HTPC - Snel en stil < 500

Pagina: 1
Acties:

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:56
Na jaren plezier gehad te hebben van mijn HDX-1000 ben ik er toch over aan het denken om een HTPC in elkaar te zetten.
Of om bijvoorbeeld de Popcorn Hour A-400 of een Dune HD Base 3D of de HDI Dune HD Smart D1.
Op dit moment heb ik geen 3D TV maar wie weet komt dat nog.
  1. Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
  2. Wat mag het systeem gaan kosten?
  3. Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
  4. Wat denk je allemaal nodig te hebben?
  5. Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
  6. Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
1. De bedoeling is dat het een stille HTPC wordt. De HDX-1000 heeft helemaal geen fan en de HD die erin zit hoor je verder ook niet.
De HTPC zou ik dus graag zo stil mogelijk willen hebben. Stel de keuze zou gaan om een mooiere kast of minder lawaai, dan maar een lelijkere kast.

Daarnaast zou het systeem snel genoeg moeten zijn om een full hd film te kunnen afspelen en op de achtergrond ook nog wat te kunnen downloaden of kopieren.
De HDX-1000 kan dat niet, en dat mis ik soms wel.

2. Als prijs heb ik een bedrag van onder de 500 euro in gedachten zoals in onderstaande lijst te zien is.

3. Het enige dat ik meeneem is misschien de HD uit de HDX. Dat is een 500gb WD greenline 5400 toeren die heerlijk stil is.

4. De dingen die ik nodig denk te hebben staan in de lijst hieronder. Ik vraag me enkel nog af of de processor ventilator een goede keuze is en of er nog stillere modellen zijn.

5. Voorkeuren voor hardware heb ik niet. Mocht eenzelfde soort systeem met een intel processor, bijvoorbeeld een I3 meer performance bieden dan zijn tips welkom.
Bij het nakijken van eenzelfde soort systemen wordt AMD veel gebruikt vanwege de goede kwaliteit voor de video weergave en het hardwarematig kunnen afspelen van full hd video. Vandaar de keuze voor AMD. Als er echter een vergelijkbaar Intel systeem is dat hetzelfde kan en misschien nog sneller is dan zou ik daar ook voor kunnen kiezen.

6. Wensen zijn: lekker stil en snel genoeg om full hd te kunnen kijken. Energie besparen hoeft niet, het ding gaat toch uit als ik hem niet nodig heb. En het moet mogelijk zijn nog wat te kunnen downloaden op de achtergrond of kopiëren zonder dat de film begint te stotteren.

In de kast zou een SSD moeten komen met het OS en de software die nodig is zoals Windows Media Center of XMBC.
Een HD gebruik ik dan om de films en de muziek op te slaan.

- Is de gekozen processor in onderstaand systeem in staat om dit te doen?
- Is er een prijs vergelijkbaar sneller systeem in elkaar te zetten met andere onderdelen?
- Wat kan er eventueel beter, anders?
- Kun je met deze config ook 3D films afspelen?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 110,-€ 110,-
1MSI FM2-A75IA-E53€ 74,90€ 74,90
1Fractal Design Node 304€ 74,80€ 74,80
1Scythe Shuriken Rev. B€ 23,20€ 23,20
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 44,99€ 44,99
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,54€ 30,54
1Samsung 840 series SSD 120GB€ 82,99€ 82,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 441,42

Bovenstaande lijst is geupdate met de gegeven tips.

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

A4-5300 is voldoende voor HTPC gebruik, als je inderdaad 3D wilt en ook een spelletje wilt spelen is de A10 prima en voldoet hij aan je vraag

Moederbord is Micro ATX, de Node 304 is een mini ITX case. Dan wel een andere kast uitzoeken, dan wel een mini itx moederbord pakken zoals pricewatch: MSI FM2-A75IA-E53

Ik zou toch een setje 1866MHz geheugen erbij pakken, en kijk dat het low-profile blijft.

Verder prima.

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-04 21:14

Perkouw

Moderator General Chat
Kies je bewust voor één reepje geheugen van 8GB?
Anders zou ik gaan voor iets als dit (2x4GB), pricewatch: Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU, scheelt nog geld ook. :)

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:56
@Foritain: bedankt voor die tip van het moederbord. Dat had ik nog niet zo snel gezien.

Om te gamen gebruik ik de PS3, dus dat is niet perse nodig.
De A10 had ik eigenlijk gepakt om er zeker van te kunnen zijn dat er op de achtergrond nog een download kan blijven lopen of een kopieer opdracht van de bijvoorbeeld de laptop naar de HTPC.
Eventueel ook met het idee om er teamviewer of zo op te zetten en dan het systeem over te nemen.
Als mijn vriendin dan een serie aan het kijken is dan zou die wel zonder stotteren door moeten blijven draaien. Dan gaat het om 720p of 1080p content.

@Perkouw: Een reepje is niet bewust gekozen. Bedankt voor de tip.

Heeft er iemand ervaring met het afspelen van 1080p 50p content op zo'n systeem?
Mijn video camera neemt namelijk op in die resolutie. Voor de HDX-1000 heb ik dat moeten omzetten naar 25p aangezien die dit anders niet wilde afspelen.

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:59
Frijns.Net schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 16:21:
@Foritain: bedankt voor die tip van het moederbord. Dat had ik nog niet zo snel gezien.

De A10 had ik eigenlijk gepakt om er zeker van te kunnen zijn dat er op de achtergrond nog een download kan blijven lopen of een kopieer opdracht van de bijvoorbeeld de laptop naar de HTPC.
Eventueel ook met het idee om er teamviewer of zo op te zetten en dan het systeem over te nemen.
Als mijn vriendin dan een serie aan het kijken is dan zou die wel zonder stotteren door moeten blijven draaien. Dan gaat het om 720p of 1080p content.
de limiterende factor bij tegelijk downloaden/uitpakken/kopieeren is de I/O van je HDD. een snellere cpu zal hier dus niet echt invloed op hebben ;)

android since G1.

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-04 21:14

Perkouw

Moderator General Chat
En let ook op dat wanneer je met VNC o.i.d. aan de haal wilt dat je twee accounts actief moet laten en dit mogelijk een aardige belasting voor het systeem zal zorgen afhankelijk van hetgeen je gaat doen natuurlijk.

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Frijns.Net schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 16:21:
Ach, gebeurt elke 10 threads :P
Niet nodig =/= niet de mogelijkheid willen hebben, als je de optie wilt is de A10 wel zo fijn. Persoonlijk zou ik die A10 gewoon lekker nemen, veel scheelt het niet en het houdt gewoon wat opties open. Ondanks dat een A4-5300 ook kan downloaden en 1080p afspelen. Als je wilt besparen op je CPU door terug te stappen op A8/A6 kan dat eventueel wel als je het gamen wilt laten vallen.

Teamviewer kan, en ik weet niet welk OS je wilt draaien, maar ingebakken remote desktop is binnen je eigen netwerk even handig zonder dat andere software nodig is. Als je windows 7 pak dan minstens pro (of ultimate) ipv HP. Win8 weet ik uit mn hoofd nu niet of de home versies de functie ingebakken hebben.
@Perkouw: Een reepje is niet bewust gekozen. Bedankt voor de tip.
idd, dualchannel voor een A10. Zeker als je toch nog eens een spelletje spelen wilt. ps3 of niet :P
Heeft er iemand ervaring met het afspelen van 1080p 50p content op zo'n systeem?
Mijn video camera neemt namelijk op in die resolutie. Voor de HDX-1000 heb ik dat moeten omzetten naar 25p aangezien die dit anders niet wilde afspelen.
Absoluut geen probleem om dat af te spelen.
Pagina: 1