Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 09:25
Ik heb al weer enige tijd geleden een hele stapel foto's (denk een stuk of 300-400) geschoten met bracketing met het idee om er met Hugin een HDR panorama van te maken. Dit zijn steeds panorama's van rond de 60 foto's.

Nu heb ik de eerste set in Hugin ingeladen, maar ik krijg het niet voor elkaar om er een fatsoenlijk panorama van te maken. Wat ik doe:
  • Foto's inladen en handmatig invullen dat het om een 8mm lens gaat op een cropfactor van 1,5
  • Stacks aanmaken van steeds 3 foto's
  • Foto uit grofweg het midden aangegeven als anchor voor positie, en een foto aangewezen als anchor voor exposure
  • Stack uitlijnen met de control point detector align_image_stack zoals die standaard geconfigureerd is
Hierna heb ik twee dingen geprobeerd, namelijk:
  • Alle foto's selecteren en dan cpfind + celeste draaien
  • Neutrale exposures selecteren en dan cpfind + celeste draaien
Alleen... Dit levert een "panorama" op waarbij vrijwel alle foto's op elkaar gestapeld zijn :'( Hierdoor is het panorama vierkant volgens Hugin, en heb ik er eigenlijk net niets aan...
Iemand die tips heeft over het maken van een (multirow) HDR panorama?

Ik kan, indien gewenst, de foto's samen met een Hugin project met daarin de stacks ergens online zetten. Het gaan dan alleen wel JPEGs worden op een kleiner formaat, ik werk zelf met 16 bit TIFFs omdat ik van mening ben dat je Hugin nooit teveel kleurinformatie kunt aanleveren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:52
Dit topic wil ik wel ff kicken.

Multirow voor gewone panorama's heb ik ook weleens geprobeerd, maar helaas ook zonder goed resultaat in simpel Photoshop CS5. Tot een stuk of 15 foto's met voldoende overlap snapt ie dat nog en als je pc voldoende RAM heeft trekt ie het wel, maar met meer kom je alleen tot rare resultaten of loopt de pc vast.

Ik ben wel benieuwd naar de oplossing hiervoor en of er mensen zijn die er ervaring mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Dan geef ik het topic ook nog maar een schop, want ik kom er ook niet uit...
Misschien dat ik er binnenkort eens mee naar een Hugin forum/mailinglist moet stappen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:03

mrc4nl

Procrastinatie expert

zou je het niet in 2 stappen kunnen doen en een panorama voor iedere bracket maken. dus alsje 3x met bracket alle foto's met dezelfde bracket samenvoegen tot een panorama en die 3panorama's tot een hdr.Of wat beter werkt met PS ieder stukje van je panorama eerst omzetten tot hdr en later stitchen, het is wel meer werk.
ik kan trouwens microsoft ICE goed aanraden voor panorama's uit de vrije hand ik gebruik het zelf ook veel.

en wat ook helpt is als je de foto's eerst 30-50%kleiner maakt zodat het stitchprogramma er niet in verslikt.
dat heeft natuurlijk iets minder resolutie maar 100mp foto's zit niemand op te wachten toch?

[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 13-08-2013 23:23 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Err, nou... :P (@ 100MP foto's)

Ik zal inderdaad eens kijken of dat lukt, maar ik heb het idee dat ik dan al kleurinformatie weggooi voordat Hugin het geheel goed en wel ziet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:52
Het begint juist leuk te worden met 100MP of meer...
Is dit niets voor je: http://www.kolor.com/imag...ftware-autopano-giga.html

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:03

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik heb wel eens een (mulitirow) pano gemaakt van 118 12MP foto's met microsoft ice. het wil wel maar t gaat ontzettend traag. ik heb m online staan voor de liefhebbers :+

waar ik op doelde met resolutie is dat 100MP voor de meeste web publising onnodig is . als je het uitprint dan helpt het natuurlijk wel

ora et labora

Pagina: 1