Toon posts:

Imac videokaart overleden? Ideen? (2011, 27" 6970m)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag ;w

Ik vrees dat mijn imac videokaart deze week kapot is gegaan. Als ik spellen speel heb ik binnen 5 minuten een crash en flikkerend scherm. (Random kleuren)

Het probleem doet zich alleen voor tijdens games op OSX en ook Windows 7 via bootcamp. Bij gewoon gebruik heb ik geen problemen maar dan gebruikt hij natuurlijk niet de discrete graphics.

Ik heb er recent niets aan gewijzigd. +- 1 jaar geleden een SSD zelf ingebouwd en daarna geen problemen gehad tot nu toe.

Is er hier iemand met een idee om dit ding weer werkend te krijgen? Is dit misschien een vaker voorkomend probleem met deze specifieke iMac? Ik vond namelijk dat hij wel erg warm werd tijdens games.

Met vriendelijke groet,
Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als de kaart daadwerkelijk kapot is, is er maar 1 manier om het te maken... (rara wat ;) )

Ik zou nog even een Apple Hardware Test draaien om het een en ander te bevestigen. En ik weet niet hoe oud hij precies is, maar garantie of niet ik zou sowieso bij Apple aankloppen.

[ Voor 50% gewijzigd door Frietsaus op 11-05-2013 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-10 13:53

Hoite

Goed verhaal

Klinkt als een defecte videokaart inderdaad, om het te verhelpen lijkt het me dat je deze zal moeten (laten) vervangen.

Check je garantie: https://selfsolve.apple.com/agreementWarrantyDynamic.do

Op iFixit vind ik zo niet een guide voor videokaarten: http://www.ifixit.com/Device/iMac_Intel_27%22_EMC_2429

Wellicht tijdens kantooruren een belletje wagen naar Card Services wat een reparatie zou kosten?

http://www.cardservices.nl/card-services-zwolle/852522

[ Voor 20% gewijzigd door Hoite op 11-05-2013 19:09 ]

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties en suggesties.

Garantie is helaas verlopen.

De apple hardware test ging goed zonder opmerkingen.. ook de uitvoerige test gedaan zonder crashes..
Daarna weer spel gestart en crash vrijwel direct met alle kleuren van de regenboog.

Nu heb ik de imac opnieuw geinstalleerd met mountain lion en ook smc fancontrol geinstalleerd. De occ fan opgeschroefd naar maximaal en geen crashes gehad tot nu toe (2 uur in spel) :)

Hopelijk heeft dit het probleem opgelost en houd de computer me nu niet voor de gek. Begin nu toch aan mezelf te twijfelen... 8)7

Ik zal hem de hele nacht met iets grafisch aan laten draaien. Kijken of het goed blijft gaan zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulshaker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:21
En heb je al meer nieuws ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-07 18:10
Garantie of niet, een videokaart zou het langer moeten volhouden dan 2 jaar. Als de problemen voor blijven doen sowieso even naar Apple bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag heb ik de hele dag games gespeeld (goed excuus :o ) Ik denk dat ik nu wel met zekerheid kan stellen dat het probleem is opgelost (weliswaar met een pleister)

Nu weet ik niet of het komt door de reinstall of het opschroeven van de fanspeed. Ik vermoed het laatste, omdat het probleem zich voordeed onder mac en windows 7 (bootcamp)

Het zou ook de sensor van de fan kunnen zijn die kapot is. Hopelijk heeft graka dan geen blijvende schade opgelopen. Daarom ben ik ook bang om hem weer op auto te zetten.. mocht ie doorbranden.

P.S. het extra geluid merk ik niets van want ik heb een gesloten hoofdtelefoon :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2013 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoringDay
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-05 21:49
Ik zou voorzichtig zijn met fanspeed.
Als een sensor defect is komt dit in de apple hardware test naar voren, maar gaan de ventilatoren ook automatisch voluit draaien.

Houd er wel rekening mee dat voor boot-camp speciale drivers zijn.
Het verschil met native windows drivers is dat deze ontworpen zijn om met de bios te communiceren.
Terwijl drivers voor de Mac met EFI communiceren, EFI regelt zelf de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakOverflow
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:00

TweakOverflow

Wubbalubbadubdub!

2 Jaar garantie klopt niet helemaal. Dit is minimaal. Eigenlijk is het zo dat als je een duur apparaat aanschaft en je verwachting is dat ze dit repareren, ze dit dienen te maken. Dit kan echter niet meer na 3 jaar, het moet wel redelijk zijn.

Verbaasde me zelf in eerste instantie ook, maar het blijkt wel zo te zijn. Hier een interessant stukje: http://www.rechtsvordering.nl/wettelijke-garantie

Weddings are basically funerals with cake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Robinvdh5 schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 14:50:
2 Jaar garantie klopt niet helemaal. Dit is minimaal. Eigenlijk is het zo dat als je een duur apparaat aanschaft en je verwachting is dat ze dit repareren, ze dit dienen te maken. Dit kan echter niet meer na 3 jaar, het moet wel redelijk zijn.
Het is een mooie wet, maar in de praktijk wordt er heel weinig gehoor aan gegeven, zeker na 2 jaar.
Dit is minimaal. Eigenlijk is het zo dat als je een duur apparaat aanschaft en je verwachting is dat ze dit repareren, ze dit dienen te maken
Nee, het punt is dat je een verwachting mag maken hoe lang het apparaat mee gaat, bij normaal gebruik. Dit staat los van de fabrieksgarantie (die 2 jaar dus).

Punt is: wat je mag verwachten, en wat "normaal gebruik" is, zijn beide nogal rekbaar. Je gelijk krijgen zal dus moeilijk gaan, hou dit dan ook in je achterhoofd).

Aanspraak op garantie moet je overigens via de verkoper doen, zorg er dus voor dat je bij de juiste partij bent.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:57
En nog als extra steuntje in de rug, de kaart is een losse MXM kaart dus die is ook los te koop via Ebay wegen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoringDay
Robinvdh5 schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 14:50:

Verbaasde me zelf in eerste instantie ook, maar het blijkt wel zo te zijn. Hier een interessant stukje: http://www.rechtsvordering.nl/wettelijke-garantie
Nee het klopt ook niet minimaal 2 jaar.
Als je de wetgeving goed leest is het nog veel erger dan de meesten denken of hopen.

Namelijk:
Het eerste half jaar is fabrieksgarantie en na het half jaar ligt het bewijslast bij de klant.

Maar wat als het na een half jaar defect raakt?
Dan moet het te herleiden zijn dat het defect al in het eerste halfjaar aanwezig is.

Daarmee zijn we letterlijk gezien zelfs slechter af dan 1 jaar garantie.
Stel het defect treed op na 6 maand en 2 weken, dan valt het erbuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
BoringDay schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 15:35:
[...]

Nee het klopt ook niet minimaal 2 jaar.
Als je de wetgeving goed leest is het nog veel erger dan de meesten denken of hopen.

Namelijk:
Het eerste half jaar is fabrieksgarantie en na het half jaar ligt het bewijslast bij de klant.

Maar wat als het na een half jaar defect raakt?
Dan moet het te herleiden zijn dat het defect al in het eerste halfjaar aanwezig is.

Daarmee zijn we letterlijk gezien zelfs slechter af dan 1 jaar garantie.
Stel het defect treed op na 6 maand en 2 weken, dan valt het erbuiten.
Dat is specifiek niet waar. Jij moet enkel aantonen dat het niet door jouw foute gebruik komt. Er kan geen defect in het eerste half jaar zitten, en dan alsnog kapot gaan: jij hebt dan gewoon garantie. De meeste goede merken hebben sowieso hun fabrieksgarantie vrij coulant opgesteld.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:57
En bij een GPU die in een all - in - one is gebouwd waarvan 90% van de consument no clue heeft hoe het in elkaar steekt.

Kan je het niet zelf kapot gemaakt hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoringDay
LiquidT_NL schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 15:57:
[...]

Dat is specifiek niet waar. Jij moet enkel aantonen dat het niet door jouw foute gebruik komt. Er kan geen defect in het eerste half jaar zitten, en dan alsnog kapot gaan: jij hebt dan gewoon garantie. De meeste goede merken hebben sowieso hun fabrieksgarantie vrij coulant opgesteld.
bron: http://www.rijksoverheid....ij-aankoop-in-europa.html

Termijnen voor garantie
Gaat het product na langer dan een half jaar stuk, dan moet u wel kunnen bewijzen dat het defect al bestond toen u het product kocht. Dit kan bijvoorbeeld blijken uit het soort defect, zoals een constructiefout. U heeft wettelijk gezien recht op minimaal 2 jaar garantie in alle landen die onder de Europese richtlijn Koop en garantie vallen. Wel moet u in sommige landen de klacht binnen 2 maanden na ontdekking bij de verkoper melden. Bovenop deze wettelijke regeling kan de verkoper u nog apart garantie aanbieden. Deze garantie komt altijd bovenop de bescherming die de wet u biedt.

Ik zou dan even goed de dik gedrukte letters kijken, ik denk hier veel overheen lezen.
Maar ik vat het wel zo op als het er staat. En het is een hele gluiperige zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Hmmm ok, dat had ik nog niet zo letterlijk gevonden. Excuses voor de harde woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-10 06:20
Je kunt de temperaturen monitoren, zowel op mac als op windows zijn hier programma's voor. Ik weet dat in bootcamp de fans pas erg later een tikje harder gaan lopen gezien de temperaturen. Maar in OSX zou dit niet een probleem moeten zijn. Ik had nog een aantal maanden geleden een 21,5" 2011 model met een Hd6770M, de gpu hierin kon flink warm worden zonder de fans zelf harder te laten lopen. Daarmee kreeg ik precies dezelfde problemen die nu beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoringDay
JustwilliamNL schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 22:00:
Je kunt de temperaturen monitoren, zowel op mac als op windows zijn hier programma's voor. Ik weet dat in bootcamp de fans pas erg later een tikje harder gaan lopen gezien de temperaturen. Maar in OSX zou dit niet een probleem moeten zijn. Ik had nog een aantal maanden geleden een 21,5" 2011 model met een Hd6770M, de gpu hierin kon flink warm worden zonder de fans zelf harder te laten lopen. Daarmee kreeg ik precies dezelfde problemen die nu beschrijft.
CPU's van een iMac kunnen wel 80 tot 90 graden worden.
Dit is heel normaal bij een iMac, maar geen reden voor zorgen.
Apple Hardware Test kan dedecteren of er een sensor, ventilator en noem maar op niet naar behoren werkt/defect is.

Meet programma's als iStat Pro heb je
http://www.apple.com/down...oard/status/istatpro.html
Alleen zijn ze niet altijd volledig betrouwbaar, maar voor een indicatie ... waarom ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:27

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Verwijderd schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 22:47:
bedankt voor de reacties en suggesties.

Garantie is helaas verlopen.

De apple hardware test ging goed zonder opmerkingen.. ook de uitvoerige test gedaan zonder crashes..
Daarna weer spel gestart en crash vrijwel direct met alle kleuren van de regenboog.

Nu heb ik de imac opnieuw geinstalleerd met mountain lion en ook smc fancontrol geinstalleerd. De occ fan opgeschroefd naar maximaal en geen crashes gehad tot nu toe (2 uur in spel) :)

Hopelijk heeft dit het probleem opgelost en houd de computer me nu niet voor de gek. Begin nu toch aan mezelf te twijfelen... 8)7

Ik zal hem de hele nacht met iets grafisch aan laten draaien. Kijken of het goed blijft gaan zo.
Je hebt meer dan 2 jaar garantie, leer je consumentenrecht: http://www.consuwijzer.nl/thema/garantie
Na 2 jaar kan je nog eisen dat hij (gratis) gerepareerd wordt.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-10 20:11

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Via Apple gewoon een nieuw videokaartje bestellen bij een dealer, kost bij inruil van de defecte niet heel veel.
Pagina: 1