[Backup] welk file systeem te kiezen voor backup server?

Pagina: 1
Acties:

• Kortfragje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-01 14:29
Ik heb al een tijdje onderstaande configuratie voor mijn thuisnetwerk draaien (wat betreft backups).
  1. workstation (raid 1, NTFS)
  2. server met back up (win 2003 NTFS)
  3. 'koude' server waar eens in de maand een backup wordt bijgewerkt via synctoy (win 2003 NTFS), staat verder uit
  4. online backup bij crashplan
Op zich bevalt dit goed, maar ik wilde de server van 3 opnieuw gaan bouwen omdat ie wat rommelig wordt. (De server is wat ouder, AMD K8 met 3.5 GB geheugen) Hoewel ik hier weer win 2003 op kan zetten wilde ik op termijn over gaan naar open source. Het idee is dan ook om een Linux server te installeren en mijn vraag is eigenlijk voor welk filesysteem ik het beste zou kunnen gaan voor de data. (OS maakt in principe niet uit, met beide genoeg ervaring).

Ik heb een beetje rondgekeken en opties zijn volgens mij: NTFS (houden zoals het is), ZFS, ext4, BTRFS. Gezien de specs valt ZFS eigenlijk af (te weinig geheugen), ik begreep dat BTRFS ook nog niet helemaal stable is en wellicht beter te vermijden. Dus blijft over NTFS vs ext4.

Nu neig ik zelf naar ext4 gezien het moderner is en ik begreep dat het wat betrouwbaarder is dan NTFS. Maar wellicht klopt dit niet, heeft iemand een idee hierover?

http://www.gjpvanwesten.nl

• Dennisik
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
(overleden)
Om hoeveel TB gaat het? Anders kan ZFS prima een optie zijn.

BTRFS draait als goed al stabiel RAID5, maar mist nog wat functies.

Mijn voorkeur gaat uit naar ZFS anders BTRFS.

• Kortfragje
Het gaat om 5 TB in totaal, ik begreep dat je van 3 GB + 1 GB per TB uit moest gaan bij ZFS?

Het probleem is dat het erg oud ddr1 geheugen is, dus even wat bijzetten is niet echt een optie... Ik zal is naar BTRFS kijken, dank je!

Verwijderd

De beste oplossing gelijk afschrijven is een beetje zonde, vooral omdat dit eigenlijk de enige écht veilige oplossing is. Alle andere oplossingen zijn niet geheel veilig. Btrfs zou kunnen concurreren, maar is niet volwassen en stabiel genoeg. De overige filesystems zijn allemaal 'legacy' en zijn inherent onveilig. Silent corruption is daarbij het grootste probleem. Je wéét simpelweg niet wanneer je data gecorrumpeerd wordt.

ZFS kun je draaien met 64 megabyte aan RAM. Het draait dan niet goed en niet snel, maar het is wel bruikbaar. Qua veiligheid heb je het dan véél beter geregeld dan andere filesystems. 3.5GB is onder de optimale 6/8GiB aan RAM, dus verwacht geen 800 megabyte per seconde te halen; maar om ZFS dan af te schrijven is natuurlijk onzin. Of wil je persé een extreem hoge performance? Een 10 gigabit ethernet kaart in zo'n oude server bouwen? Lijkt mij enorm zonde.

ZFS is met name geschikt voor incremental backup, dus als 'koude' server zou dat uitstekend zijn. Door de snapshots kun je op elk moment terug in de tijd, afhankelijk van de frequentie waarmee je synct met je hoofddata. Ook hoef je op die manier niet/minder bang te zijn voor silent corruption. Want backups zijn leuk, maar als silent corruption via je backups meesluipt heb je nog steeds niet alle risico's redelijk afgedekt.

Kortom, kijk nog eens naar je opties en probeer zelf ook eens uit of ZFS aan je wensen voldoet.

• Dennisik
  • Niet online
(overleden)
Kortfragje schreef op zondag 12 mei 2013 @ 16:12:
Het gaat om 5 TB in totaal, ik begreep dat je van 3 GB + 1 GB per TB uit moest gaan bij ZFS?

Het probleem is dat het erg oud ddr1 geheugen is, dus even wat bijzetten is niet echt een optie... Ik zal is naar BTRFS kijken, dank je!
Zoals CiPHER zegt 1GB per TB is ideaal, maar niet een vereiste.

In mijn ogen zijn EXT4 of NTFS ook al 'oud' te noemen. ZFS of BTRFS is hierin superieur, waarin BTRFS helaas nog steeds in experimentele fase zit, al begint het steeds dichter bij de productie fase te komen. ZFS on Linux is sinds aantal weken/maanden echt stabiel te noemen, dat is dus ook een optie.

Eerste keuze is ZFS (Met eventueel ZFS on Linux) en anders experimenteren met BTRFS.

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:46

player-x

Disruptive by design

Hoewel ZFS de beste optie is voor nu, gaat mijn voorkeur toch uit voor BTRFS, BTRFS is al stabiel genoeg zeker voor jouw doel.

De hoofdreden dat ik het verkies boven ZFS is dat "Online volume growth and shrinking" mogelijk is, het later toevoegen van extra schijven indien je ruimte gebrek hebt is imho na betrouwbaarheid een van de meest gewenste opties, en geeft je naast flexibiliteit ook een behoorlijke besparing op je aanschafkosten daar je aanschaf kosten kan uit spreiden, en het voordeel kan nemen van prijsverlagingen over tijd.

Heb zelf ook een koude back-up server staan met een S939 Opteron 170 er in, gebruik hem nog omdat hij voor mij de noodzakelijke PCI-64bit slot heeft voor mijn oude 16p controller.

Maar voor even 300 heb je totaal nieuwe server, (veel) minder als je onderdelen hergebruik of tweede hands koopt, als je meer geheugen wild.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 36,70€ 36,70
1Gigabyte GA-B75M-D3P€ 79,20€ 79,20
1Western Digital Scorpio Blue 750GB, 5400rpm€ 49,85€ 49,85
1Nexus Thrio 310 Silent Case€ 41,70€ 41,70
1DeepCool GammaXX 300€ 17,-€ 17,-
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 55,10€ 55,10
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,54€ 30,54
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 310,09

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• Kortfragje
Dank allen voor de reacties! Hier kan ik zeker wat mee. Allereerst, de reden dat ik ZFS afschreef is de wijdverbreide waarschuwingen over geheugen honger, hoe dit zich direct in performance vertaalde was voor mij nog niet direct duidelijk. Zoals Cipher aangeeft is het wellicht toch het proberen waard, immers dit is een koude server die slechts voor het backuppen van de hoofd (file)server bestaat.

Silent corruption is daarnaast inderdaad de hoofdreden dat ik ZFS zo interessant vind, en ik zag dat het vrij triviaal is om ZFS aan de gang te krijgen onder bijv Ubuntu ( klik ) .

Wat betreft BTRFS, ik heb ondertussen ook gelezen het toch nog niet helemaal stable is. Daarnaast is online volume growth voor mij niet nodig, maar uiteraard zal ik daar op terug komen. Ik zag wel dat BTRFS toch nog niet als stable beschouwd kan worden (zie ook : hier ) en daarbij dat raid 5 en 6 levels pas net aan de code toegevoegd zijn (dwz 2 feb 2013 hier ).

Bij elkaar opgeteld, denk ik dat ik ZFS een keer ga proberen. Zodra BTRFS imho stable is zal ik wellicht overstappen maar voor nu nog even niet.

Dank voor alle hulp en tips!

(wat betreft nieuwe server, twee kids en emmigratie maken het budget nog even beperkt, wellicht vallen het stable worden van btrfs en een uitgebreider budget samen... :) )

• player-x

player-x

Disruptive by design

Mijn advies is, kan je wachten tot BTRFS iig in Beta gaat zou ik dat zeker doen, zelf zit ik ook op BTRFS te wachten, en ga met mijn server ook overstappen van Win Server naar Linux Server.

Maar zelfs als ik nu zou moeten kiezen, zou ik toch nog voor BTRFS gaan, het is nog steeds zo dat de basis mog steeds betrouwbaarder is dan NTFS en ext4, en er komen geregeld nieuwe updates uit die het weer betrouwbaarder maken.

Maar er zijn ook goede redenen om meer voor het meer door ontwikkelde ZFS te gaan, alleen de hogere flexibiliteit van het potentiële betere en uitgebreidere BTRFS is voor mij min of meer een must.

Wat snelheid betreft is ZFS met 1GB geheugen nog steeds ruim voldoende om de 1Gbit van je netwerk vol op 100% te laten gaan, alleen zal je ''disk to disk'' niet het volledige uit je array halen.

[ Voor 12% gewijzigd door player-x op 12-05-2013 23:01 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:48

Q

Au Contraire Mon Capitan!

BTRFS is nog niet stable, NIET doen.

Ga voor ZFS (ZFS on Linux)

Op dit moment is er geen goede reden meer om geen ZFS te gebruiken op Linux, behalve dat misschien (ongetest) de performance (niet relevant) nog niet optimaal is.

Als ik NU mijn storage / backup monster opnieuw zou bouwen zou ik de boel waarschijnlijk omzetten naar ZFS. Dat je niet kunt 'growen' zoals met MDADM / Linux RAID zou ik voor lief nemen.

• Dennisik
  • Niet online
(overleden)
Q schreef op zondag 12 mei 2013 @ 23:37:

Ga voor ZFS (ZFS on Linux)

Op dit moment is er geen goede reden meer om geen ZFS te gebruiken op Linux, behalve dat misschien (ongetest) de performance (niet relevant) nog niet optimaal is.

Als ik NU mijn storage / backup monster opnieuw zou bouwen zou ik de boel waarschijnlijk omzetten naar ZFS. Dat je niet kunt 'growen' zoals met MDADM / Linux RAID zou ik voor lief nemen.
Mwah, overdrijven is ook een vak. Ken al een aantal mensen die het al maanden lang stabiel hebben draaien.

Zodra je geen exotische functies gaat gebruiken, is het prima te doen. ZFS heeft hierin nog een aantal strepen voor. Als BTRFS klaar is, zou ik dat wss verkiezen boven ZFS. Eerste benchmarks zagen er goed uit.

• player-x

player-x

Disruptive by design

Q schreef op zondag 12 mei 2013 @ 23:37:
Niet overdrijven, he.

Ja het is niet 100% stabiel, maar het is nog steeds betrouwbaarder dan ext3 of 4 en NTFS, het is dus nog steeds een upgrade voor die twee filesystemen.

Ja qua betrouwbaarheid is ZFS de beste keuze, en zeker de eerste keuze als het om ''mission critical data'' gaat, maar imho BTRFS heeft meer potentieel als file systeem, en over tijd zal het met de upgrades denk ik ZFS voorbij streven.

BTRFS op voorhand afschrijven is zeker niet terecht.

Zo als ik al zij, kan je wachten wacht dan nog op een betrouwbaardere versie, maar als je nu moet kiezen, kijk dan goed naar de verschillen tussen de twee, en of de potentie van BTRFS niet iets is waar je beter voor kan gaan.

Want tenzij je naast je dan bestaande array een nieuwe kan maken en de data over pompen voor dat je de array her formatteert, want het zeker niet zeker dat je een ZFS array om kan zetten naar BTRFS zonder format.

• Q

Q

Dennisik schreef op zondag 12 mei 2013 @ 23:56:
[...]

Mwah, overdrijven is ook een vak. Ken al een aantal mensen die het al maanden lang stabiel hebben draaien.
Die mensen hebben ofwel maatregelen getroffen dat bij FS corruptie/data corruptie ze nog een backup hebben, ofwel zijn ze een beetje mal.
Zodra je geen exotische functies gaat gebruiken, is het prima te doen. ZFS heeft hierin nog een aantal strepen voor. Als BTRFS klaar is, zou ik dat wss verkiezen boven ZFS. Eerste benchmarks zagen er goed uit.
Dat je een beetje speelt met BTRFS is prima, maar niet met je data en ook niet voor backup, die kun je hard nodig hebben als er iets mis gaat en dan moet je er niet achter komen dat je backup ook stuk is.

BTRFS is niet stable, dus NIET doen.

• Q

Q

BTRFS adviseren is - omdat het unstable is - een slecht advies.
Ja qua betrouwbaarheid is ZFS de beste keuze, en zeker de eerste keuze als het om ''mission critical data'' gaat,
Dat is het enige wat nu relevant is, lijkt me.
maar imho BTRFS heeft meer potentieel als file systeem, en over tijd zal het met de upgrades denk ik ZFS voorbij streven.
Het gaat niet om potentie, maar wat je NU in je handen hebt. Ik zou eerst een stable willen zien van BTRFS en dan een jaar wachten en in de gaten houden of er nog issues worden gevonden.
Zo als ik al ZEI, kan je wachten wacht dan nog op een betrouwbaardere versie, maar als je nu moet kiezen, kijk dan goed naar de verschillen tussen de twee, en of de potentie van BTRFS niet iets is waar je beter voor kan gaan.
Als BTRFS af is en een jaar stable heeft gedraaid zonder noemenswaardige incidenten, dan lijkt me dat een veilige keuze. Vanwege de licentie problemen met ZFS en de wijze waarop het nu onder Linux wordt geïmplementeerd kan BTRFS eventueel ook een 'betere' optie zijn dan ZFS (performance, geen extra software etc.). Maar daar kun je nu weinig mee.

In mijn ogen is het baseren van je backup oplossing op een unstable file system een beetje onverstandig.

BTRFS is niet stable, dus NIET doen = BTRFS is niet stable, dus het lijkt mij niet raadzaam om BTRFS te gaan gebruiken voor iets wat belangrijk is.

[ Voor 7% gewijzigd door Q op 13-05-2013 00:24 ]

• Dennisik
  • Niet online
(overleden)
Vroeger gepest door BTRFS, dat je nu zo loopt te schreeuwen?

http://www.oracle.com/us/corporate/press/1555025
Oracle zegt dat het productie ready is.

http://www.anchor.com.au/...-btrfs-backup-experiment/
Hier ook nog een recente mooie conclusie.

Het is bij deze beslissing denk een persoonlijke afweging om het te gebruiken of niet, als er een doodstraf staat op het verliezen van je backup data dan zou ik het niet doen. Anders grote kans van wel.

Zoals ik al zei, ga je geen exotische functies gebruiken is het prima te gebruiken. Bij BTRFS is RAID5/6 in mijn ogen nu al exotisch. Wil je dit gebruiken is EXT4 of XFS + MDADM een betere optie.

[ Voor 17% gewijzigd door Dennisik op 13-05-2013 00:34 ]

• player-x

player-x

Disruptive by design

Q schreef op maandag 13 mei 2013 @ 00:06:
BTRFS is niet stable, dus NIET doen.
Hey loop hier nou geen onzin te verklaren, de core van BTRFS is zeker veel stabieler dan NTFS en ext4, heb het hier nog onlangs over gehad met mijn vriend een echte Linux guru, en iemand die zich beroepsmatig met Linux bezig houd.

En thuis gemiddeld voor +30.000 euro aan test servers switches en routers heeft staan voor/van werk, en hij heeft BTRFS uitgetest en gestrest voor een maand of zo via een script op een array van 4x 3TB en 8x 80GB SSDs, en zal bij de volgende versie van BTRFS dat zelfde script weer draaien, daar inzicht in de progressie van het werk voor hem ook nuttig is om in te schatten wanneer BTRFS klaar is voor prime time.

Alleen onder andere de de "Online volume growth and shrinking" functie was absoluut nog niet stabiel, maar zo als Dennisik ook zij, de core is zo goed als af, pas als je de extra functies gaat gebruiken kan je mogelijk in de problemen lopen.

Heb je maximale betrouwbaarheid nodig dan is ZFS de eerste keuze, is beter dan NTFS goed genoeg, dan is BTRFS zeker een mogelijke keuze.

Persoonlijk zit ik puur en alleen maar te wachten tot dat de "Online volume growth and shrinking" functie betrouwbaar is, daar die niet in ZFS zit en het uitbreiden van arrays bij ZFS duurder uit zal vallen.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
player-x schreef op maandag 13 mei 2013 @ 00:35:
[...]
Hey loop hier nou geen onzin te verklaren, de core van BTRFS is zeker veel stabieler dan NTFS en ext4, heb het hier nog onlangs over gehad met mijn vriend een echte Linux guru, en iemand die zich beroepsmatig met Linux bezig houd.

En thuis voor +30.000 euro aan test servers switches en routers heeft staan voor/van werk, en hij heeft BTRFS uitgetest en gestrest voor een maand of zo via een script op een array, en zal bij de volgende versie dat weer draaien, daar inzicht in de progressie van het werk voor hem ook nuttig is om in te schatten wanneer BTRFS klaar is voor prime time.
Ok, dus eigenlijk zeg jij dat die guru BTRFS niet klaar vindt voor prime time. Guess what, NTFS wordt primetime gebruikt, EXT4 wordt primetime gebruikt.

Dus eigenlijk zegt jouw guru dat BTRFS slechter is dan NTFS / EXT4.

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:44

mrc4nl

Procrastinatie expert

en dan bestaat er ook nog zoiets als de opvolger van ntfs, ReFS. (van microsoft), met oa Data integrity checks, maar het is vrij nieuw, en word alleen ondersteund door moderne Windows OS

ora et labora

• Dennisik
  • Niet online
(overleden)
Gomez12 schreef op maandag 13 mei 2013 @ 00:41:
[...]

Ok, dus eigenlijk zeg jij dat die guru BTRFS niet klaar vindt voor prime time. Guess what, NTFS wordt primetime gebruikt, EXT4 wordt primetime gebruikt.

Je haalt nu dingen uit zijn verband.

BTRFS de core is klaar voor prime time, heel BTRFS niet. Immers SSD caching en RAID5/6 is pas 3 maanden oud en het mist zelfs nog wat functies.

BTRFS is nu slechter dan NTFS/EXT4 omdat het nog niet klaar is + niet alle functies zijn stabiel.
De core is wel beter dan NTFS/EXT4, NTFS/EXT4 leveren niet veel extra's op buiten de core functionaliteiten van BTRFS.

Als we kijken naar BTRFS maar ook naar ZFS, heeft dit zoveel meer waarde alleen al door de data integriteit, compressie en deductie. Dat als dit klaar is, het stappen verder is dan NTFS/EXT4. Maar dat is het nu niet dus wordt het ook niet volledig gebruikt. Voor core filesystem is BTRFS geschikt, wil je exotische dingen doen en daarnaast stabiliteit kan je nu kiezen voor ZFS of nog grofweg een jaar wachten voordat BTRFS zich kan vergelijken met ZFS.

Buiten het feit dat als iets veelal wordt gebruikt en het daarmee beter is, is uiteraard een kansloos argument.

Niettemin is ZFS een hele goeie keuze, welke al superieur is aan NTFS of EXT4.

[ Voor 37% gewijzigd door Dennisik op 13-05-2013 01:00 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Dennisik schreef op maandag 13 mei 2013 @ 00:46:
[...]
BTRFS is nu slechter dan NTFS/EXT4 omdat het nog niet klaar is + niet alle functies zijn stabiel.
De core is wel beter dan NTFS/EXT4, NTFS/EXT4 leveren niet veel extra's op buiten de core functionaliteiten van BTRFS.
Dus eigenlijk zeg je dat het gewoon heel erg tricky is om BTRFS te gebruiken, als je alle voordelen van BTRFS uitschakelt dan heb je een grote kans dat het stabiel blijft, maar als je 1 config-switch verkeerd invult dan kan het best zo zijn dat over een half jaar (als je het opeens nodig hebt) je helemaal geen backups hebt.
Buiten het feit dat iets veelal wordt gebruikt en het daarmee beter is, is uiteraard een kansloos argument.
Yep, langdurig,veelvuldig en dagelijks bewezen in productieomgevingen vs incidenteel bewezen in test-setups / hobby-setups dat zegt uiteraard niets.

Verwijderd

player-x schreef op zondag 12 mei 2013 @ 22:57:
Maar zelfs als ik nu zou moeten kiezen, zou ik toch nog voor BTRFS gaan, het is nog steeds zo dat de basis [nog] steeds betrouwbaarder is dan NTFS en ext4, en er komen geregeld nieuwe updates uit die het weer betrouwbaarder maken.
Btrfs is niet volwassen, en zoals Q zegt: als je nu moet kiezen, dan kijk je naar de status hoe Btrfs er nu uitziet. En dat is er één in de bèta-fase. Het werkt, meestal, maar soms ook niet. Dat wil zeggen dat mensen er goede ervaringen mee kunnen hebben en niet tegen problemen zijn opgelopen. Andere mensen hebben wel negatieve ervaringen zoals slechte stabiliteit maar ook datacorruptie problemen.

Dat Btrfs nu verkrijgbaar is in Linux en er geregeld nieuwe updates voor komen, zoals je zelf zegt, is ook juist een slecht teken. Een stabiel filesystem hoort geen updates te krijgen; hooguit nieuwe versies maar updates voor een filesystem zijn normaliter een héél slecht teken.

Om je geheugen te verversen geef ik enkele voorbeelden van hoe het normaliter gaat binnen Linux, dit maal voor Ext4:

EXT4 Data Corruption Bug Hits Stable Linux Kernels
There Might Be Another EXT4 Corruption Bug
Another EXT4 Corruption Bug Gets Fixed

Dit alles terwijl in Ubuntu Ext4 allang het default filesystem was. Ik heb er persoonlijk ook mee te maken gehad. Bedenk hierbij dat Ext4 eigenlijk een héél simpel filesystem is wat afkomstig is van UFS - een filesystem wat afkomstig is van de jaren '80. Dit is elke keer geupdate; Ext2 is vrijwel gelijk aan UFS, Ext3 voegt een journal toe, Ext4 voegt extents toe en grotendeels async I/O. Eigenlijk zijn dit relatief kleine updates voor een vrij oud filesystem. Oud maar eigenlijk supersimpel. NTFS is ook supersimpel.

Hoe simpeler een filesystem, des te lager de potentie voor bugs. Des te complexer een filesystem, des te groter de kans op bugs met name bugs die zich alleen in specifieke situaties voordoen.

Het grootste nadeel van ZFS (en ook Btrfs) is de complexiteit van dit filesystem. Dat bepaalde cruciale code in ZFS slechts enkele kilobytes groot was, werd dan ook als groot voordeel gezien. Compacte, efficiente code die goed getest kan worden. Desondanks was ZFS een vrij zware bevalling; ondanks dat veel operating systems er van wilden kunnen genieten en dus heel veel aandacht besteden aan het stabiel krijgen van ZFS. Toch is dit een proces van meerdere jaren. En pas recentelijk is ZFS echt volwassen; ik zou zeggen sinds versie 15.

Daarnaast geldt dat ZFS niet iets was je zomaar copy-paste binnen een OS kunt integreren. De wijze van integratie is bepalend voor de uiteindelijke stabiliteit. Het is niet moeilijk om dataloss bugs te introduceren bij deze integratie, met name bugs die moeilijk zijn te achterhalen of alleen in zeer specifieke gevallen voordoen.

Bedenk verder ook dat een ervaring heel binair is. Waarmee ik bedoel: of het werkt en je hebt geen problemen ondervonden, dan zeg je gelijk het is stabiel bla bla bla want het werkt bij mij. Totdat je een keer wél een bug tegenkomt en je datacorruptie ondervindt in erge of minder erge mate. Zo zijn er toch wel wat mensen die zich al gebrand hebben aan Btrfs. Het is echt super-beta voorlopig. Dat betekent dat het heel goed kán werken. Maar als het mis gaat, kan het ook goed misgaan.

Ik kan het behalve voor testen of minder belangrijke zaken voorlopig niet aanraden. Zo was ZFS ook pas na jarenlange bughunting betrouwbaar genoeg om door jan en alleman gebruikt te worden. Zelf heb ik ZFS in gebruik nog voor de tijd dat het voor het eerst geïntroduceerd werd in FreeBSD 7.0. Dan krijg je ook een goed idee wat stabiliteit echt betekent: zo werkt alles prima en denk je dat het goed werkt, volgende boot huppa corrupte pool alles kwijt. Dat bedoel ik met een binaire ervaring.
Wat snelheid betreft is ZFS met 1GB geheugen nog steeds ruim voldoende om de 1Gbit van je netwerk vol op 100% te laten gaan
Dit is ook niet helemaal juist. Door het transactie-model kun je namelijk hoge timeouts krijgen. Dit kan betekenen dat je tijdelijk wel je netwerk I/O volkrijgt, maar dat een of meerdere seconde de netwerk I/O ook helemaal stopt en je dus een enorm hoge latency krijgt wat zelfs kan zorgen voor stotterende videos die je afspeelt terwijl je bestanden aan het kopiëren bent. Dus dat 1GiB RAM voldoende is voor 1 gigabit netwerk, is een stelling die ik zelf niet zou maken. Het hangt van veel factoren af of weinig geheugen ook goede en vooral stabiele prestaties oplevert. Vaak is tuning nodig om voor jouw specifieke situatie met weinig RAM de beste performance te krijgen. Vaak moet je iets inleveren op absolute prestaties, om meer consistente prestaties te verkrijgen.
player-x schreef op maandag 13 mei 2013 @ 00:35:
Hey loop hier nou geen onzin te verklaren
Om heel eerlijk te zijn, player-x, heb ik dat gevoel soms wel bij jou. Je bent echt wel deskundig op bepaalde gebieden. Je hebt de interesse en je weet er genoeg van om mee te kunnen praten. Echter, je bent vaak wel erg stellig in je meningen. Wat jij vindt, is gewoon zo. Je bent te weinig genuanceerd in je meningen. Voorbeeld is je mening over TDP, wat je gewoon onzin vindt dat is alleen voor sukkels - althans dat is mijn korte samenvatting van jouw mening daarover. Zelf zou je het vast anders uitleggen, maar ik wil je wel graag meegeven dat ik je meningen vaak ongenuanceerd vind. Dat wil zeggen, je hebt best goede argumenten, maar de zaken iets minder stellig brengen en wat nuance aanbrengen zou je verhaal veel geloofwaardiger maken en daarmee ook bruikbaarder voor anderen. Dat wilde ik je nog even meegeven. NOFI verder. :)
de core van BTRFS is zeker veel stabieler dan NTFS en ext4, heb het hier nog onlangs over gehad met mijn vriend een echte Linux guru, en iemand die zich beroepsmatig met Linux bezig houd.
Beroepsmatig met Linux bezighouden betekent nog niet dat iemand de wijsheid in pacht heeft. Er zijn héél veel mensen beroepsmatig met Linux bezig, en daar zitten veel knuppels tussen. :+

Verder zou ik zeggen dat je vetgedrukte stukje ook een misverstand is. Btrfs heeft meer features en lagen van bescherming. Maar stabiliteit is wat anders dan beveiligingsmechanismen. Zo zijn FAT32 en NTFS en UFS en Ext2 superstabiele filesystemen - stabieler kan bijna niet - maar door hun simpliciteit kunnen ze geen hoge mate van bescherming bieden. De enige bescherming die ze hebben, is tegen een hardeschijf die zijn DRAM-buffer verliest; en daar vallen eigenlijk FAT32 en Ext2 zelfs al niet onder.

Btrfs en ZFS kunnen dus in potentie een véél hoger niveau van bescherming bieden omdat ze meer mechanismen hebben om je data te beschermen, maar stabiliteit kan meer omschreven worden als volwassenheid van de code. Pas als het filesystem geen updates meer krijgt, geen patches, en er geen bugs meer worden ontdekt - pas dan kun je iets stabiel noemen IMO.
Alleen onder andere de de "Online volume growth and shrinking" functie was absoluut nog niet stabiel
Dat zal ook altijd een risico blijven, omdat dat inherent is aan de feature. Wat die feature doet is namelijk bestaande data omspitten en opnieuw indelen. Dat is een risicovolle feature en het gebrek aan ondersteuning hiervoor kan goed te verklaren zijn omdat enterprise-gebruikers dit risico eigenlijk niet willen nemen. De methode van expansion die ZFS kent is inherent veilig omdat bestaande data lekker blijft waar hij is. Ga je rewrite-features toepassen, zoals ook voor ZFS vaak gevraagd, dan ga je bijna automatisch inleveren op stabiliteit gedurende dat de rewrite nog niet voltooid is. Het verhoogt in elk geval in grote mate de complexiteit van de situatie, omdat er allerlei factoren zijn die de veiligiheid van je data bedreigen gedurende dat de rewrite nog niet is voltooid.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2013 01:09 ]

• Dennisik
  • Niet online
(overleden)
Gomez12 schreef op maandag 13 mei 2013 @ 01:04:
[...]

Dus eigenlijk zeg je dat het gewoon heel erg tricky is om BTRFS te gebruiken, als je alle voordelen van BTRFS uitschakelt dan heb je een grote kans dat het stabiel blijft, maar als je 1 config-switch verkeerd invult dan kan het best zo zijn dat over een half jaar (als je het opeens nodig hebt) je helemaal geen backups hebt.

[...]

Yep, langdurig,veelvuldig en dagelijks bewezen in productieomgevingen vs incidenteel bewezen in test-setups / hobby-setups dat zegt uiteraard niets.
Het is tricky om alle functies van BTRFS te gebruiken ja, dat ontken ik ook niet.

Betreft mijn 2de argument, als iets veel wordt gebruikt wil niet zeggen dat het heel goed is.
In mijn ogen zie Acer of BlackBerry.

Hoewel ik vind dat BTRFS te gebruiken is voor simpele doeleinden en ik het zeker niet zal afraden, zal ik toch meegaan met post hierboven. Safety first = ZFS.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennisik op 13-05-2013 01:25 ]

• player-x

player-x

Disruptive by design

Gomez12 schreef op maandag 13 mei 2013 @ 00:41:

Nee dat is niet wat ik en hij zegt, voor hem in ziekenhuis systemen is ZFS nog steeds de enige optie daar de data 100% "mission critical" is en men doorgaans een array niet uitbreid.

Maar de keuze tussen de oude file systemen en BTRFS, is zijn keuze zeker voor BTRFS na ZFS, en voor thuis gebruik, zo als voor mij, zegt hij dat de functie die ik nodig heb ook nog niet klaar is.
mrc4nl schreef op maandag 13 mei 2013 @ 00:46:
en dan bestaat er ook nog zoiets als de opvolger van ntfs, ReFS. (van microsoft), met oa Data integrity checks, maar het is vrij nieuw, en word alleen ondersteund door moderne Windows OS
ReFS is zeker een optie maar is geloof ik niet zo goed als ZFS, en kan qua functies niet aan ZFS en BTRFS tippen.
Dennisik schreef op maandag 13 mei 2013 @ 00:46:
Je haalt nu dingen uit zijn verband.
Tja zeer hatelijk, maar er zijn helaas mensen voor wie hun eigen gelijk belangrijker is dan harde feiten, de aanhangers van Creationism doen het zelfde, quote cherry-picking heet het, het is door alleen dat wat hun tegenstanders zeggen uit verband gebruiken dat hun waarheid onderschrijft, en niet de hele waarheid.

Als ze met onderbouwde tegen argumenten komen waarom ze iets vinden is het geen probleem, met discuteren leert men meer over een onderwerp.
Verwijderd schreef op maandag 13 mei 2013 @ 01:05:
Btrfs is niet volwassen, en zoals Q zegt: als je nu moet kiezen, dan kijk je naar de status hoe Btrfs er nu uitziet. En dat is er één in de bèta-fase. Het werkt, meestal, maar soms ook niet. Dat wil zeggen dat mensen er goede ervaringen mee kunnen hebben en niet tegen problemen zijn opgelopen. Andere mensen hebben wel negatieve ervaringen zoals slechte stabiliteit maar ook datacorruptie problemen
Wat ik heb gehoord van de geve die ik vertrouw, is dat bij core gebruik (zo als in dit geval) BtrFS betrouwbaarder als file systeem is dan ext4 en NTFS.

Dat de code meer stabieler is van ext4 en NTFS heeft daar weinig mee te maken, daar de redundantie van BtrFS vangt meer problemen op, dan dat het veroorzaakt.
je bent vaak wel erg stellig in je meningen. Wat jij vindt, is gewoon zo.
Misschien een beroeps risico, ben piping supervisor in de offshore, en geef leiding aan (soms een flinke) groep mensen, en sta wel open voor andere meningen, maar als ik eenmaal de mijne hebt gevormd verander ik die niet snel meer, daar een twijfelachtige leider meer schade doet dan eentje die hier of daar een enkele keer een detail fout heeft, maar heb me nooit verscholen voor mijn fouten.
Beroepsmatig met Linux bezighouden betekent nog niet dat iemand de wijsheid in pacht heeft. Er zijn héél veel mensen beroepsmatig met Linux bezig, en daar zitten veel knuppels tussen. :+
Wat ook met mijn functie mee komt, en noodzakelijk is, is de knuppels herkennen, er zijn een zeer beperkt aantal mensen die ik gewoon op hun woord vertrouw, als ze wat zeggen, hij is er een van, en onder mijn vrienden is een grote groep mensen die in de IT werken, voornamelijk op een hoger niveau, en allemaal luisteren ze als hij wat zegt.
Btrfs heeft meer features en lagen van bescherming. Maar stabiliteit is wat anders dan beveiligingsmechanismen.
Die beveiligingsmechanismen maakt het gemiddeld een betere keuze als file systeem dan NTSF
Dat zal ook altijd een risico blijven, omdat dat inherent is aan de feature.
Ja dat weet ik, maar gebruik het nu ook, via mijn controller, daar 16x 280 euro voor 3TB HDDs ook weer niet echt een optie was.

En al mijn kritieke data viervoudig gebackupt is, maar wanneer BTRFS on of offline array expansion als goed betrouwbaar word gezien (hoeft niet perfect), ga ik over.

Nu gebruik ik NTSF met "online array expansion", en is ZFS en BRTFS nog geen optie, maar kan niet wachten op een next gen file systeem, want hoewel het niet vaak voorkomt, is ''silent data corruption'' gewoon zwaar irritant!

[ Voor 6% gewijzigd door player-x op 13-05-2013 08:50 ]

• Q

Q

Mwah, overdrijven is ook een vak.
Niet overdrijven, he.
Vroeger gepest door BTRFS, dat je nu zo loopt te schreeuwen?
Hey loop hier nou geen onzin te verklaren,
Ik hou wel van stellige (maar correcte) one-liners, stiekem lok ik het zelf ook wel een beetje uit, maar eigenlijk wordt ik er eerder droevig van dan dat ik er om kan lachen.

De hele discussie is alleen maar ontstaan omdat niet duidelijk is wat met stable/unstable wordt bedoeld.
maar als ik eenmaal de mijne hebt gevormd verander ik die niet snel meer, daar een twijfelachtige leider meer schade doet dan eentje die hier of daar een enkele keer een detail fout heeft, maar heb me nooit verscholen voor mijn fouten.
De fundamentele keuze om unstable software toe te passen in een productie omgeving is geen detail fout. Dat het belangrijk is om dingen gedaan te krijgen in jouw business dat snap ik wel, dus soms moet je wel aan je keuze vasthouden, ook al blijkt hij achteraf misschien niet de beste.

http://techcrunch.com/201...eople-change-their-minds/

[ Voor 43% gewijzigd door Q op 13-05-2013 08:50 ]

• player-x

player-x

Disruptive by design

Q schreef op maandag 13 mei 2013 @ 08:43:
De fundamentele keuze om unstable software toe te passen in een productie omgeving is geen detail fout.
Je hebt blijkbaar niet de eerste regel van de OP gelezen!
Ik heb al een tijdje onderstaande configuratie voor mijn thuisnetwerk draaien (wat betreft backups).
Ik geef daarnaast ook duidelijk aan dat ZFS de betere keuze is bij absolute "mission critical" data, maar ben daarnaast zeer van mening dat BtrFS nog steeds een beter alternatief is voor zijn tot nu toe gebruikte NTFS, vooral als hij meer flexibiliteit wilt later dan ZFS levert.

En zolang hij BtrFS gebruikt voor maandelijkse back-up, gebruikt hij alleen de stabiele core functie, en schrijft hij ook dat hij voorlopig geen hardware veranderingen door wild voeren, dus BtrFS heeft in zijn geval de tijd om te rijpen.

Bij mij, met mijn +30TB aan data, zal ik harde en dure keuzes moeten maken, wanneer ik over ga van hardware raid naar een modern filesysteem, maar met de groeiende data omvang zal ik die keuze wel binnen kort moeten maken daar ik met mijn huidige file systeem tegen zijn grenzen aan loopt, en ik hem moet upgraden.
Dat het belangrijk is om dingen gedaan te krijgen in jouw business dat snap ik wel, dus soms moet je wel aan je keuze vasthouden, ook al blijkt hij achteraf misschien niet de beste.
Ik kan me niet bezig houden met alle details, en als mensen met goede argumenten komen, verander ik mijn mening ook best wel, mijn voorman(nen) weten hoe ik denk, en als ze met goede redenen komen verander ik zeker mijn mening, maar het iets dat zelden gebeurd, daar ik me zelf eerst goed informeer voordat ik mijn mening opmaak, en tijdens de pre-job discussie word er zeker goed geluisterd.

Lees: dat ik niet mijn mening opmaak totdat ik denk alle belangrijke feiten of mening heb begrepen, en kies daar uit de meningen en of feiten waar ik van denk dat het meest betrouwbaar zijn, als ik iets niet 100% begrijp of alle feiten heb, geef ik ook zeker aan bij wat ik schrijf, dat het een mening is van mij.
Jeff Bezos: The Smart People Change Their Minds
Geheel mee eens, maar goede leiders doen dat daar in tegen ook weer niet dagelijks!

[ Voor 40% gewijzigd door player-x op 13-05-2013 09:51 ]

• Q

Q

player-x schreef op maandag 13 mei 2013 @ 09:11:
[...]

Je hebt blijkbaar niet de eerste regel van de OP gelezen!
Ik geef daarnaast ook duidelijk aan dat ZFS de betere keuze is bij absolute "mission critical" data
Dat het voor thuis is maakt de data voor de OP nog niet minder belangrijk? Dat maakt het nog niet alsof je gaat 'gokken' met je data? Ik snap niets van dit onderscheid.

Dan ga je toch niet je data op een ongerijpt filesystem zetten?

Ik zie dat je dat zelf wel gaat doen, moet jij weten, als het mis gaat heb je alleen jezelf er mee, dus dat is geen punt. Maar laten we niet gaan doen alsof dit een goede keuze is. Niet voor jezelf, niet voor de TopicStarter, voor niemand niet.

Tegen de tijd dat BTRFS de status heeft die ZFS heeft, zijn we 2 - 3 jaar verder. Dan ben je in dit tempo waarschijnlijk al weer toe aan een nieuwe server. Die nieuwe server lijkt mij een beter moment om dan op BTRFS over te stappen, als er dan een usecase is.

P.S. voor als het je boeit, je komt met je huidige setup waarschijnlijk voor dit topic in aanmerking:

Storage showoff topic - 10+ TB storage systems

[ Voor 8% gewijzigd door Q op 13-05-2013 17:04 ]

• player-x

player-x

Disruptive by design

Q schreef op maandag 13 mei 2013 @ 17:02:
Dat het voor thuis is maakt de data voor de OP nog niet minder belangrijk? Dat maakt het nog niet alsof je gaat 'gokken' met je data? Ik snap niets van dit onderscheid.
Voor mij zijn de servers bij vrienden met vergelijkbare hoeveelheid aan data de back-up, daarnaast is het internet de andere back-up.

En alle belangrijke persoonlijke data als o.a. foto's, films en documenten heb ik al viervoudig gebackupt.
Dan ga je toch niet je data op een ongerijpt filesystem zetten?
Jij zegt dat het nog niet klaar is, ik zeg dat de core dat zo goed als is, en beter dan ext4 en NTFS.
Ik zie dat je dat zelf wel gaat doen, moet jij weten, als het mis gaat heb je alleen jezelf er mee, dus dat is geen punt. Maar laten we niet gaan doen alsof dit een goede keuze is. Niet voor jezelf, niet voor de TopicStarter, voor niemand niet.
In jouw mening.
Btrfs is Ready

Matthias Eckermann, senior product manager at SUSE Enterprise Linux, says that Btrfs is ready for production systems, and as of SUSE Linux Enterprise 11 SP2 Btrfs is officially supported
Bron

Dus zijn mening is anders, laat ik in hem, en mijn vriend meer vertrouwen hebben dan in die van jou! :+

Het filesysteem is nog niet compleet, maar de core is stabiel en klaar voor prime-time, alleen zijn nog niet alle geplande extra functies beschikbaar, die je nu trouwens ook niet hebt onder NTSF.
Tegen de tijd dat BTRFS de status heeft die ZFS heeft, zijn we 2 - 3 jaar verder.
Wederom haal je dingen aan die aannames zijn van jouw kant, BtrFS is twee jaar jonger dan ZFS, maar heeft wel het voordeel dat ze het pad kunnen volgen dat ZFS het eerst heeft betreden, en Oracle alle kennis die Sun heeft opgedaan bij de ontwikkeling kan hergebruiken in BtrFS, denk eerder dat ze ongeveer net even een jaar achter lopen, maar zijn hard ZFS aan het inhalen.
Dan ben je in dit tempo waarschijnlijk al weer toe aan een nieuwe server. Die nieuwe server lijkt mij een beter moment om dan op BTRFS over te stappen, als er dan een usecase is.
Tijdens een upgrade of nieuwe hardware is het altijd de beste tijd om over te stappen, en een K8 begint aardig oud te worden, maar voor een offline backup server nog steeds voldoende, denk dat mijn offline K8 Opteron 170 nog wel een paar jaar mee gaat.
P.S. voor als het je boeit, je komt met je huidige setup waarschijnlijk voor dit topic in aanmerking:
Na heb geen zin om mijn server weer uit te bouwen en foto's te maken, er zijn nog 9 HDD brackets vrij aan de voorkant, voordat ik weer HDDs naar binnen moet verplaatsen.

Zal eens kijken tegen de tijd dat ik HDDs ga verplaatsen of overstap naar BtrFS, eens wat nieuwe foto's maken, of ik opzoek ga naar een nieuwe kast.

• Q

Q

player-x schreef op maandag 13 mei 2013 @ 18:34:
[...]

Bron

Dus zijn mening is anders, laat ik in hem, en mijn vriend meer vertrouwen hebben dan in die van jou! :+
Release Notes for SUSE Linux Enterprise Server 11 Service Pack 2

Version 11.2.0.45 (2013-04-25)

Volgens mij heb je over de hele uitgebreide post van CiPHER heen gekeken want die kwam ook met een aantal issues waarbij EXT4 al een tijdje officieel supported was en dat er in het begin toch issues met data corruptie waren.

Verwijderd in "[Backup] welk file systeem te kiezen voor backup server?"

Maar daar reageer je niet meer op. Het gaat namelijk niet om specifiek BTRFS of ZFS of wat dan ook. Het gaat om de principes die je hanteert waarop je je keuzes baseert.

Ik geef niet om meningen van anderen als het om dit soort kritische zaken gaat. Ik geef om fundamentele IT principes en een van die principes is dat je data die relevant is niet op een FS gaat zetten dat zich nog niet heeft.

http://linux.slashdot.org...uite-ready-for-production

De test:

http://www.anchor.com.au/...-btrfs-backup-experiment/

Meningen van mensen zijn niet relevant in deze context. Feiten en testsresultaten wel.

Deze testresultaten laten zien dat over het algemeen BTRFS heel goed werkt, maar dat er toch nog problemen kunnen optreden onder bepaalde condities.
common sense.

Wie om zijn data geeft gebruikt nog geen BTRFS.

[ Voor 15% gewijzigd door Q op 13-05-2013 19:49 ]

• player-x

player-x

Disruptive by design

Q schreef op maandag 13 mei 2013 @ 19:15:
Meningen van mensen zijn niet relevant in deze context. Feiten en testsresultaten wel.

Deze testresultaten laten zien dat over het algemeen BTRFS heel goed werkt, maar dat er toch nog problemen kunnen optreden onder bepaalde condities.
Je vergelijkt Appels met Peren, een zware bedrijfs-back-up vergelijken met een thuis back-up.
Wie om zijn data geeft gebruikt nog geen BTRFS.
Sorry hoor ik word er een beetje moe van, Waarom?
quote: Uit jouw bron
Zero incidents of data loss or corruption in our testing so far
En dit was tijdens het tegelijk back-upen van 100~150 cliënten, de TS gaat het in zijn thuis netwerk gebruiken, als men in een redelijk zware bedrijfsomgeving geen kritieke fouten ondervind, dan zal men tijden thuis gebruik ook wel redelijk veilig zijn.

Daarnaast in jouw redenering is ext4 en NTFS ook beter dan BtrFS, daar het niet het label experimentel/beta heeft!
quote: Wederom uit jouw bron
btrfs has actually detected single-bit corruption in an underlying hardware RAID volume – that’s a win for data integrity!
Stop met het trashen van BtrSF en zeggen dat het nog niet klaar is voor dagelijks gebruik, terwijl jou eigen bron zelf met de problemen die haden een ander beeld naar voren komt.
quote: Uit jouw bron
  • Staff have been using btrfs on workstations and personal servers, and it works great
  • We’ve used btrfs in conjunction with Ceph and had no problems
  • Zero incidents of data loss or corruption in our testing so far
  • btrfs has actually detected single-bit corruption in an underlying hardware RAID volume – that’s a win for data integrity!
  • btrfs has fairly gracefully managed thousands of snapshots on each of our backup servers
Met dergelijke conclusies heb ik geen probleem om het privé te gebruiken, dat jij er anders tegen aankijkt is meer jouw probleem dan een probleem van het BtrFS filesysteem, is het klaar om te gebruiken in een ziekenhuis of een nucleaire centrale nee, maar zeker wel voor een thuis back-up.

Als de "Online volume growth and shrinking" functie zou werken zou ik nu over gaan, zonder dat, wacht ik tot die functie iig beta word.

• Kortfragje
Hey allen,

Er worden hier meer goede punten opgebracht dan ik op kon hopen. Ik heb echter mijn persoonlijke keuze op dit moment voor ZSF gemaakt (zoals een paar posts terug duidelijk werd). Professioneel werk ik op BSD en eigenlijk wilde ZFS daar ook gaan toepassen en de ervaring in de persoonlijke sfeer komt dan zeker van pas (millions of directories, limited (sparse) files).

Desalniettemin zal ik binnen afzienbare tijd mijn primaire server (die nu ook win 2003 is) ook om gaan zetten naar OS. Wellicht kan ik dan aanhaken met btrfs.

• Q

Q

Stop met het trashen van BtrSF en zeggen dat het nog niet klaar is voor dagelijks gebruik
Nee.
, terwijl jou
eigen bron zelf met de problemen die haden een ander beeld naar voren komt.
In the short-term we’ll be pushing most of our systems back to ext4 with hardlinking, while keeping an eye on btrfs and zfs for backups.

BTRFS is nog ongeschikt voor opslag van belangrijke data, voor zowel zakelijk als privé gebruik

[ Voor 82% gewijzigd door Q op 14-05-2013 00:09 ]

Verwijderd

Tot nu toe heeft Q de meeste combopunten, maar de fatality blijft tot nu toe uit. ;)

@Kortfragje: als je al met BSD werkt lijkt mij FreeBSD + ZFS dé keuze voor jou. FreeBSD heeft naar mijn mening de beste ZFS-implementatie en ook een lange-termijn goede vooruitzichten aangezien ZFS erg hot is binnen de BSD-community. Ook is dit OS ultra-opensource dankzij de liberale licentie en heeft een stabiele basis; Solaris is grotendeels uit elkaar gevallen en rommelt nog wat na maar is eigenlijk een aflopende zaak; hooguit de commerciële tak die nog wel grote klanten heeft en ook wel goede commerciële support van Oracle, maar open source Solaris is zo goed als dood.

Misschien is het ook leuk om te melden in dit verband dat ik meewerk aan ZFSguru. Dit is net als FreeNAS en NAS4Free een ZFS NAS-appliance die op FreeBSD draait. Het verschil is dat ZFSguru een redelijk vanilla FreeBSD distributie is, waar je eigenlijk alles mee kunt wat FreeBSD kan. Maar dan met gemakkelijke ZFS installatie, waarbij je 100% ZFS draait zonder legacy filesystems. Je wilt wellicht wel de web-interface afschermen met bijvoorbeeld de pf-firewall. Maar dit zou een goede start kunnen zijn voor het spelen met ZFS. Bovendien heb je het voordeel dat je een kort lijntje hebt met iemand die deze distributie redelijk goed kent.

Er is nog geen specifiek topic voor ZFS appliances, maar vraagjes mag je ook via DirectMessage (DM) stellen aan mij. Of anders in het ZFS topic mits het niet té specifiek is.

• Q

Q

Verwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 00:13:
Tot nu toe heeft Q de meeste combopunten, maar de fatality blijft tot nu toe uit. ;)
Touché. :X

[ Voor 12% gewijzigd door Q op 14-05-2013 00:20 ]

• player-x

player-x

Disruptive by design

Prettig te weten, dat jullie beide beter geïnformeerd zijn, en meer kennis hebben dan iemand die heel dicht op het vuur staat, en mede verantwoordelijk voor de ontwikkeling er van het filesysteem.

Want als de senior product manager van SUSE Enterprise Linux zegt wel dat BtrFS klaar is voor gebruik is dat natuurlijk onzin, en dat het alleen voor de core functies geld (waar ik het ook over heb), en niet alle functies is irrelevant, maar ja jullie zullen wel gelijk hebben, want SUSE Enterprise was altijd al zo een crappy amateuristische release, en wat een leider van die groep zegt is uiteraard gewoon irrelevante onzin, wat was ik aan het denken. 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door player-x op 14-05-2013 06:24 ]

• Bastiaan V
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Bastiaan V

Tux's lil' helper

BTRFS wordt al als standaard filesystem gebruikt bij zowel SLES als RHEL.(en commercieel ondersteund!)

Zegt genoeg dunkt mij.

BTW, welke partij geeft (commerciele) support op ZFS on Linux?

[ Voor 20% gewijzigd door Bastiaan V op 14-05-2013 11:58 ]

Verwijderd

Linux is inderdaad erg bleeding edge, behalve sommige distributies zoals Debian; die conservatiever zijn en vaak met goede redenen. Bedenk ook dat Ext4 al erg snel de default is geworden bij Ubuntu, met voor hun users erg rampzalige gevolgen. Maar Ext4 deed het beter in benchmarks, en Ubuntu wilde daarin natuurlijk goed scoren. De belangen van de developers behartigen niet altijd de belangen van de users.

Maar we kunnen denk ik deze discussie wel afronden: het is maar naar wie je luistert. De een zegt A, de ander zegt B. Beide valt denk ik wat voor te zeggen, maar het is ook maar wat je onder production ready verstaat. Bètakwaliteit software kan 'production ready' zijn, afhankelijk van je definitie ervan. Maar duidelijk is dat Btrfs nog aan het begin staat van een lang ontwikkeltraject, en dat de dataloss bugs er nog lang niet uit zijn. Ook bij ZFS werden vrij laat in het traject nog gevaarlijke dataloss bugs gevonden die zich ook voordeden bij versie 1 pools - als je dat 'de core' wilt noemen. De vraag is dus in hoeverre je het erg vindt dat je software gebruikt die in potentie nog gevaarlijke bugs kan hebben, en minder volwassen is dan het alternatief wat al veel verder staat in het ontwikkeltraject. Daarin mag ieder zijn afweging maken.

• player-x

player-x

Disruptive by design

De vraag is dus in hoeverre je het erg vindt dat je software gebruikt die in potentie nog gevaarlijke bugs kan hebben, en minder volwassen is dan het alternatief wat al veel verder staat in het ontwikkeltraject. Daarin mag ieder zijn afweging maken.
CiPHER, jij weet net zo goed als ik dat grote raid volumes onder NTSF en ext3 of 4 problemen hebben met de grote HDDs van tegenwoordig, en je soms zelfs een bestaande array kan verliezen, en niet meer wil mounten.

Dat je een ZFS fan ben kan ik best begrijpen, ben ook van mening dat het op het moment het beste filesysteem is dat beschikbaar is qua data integriteit, dat neemt niet weg dat BtrFS hoewel nog niet zo veilig als ZFS, wel veiliger is dan de klassieke filesystemen, vooral voor grote volumes.

Bij de grotere array's geef ik qua betrouwbaarheid NTSF en ext4 een rapport cijfer ergens tussen de 4 tot een net voldoende 6, BtrSF een 6 of 7, en ZFS een 8 en waarschijnlijk zelfs een 9.
Ik ben uiteraard geen expert, maar dit is waar ik de verschillende filesystemen zo ongeveer inschat, uit alle informatie die ik van her en der lees.
Maar hoewel ik BtrFS nu nog lager inschat als ZFS, is het onderweg om echt langs zij te komen van ZFS qua betrouwbaarheid (alhoewel in niet denk dat het echt zal passeren), maar qua nuttige functies zal BtrFS, ZFS wel duidelijk voorbij gaan,

En dus vooral het voordeel van BtrFS zit hem in, dat die de tekortkomingen van ZFS gaat oplossen, en dus op de lange termijn de betere keuze is, vooral als Linux en niet FreeBSD je OS keuze is.

En wie denkt dat BtrFS nog +2j weg is denk ik dat die het mis hebben, daar BtrFS veel kan lenen en afkijken van zowel ZFS als ReiserFS waar het naar zeggen ook veel van weg heeft.

Een pionier zijn heeft ook zijn nadelen, je moet zelf alles uitvinden, waar de gene die na je komen van je fouten kunnen leren.

[ Voor 21% gewijzigd door player-x op 15-05-2013 12:41 ]

• Kortfragje
Verwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 00:13:
Misschien is het ook leuk om te melden in dit verband dat ik meewerk aan ZFSguru. Dit is net als FreeNAS en NAS4Free een ZFS NAS-appliance die op FreeBSD draait. Het verschil is dat ZFSguru een redelijk vanilla FreeBSD distributie is, waar je eigenlijk alles mee kunt wat FreeBSD kan. Maar dan met gemakkelijke ZFS installatie, waarbij je 100% ZFS draait zonder legacy filesystems. Je wilt wellicht wel de web-interface afschermen met bijvoorbeeld de pf-firewall. Maar dit zou een goede start kunnen zijn voor het spelen met ZFS. Bovendien heb je het voordeel dat je een kort lijntje hebt met iemand die deze distributie redelijk goed kent.

Er is nog geen specifiek topic voor ZFS appliances, maar vraagjes mag je ook via DirectMessage (DM) stellen aan mij. Of anders in het ZFS topic mits het niet té specifiek is.
@CiPHER dat had ik al gezien inderdaad! Ik was van plan ZFSguru is een testrun te geven volgende week. Dank voor de hulp en het vriendelijke aanbod!

Pagina: 1