Welke geluids kaart voor een Z623

Pagina: 1
Acties:

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-02 23:04
Heb deze zet nu een paar maanden in huis, vanaf het begin vond ik het geluid vrij dof.
Dus ben ik van onboard af gegaan naar een soundblaster audigy SE (1 of ander oud kaartje?) en heb ik de stantaart mini jack kabel vervangen voor een langere en vooral betere kabel.(mogelijk of gewoon sprookje?)

Echter nu wil ik toch kijken of ik meer uit dit setje kan halen, lees overal zulke positiefe berichten over de Z623, en ik ben er zelf vrij matig over. Zou een andere betere geluidskaart meer uit dit setje halen? Zo ja welke

Ik gebruik het setje voornamelijk voor Films/Series en af en toe muziek.

Overal op internet spreken mensen elkaar tegen, de één zegt dat je met een geluidskaart van 150 euro er bent, ander spreekt het net zo hard tegen en zegt dat onboard prima is, dat je toch nooit meer uit je boxen krijgt.

Kortom zie door de geluidskaarten het geluidskaartenbos niet meer. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Practics op 12-05-2013 00:45 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dat ligt echt niet aan de geluidskaart. Klankkleur wordt voor het grootste gedeelte door de speakers bepaald.
Verder zijn ieders oren verschillend. Als ik muziek wil luisteren, komt het erg nauw, voor films/games maakt het niet veel uit.
Maar als ik goed geluid wil, ga ik in de winkel luisteren. Plasic speakersetjes, daar kijk ik nog niet naar. Bij mijn zoektocht begin ik met de speakers. Rond de 200 euro per stuk is best wel wat aardigs te halen. Maar het is niet zo, hoe duurder hoe beter: het ligt echt hoe jij het geluid ervaart. Maar uit een plastic doosje kan gewoon geen goed geluid komen. De logitech spullen zijn aardig voor het knal knetter en boem werk van games.
Eenmaal goede speakers gevonden, gaat de zoektocht verder naar een goeder versterker. Onder de 200 euro is erg weinig te vinden.
Goed, als je dan een goede combinatie hebt, kan een betere kabel iets uitmaken, maar niet veel.

In jouw geval zou ik op zoek gaan naar speakers die beter in je gehoor liggen. Geluidskaarten en kabeltjes maken niet veel uit in het segment (= lage geluids kwaliteit) waarin jij zoekt.
De beste methode is dus gaan luisteren in de winkel met muziek die jij kent. Verder afspreken dat je het mag ruilen, want soms kom je thuis met een setje en klinkt het toch stukken slechter dan je ervaring in de winkel.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Wat Reepje zegt; overigens nog een heel belangrijk punt: Je ruimte. Ik heb een paar waanzinnige B&W speakers staan. Maar in het vorige huis klonken ze perfect, maar hier hebben ze de ruimte niet en klinkt het toch veel minder.

Een ander punt is dat veel geluidskaarten intern zijn. Als je muziek gaat luisteren ermee, of sterker nog, muziek opnemen, dan is het niet veel meer. Ik merk wel heel goed dat consumenten geluidskaarten toch echt wat dynamiek mist (hoor je niet in een computersetje hoor). Een semi-pro audiokaart (van vaak minder geld eigenlijk) klinken beter. Maar het is echt krenten uit de pap vissen, en lezen lezen lezen. Nadeel is van geluidskaarten.. je kan ze vaak niet testen.

Veel geopperd word de m-audio kaarten, omdat ze betaalbaar zijn en best goed klinken. Uiteindelijk is de vraag, wat vind jij mooi.. en het is maar een van de x-aantal schakels.

Mocht je deze allemaal gaan veranderen.. zorg er wel voor dat je geen 3,5mm pluggen neemt (zeker geen stereo). Teveel crosstalk (te weinig scheiding tussen kanalen omdat het zo dicht op elkaar zit).

Dat wil ik meegeven bovenop Reepje's advies.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Practics
Ik heb heel bewust gekozen voor de Z623, deze werd als zeer goed beoordeeld en zie/zag hem dan ook als prima setup voor bij htpc in de slaapkamer. Ik zoek helemaal geen andere boxen en dergelijke, ik wil gewoon meer uit me huidige boxen halen. Kan namelijk me niet voorstellen, dat gemiddeld mens ze zo beoordelen met het geluid wat ik hoor.

Kort maar krachtige vraag dus.

Gaat het mij helpen om bijvoorbeeld een pricewatch: Asus Xonar Essence STX te kopen met een rca kabel van gemiddelde kwaliteit. Of haald dit echt helemaal niks uit?

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Koop het, probeer hert uit, en stuur het anders terug. Wet koop op afstand maakt je het gemakkelijk :)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• XxRenéxX
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-02 14:00
Dat RCA kabeltje maakt volgens geen verschil, in ieder geval niet hoorbaar. Die Asus Xonar kaart lijkt mij nogal overkill en het gaat niet het geluid open gooien.

Een vriend van mij heeft de Logitech Z906 (hetzelfde als deze maar dan 5.1 volgens mij) en ik vind die set inderdaad heel erg dof en slecht klinken, zeker bij de hoge tonen. Het is alsof het geluid 'in' de speaker blijft hangen, alsof iemand met dichte mond mompelt. Dat ligt simpelweg aan de kwaliteit van de drivers. De logitech setjes zijn niet gericht op mooie en heldere midden en hoge tonen, ze moeten het vooral hebben van dat diepe en vaak overdreven laag.

Volgens mij zit er ook een cross-over gat van laag naar mid, de kleine speakers kunnen volgens mij pas mid hoorbaar maken lang nadat de subwoofer het al heeft laten afweten waardoor je tonen mist. Dat is mijn persoonlijke ervaring, ik mis altijd iets in het geluid.

Mensen die trouwens de beoordeling doen gaan waarschijnlijk helemaal gek op het overdreven laag dat de sub produceert. Het laag gaat hard en de grond trilt, dan klinkt het geluid voor een hoop mensen al perfect en is de speaker set ontzettend goed. Als je echter wat meer gewend bent en een open geluid kan herkennen dan is de ervaring al anders. Dat type mensen koopt Logitech setjes meestal niet en vandaar zul je niet zo snel dat soort reviews zien.

Logitech gaat echt voor games en films met het harde laag dat meestal overheerst, als je mooi geluid zoekt voor muziek dan moet je toch echt ergens anders zoeken. Een geluidskaart gaat dat volgens mij dus niet veranderen. Dat is tenminste mijn visie, maar uiteraard je kunt het proberen zoals gitaarwerk zegt.

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-03 00:16
Practics schreef op zondag 12 mei 2013 @ 14:43:
Ik heb heel bewust gekozen voor de Z623, deze werd als zeer goed beoordeeld en zie/zag hem dan ook als prima setup voor bij htpc in de slaapkamer. Ik zoek helemaal geen andere boxen en dergelijke, ik wil gewoon meer uit me huidige boxen halen. Kan namelijk me niet voorstellen, dat gemiddeld mens ze zo beoordelen met het geluid wat ik hoor.

Kort maar krachtige vraag dus.

Gaat het mij helpen om bijvoorbeeld een pricewatch: Asus Xonar Essence STX te kopen met een rca kabel van gemiddelde kwaliteit. Of haald dit echt helemaal niks uit?
Het zou zonde zijn om meer geld te besteden aan een geluidskaart dan aan een speaker set. Deze logitech set is prima voor een beetje muziek en film kijken etc. Maar het het is simpelweg geen high-end luidspreker set. Een gemiddelde on-board geluidskaart zal genoeg bieden voor deze speakerset. Natuurlijk zal er verschil zijn wanneer je deze geluidskaart zou aansluiten maar het geld wat je ervoor betaald is het het niet waard. Het verschil zou niet groot zijn namelijk. Pas bij een mid/high-end geluidssysteem met een versterker zou je pas moeten denken aan een externe geluidskaart ;).

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-02 15:23
Goede reacties. En reepje: je hebt met goede actieve speakers met eigen DAC geen versterker meer nodig hè :) in principe is dat achterhaalde en te dure techniek, een versterker :-)

mixing a drink and music

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Boefmans schreef op zondag 12 mei 2013 @ 19:32:
Goede reacties. En reepje: je hebt met goede actieve speakers met eigen DAC geen versterker meer nodig hè :) in principe is dat achterhaalde en te dure techniek, een versterker :-)
Als je de oren van een mus hebt, en je de mp3 tjes op je mobiele telefoon wel vet vindt klinken, dan heb je helemaal gelijk. >:)

• Practics
Reepje schreef op zondag 12 mei 2013 @ 19:42:
[...]

Als je de oren van een mus hebt, en je de mp3 tjes op je mobiele telefoon wel vet vindt klinken, dan heb je helemaal gelijk. >:)
Moet je geen htc one hebben. :P Dat klinkt toch behoorlijk goed, op de bass na beter dan een logitec z623. :'(

• kjtm
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-02 16:31
JustwilliamNL schreef op zondag 12 mei 2013 @ 15:23:
[...]

Het zou zonde zijn om meer geld te besteden aan een geluidskaart dan aan een speaker set. Deze logitech set is prima voor een beetje muziek en film kijken etc. Maar het het is simpelweg geen high-end luidspreker set. Een gemiddelde on-board geluidskaart zal genoeg bieden voor deze speakerset. Natuurlijk zal er verschil zijn wanneer je deze geluidskaart zou aansluiten maar het geld wat je ervoor betaald is het het niet waard. Het verschil zou niet groot zijn namelijk. Pas bij een mid/high-end geluidssysteem met een versterker zou je pas moeten denken aan een externe geluidskaart ;).
Ik zou dit toch willen weerleggen. Ik heb namelijk een asus xonar d1 en zou niet meer zonder kunnen. Mijn ervaring is dat ook budget speakers als de logitech x-530, logitech z523 en Teufel Concept B-20 gewoon zoveel beter klinken dan wanneer aangesloten op het moederboard (met een drietal moederboarden getest) of op een laptop. Zelfs bij deze budget speakers klinkt laag strakker en hoog een stuk helderder.
Ik denk dus serieus dat het doffe geluid waar Practics over spreekt grotendeels verdwenen kan zijn met een dergelijke geluidskaart als de asus xonar D1 van een euro of 60. Ben het verder wel eens met XxRenéxX dat je in het mid een beetje een gat blijft houden waardoor het nooit echt warm zal klinken.

Intel Core i5 3570K @4.2ghz -- Asus P8Z77-M -- 2x4GB G.Skill Ares -- Asus GTX660-DC2T-2GD5 -- Crucial M4 128GB -- Seasonic G-Serie 550 -- BitFenix Prodigy M -- Asus Xonar D1

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-03 00:16
kjtm schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 18:50:
[...]

Ik zou dit toch willen weerleggen. Ik heb namelijk een asus xonar d1 en zou niet meer zonder kunnen. Mijn ervaring is dat ook budget speakers als de logitech x-530, logitech z523 en Teufel Concept B-20 gewoon zoveel beter klinken dan wanneer aangesloten op het moederboard (met een drietal moederboarden getest) of op een laptop. Zelfs bij deze budget speakers klinkt laag strakker en hoog een stuk helderder.
Ik denk dus serieus dat het doffe geluid waar Practics over spreekt grotendeels verdwenen kan zijn met een dergelijke geluidskaart als de asus xonar D1 van een euro of 60. Ben het verder wel eens met XxRenéxX dat je in het mid een beetje een gat blijft houden waardoor het nooit echt warm zal klinken.
Zoals ik al aangaf: "Natuurlijk zal er verschil zijn wanneer je deze geluidskaart zou aansluiten". Maar je zou 'meer' voor je geld krijgen wanneer je mid/high-end luidsprekers tot je beschikking hebt. De keuze die je zelf moet maken of het die 60 euro wel waard is voor dat beetje verschil in geluidskwaliteit wanneer je dit soort geluidssysteem aansluit.

• kjtm
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-02 16:31
Tja het probleem is dus niet alleen dat je meer waar voor je geld krijgt met andere speakers, maar dat ze ook daadwerkelijk al snel flink wat meer kosten.
En het lijkt er op dat de topicstarter op zoek is naar een manier om zijn huidige set up iets te verbeteren zonder gelijk een hele nieuwe speakerset te moeten aanschaffen. In dat geval vond ik het relevant om te laten weten dat een niet al te dure geluidskaart als de xonar wel zeker verschil kan uitmaken. Dan is het vervolgens inderdaad de afweging die hij zelf moet maken of dit voor hem de moeite waard kan zijn.

Intel Core i5 3570K @4.2ghz -- Asus P8Z77-M -- 2x4GB G.Skill Ares -- Asus GTX660-DC2T-2GD5 -- Crucial M4 128GB -- Seasonic G-Serie 550 -- BitFenix Prodigy M -- Asus Xonar D1

Pagina: 1