Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ultrabook voor op de bank en aan de keukentafel

Pagina: 1
Acties:

• Buffelkneer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-11 18:01
Mede Tweakers,

ik zoek denk ik een ultrabook. Het voornaamste gebruiksdoel is langdurig internetten op de bank en aan de keukentafel. Ik gebruik ook vaker een Ipad, maar ik merk dat ik er nog steeds graag een handzame laptop naast heb (heb nu een 12 inch HP). Daarnaast zal ik de machine een enkele keer gebruiken om thuis te kunnen werken waarvoor ik met name Outlook, Word en Excel gebruik. Een of twee keer per maand zal ik filmmateriaal downloaden dat ik ook op mijn tv wil kijken. Ook zal ik een enkele keer mp3 bestanden willen kopiëren naar een geheugenkaart.

Samengevat kom ik tot de volgende eisen:
  • een lichte, stevige en goed afgewerkte machine
  • een ssd
  • een hdmi uitgang
  • een cardreader
  • een goed scherm
  • een goede Wifi antenne(s). (Op mijn Ipad valt de verbinding nogal eens weg.)
  • een max. prijs van 1250,-
Ik kom na enig uitzoekwerk tot de vogende machine die helaas nog niet leverbaar is:

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Ativ Book 7€ 1.205,05€ 1.205,05
1Samsung NP730U3E-K02NL€ 1.069,99€ 1.069,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.275,04

Ook heb ik nog even de Asus Zenbooks overwogen maar ik lees te veel opmerkingen over de matige afwerking.

[ Voor 8% gewijzigd door Buffelkneer op 13-05-2013 18:36 ]

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:07
De Dell XPS 13 zou een optie kunnen zijn. Nu voor onder de 1000 euro, misschien met wat korting nog wat goedkoper te verkrijgen. (weet niet zeker omdat er al een BTW actie vanaf gaat)

http://ecomm.euro.dell.co...ldhs1&c=nl&&details=false

Zowel RAM als SSD is dubbel t.o.v de Samsung.

[ Voor 7% gewijzigd door ChrisLNFF op 12-05-2013 17:23 ]

• Buffelkneer
De Dell ben ik hier al eerder tegengekomen maar heeft volgens mij geen ingebouwde (sd) cardreader en geen volwaardige hdmi uitgang maar een mini displayport. Twee minpunten die voor mij zwaarder tellen dan de voordelen van meer werk- en opslaggeheugen..

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Ik snap niet precies waarom je een ultrabook wil als je hem niet mee wil nemen. Misschien kan je beter naar de Dell Inspiron 15R SE, deze heeft een goed scherm (fullhd), i5, HD7730 (goeie gpu), en het leukste is, is dat hij voor ±600,- te verkrijgen is.

Je zou ook nog naar een Microsoft Surface kunnen kijken, echt een leuk dingetje, en voeldoet aan al je eisen ;)

• Buffelkneer
De reden om een ultrabook te willen is het gewicht. Naast de 11,6 inch hp die ik nu steeds gebruik heb ik ook een hele poos een 15 inch thinkpad gehad. Die thinkpad gebruikte ik nooit omdat ik 'm te groot en te zwaar vond.

• peakrever
Maar als je hem niet meeneemt wat is dan het voordeel van het gewicht?

• Buffelkneer
Ik kan dat niet heel logisch beargumenteren. Ik weet alleen uit ervaring dat ik gedurende een jaar bijna uitsluitend mijn langzamere maar kleinere en lichtere hp gebruikte dan de thinkpad. Met kleine kinderen heb je ook vaker maar een hand vrij en zo kan ik nog wel een paar praktijkvoorbeelden verzinnen. Feit is en blijft dat ik liever kleiner en lichter wil dan groter en zwaarder.

[ Voor 4% gewijzigd door Buffelkneer op 12-05-2013 20:28 ]

• peakrever
Oké, duidelijk. Ik denk dat de Dell XPS13 het best is, en ook het goedkoopst is, misschien een macbook air?

[ Voor 15% gewijzigd door peakrever op 12-05-2013 21:22 ]

• ChrisLNFF
Arthur-M. schreef op zondag 12 mei 2013 @ 20:47:
Oké, duidelijk. Ik denk dat de Dell XPS13 het best is, en ook het goedkoopst is, misschien een macbook air?
Macbook air is nu zeker geen goede keuze. Het scherm is matig en de hardware is nauwelijks aan te passen. Wachten op haswell mocht je er een overwegen.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:51

JT

VETAK y0

Arthur-M. schreef op zondag 12 mei 2013 @ 20:08:
Maar als je hem niet meeneemt wat is dan het voordeel van het gewicht?
Mijn laptop gebruik ik ook 80% van de tijd binnenshuis. Ik ben van 2,7kg naar 2kg naar 1,8kg naar 1,42kg en nu naar 1,16kg gegaan. Never nooit niet dat ik terug wil; ga maar eens 1,5 uur met 2,7kg op schoot zitten :X No tnx :X Of met gestrekte arm de laptop aan je vriendin geven. Of met 1 hand je laptop even wegzetten terwijl je in de andere een glas/blikje aangereikt krijgt.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Gewoon je laptop op dat lege stuk bank 4 meter verderop gooien?

:+

• ChrisLNFF
Gewicht is belangrijk, maar ook weer niet zo belangrijk dat ik er prestatie voor zou inleveren.

Verwijderd

Dat hoeft ook niet. Want de lichtste laptop is, drumroll, tevens de enige in het segment met een full-voltage processor.

Toegegeven, er zijn lichtere laptops, maar dan krijg je een buttscherm of brakke accuduur. Of allebei

Waarom overigens niet de pricewatch: Samsung Series 9 A05NL??

• ChrisLNFF
Dan nog steeds liever de xps 13, denk ik.

• JT

JT

VETAK y0

Full voltage i5 en RAID 0 SSD @ 13,1" @ 1,16kg y0 :+

/ot

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
en binnen budget, en het is een ongelovelijk sexy machientje om te zien.. ik zeg we hebben een winnaar

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

• Legendary1985
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-11 10:47
JT schreef op maandag 13 mei 2013 @ 00:07:
Full voltage i5 en RAID 0 SSD @ 13,1" @ 1,16kg y0 :+

/ot
dit ruikt naar sony vaio Z serie :D

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Verwijderd schreef op zondag 12 mei 2013 @ 23:57:
Dat hoeft ook niet. Want de lichtste laptop is, drumroll, tevens de enige in het segment met een full-voltage processor.

Toegegeven, er zijn lichtere laptops, maar dan krijg je een buttscherm of brakke accuduur. Of allebei
Because we all love the sony Z series!!! :*)

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• Sietse1990
  • Laatst online: 14:59
Inderdaad. Heb nu zelf ook de Sony VAIO Z gekocht. Vandaag omgeruild in de winkel waar hij nog verkrijgbaar is voor €999,- en kreeg erg goede service. Geweldig laptop en heeft gewoon HDMI uitgang, goed scherm van een fatsoenlijke resolutie, twee maal een SSD in striping (eigenlijk vind ik dat je het geen RAID mag noemen, zie uitleg van deze term). Goede afwerking met koolstofvezel behuizing. MS Pro Duo en SD reader ingebouwd. Wifi is volgens mij ook gewoon goed, maar kan ik nog niet zeker zeggen.

Ik ben van mening dat je naast de Sony geen betere kunt vinden in deze prijsklasse en daar net boven. Hij kan met twee vingers opgetild worden en dan heb je vijf vingers, of acht als je handig bent, over om een biertje te drinken. Want waarom heb je nog niet naar deze gekeken? Of was hij gewoon nog niet opgevallen? Het is trouwens geen ultrabook, maar een ultraportable. Eigenlijk hetzelfde, maar hij voldoet met de processor niet aan de eisen van een ultrabook.

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-11 01:34
Ligt het aan mij of is de Vaio Z dan niet meer te verkrijgen? Staat in ieder geval niet meer op de Sony site

• Vinand
Xepos schreef op maandag 13 mei 2013 @ 18:03:
Ligt het aan mij of is de Vaio Z dan niet meer te verkrijgen? Staat in ieder geval niet meer op de Sony site
De correct is de laatste die hem nog heeft voordat dit legendarische apparaat officieel uitgestorven is ;w ;w (ja ja ik weet het, ik overdrijf). pricewatch: Sony Vaio VPCZ21L9E (Zwart)

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• Buffelkneer
Dank voor jullie input, was even werken :) Ik heb mijn startpost aangepast. De Samsung die ik op het oog heb is de tweede, de iets goedkopere. De betere videokaart van het eerste model heb ik denk ik niet nodig.

De door Darkstone aangehaalde 9 serie had ik ook al gezien. De nieuwere 7 serie heeft echter een scherm met een hogere resolutie, een zwaardere accu en is tijdelijk verkrijgbaar met 5 jaar garantie. Het voordeel van de 9 serie is dat deze nog lichter is. Ik zou nu het scherm met de hogere resolutie en de 5 jaar garantie de voorkeur geven. Of zie ik nog iets over het hoofd dat de 9 serie een betere keuze maakt?

De Vaio z had ik nog niet gezien. Daar ga ik me nog eens even in verdiepen. Wat maakt deze volgens jullie te verkiezen boven de Samsung?

• ChrisLNFF
5 jaar garantie op een laptop?

• Vinand
De Sony Vaio Z in een "nuttshell"...

- 1,15KG.
- Raid 0 SSD.
- Kwalitatief heel erg goed + betrouwbaar.
- Accuduur van 6 uren.
- Goddelijke Scherm met een van de beste kleuren reproductie ever...
- Erg goede koeling.
- Sheet battery is handig

(Voor de rest nog bullshit zaken zoals TPM, 3G, Vingerprint reader, Port Replicator, Portable Media Dock voor een externe videokaart, en Windows 7 Professional i.p.v. Win 7 home premium)

• Sietse1990
  • Laatst online: 14:59
Het scherm van de Sony is goed. Het is een TN paneel, maar wel het mooiste TN paneel wat ik ooit gezien heb. En ik heb er al een paar gezien ;) Zelfs beter als de goedkopere IPS panelen waar de laptops waarbij ze het hardst roepen dat er IPS in zit vaak hebben.

De Sony is gewoon ontzettend stevig gebouwd en is ook sneller dan de meeste andere laptops in de prijscategorie. Ook al is het een wat ouder model. Hij ziet er ook gewoon strak uit en is makkelijk mee te nemen ook al gaat het bij jou om iets anders. De accu gaat 4 tot 4.5 uur mee op één lading en ik ga nog een aparte accu aanschaffen voor nog langer gebruik. Hierdoor wordt hij wel aanzienlijk dikker, maar dat is een keuze die je moet maken.

Verwijderd

Buffelkneer schreef op maandag 13 mei 2013 @ 18:46:
De nieuwere 7 serie heeft echter een scherm met een hogere resolutie,
Check. maar €200 verschil voor dat?
een zwaardere accu
Non-argument. De 9 gaat langer mee op de accu en is ~300gr lichter.
Het voordeel van de 9 serie is dat deze nog lichter is. Ik zou nu het scherm met de hogere resolutie en de 5 jaar garantie de voorkeur geven. Of zie ik nog iets over het hoofd dat de 9 serie een betere keuze maakt?
Wat ik hierboven zeg. Het is een beetje een afweging: lichter en langere accuduur (+27 minuten volgens notebookcheck) en €200 in de pocket, of uitbreidbaar RAM, een GPU, en een hogere resolutie scherm. Persoonlijk vind ik de 9 ook veel mooier. Notebookcheck heeft goede foto's.

http://www.notebookcheck....-Subnotebook.83079.0.html
http://www.notebookcheck....DE-Ultrabook.91231.0.html
..maar de objectiviteit van notebookcheck laat soms te wensen over.
De Vaio z had ik nog niet gezien. Daar ga ik me nog eens even in verdiepen. Wat maakt deze volgens jullie te verkiezen boven de Samsung?
Waarom niet: sony is een rukmerk qua garantie, je kan het RAM niet uitbreiden (niets in feite), TN scherm in plaats van IPS, zwakkere GPU (intel HD 3000). Sandy bridge dus onzuiniger onder load, 'slechts' 900p. En de samsung (de 9) heeft 50 minuten langere accuduur (wederom volgens notebookcheck).

De meningen over de Z zijn overigens verdeeld. Vinand vind hem geweldig, ik geloof eerder anandtech (klikkerdeklik) en die vind hem niet zo OK... Ik zie zelf niet echt doorslaggevende redenen om hem te nemen in plaats van de samsung 9 behalve dat de color gamut veel beter is.

Edit: ik ben sloppy, ik bedoelde de 9.

• JT

JT

VETAK y0

Betere color gamut idd. Zonder te willen zeggen dat de Z heilig is, volgende voordelen:
• Zeer goede koeling (zeer stil en throttlet niet bij hoge load, alhoewel die dan natuurlijk wel meer lawaai maakt)
• Hoogste color gamut in 13" segment
• Mogelijkheid voor gebruik sheet battery waardoor accuduur bij licht gebruik naar 9 uur gaat
• Mogelijkheid voor extern dock met 1GB ATi GPU en diverse extra aansluitingen (dock is duur, maar ik heb hem voor een mooi prijs kunnen regelen)
• Accu is te verwisselen zonder het apparaat te openen (klein voordeel maar toch)
• Full size HDMI en VGA, als je veel met externe schermen/beamers werkt is dat wel handig
• RAID 0 SSD is zeer snel
• De 999e Z21L9 heeft een 3G slot

De nadelen:
• Korte travel keyboard (heeft Samsung NP900 ook maar UX31A is wel beter)
• Speakers zijn abominabel voor een laptop, helemaal uit deze klasse. Beetje smartphone klinkt beter en gaat harder

Maar ja, ik heb een bluetooth speaker op accu die erg lekker klinkt maar in de praktijk gebruik ik het geluid in 99% van de zaken alleen als de laptop toch aangesloten is op een externe versterker. De korte travel is minder prettig dan normaal, maar went wel. De CPU is iets ouder maar omdat heet een full voltage variant is is deze even snel als de huidige ULV varianten in ultrabooks. En overigens kan je het RAM wél uitbreiden, maar je halve laptop moet ervoor uit elkaar en je hebt proprietary bankjes nodig, doen euro of 65 ofzo inc verzenden op Ebay voor 8gb.

[ Voor 11% gewijzigd door JT op 13-05-2013 21:07 ]

Ecodan warmtepomp

• Vinand
Verwijderd schreef op maandag 13 mei 2013 @ 20:10:

Waarom niet: sony is een rukmerk qua garantie, je kan het RAM niet uitbreiden (niets in feite), TN scherm in plaats van IPS, zwakkere GPU (intel HD 3000). Sandy bridge dus onzuiniger onder load, 'slechts' 900p. En de samsung (de 9) heeft 50 minuten langere accuduur (wederom volgens notebookcheck).

De meningen over de Z zijn overigens verdeeld. Vinand vind hem geweldig, ik geloof eerder anandtech (klikkerdeklik) en die vind hem niet zo OK... Ik zie zelf niet echt doorslaggevende redenen om hem te nemen in plaats van de samsung 9 behalve dat de color gamut veel beter is.

Edit: ik ben sloppy, ik bedoelde de 9.
Een kleine nuancering mag wel:
De Samsung series 9 en de Vaio Z lijken heel erg op elkaar. Je kiest voor het een of het ander, een slechte keuze maak je namelijk niet.

Inderdaad dat de Samsung het wint op het vlak:
- Uiterlijk (subjectief maar ik ben het eens met Darkstone, vind het ook mooier :9),
- Kijkhoeken
- Speakers
- HD 4000 > HD 3000

(accuduur klopt niet, notebookcheck had een defect model van de Z wat ze later verklaart hadden op de forums, daarom hadden ze ook de scores van de Vaio Z weggehaald en daarnaast: volgens t.net test scoort de Sony flink beter dan de samsung series 9).

De Z wint het op:
- Kleurenreproductie scherm
- Full size aansluitingen ipv micro + adapter bullshit
- Betere Accuduur
- Extra's als 3G, Sheet battery, TPM, Win Pro 7 en Portable media dock (externe gpu)
- Betere koeling

Garantie van Sony is inderdaad behoorlijk kut, maar je vergeet dat de garantie van Sony alleen relevant is wanneer je iets direct bij de shop van Sony aanschaft. In dit geval is dat dus niet meer mogelijk, en in het enigste geval van aankoop Correct over de garantie van je product. Correct bied zeer fatsoenlijk garantie, en behandeld hun consumenten erg goed en eerlijk dus daar zal het niet aan liggen en zou ik dus niet als minpunt kunnen rekenen. Tevens heeft de Samsung hetzelfde probleem/nadelen als de Vaio Z: "Brakke" toetsenbord met korte travel, RAM + SSD niet uitbreidbaar, ook "slechts" 900p. :*)

Ik zie geen slechte keuze of een overtuigende winnaar, de keuze zou dus persoonlijk moeten worden... Hecht je meer waarden aan de voordelen van de Vaio of de voordelen van de Samsung?

[ Voor 4% gewijzigd door Vinand op 13-05-2013 22:08 ]

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:18
Wellicht is deze acer aspire s7 een goede optie. Zeker leuke opties met een 11.6 of 13 inch scherm. Ook met extra accu !!!
http://tweakers.net/serie/2991/aspire-s7/

If I agreed with you, we'd both be wrong.

• Vinand
Is 300 euro duurder voor alleen touch en een hogere resolutie... Daarnaast heeft de acer een accuduur van maar 3 uren...

• Buffelkneer
Hierbij een kleine bekentenis met een wijze raad voor een ieder die hier advies komt vragen en daarna heel eigenwijs toch iets anders koopt |:(

In de afronding van mijn zoektocht ben ik verliefd geworden op de Lenovo X1 Carbon. Een iets groter scherm, een prettig gewicht, de carbon behuizing en de stevige Lenovo kwaliteit die ik eerder heb leren kennen en was gaan waarderen. Een review die ik vond was positief en dus heb ik niet verder gekeken en de laptop besteld.

Na enig gebruik viel me iets aan het scherm op. Het is net alsof ik heel dunne verticale lijnen zie lopen tussen de rijen pixels. Een gerichte zoekopdracht gaf al snel aan dat ik niet de enige gebruiker ben die dit opvalt. Om een lang verhaal kort te maken: er zit gewoon een pauper scherm in. Op dit moment vraag ik me af of ik hier ooit nog aan ga wennen (wrs niet ;( )

Inmiddels ben ik met mezelf aan het onderhandelen hoe lang ik met dit apparaat vooruit moet voordat ik 'm eventueel in de verkoop gooi. Weescht gewarschuwd bij je eigen aankoop, don't fall in love en neem de adviezen hier ter harte.

• ChrisLNFF
Poeh, voor zoveel geld iets met een 900p scherm kopen....Met recht een miskoop.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-11 21:37

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Buffelkneer schreef op maandag 17 juni 2013 @ 22:45:
Hierbij een kleine bekentenis met een wijze raad voor een ieder die hier advies komt vragen en daarna heel eigenwijs toch iets anders koopt |:(

In de afronding van mijn zoektocht ben ik verliefd geworden op de Lenovo X1 Carbon. Een iets groter scherm, een prettig gewicht, de carbon behuizing en de stevige Lenovo kwaliteit die ik eerder heb leren kennen en was gaan waarderen. Een review die ik vond was positief en dus heb ik niet verder gekeken en de laptop besteld.

Na enig gebruik viel me iets aan het scherm op. Het is net alsof ik heel dunne verticale lijnen zie lopen tussen de rijen pixels. Een gerichte zoekopdracht gaf al snel aan dat ik niet de enige gebruiker ben die dit opvalt. Om een lang verhaal kort te maken: er zit gewoon een pauper scherm in. Op dit moment vraag ik me af of ik hier ooit nog aan ga wennen (wrs niet ;( )

Inmiddels ben ik met mezelf aan het onderhandelen hoe lang ik met dit apparaat vooruit moet voordat ik 'm eventueel in de verkoop gooi. Weescht gewarschuwd bij je eigen aankoop, don't fall in love en neem de adviezen hier ter harte.
sterkte, als je hem in een webshop hebt gekocht kan je hem binnen 14 dagen na ontvangst retourneren

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Verwijderd

ChrisLNFF schreef op maandag 17 juni 2013 @ 23:13:
Poeh, voor zoveel geld iets met een 900p scherm kopen....Met recht een miskoop.
Disagree. De aangehaalde samsung en Z hebben ook 900p. De X1 carbon wordt hier alleen veel minder aangeraden vanwege de veel hogere prijsstelling en het feit dat het mij onduidelijk is wat die hoge prijs nu precies rechtvaardigt. Volgens mij had ook niemand hier hem kunnen vertellen dat de X1 zo'n screen door effect heeft.

Verwijderd

Misschien een sony vaio pro 13? Is in ieder geval erg licht, 1080p IPS scherm, SDcardreader, HDMI poort en heeft een bloedsnelle SSD. Weet niet hoe het met WiFi zit. Verder staat het me wel aan dat hij bij bestelling nog redelijk te customizen is: wel/geen touchscreen, i5/i7, ssd grootte, hoeveelheid ram.

Verder natuurlijk Haswell, altijd leuk. 999 euro voor het basismodel:

Intel® CoreTM i5-4200U 1,6 GHz
128 GB SATA Flash SSD
4 GB 1600 MT/s DDR3L-SDRAM
33,7 cm LED, 1920x1080
Pagina: 1