Na jaren plezier gehad te hebben van mijn HDX-1000 ben ik er toch over aan het denken om een HTPC in elkaar te zetten.
Of om bijvoorbeeld de Popcorn Hour A-400 of een Dune HD Base 3D of de HDI Dune HD Smart D1.
Op dit moment heb ik geen 3D TV maar wie weet komt dat nog.
De HTPC zou ik dus graag zo stil mogelijk willen hebben. Stel de keuze zou gaan om een mooiere kast of minder lawaai, dan maar een lelijkere kast.
Daarnaast zou het systeem snel genoeg moeten zijn om een full hd film te kunnen afspelen en op de achtergrond ook nog wat te kunnen downloaden of kopieren.
De HDX-1000 kan dat niet, en dat mis ik soms wel.
2. Als prijs heb ik een bedrag van onder de 500 euro in gedachten zoals in onderstaande lijst te zien is.
3. Het enige dat ik meeneem is misschien de HD uit de HDX. Dat is een 500gb WD greenline 5400 toeren die heerlijk stil is.
4. De dingen die ik nodig denk te hebben staan in de lijst hieronder. Ik vraag me enkel nog af of de processor ventilator een goede keuze is en of er nog stillere modellen zijn.
5. Voorkeuren voor hardware heb ik niet. Mocht eenzelfde soort systeem met een intel processor, bijvoorbeeld een I3 meer performance bieden dan zijn tips welkom.
Bij het nakijken van eenzelfde soort systemen wordt AMD veel gebruikt vanwege de goede kwaliteit voor de video weergave en het hardwarematig kunnen afspelen van full hd video. Vandaar de keuze voor AMD. Als er echter een vergelijkbaar Intel systeem is dat hetzelfde kan en misschien nog sneller is dan zou ik daar ook voor kunnen kiezen.
6. Wensen zijn: lekker stil en snel genoeg om full hd te kunnen kijken. Energie besparen hoeft niet, het ding gaat toch uit als ik hem niet nodig heb. En het moet mogelijk zijn nog wat te kunnen downloaden op de achtergrond of kopiëren zonder dat de film begint te stotteren.
In de kast zou een SSD moeten komen met het OS en de software die nodig is zoals Windows Media Center of XMBC.
Een HD gebruik ik dan om de films en de muziek op te slaan.
- Is de gekozen processor in onderstaand systeem in staat om dit te doen?
- Is er een prijs vergelijkbaar sneller systeem in elkaar te zetten met andere onderdelen?
- Wat kan er eventueel beter, anders?
- Kun je met deze config ook 3D films afspelen?
Bovenstaande lijst is geupdate met de gegeven tips.
Of om bijvoorbeeld de Popcorn Hour A-400 of een Dune HD Base 3D of de HDI Dune HD Smart D1.
Op dit moment heb ik geen 3D TV maar wie weet komt dat nog.
- Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Wat mag het systeem gaan kosten?
- Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
- Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
- Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
De HTPC zou ik dus graag zo stil mogelijk willen hebben. Stel de keuze zou gaan om een mooiere kast of minder lawaai, dan maar een lelijkere kast.
Daarnaast zou het systeem snel genoeg moeten zijn om een full hd film te kunnen afspelen en op de achtergrond ook nog wat te kunnen downloaden of kopieren.
De HDX-1000 kan dat niet, en dat mis ik soms wel.
2. Als prijs heb ik een bedrag van onder de 500 euro in gedachten zoals in onderstaande lijst te zien is.
3. Het enige dat ik meeneem is misschien de HD uit de HDX. Dat is een 500gb WD greenline 5400 toeren die heerlijk stil is.
4. De dingen die ik nodig denk te hebben staan in de lijst hieronder. Ik vraag me enkel nog af of de processor ventilator een goede keuze is en of er nog stillere modellen zijn.
5. Voorkeuren voor hardware heb ik niet. Mocht eenzelfde soort systeem met een intel processor, bijvoorbeeld een I3 meer performance bieden dan zijn tips welkom.
Bij het nakijken van eenzelfde soort systemen wordt AMD veel gebruikt vanwege de goede kwaliteit voor de video weergave en het hardwarematig kunnen afspelen van full hd video. Vandaar de keuze voor AMD. Als er echter een vergelijkbaar Intel systeem is dat hetzelfde kan en misschien nog sneller is dan zou ik daar ook voor kunnen kiezen.
6. Wensen zijn: lekker stil en snel genoeg om full hd te kunnen kijken. Energie besparen hoeft niet, het ding gaat toch uit als ik hem niet nodig heb. En het moet mogelijk zijn nog wat te kunnen downloaden op de achtergrond of kopiëren zonder dat de film begint te stotteren.
In de kast zou een SSD moeten komen met het OS en de software die nodig is zoals Windows Media Center of XMBC.
Een HD gebruik ik dan om de films en de muziek op te slaan.
- Is de gekozen processor in onderstaand systeem in staat om dit te doen?
- Is er een prijs vergelijkbaar sneller systeem in elkaar te zetten met andere onderdelen?
- Wat kan er eventueel beter, anders?
- Kun je met deze config ook 3D films afspelen?
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD A10-5800K Black Edition | € 110,- | € 110,- |
| 1 | MSI FM2-A75IA-E53 | € 74,90 | € 74,90 |
| 1 | Fractal Design Node 304 | € 74,80 | € 74,80 |
| 1 | Scythe Shuriken Rev. B | € 23,20 | € 23,20 |
| 1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 44,99 | € 44,99 |
| 1 | be quiet! System Power 7 300W | € 30,54 | € 30,54 |
| 1 | Samsung 840 series SSD 120GB | € 82,99 | € 82,99 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 441,42 | |
Bovenstaande lijst is geupdate met de gegeven tips.