throttle) can be changed by changing the main jet. Jets with a larger hole flow more fuel.
Maar krijgt de main jet dan wel z'n benzine van een ander "point of entry" in de float dan? Want anders zou je ook issues verwachten met de needle jet als de main jet verstopt zit ofzo.

[ Voor 39% gewijzigd door Osiris op 13-05-2013 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Nee, het gat van de needle jet, oftewel sproeierbuis is groter als dat van de sproeier. Die raakt niet zo snel verstopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
InFamous schreef op maandag 13 mei 2013 @ 00:34:
Nee, het gat van de needle jet, oftewel sproeierbuis is groter als dat van de sproeier. Die raakt niet zo snel verstopt.
Ja ok, maar wat ik zo begrijp van de benzine-flow is als volgt:

Tank -> Vlotter-kamer -> Main jet -> Needle jet -> Venturi.

Dus als je main jet problemen geeft, door bijvoorbeeld een verstopping, dan zou dat óók de benzine-flow richting de needle jet moeten blokkeren.

Afbeeldingslocatie: http://faq.ninja250.org/images/e/eb/Jim_carb_2.jpg

Volgens mij zit die main jet gewoon onder je needle jet geschroefd :P

Al is het natuurlijk wel zo, dat de needle jet/jet needle de flow eerst bepaalt, dus een obstructie die de main jet deels open laat en daarmee relatief weinig invloed uitoefent op de minder benzineflow-vragende needle jet, kan wél issues geven als je throttle dusdanig ver open is, dat de main jet de beperkende factor wordt en door de gedeeltelijke obstructie te weinig levert, waardoor je mengsel te arm wordt...

[ Voor 36% gewijzigd door Osiris op 13-05-2013 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Osiris schreef op zondag 12 mei 2013 @ 23:07:
[...]

Ah, ok, dat kan ik wel eens proberen dan.

[...]

[afbeelding]

Mjah, hier wordt de main jet onderaan de carb gezet? Je ziet de naald over de gehele hoogte van de venturi zitten.
Verder wordt de butterfly valve bedient met je gashendel.

[afbeelding]

[afbeelding]

Naar wat ik begrepen heb, wordt de gasschuif (zie boven) indirect geregeld door het vacuum in de venturi.

Alleen snap ik de relatie tussen de needle en de main jet nog niet. :P Je zegt dat de main jet in een buis zit, waar je needle vervolgens ook ingaat.

[...]

En met sproeiers bedoel je dus de jets. En als we de symptomen en bovenstaande plaatje (die grafiek met jets/needle) kunnen we denk ik concluderen dat de needle nog goed functioneert, maar dat m'n main en pilot jet (in minimaal één van de carbs) verstopt zitten?
Ik wilde er niet te diep op in gaan, maar dat doe je zelf al :P Dat plaatje is een CV carburateur en de naald wordt zoals je zegt bediend door vacuüm, dus indirekt door de gasklep.

Eerst even dit: De bedoeling van de naald en de verschillende sproeiers en kanaaltjes in een carburateur is om bij elk toerental een ongeveer juiste lucht/brandstofverhouding te verkrijgen. De benzine zit in de vlotterbak, waarin de sproeierbuizen hangen, met onderin de sproeiers. Eentje is voor stationair en de andere sproeierbuis is de 'needle jet' waarin de hoofdsproeier zit en de naald in op en neer gaat. Mijn docent zei vroeger dat sproeier eigenlijk geen hele goede benaming is, want sproeien doen ze in de praktijk maar weinig, behalve wanneer je altijd overal volgas rijdt. Het grootste deel van de tijd is het anders: De benzine wordt uit de sproeierbuizen gezogen en de sproeiers bepalen hoe snel deze sproeierbuizen vol kunnen stromen.

Ik zal het eens proberen uit te leggen aan de hand van de grafiek die je hebt gepost:

idle -1/8: Bij stationair toerental is de gasklep (zo goed als) dicht en de schuif met de naald helemaal naar beneden en dus de hoofdsproeier afgesloten. De benodigde lucht wordt via een omloopkanaal langs de gasklep geleid, de hoeveelheid is te regelen met de 'pilot screw'. De stationairsproeier of 'pilot jet' bepaalt hoeveel benzine er wordt toegevoegd. Bij lage toeren is er weinig benzine nodig, dus de sproeier is maar klein en kan maar een beperkte hoeveelheid brandstof leveren (dus eigenlijk: in de sproeierbuis laten stromen).

1/8 - 3/8: Wanneer je gas gaat geven (lees: lucht toevoegen), kan de stationairsproeier uiteindelijk niet genoeg meer leveren. Gelukkig gaat de schuif met de naald op dat moment een beetje omhoog en wordt er benzine via de (hoofd-)sproeierbuis ('needle jet') mee gezogen. De naald zit op dit moment nog grotendeels in de sproeierbuis, dus de hoeveelheid is wederom beperkt. De diameter van de naald bepaalt de hoeveelheid.

3/8 - 1/2: Geef je meer gas, dan komt er een moment dat er weer meer benzine nodig is. De naald is nu zover uit de sproeierbuis dat hij op het punt is waarbij de naald taps gaat toelopen en de beschikbare hoeveelheid benzine toeneemt. De hoeveelheid rond dit punt is afhankelijk van de ophanghoogte van de naald. De naald zit opgehangen met de 'needle clip'.

1/2 - 7/8: Nog meer gas. De diameter van de naald bepaalt nog steeds de hoeveelheid benzine. De naald gaat steeds verder omhoog en omdat hij taps toeloopt (needle taper) wordt de opening in de sproeierbuis steeds groter en wordt er steeds meer benzine meegezogen.

7/8 - WOT: Volgas, naald is uit de sproeierbuis en de hoeveelheid benzine wordt nu bepaald door de hoofdsproeier (main jet). Deze heeft een bepaalde binnendiameter. Is deze te klein, dan stroomt de sproeierbuis niet snel genoeg vol en is er te weinig benzine. Te groot, dan is er teveel.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is? Truste :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Peenutzz schreef op maandag 13 mei 2013 @ 02:56:
[...]

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is? Truste :P
Ja hoor. :) Maar verklaart m'n issues niet.. :+ Zegt, mijns inziens, hooguit dat ik bij de pilot jet en main jet moet kijken als oorzaak van de problemen.

Maarehm, vandaag eens ff wezen kijken hoe en wat ik bij de carbs kan doen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/U8MMQpBM2Y7KEb4uXDWUvEXK/full.jpg

Zit DIE me ff op een handige plaats zeg! |:(

Crisis man, daar kun je dus like, niet bijkomen 8)7

Nou ja, mik ff wat van die reinigingsmeuk er in en hoop op 't beste.. Want voor een goeie schoonmaak (wat, toegegeven, toch echt wel nodig is) is geen plaats/tijd.

Hier nog een fotootje waar ze verstopt zitten:

Afbeeldingslocatie: http://i742.photobucket.com/albums/xx63/farscape_kos/DSC_0058_sm.jpg

In het midden, bovenaan het stalen stukje frame, zie je de montagebeugel voor de achterkant benzinetank. Kortom, die moet d'r helemaal af wil je d'r enigszins fatsoenlijk bijkunnen.

[ Voor 17% gewijzigd door Osiris op 13-05-2013 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Zadel eraf en tank eraf, dan kijk je er recht tegenaan, het is echt niet zoveel werk als het lijkt :) Hoofd- en stationairsproeier even doorblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wat je ook doet.. niet aan de synchronisatie schroeven draaien... Anders kan je fijn met de vacuummeter aan de slag gaan.

Wat je hebt is gewoon vervuilde carbs, niks specials. Gewoon lostrekken, schoonmaken en een revisie setje voor de vlotterbakdichting en vlotternaald.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Mijn auto had een erg vergelijkbaar probleem. Probleem was bij mij puur elektrisch, bougies vervangen, rotor+verdelerkap schoongemaakt, inlaattraject schoongemaakt (ik was toch bezig), probleem opgelost.

Makkelijke en goedkope fix, de bougies kostten me 16 euro ;)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Peenutzz schreef op maandag 13 mei 2013 @ 16:51:
Zadel eraf en tank eraf, dan kijk je er recht tegenaan, het is echt niet zoveel werk als het lijkt :) Hoofd- en stationairsproeier even doorblazen.
Over die tank: "Gas tank: Must remove side panels first. Shares bolts with the upper fairing."

Sowieso krijg ik al één schroef van de side panel niet los _O- Kreng zit muurvast...
Chevy454 schreef op maandag 13 mei 2013 @ 16:53:
Wat je ook doet.. niet aan de synchronisatie schroeven draaien... Anders kan je fijn met de vacuummeter aan de slag gaan.

Wat je hebt is gewoon vervuilde carbs, niks specials. Gewoon lostrekken, schoonmaken en een revisie setje voor de vlotterbakdichting en vlotternaald.
Er werd ook nog geopperd dat de synchronisatie juist het probleem was :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Osiris schreef op maandag 13 mei 2013 @ 16:55:
[...]Sowieso krijg ik al één schroef van de side panel niet los _O- Kreng zit muurvast...
Dan kan het inderdaad wat langer duren :P Normaal gesproken ben je voor zoiets in totaal hooguit een uurtje kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Osiris schreef op maandag 13 mei 2013 @ 16:55:
Er werd ook nog geopperd dat de synchronisatie juist het probleem was :+
Als je synchrnosatie problemen hebt dan lijkt het alsof je op een BMW rijdt :+
Ein Konstantes Fahr Rucklern

Maar wat wel voorkomt is uitdrogen van de inlaatrubbers waarbij je dan inderdaad valse lucht kan krijgen. Maar omdat die eerst goed reed sluit ik dat zo goed als uit. Je hebt nu 100km gereden, voldoende benzine doorstroom gehad dus in de vlotterbak zal wel voldoende stroming zijn geweest om de gom vorming in de hoekjes los te weken en in de sproeiers / vernevelbuis te komen.

[ Voor 44% gewijzigd door Chevy454 op 13-05-2013 17:01 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Laatst online: 09:47
Ik zou toch eerst die inlaatrubber test even doen. Ik vind het klinken als valse lucht als basisprobleem... en de test is zo gedaan. Daarna kan je verder gaan kijken naar je Carbs.

Ik heb zelf laatst mijn tank losgehaald voor vervangen luchtfilter. Dat heeft me 2 uur gekost. Zorg ff voor wat goed gereedschap. Vaak hebben schroeven ook een kop waar een dop op past. Je kan dan meer kracht zetten dan met een schroevendraaier.

Edit: Andere motor zoals je weet, maar ook het probleem dat de zijkant er deels af moest etc. etc.

[ Voor 10% gewijzigd door Korvaag op 13-05-2013 16:59 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Peenutzz schreef op maandag 13 mei 2013 @ 16:57:
[...]

Dan kan het inderdaad wat langer duren :P Normaal gesproken ben je voor zoiets in totaal hooguit een uurtje kwijt.
Korvaag schreef op maandag 13 mei 2013 @ 16:58:
Vaak hebben schroeven ook een kop waar een dop op past. Je kan dan meer kracht zetten dan met een schroevendraaier.
In het verleden is de schroef in kwestie schijnbaar nogal eens met de verkeerde tools losgemaakt.. :X Echt netjes is hij niet meer en ik vraag me af of je er nog fatsoenlijk véél kracht op kunt zetten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Laatst online: 09:47
Dan kruipolie gebruiken :)

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-08 16:14

Exigence

dnkroz

Osiris schreef op maandag 13 mei 2013 @ 17:09:
[...]

[...]

In het verleden is de schroef in kwestie schijnbaar nogal eens met de verkeerde tools losgemaakt.. :X Echt netjes is hij niet meer en ik vraag me af of je er nog fatsoenlijk véél kracht op kunt zetten :/
Hard indrukken zodat de schroevendraaier er niet uit vliegt, gleufje in slijpen en met een platte schroevendraaier doen of een slagschroevendraaier gebruiken. Als hij eenmaal maar los is. En daarna vervangen door een fatsoenlijk boutje/schroef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02:02

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik heb helemaal geen verstand van motoren, maar het klinkt sprekend als de problemen die m'n vriend met z'n motor had. Daar bleken de kleppen op de motor naar de uitlaat te strak te staan (klepspanning te hoog, te weinig speling?). Anyway, zoals gezegd, geen verstand van motoren hier... maar wellicht heb je er wat aan?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-08 21:42

Chakotay

Lick here to continue

Osiris schreef op zondag 12 mei 2013 @ 20:52:
[...]

Werkplaatshandboek zou een boel schelen natuurlijk, maar die is online niet te vinden en sowieso ook illegaal, aangezien er copyrights op rusten enzo. (En de lokale bieb heeft die vast niet liggen :+)
Hier is een hele zooi Haynes manuals te krijgen. Kost ~2 tientjes, maar ik vind het zelf zeker het geld waard.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-07 16:40
Een probleem van heel andere orde kan je dynamo zijn. Heb een keer met een rotte dynamo gereden en kreeg exact dezelfde issues. Wist toen ook niet dat het de dynamo was. Geeft je accu als de motor draait wel voldoende stroom af? :)

Tank eraf om bij je carbs te komen is echt peanuts. Zorg anders voor een tafeltje wat op de hoogte van je tank staat, hoef je niet eens je benzineslangen eraf te halen (wat ook doable is, als je je benzinekraan maar dichtdraait).
Pagina: 1