• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Tot mijn verbazing vond ik na een snelle zoekopdracht wonderbaarlijk weinig over timelapses hier op GoT. Ik had verwacht dat er behoorlijk wat interesse zou zijn voor de CHDK en de timelapsemogelijkheden ervan. Het is duidelijk te merken dat de daling van interesse voor compact camera's ook de toon gezet heeft op Tweakers.

Afijn, ik waag toch een poging want ik weet dat er heus nog wel echte Tweakers hier rondneuzen ;-). Ik wil in dit topic om hulp vragen voor een echt 'tweakprojectje', nameijk een aantal timelapses met meerdere cameras. In 't kort gaat het om:
  • Binnendeurs, in een grote fabriekshal
  • Vastleggen van een industrieel bouwproces
  • Totale projecttijd is eerdere maanden
  • Vastgelegd van meerdere hoeken, dus meerdere camera's: minstens 3.
  • Budget is nog flexibel, maar zal rond de €500 liggen.
Hoewel de titel nogal wat aandacht legt op compact camera's ben ik natuurlijk open voor andere goede ideeen. Ik heb de volgende opties overwogen:
  • DSLR, sublieme kwaliteit maar simpelweg te duur.
  • Goedkope videocamera's, kost teveel opslag en kwaliteit laat te wensen over.
  • GoPro's, dit komt aardig in de buurt maar is niet flexibel, vrij prijzig en kwaliteit laat te wensen over.
  • Canon Powershot met CHDK, flexibel, kan goedkoop, aardige kwaliteit.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat uit dit rijtje de Powershot optie de meest gepaste oplossing is, maar ik heb nog een aantal onzekerheden:
  • Hoe goed werkt CHDK? Iemand met CHDK Timelapse ervaring?
  • Welke Powershot? Een Canon Powershot SX220 bijvoorbeeld?
  • Batterijen zijn geen goed plan, hoe voorzie ik de camera's van stroom?

• Royaldust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-01-2025
Toevallig kom ik je topic tegen na zelf ook op zoek te zijn naar ervaringen met Timelapse.

Ik heb zelf een Canon A470 (oud model) van de week omgezet naar het CHDK verhaal en moet zeggen dat het uitstekend werkt.

Daarnaast heb ik de mogelijkheid om mijn camera aan een stroom adapter te hangen (3V) en ben ik niet meer afhankelijk van batterijen.
Voor je gekozen camera zou je dan de AC Adapter Kit ACK-DC30 erbij moeten nemen.

Afhankelijk dus hoe groot je SD kaartje is, kan CHDK ervoor zorgen dat hij foto's blijft maken totdat de kaart vol is.
Je kunt dan een script gebruiken om dan de timelapse te schieten.
http://chdk.wikia.com/wiki/User_Written_Scripts

Je hoeft ook niet in de hoogste resolutie foto's te maken.
Als je een Full HD filmpje wilt maken dan moet fotos maken die iets groter zijn dan 1920 x 1080 pixels.

Verder zijn er een aantal (gratis) programma's te vinden die je foto's kunnen omzetten naar een timelapse.
Ik gebruik Adobe After effects hiervoor.