Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadw96
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 05-09-2024
Hallo,

Ik wil binnenkort mijn oude PC vervangen (Celeron G540 + GT 520) door deze pc:

- AMD Athlon II X4 740
- Nvidia GeForce 650 TI Boost
- 8 GB DDR3

Ik was eerst van plan om een Phenom 965 aan te schaffen, maar aangezien ik mijn ouders ook met de energierekening tevreden wil houden (125W vs. 65W) dacht ik dat het beter was om een Athlon aan te schaffen. Ik zou het liefst rond de 125 euro maximaal aan de CPU en het moederbord willen uitgeven, maar nu zijn mijn vragen:

- Zal de Athlon 740 de GTX 650 TI Boost bottlenecken?
- Gebruikt de Phenom 965 BE werkelijk 125W, of is het met gamen nog een redelijk wattage?

Graag wil ik games spelen zoals Battlefield 3, Crysis 3 en Far Cry 3.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:56
Hallo,

Ik ben inderdaad bang dat je cpu gaat Bottlenecken. Ik heb zelf een i7 920 en 7870, die gelijk is aan een GTX660 en die is iets sneller dan een 650TI Boost en bij mijn systeem heb ik al een bottleneck.

Om je handig advies te geven. Ik weet niet wat jou budget is, maar een 650TI Boost is net zo duur als een GTX660 of maar twee tientjes goedkoper, dan kun je misschien voor een Ivy Bridge dual core gaan met een GTX650TI Boost of GTX660, want die processor is erg snel en ook zuinig. Deze processor zou je gpu niet mogen bottlenecken, want ik laatst iets gezocht voor Crysis 3 en daar bleek de i3 zelfs beter uit de verf te komen dan mijn i7 920. Later kun je nog naar een i7 upgraden en je hebt gelijk wat voordelen tegenover het AMD platform.
http://nl.hardware.info/v...ingstabel-11-05-2013-2126
De i3 wint regelmatig van de AMD 965, dus ik wist het wel. Natuurlijk moet je budget het ook toelaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadw96
Bedankt voor je reactie. Ik wil het liefst onder de 500 euro blijven, dus zou een i3 3220 nog best kunnen.
Mosin schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 21:28:
Hallo,

Ik ben inderdaad bang dat je cpu gaat Bottlenecken. Ik heb zelf een i7 920 en 7870, die gelijk is aan een GTX660 en die is iets sneller dan een 650TI Boost en bij mijn systeem heb ik al een bottleneck.

Om je handig advies te geven. Ik weet niet wat jou budget is, maar een 650TI Boost is net zo duur als een GTX660 of maar twee tientjes goedkoper, dan kun je misschien voor een Ivy Bridge dual core gaan met een GTX650TI Boost of GTX660, want die processor is erg snel en ook zuinig. Deze processor zou je gpu niet mogen bottlenecken, want ik laatst iets gezocht voor Crysis 3 en daar bleek de i3 zelfs beter uit de verf te komen dan mijn i7 920. Later kun je nog naar een i7 upgraden en je hebt gelijk wat voordelen tegenover het AMD platform.
http://nl.hardware.info/v...ingstabel-11-05-2013-2126
De i3 wint regelmatig van de AMD 965, dus ik wist het wel. Natuurlijk moet je budget het ook toelaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
Ik heb hier iets gebouwd wat wel flink over de 500 euro is, maar ik weet niet of je nog oudere onderdelen wilt gebruiken, dus die kan je er dan eventueel van aftrekken.
http://tweakers.net/pricewatch/bestelkosten/439765

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk leesvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 17:20
zo'n Athlon II x4 740 is een stuk nieuwer (wat tweaks en verbeteringen waaronder turbo, beter productieproces,...) dan de Phenom II x4 965
de Phenom is gemiddeld ietsje sneller door het grotere cache, maar zoveel is dat niet
de 965 heeft wel het voordeel dat je bij een AM3+ moederbord kan upgraden naar bijvoorbeeld een FX 8350
voor FM2 kaan waarschijnlijk nooit echt top cpu's uitkomen

een i3 3220 is ongeveer even snel en zou dus ook een optie kunnen zijn, maar die is weer wat duurder en dan wordt een FX6100/6300 (of straks 6350) eigenlijk weer interessanter
uiteraard heeft het s1155 platform mooie upgrade vooruitzichten (een i7 3770K is pijlsnel)

over dat TDP zou ik mij niet te veel zorgen maken: alle moderne cpu's zijn idle vrij zuinig
bij volle belasting verbruiken AMD's dan wel wat meer, maar dat verschil is nu ook weer niet gigantisch tenzij je echt voor een FX 8350 gaat, die echt wel wat meer verbruikt, maar ook dan weer de kanttekening: hoeveel uur per dag gaat die cpu echt 100% belast zijn...
ik zou mij daar enkel druk over maken indien je gaat renderen of zo

[ Voor 22% gewijzigd door catfish op 12-05-2013 17:19 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mosin
Ik heb de hele tijd volgensmij niet bij het goede eind gezeten.
Een AMD 740 zal waarschijnlijk voldoen, maar je hebt wel een aantal FPS minder, maar het zal wel moeten werken!
Waarom ik op dit antwoord kom. Ik heb het zelf gister getest, ik was er namelijk van overtuigd dat mijn i7 920 de kaart bottlenecked, maar het blijkt gewoon een groot driver feest te zijn geweest. Speel nu op stock i7 920 met 7870 Crysis 3 goed af op redelijk hoge settings.
Je zou eens moeten kijken welk platform het meest naar jou keuzes gaat. Wil je graag USB 3.0 en Sata 6, dan kan ik je een Socket 1155 met 3220 of 3350P aanraden of je moet voor een FM2 socket willen gaan, maar zoals catfish hierboven zegt kun je daar niet echt op verder gaan kwa upgrades, een 1155 zal dan veel beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:21
Een 1155 setup is niet erg interessant onder de 200 euro (mobo + cpu).
De FX6300 wint het van de i3, de athlon/phenom winnen het van de pentiums voor dezelfde prijs.
Het enige wat de intel's beter doen is verbruik en misschien een aantal singlethreaded applicaties.

Het TDP zegt wel iets over verbruik, maar niet alles.
Het verschil tussen de phenom en de athlon zal niet de 60W zijn die het TDP doet vermoeden.

[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 13-05-2013 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:44

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Mosin schreef op zondag 12 mei 2013 @ 20:43:
Ik heb de hele tijd volgensmij niet bij het goede eind gezeten.
Een AMD 740 zal waarschijnlijk voldoen, maar je hebt wel een aantal FPS minder, maar het zal wel moeten werken!
Waarom ik op dit antwoord kom. Ik heb het zelf gister getest, ik was er namelijk van overtuigd dat mijn i7 920 de kaart bottlenecked, maar het blijkt gewoon een groot driver feest te zijn geweest. Speel nu op stock i7 920 met 7870 Crysis 3 goed af op redelijk hoge settings.
Je zou eens moeten kijken welk platform het meest naar jou keuzes gaat. Wil je graag USB 3.0 en Sata 6, dan kan ik je een Socket 1155 met 3220 of 3350P aanraden of je moet voor een FM2 socket willen gaan, maar zoals catfish hierboven zegt kun je daar niet echt op verder gaan kwa upgrades, een 1155 zal dan veel beter zijn.
een Athlon 740 is FM2, voor een paar euro meer heb je een 750K, zal minimaal meer verbruiken (ook al is het TDP veel hoger), de kloksnelheid ligt ook wel ietsjes hoger. deze kan ook nog ge-OC'ed worden, maar dan moet je niet gaan letten op energie :P

de spellen die TS opnoemt zijn grafisch wel veeleisende games, enkel BF3 leunt wel aardig terug op de CPU. ik verwacht dat je eerder tegen de beperkingen van de GPU aanloopt dan van de CPU. probeer anders een leuk setje in V&A te scoren.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
  • Laatst online: 04-09 08:05
Kijk eerst eens naar de BGG :)

Maar ik weet bijgod niet wat je wilt. Ik kan via jouw tekst niet opmaken wat je precies wilt. Je hebt deze producten genoemd,

- AMD Athlon II X4 740
- Nvidia GeForce 650 TI Boost
- 8 GB DDR3

Maar welke Nvidia Geforce 650 wil je dan ? En welke 8 GB ram wil je ? 2x 4 GB of 1x8 GB. En welk merk/welke snelheid is het/heeft hij dan ?

Daarnaast mis je nogal onderdelen. Want wat is bijvoorbeeld je HDD ? Haal je die uit je oude PC of koop je toch een nieuwe ? Het zelfde voor de voeding. Dus je kan wel zeggen dat je een PC voor minder dan 500,00 euries wil. Maar als je al op de 450 euro zit, ja dan word het moeilijk.

Het advies wat ik je kan meegeven is dat een Intel altijd wint vs AMD met energie verbruik. Maar Intel is natuurlijk ook duurder.

En ik weet niet wat voor een processor je wilt. De i3´s zijn meestal Dual core. Dus als Duacore genoeg is kan je het beste een Pentium nemen. Of als je echt op je centen wil letten zelfs een celeron. (maar dit raad ik echt af) in elk geval raad ik je aan een quad core te nemen.

Quad core budget kan je het beste een AMD pakken. (sAM3) Dus dan is het kiezen tussen AMD Phenom, of AMD FX-4100 3.60GHz.

Maar nogmaals als je aan een Dualcore genoeg hebt omdat je deze spellen niet erg veel speelt. Dan is het geen probleem. Maar als je deze spellen elke dag speelt en je bent nog net geen hardcore gamer. Dan moet je echt een quadcore nemen. Dus maak je wensen iets uitgebreider. En dan kan ik je in elk geval beter advies geven.

Voor je videokaart. Ik zou voor de GTX660 gaan. Misschien is het ook nog eens interessant om te zoeken tussen AMD videokaartjes aangezien je toch op budget zit. De HD7770´s zijn ook nog vrij goed en ongeveer op de 100 euro. (ik heb ooit een vergelijk lijst gemaakt. (en bewaard lol)

Maar veel succes. Als je je situatie een beetje uitbijt kan ik je beter advies geven :*) :*)

[ Voor 5% gewijzigd door rickboy333 op 13-05-2013 18:33 ]

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Laatst online: 12:44

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

@hierboven, een i3 is dan wel een dual-core, deze hebben wel HT en zullen sneller zijn in games dan een pentium. het gedeelde cachegeheugen spreekt niet in het voordeel tov een 'echte' quadcore, maar ook een FX-processor heeft per 2 cores gedeeld cache (piledriver modules), vandaar dat een 'oude' Phenom 965BE nog heel aardig meekomt, dit is wel een echte quad-core met apart cache-geheugen voor elke core.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
  • Laatst online: 04-09 08:05
NLBUURMAN schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 11:16:
@hierboven, een i3 is dan wel een dual-core, deze hebben wel HT en zullen sneller zijn in games dan een pentium. het gedeelde cachegeheugen spreekt niet in het voordeel tov een 'echte' quadcore, maar ook een FX-processor heeft per 2 cores gedeeld cache (piledriver modules), vandaar dat een 'oude' Phenom 965BE nog heel aardig meekomt, dit is wel een echte quad-core met apart cache-geheugen voor elke core.
ja, oké de i3 zal natuurlijk wel beter zijn dan de Pentium. Ik heb ook nooit gezegd dat een i3 en een pentium hetzelfde zijn. Maar ik bedoelde dat het voor hem beter is. Ook al heeft een i3 HT enzo. Is het in prijs wel waard om een i3 te nemen. En volgensmij word een i3 heter dan een Pentium (maar dat weet ik dus niet zeker)

Maar ja het is geen pentium vs i3 topic. Dus mijn advies naar cadw96 is om een AMD 4 core te adviseren.

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadw96
Ik heb mijn MSI Twin Frozr Gtx 660 besteld en nu moet ik echt gaan kiezen. Zou ik een 750k of een fx processor nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-10-2023
Er van uitgaande dat je een tijd over je processor wilt doen en je niet van plan bent snel weer te updaten naar een andere snellere processor gewoon de athlon kiezen. Tenzij je al zeker weet dat je binnen 2 jaar een update wilt doen.

Kwa prestaties doen ze niet veel voor elkaar onder de 965, FX4100 of de Athlon. Maar je kunt met het AM3+ socket nog updaten naar snellere processoren. Maar aangezien de meeste dat niet doen de athlon.

De FX6300 en de i5 3350p zijn wel een stuk sneller, wat ik mis uit je verhaal is het budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:21
Een FX6300 zou inderdaad een goede upgrade zijn als dat in het budget past.
Pagina: 1