Macbook Pro Retina het waard?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevanoH
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-08-2023
Goedemorgen,

Eerste topic en meteen een belangrijke..
Ik ga komende maand, eind juni een Macbook Pro 13'' aanschaffen. Dit omdat het lekker werkt en het design uitmuntend is. Momenteel werk ik op Windows en dus zal de overstap even wennen worden.
Apple biedt een normale versie aan en een Retina waar je meteen dik voor neer moet leggen.

Nou ben ik benieuwd of dit het echt waard is? Het is echt veel geld meer voor alleen dat beeldscherm en wat meer snelheid wat veel mensen niet eens benutten.

Ik gebruik op school veel photoshop indesign en illustrator. Daarbuiten om internet ik wat en gebruik ik verder geen programma's.
Mijn plan was om een MBP aan te schaffen met 4GB RAM en 500GB HDD en dan zelf 4GB erbij te zetten en zelf een SSD er in te plaatsen. Dan ben je een stuk goedkoper uit dan wat Apple aanbiedt. + ik heb een DVD drive.

Is dit een verstandige zet? Ga ik Retina niet missen? Ik heb al erg veel onderzoek gedaan maar ik denk persoonlijk dat ik het niet zal missen. Veel programma's en websites zijn er nog niet eens op aangepast en ik ben tevreden als het systeem zelf wat lekker vlot loopt.

Misschien dat mensen hier hun mening kunnen geven. Ik vind de prijs erg belangrijk vergeleken met wat ik doe op de laptop.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:11

Perkouw

Moderator General Chat
Wat is het prijs verschil precies ?
Verder moet je voor jezelf nagaan of je een dergelijke monitor het waard vind of niet. Wij kunnen je daar niet bij helpen, de één kan niet zonder en de ander boeit het niet zoveel. Dat is persoonsgebonden. Je zal echt voor jezelf na moeten gaan of je het de meerprijs waard vind.

En ter afsluiting; Je weet pas wat je mist als het er niet meer is, missen zal je het dus niet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevanoH
Je laatste zin ben ik het inderdaad mee eens! Als ik naar de MBP'tjes kijk van mijn klasgenoten dan vind ik dat ook gewoon heerlijk werken! Het scheelt toch al zo`n 400 euro bijna met wat ik kan krijgen.
Komt bij kijken dat het geheugen vast gesoldeert zit in de Retina.. Daarom denk ik dat het het simpelweg niet waard is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 16:56

hostler

Yeahhh dude!

StevanoH schreef op zondag 12 mei 2013 @ 13:14:
Je laatste zin ben ik het inderdaad mee eens! Als ik naar de MBP'tjes kijk van mijn klasgenoten dan vind ik dat ook gewoon heerlijk werken! Het scheelt toch al zo`n 400 euro bijna met wat ik kan krijgen.
Komt bij kijken dat het geheugen vast gesoldeert zit in de Retina.. Daarom denk ik dat het het simpelweg niet waard is!
Maar aan de andere kant, het Retina scherm in combinatie met Photoshop werkt wel goddelijk _/-\o_ :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-10 14:11
De Retina versie heef een aantal andere punten t.o.v. de gewone Mac, het is niet alleen het scherm.

- Dunner (De trend is ultrabooks,ook zal hierdoor de 2e hands waarde van de retina zal hoger blijven)
- Lichter, als je veel reisd is een halve kilo minder meeslepen prettig.
- HDMI aansluiting
- Standaard een SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevanoH
De gewone Pro is ook licht genoeg, ik ga niet zeiken om wat grammetjes meer of minder. En die SSD is veel goedkoper op te lossen door het zelf te doen, apple vraagt hier belachelijke prijzen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
even inhaken, de macbook Air vind ik persoonlijk erg mooi, maar die heeft (nog) geen retina. Of mis ik toch erg veel opties met de air?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Het is een prijsverschil van €300,- op de stock-modellen. Afhankelijk van de keus voor een SSD + RAM, zal dat wat kleiner worden, laten we zeggen, 'n €175,-.

• 1,6KG versus 2KG. Onderschat dit niet: als je'm dagelijks meeneemt, scheelt dit veel gesleep.
• Je stelt dat je veel in Photoshop werkt. Als kleurechtheid een factor van belang is: twijfel niet en neem de Retina-variant. Het is echt een enorm verschil in kleurweergave.
• Daarnaast is de weerspiegeling van het scherm 70 procent minder, wat -buiten- het verschil kan maken tussen wél en niet kunnen werken.
• Onderschat ook de functionaliteit van het schalen van het Retina-scherm niet: 1280x800 op de 13" MacBook Pro non-Retina is geen lekkere resolutie om (lang) op te werken, zeker niet in Photoshop.
• Het prijsverschil van €175,- zul je waarschijnlijk terugverdienen als je'm ooit weer verkoopt.

Je voelt'm al aankomen: koop een Retina-variant ;)

T.net gallery | V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevanoH
Haha, je hebt daar wat punten ja. Daar wil ik wel even op inhaken.

-Ik sleep nu een 15'' mee iedere dag zonder problemen. Gewoon in een rugtas.
-Ik werk niet buiten met een laptop.
-Vast gelijmde en/of gesoldeerde delen op de Retina terwijl ik performance toch echt ook belangrijk vind. Als ik een stock koop kan ik daar bewijze van spreken 16GB ingooien en een grotere SSD tegen minder geld.

De een zegt dit de een zegt dat, het blijft een hele moeilijke keuze en er zitten inderdaad voordelen maar ook nadelen aan. Lastig lastig.. Al denk ik dat mijn eerste keuze de voorkeur krijgt. Dit puur om de prijs en met oog op de toekomst. Ik kan altijd nog een retina model kopen wanneer deze in prijs zullen dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:55
Zo te lezen weet je goed wat je wilt. Succes met het kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno1234
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-10 17:18
Zelf ga ik voor de retina na de introductie van Haswell. Los van de voor- en nadelen van de retina vs de non-retina, is denk ik (bijna) iedereen het er over eens dat de non-retina op termijn uit het assortiment zal verdwijnen. Wanneer ik zou kiezen voor de non-retina zou ik dan het gevoel hebben dat ik met het 'oude' zwaardere model zit.

Alles van Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vind het zeker waard, enige nadeel van apple is de garantie. ondanks apple care kan het soms week of 2 duren voor een repair als je niet in de buurt woont van een apple store.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 16:56

hostler

Yeahhh dude!

Verwijderd schreef op zondag 12 mei 2013 @ 14:49:
ik vind het zeker waard, enige nadeel van apple is de garantie. ondanks apple care kan het soms week of 2 duren voor een repair als je niet in de buurt woont van een apple store.
Dat is niet echt een Apple issue, Asus en Toshiba doen er anders ook gerust 2 weken over.

@ ts, je zal het toch echt zelf moeten beslissen. Als ik voor mij persoonlijk zou gaan kijken zou ik op de Retina uitkomen. (programmeren en photoshoppen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 08:49
Verwijderd schreef op zondag 12 mei 2013 @ 14:49:
Ondertussen verschillende keren verschillende apparaten naar Apple opgestuurd ter reparatie waaronder 1x mijn rMBP.

Op maandag opgehaald door de courier en op donderdag stond deze weer op de stoep om deze terug te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-10 14:11
offtopic:
[quote]Verwijderd schreef op zondag 12 mei 2013 @ 14:49:
[/quote]

Ik ben juist zeer te spreken over de Apple Reparatie service. bij de Apple Store Online mijn Retina besteld, kwam er bijna 6mnd. later achter dat ik een LG scherm had met mindere prestaties. Naar Apple gebelt, kon hem afgeven bij een Premium Reseller, dinsdag middag gebracht en donderdag ochtend afgehaald, met nieuw (Samsung) scherm.

Ook een ander reparatie gevalletje: Mijn bij de MediaMarkt gekochte Mac Mini (2013) had 1 defecte RAM geheugen module. Vrijdag middag gebracht bij de Premium Reseller en Maandag tegen het einde van de middag met nieuwe geheugen modules afgehaald.

M'n vader heeft heeft z'n home button op de iPhone eens kapot gehad, maandag weggebracht (opgehaald door koerrier), vrijdag gerepareerde terug.

Reparatie service vind ik dus juist uitstekend.

[ Voor 3% gewijzigd door RVE_NL op 12-05-2013 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:00

RnB

Ik zou alleen al de retina versie kopen vanwege het feit dat je veel gebruikt maakt van Indesign, Photoshop en Illustrator. Die applicaties werken gewoon niet lekker op een 1280x800 resolutie. En naast de hogere resolutie die de retina versie heeft, heb je ook nog een kwalitatief beter scherm voor handen. Ook niet geheel onbelangrijk.

[ Voor 4% gewijzigd door RnB op 12-05-2013 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Ik zou in ieder geval wachten totdat de Haswell uitkomt, omdat in de 13" Retina een zeer slechte gpu zit, die het beeldscherm nauwelijks aan kan sturen, en je er al helemaal geen game op kan spelen, de gpu van de Haswell chip zou wel een stuk beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevanoH
Wanneer mogen we die verwachten? Opzich zou een Retina wel te doen zijn qua prijs alleen die SSD is zo klein, en als je dan 256 wil betaal je meteen 200,- meer.

En is die 128SSD compleet te besteden of zit daar het besturingssysteem etc al op waardoor het minder dan 128 wordt?

[ Voor 27% gewijzigd door StevanoH op 12-05-2013 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• general_p
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:14
Ik heb op mijn werk vorige week, het genoegen gehad om voor een klant een retina te mogen afconfigureren. Heb zelf een air uit eind 2011 (13") en ik moet zeggen dat mijn bek openviel door het scherm, man wat een kleuren en zeker de scherpte van het scherm is echt ongelofelijk. Als ik al lees dat je met ps en ai werkt zou ik zeker overwegen om voor retina te kiezen. Ikzelf heb mijn air net verkocht en ga een 15" retina kopen.. Ja ik ben gek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevanoH
Ik ben nu aan het twijfelen gezet, zoals ik in de vorige post vermelde ben ik het nog niet eens over de RAM en de SSD.
De 8GB geheugen lijkt me mee te leven, zal ook wel moeten aangezien het vast zit. Alleen die 128GB SSD is wel klein alhoewel ik al mijn werk meteen extern opsla en buiten PS, AI en ID geen programma's verder draai erop. Ook ben ik dus benieuwd of die 128 helemaal vrij is of dat er al een deel in beslag is genomen door het besturingssysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:00

RnB

128GB is gewoon de grootte van de SSD die erin zit. Dat is dus zonder software.

Maar dat is meer dan zat als je alleen het OS en die 3 programma's erop hebt draaien. Ik zit nu op 43GB in gebruik met grote applicaties als Photoshop CS6, iPhoto met library, Microsoft Office 2011 en 2 games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-09 13:18
En je moet even kijken of je via je school korting krijgt bij Apple ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevanoH
Servertje schreef op zondag 12 mei 2013 @ 21:01:
En je moet even kijken of je via je school korting krijgt bij Apple ;)
Valt te proberen, al krijg je bij apple al 10% studentenkorting en dan nog is het goedkoper op sommige andere plekken. (Als je de non Retina neemt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:52
Bestel hem dan hier:
http://store.apple.com/nl_edu_3431675

Hier heb ik ook mijn Retina 15" macbook bestelt. En ik ben niet eens student ;p
Scheelt je behoorlijk wat geld hoor.

CardMapr.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-10 15:50

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

StevanoH schreef op zondag 12 mei 2013 @ 21:28:
[...]

Valt te proberen, al krijg je bij apple al 10% studentenkorting en dan nog is het goedkoper op sommige andere plekken. (Als je de non Retina neemt)
6%.

Retina all the way trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:25
N1ckk schreef op maandag 13 mei 2013 @ 09:12:
[...]

6%.

Retina all the way trouwens.
Even kijken of je onderwijsinstelling is aangesloten bij Surfspot (www.surfspot.nl). Ik krijg daar bijvoorbeeld zo'n 12% korting als student van de Haagse Hogeschool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Om het nog wat moeilijker te maken: waarom neem je de Air 13" niet mee in de vergelijking?
- Nog lichter
- Resolutie van het scherm is met 1440x900 een stuk beter dan van de Pro 13"
- Met 8GB RAM en 256GB SSD is deze goedkoper dan de instap Retina met 128GB SSD

Nadelen zijn misschien de iets minder snelle CPU (voor 100 EUR meer heb je wel 'n i7 ipv i5) en minder standaard aansluitingen zoals bv. HDMI.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Darkstar schreef op maandag 13 mei 2013 @ 12:50:
Om het nog wat moeilijker te maken: waarom neem je de Air 13" niet mee in de vergelijking?
- Nog lichter
- Resolutie van het scherm is met 1440x900 een stuk beter dan van de Pro 13"
- Met 8GB RAM en 256GB SSD is deze goedkoper dan de instap Retina met 128GB SSD

Nadelen zijn misschien de iets minder snelle CPU (voor 100 EUR meer heb je wel 'n i7 ipv i5) en minder standaard aansluitingen zoals bv. HDMI.
Zijn ook geruchten dat de nieuwe air een retina scherm krijgt. Ik wil hem dan zeker kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-08 09:25
Ik zou WWDC ook even afwachten voordat je de aankoop doet! Wellicht komen er weer nieuwe upgrades aan.

Ik zou daarnaast zeker voor retina gaan. Of het geld het waard is weet ik alleen niet. Ik werk momenteel nog op een 17" uit 2011 en het bevalt me nog altijd super..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevanoH
Air zou inderdaad ook een optie zijn en die heeft wel een fijne resolutie en is met i7 net zo snel lijkt mij?
Enige nadeel is de dvd drive al gebruik ik die amper. Ik wacht sowieso tot eind juni maar hoop niet dat het vanaf dan nog maanden duurt tot de nieuwere macbooks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
StevanoH schreef op maandag 13 mei 2013 @ 15:44:
Air zou inderdaad ook een optie zijn en die heeft wel een fijne resolutie en is met i7 net zo snel lijkt mij?
Enige nadeel is de dvd drive al gebruik ik die amper. Ik wacht sowieso tot eind juni maar hoop niet dat het vanaf dan nog maanden duurt tot de nieuwere macbooks
Dvd gebruik ik echt nooit meer, zou blij zijn als dat ding weg is. En je kan altijd een usb dvd ding meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevanoH
Zal Surfspot eens checken via een vriend van me.
De air met cpu upgrade en 8gb lijkt me ook een goede laptop vergeleken met de Pro. Zal het qua kosten even vergelijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dit al eens in een ander topic gepost, en heb het hier nog niet langs zien komen:

Ondanks dat de retina schermen echt goddelijk zijn, zijn er 2 "maar"s

- Retina schermen vertonen vaker pixelfouten (dode / stuck pixels) dan normale displays. Als je hier echt een vreselijke hekel aan hebt: bereid je voor op mogelijke garantie omwisselingen.

MacBook Pro Retina 15'' Problemen

- Wat voor mij een beslissende factor is: de retina is dunner omdat het RAM vastgesoldeerd zit aan het logic board, en de SSD een "proprietary" vorm heeft en dus niet "goedkoop" te vervangen is. Als een van die dingen kapot gaat zit je dus gelijk aan dure reparaties. Denk na over AppleCare.

http://www.wired.com/gadg...nion-apple-retina-displa/

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2013 16:15 ]

Pagina: 1