• Koyuki-kun
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-02 09:46
Hallo mede Tweakers,

Sinds niet al te lang geleden had ik besloten een tweede HD7970 over te kopen van een tweaker om wat extra kracht te krijgen in mijn systeem. Allemaal heel goed verlopen met wat mooie benchmark resultaten en hoge FPS !

Nu heb ik helaas het probleem dat ik mijn systeem niet stabiel krijg. Tijdens het gamen (Crysis 3, Tomb Raider) crasht het spel na ongeveer 5-15 minuten.

Origineel was dit met een overclock dus deze heb ik lager gezet tot geen echter blijft hetzelfde voorkomen. In Heaven benchmark wilt deze stabiel doorlopen (2 uur getest) echter in 3Dmark FireStrike loopt deze in een loop ook vast.

Mijn originele HD7970 zit onder waterkoeling en de nieuwe nog niet. Dit wil ik uiteraard pas gaan doen als ik alles stabiel krijg.

Wat ik geprobeerd heb:
Driver herinstallatie beide de 13.4 en de 13.5 beta2. Hier vooraf de drivers verwijderd inclusief alle register entries zoals het netjes moet... geen success
Bios flash naar dezelfde bios.. geen success
Beide kaarten zelfde kloksnelheid... geen success
Beide de originele kloksnelheid (925/1375 & 1010/1375)... geen success

De betreffende kaarten:

Sapphire Radeon HD 7970 Dual-X 3GB
MSI R7970-2PMD3GD5/OC

Vooraf met een enkele kaart had ik geen problemen. Ik ga er van uit dat als ik de MSI er weer uit haal dat er verder geen problemen zullen zijn. Helaas kan ik de MSI niet even los testen aangezien ik hiervoor mijn gehele waterkoeling loop voor zal moeten aanpassen.

Ik sta open voor hulp / ideeeen

P.S.

Specs:

i7 3770k 4,5 Ghz @ 1.25v
Asus Maximus V Gene
8GB Corsair Dominator Platinum 2400Mhz C10
Sapphire Radeon HD 7970 Dual-X
MSI R7970-2PMD3GD5/OC
Curcial M4 128 GB
Corsair AX750

Mobo / CPU / Sapphire HD7970 onder water

[ Voor 7% gewijzigd door Koyuki-kun op 12-05-2013 15:59 ]

Verwijderd

Test de nieuwe kaart even in een andere PC. Het lijkt er echt op dat er een probleem is met een van je kaarten, en je waterloop losmaken kan inderdaad een rotwerk zijn,

• rodemannetje
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:50
Trekt je voeding het dan wel?

i7 860 3.94ghz/mugen 2b/lancool k62/corsair hx650/vertex II/asus p7p55e pro/msi gtx570 oc/ OCZ3G1866LV6GK /xfi pro elite/Samsung 214t tft/3 hd's/plex dvd

• Koyuki-kun
Helaas heb ik niet de mogelijkheid om de kaart in een andere computer te testen aangezien ik verder alleen laptops heb liggen :(

Voeding is een Corsair AX750

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:55

Umbrah

The Incredible MapMan

Je zou de kaarten los kunnen testen door ze gewoon mild uit het PCI-E slot te halen, ik denk echt dat een van de twee kaarten niet de beste tijd heeft, elk afzonderlijk testen en vervolgens samen kan maar een paar dingen betekenen:

1. Mogelijk een probleempje voeding
2. Mogelijk een probleempje connecties
3. Mogelijk een probleempje kloksnelheid (beiden gelijk laten draaien svp)
4. Gaar PCI-E slot

• XxRenéxX
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-12-2025
Ik geloof niet dat het mogelijk is om beide kaarten op verschillende klok snelheden te draaien. Dus of je sapphire wordt geclocked naar msi niveau of andersom natuurlijk. Wellicht kan je Sapphire de klok van de MSI kaart niet aan. Probeer ze eens handmatig beide op 925/1375 te zetten en als dat stabiel is probeer dan 1010/1375.

Ik heb je post niet heel aandachtig gelezen dus mocht je dit al gedaan hebben, sorry ;-)

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
XxRenéxX schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 16:16:
Ik geloof niet dat het mogelijk is om beide kaarten op verschillende klok snelheden te draaien. Dus of je sapphire wordt geclocked naar msi niveau of andersom natuurlijk. Wellicht kan je Sapphire de klok van de MSI kaart niet aan. Probeer ze eens handmatig beide op 925/1375 te zetten en als dat stabiel is probeer dan 1010/1375.

Ik heb je post niet heel aandachtig gelezen dus mocht je dit al gedaan hebben, sorry ;-)
Beide kaarten nemen automatisch de clocks over van de kaart die de laagste clocks heeft.

Het enige wat je kunt proberen is inderdaad de kaarten apart van elkaar testen. Crasht hij bij alle games wanneer je kaarten beide beetje load zijn of alleen bij die games die je opnoemde?

• XxRenéxX
Oh ik heb nog een idee: heb je een geluidskaart? Ik heb laatst ook een probleem gehad met mijn crossfire 5870. Ik deed een upgrade van mobo en cpu, maar vervolgens kreeg ik mijn systeem niet meer stabiel.

Uiteindelijk heb ik mijn geluidskaart verwijderd en sindsdien heb ik geen problemen meer. Mijn layout was iets als dit:

--- PCI-E 1x = geluidskaart
--- PCI-E 16x = HD 5870
--- PCI-E 1x (leeg)
--- PCI-E 1x (leeg)
--- PCI-E 16x = HD 5870

• Koyuki-kun
Goed, nu even een loop op locked bios standaard instellingen 3DMark FireStrike. Wilt deze crashen test ik het alsnog even in Crysis 3 gezien deze redelijk snel vast liep en FireStrike wat vaker problemen gaf ;-)

Wilt dit niet lukken laat ik beide kaarten zitten zonder CF bridge en test ik ze één voor één. Als beide een uur individueel overleven kijk ik verder. Helaas kan ik me niet voorstellen dat het software matig is ookal hoop ik er wel op gezien ik liever niet één van de twee ter reparatie aan bied

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

JustwilliamNL schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 17:34:
[...]

Beide kaarten nemen automatisch de clocks over van de kaart die de laagste clocks heeft.

Het enige wat je kunt proberen is inderdaad de kaarten apart van elkaar testen. Crasht hij bij alle games wanneer je kaarten beide beetje load zijn of alleen bij die games die je opnoemde?
Nee, ze kunnen individueel functioneren op verschillende clocks.
maar volgens mij is het probleem de voeding... een 750w voeding en 2x 7970 is geen goed idee.

Sowieso zou ik je aanraden als je een voeding koopt om er een te halen die op 50% load draait max.
Voeding is dan meest efficient en je hebt headroom. Het is overigens sowieso nooit een slecht idee om een voeding te kopen met oog op de toekomst. 850w toch wel minimaal en GOLD en van Corsair.

Een voeding op de volle MAX draaien is ook nooit een goed idee.

[ Voor 39% gewijzigd door A87 op 12-05-2013 00:24 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

A87, leer het alsjeblieft eens...

750w van een goed merk, zoals corsair, trekt het echt wel.

En sowieso is je voedingsadvies echt waardeloos. Er is niks mis mee om een voeding op 80% te laten draaien.

Echt, geef goed advies of geef geen advies.

People as things, that’s where it starts.

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
A87 schreef op zondag 12 mei 2013 @ 00:16:
[...]

Nee, ze kunnen individueel functioneren op verschillende clocks.
maar volgens mij is het probleem de voeding... een 750w voeding en 2x 7970 is geen goed idee.

Sowieso zou ik je aanraden als je een voeding koopt om er een te halen die op 50% load draait max.
Voeding is dan meest efficient en je hebt headroom. Het is overigens sowieso nooit een slecht idee om een voeding te kopen met oog op de toekomst. 850w toch wel minimaal en GOLD en van Corsair.

Een voeding op de volle MAX draaien is ook nooit een goed idee.
Natuurlijk kun je twee gpu's in sli/crossfire zetten die verschillende clocks hebben maar dan zal de kaart die hoger geclockt is echt niet 'harder gaan' dan de andere kaart. Daarnaast wordt geadviseerd om beide kaarten op dezelfde clocks te zetten ivm. stabiliteit van je systeem. Hier kun je het allemaal nog even leren ;).

Een 750W voeding van een A merk is genoeg om deze 2 Hd7970's in crossfire aan stroom te voorzien. Anders voor de volgende keer kun je het hier nakijken voordat je weer een keer 'voedingsadvies' wilt geven. Daarnaast vind ik je verhaal over de efficiëntie van een voeding zeer... :O
Er zijn meer voedingen dan de voedingen van het merk corsair, ik hoop dat je dit wel door hebt? Dat een voeding van het merk corsair het meest efficiënt is wanneer deze 50% van zijn totale vermogen afgeeft betekent niet dat dit hetzelfde geldt voor een voeding van merk X.

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-02 02:13

Imprezzion

E92 320i & 307CC

VasZaitsev schreef op zondag 12 mei 2013 @ 01:24:
A87, leer het alsjeblieft eens...

750w van een goed merk, zoals corsair, trekt het echt wel.

En sowieso is je voedingsadvies echt waardeloos. Er is niks mis mee om een voeding op 80% te laten draaien.

Echt, geef goed advies of geef geen advies.
Ik moet altijd wel lachen om die gozer. Lult zoveel onzin op tweakers dat het gewoon grappig is ;)

Maar, even on-topic, ik vind het wel vreemd dat hij bij bepaalde games / benches crashed en bij andere niet. Nu is Heaven de zwaarste niet maar ok.

Test eens wat meer games dan alleen Crysis 3. Het klinkt als een driver / CAP issue maar ja met die twee verschillende drivers die je hebt getest zou het toch moeten werken.

Wat ik zelf als last resort altijd doe is even Windows vers erop bakken, hetzij op een andere partitie / schijf en nog eens testen met volledig schone Windows en de nieuwste drivers.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• Koyuki-kun
XxRenéxX schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 18:48:
Oh ik heb nog een idee: heb je een geluidskaart? Ik heb laatst ook een probleem gehad met mijn crossfire 5870. Ik deed een upgrade van mobo en cpu, maar vervolgens kreeg ik mijn systeem niet meer stabiel.

Uiteindelijk heb ik mijn geluidskaart verwijderd en sindsdien heb ik geen problemen meer. Mijn layout was iets als dit:

--- PCI-E 1x = geluidskaart
--- PCI-E 16x = HD 5870
--- PCI-E 1x (leeg)
--- PCI-E 1x (leeg)
--- PCI-E 16x = HD 5870
Dat is apart! Helaas heb ik geen geluidskaart ;-)

Tot nu toe hartelijk dank voor de hulp.
Oke de resultaten:

1. MSI en Sapphire individueel 1+ uur in 3DMark FireStrike geen problemen
2. MSI en Sapphire samen crash na +/- 45 minuten in 3DMark FireStrike
3. MSI en Sapphire beide op 1010/1375 crash Crysis 3 na +/- 30 minuten.. waarbij het stuk waar ik ben blijft hij crashen (veel actie)
4. MSI en Sapphire beide op 1100/1500 in Heaven Valley 1+ uur geen probleem :/

Ik gebruik nu overigens de output van de MSI ipv de Sapphire waardoor alles het langer uithoud dan hiervoor.

Hitte is geen probleem aangezien deze zelfs op 1100/1500 max 88C(MSI)/36C(Sapphire) zijn.

Ik begin me eigenlijk best wel te irriteren aangezien het er naar uit ziet dat de kaarten zelf in orde zijn (in ieder geval in de benchmarks) maar samen werkt het niet voor lang.
Wat ik nog kan testen is een andere game (Tomb Raider bijvoorbeeld) en de games op enkele kaarten om toch wat real life scenarios te creëren ipv alleen uit gaan van de 3DMark FireStrike.

• XxRenéxX
Koyuki-kun schreef op zondag 12 mei 2013 @ 15:10:
[...]
Dat is apart! Helaas heb ik geen geluidskaart ;-)

Tot nu toe hartelijk dank voor de hulp.
Oke de resultaten:

1. MSI en Sapphire individueel 1+ uur in 3DMark FireStrike geen problemen
2. MSI en Sapphire samen crash na +/- 45 minuten in 3DMark FireStrike
3. MSI en Sapphire beide op 1010/1375 crash Crysis 3 na +/- 30 minuten.. waarbij het stuk waar ik ben blijft hij crashen (veel actie)
4. MSI en Sapphire beide op 1100/1500 in Heaven Valley 1+ uur geen probleem :/

Ik gebruik nu overigens de output van de MSI ipv de Sapphire waardoor alles het langer uithoud dan hiervoor.

Hitte is geen probleem aangezien deze zelfs op 1100/1500 max 88C(MSI)/36C(Sapphire) zijn.

Ik begin me eigenlijk best wel te irriteren aangezien het er naar uit ziet dat de kaarten zelf in orde zijn (in ieder geval in de benchmarks) maar samen werkt het niet voor lang.
Wat ik nog kan testen is een andere game (Tomb Raider bijvoorbeeld) en de games op enkele kaarten om toch wat real life scenarios te creëren ipv alleen uit gaan van de 3DMark FireStrike.
Hitte is geen probleem aangezien deze zelfs op 1100/1500 max 88C(MSI)/36C(Sapphire) zijn. <<<

Dat is vreemd, als je crossfire goed werkt dan zou je Sapphire ook aan de bak moeten waardoor de temps op die kaart ook omhoog schieten. Is je crossfire bridge niet kapot?

Edit: lees nu pas dat je Sapphire LC is. Alsnog lijkt 36C mij erg laag, zou eerder denken dat die bij de 45 zou gaan hangen.

[ Voor 4% gewijzigd door XxRenéxX op 12-05-2013 15:18 ]

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:07

InFamous

excommunicado

XxRenéxX schreef op zondag 12 mei 2013 @ 15:17:
[...]

Hitte is geen probleem aangezien deze zelfs op 1100/1500 max 88C(MSI)/36C(Sapphire) zijn. <<<

Dat is vreemd, als je crossfire goed werkt dan zou je Sapphire ook aan de bak moeten waardoor de temps op die kaart ook omhoog schieten. Is je crossfire bridge niet kapot?
Als je had gelezen had je gezien dat een kaart word gekoeld door waterkoeling en de ander nog met stock cooler draait.

Formerly known as Ragdoll

• XxRenéxX
InFamous schreef op zondag 12 mei 2013 @ 15:18:
[...]

Als je had gelezen had je gezien dat een kaart word gekoeld door waterkoeling en de ander nog met stock cooler draait.
Als je iets minder vlug was met een oordeel dan had je mijn edit al kunnen zien, alsnog lijkt 36C mij erg laag. Al met Afterburner gechecked hoeveel % gebruikt wordt van je 2de GPU.

• InFamous

InFamous

excommunicado

XxRenéxX schreef op zondag 12 mei 2013 @ 15:20:
[...]

Als je iets minder vlug was met een oordeel dan had je mijn edit al kunnen zien, alsnog lijkt 36C mij erg laag. Al met Afterburner gechecked hoeveel % gebruikt wordt van je 2de GPU.
Normale temperatuur hoor voor waterkoeling mijn beide hd5970's worden met overclock bij Furmark niet warmer als 38 graden max.

Maar TS, wat zijn de exacte specs van je PC?
Heb je daarnaast je CPU overclocked?

Ohh en daarnaast, je hebt het over een crash, wat bedoel je precies met crash?

[ Voor 16% gewijzigd door InFamous op 12-05-2013 15:26 ]

• Koyuki-kun
Specs:

i7 3770k 4,5 Ghz @ 1.25v
Asus Maximus V Gene
MSI R7970-2PMD3GD5/OC
Curcial M4 128 GB
Corsair AX750

Met crash bedoel ik dat windows een mooi venster laat zien met ''Crysis 3 stopt met werken''
MSI Afterburner staat aan om te kunnen zien of alles goed werkt. Load e.d. zijn identiek bij beide kaarten.

*EDIT* Zo net na 5 minuten Tombs Raider het zelfde bericht :(

http://i2.photobucket.com...kun/crash_zps81049c27.png

[ Voor 12% gewijzigd door Koyuki-kun op 12-05-2013 16:29 ]

• InFamous

InFamous

excommunicado

Koyuki-kun schreef op zondag 12 mei 2013 @ 15:58:
Specs:

i7 3770k 4,5 Ghz @ 1.25v
Asus Maximus V Gene
MSI R7970-2PMD3GD5/OC
Curcial M4 128 GB
Corsair AX750

Met crash bedoel ik dat windows een mooi venster laat zien met ''Crysis 3 stopt met werken''
MSI Afterburner staat aan om te kunnen zien of alles goed werkt. Load e.d. zijn identiek bij beide kaarten.

*EDIT* Zo net na 5 minuten Tombs Raider het zelfde bericht :(

http://i2.photobucket.com...kun/crash_zps81049c27.png
Gooi eerst die CPU is naar stocksnelheden. Dus alles stock draaien, ik kan je bijna 100% verzekeren dat als je alles stock draait je geen melding meer krijgt.

• XxRenéxX
Blijf met ideeën komen, vind je vast niet erg ;). Heb je Link State Power Management uitgeschakeld in je energiebeheer en staat die ook op Hoge Prestaties? De crash is trouwens geen harde crash met een restart of BSOD als gevolg maar enkel een crash naar desktop?

Edit: om bijvoorbeeld je CPU en RAM uit te sluiten kun je inderdaad proberen om de CPU terug naar stock te zetten en het geheugen even te draaien op 1600Mhz, als die dan stabiel draait kun je langzaamaan terugwerken. Doet die dan nog steeds hetzelfde dan weet je al een stuk meer.

[ Voor 34% gewijzigd door XxRenéxX op 12-05-2013 17:16 ]

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
Hmm ik denk dat je overskill hebt.

je hebt bij elkaar 6 GB aan videogeheugen. (als ik de pricewatch moet geloven). En ook 4.096 rekenkernen.
Het kan zijn dat deze spellen geen 6 GB ondersteunen. En dan gaan flippen. En op een gegeven moment als je geheugen een beetje vol komt dat dan het spel gaat flippen.

Of dat al je rekenkernen actief worden kan ook. Ik weet niet waar de fout dan zit. (in windows of de spellen)

Maar voor de goede orde ik weet niet precies wat er aan de hand is. Ik weet de error code niet. (dus je zou de error code kunnen posten) Dus kom niet aan van ''noob bla bla bla je bent een amateurtje, je bazeld bla bla bla'' Want ik weet niet wat de error code is.

Maar doen de spellen het wel als je die videokaarten van elkaar loskoppelt ?

TIME TO UPGRADE !!!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Er is geen error code, spel sluit gewoon af met ....exe werkt niet meer.
Daarnaast heb ik nog nooit gehoord over wat jij net uit probeerd te leggen, ik snap uberhaupt niet eens wat je bedoeld.

Mijn vermoeden ligt bij een falende overklok aangezien de stress op de IOH vergroot word door 2 kaarten en hierdoor instabiel word. Mijn advies is dan ook zet alles op stock en test het, waarschijnlijk is dan het probleem verholpen. Wat de TS ook kan doen is het voltage verhogen van de IOH en de IOH pci-e waarschijnlijk lost dit ookal het probleem op.
je hebt bij elkaar 6 GB aan videogeheugen. (als ik de pricewatch moet geloven). En ook 4.096 rekenkernen.
Het kan zijn dat deze spellen geen 6 GB ondersteunen.
Hij heeft geen 6GB aan geheugen hij heeft gewoon 3GB aan geheugen, in Crossfire X of in SLI word geheugen niet bij elkaar opgeteld maar gedeeld.

[ Voor 23% gewijzigd door InFamous op 12-05-2013 20:54 ]

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
[b][message=40229901,noline]

Hij heeft geen 6GB aan geheugen hij heeft gewoon 3GB aan geheugen, in Crossfire X of in SLI word geheugen niet bij elkaar opgeteld maar gedeeld.
oke dat wist ik niet :*)

Maar dan is mijn punt niet van toepassing.

TIME TO UPGRADE !!!

• Koyuki-kun
ragdoll-csr ... de overbelasting op de IOH was nog niet eens in me opgekomen. You sir have given me a bit of hope.

Door de CPU en Ram naar stock / 1333Mhz te zetten krijg ik nu in ieder geval in FireStrike geen crashes meer (2+ uur). Ik zal dit nog proberen te bevestigen door te kijken of het in-game hetzelfde geval is.

De extra belasting van de tweede GPU zal het net te veel zijn geweest. Nu wordt het weer een hele klus om te kijken welk voltage voldoende zal zijn!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Koyuki-kun schreef op zondag 12 mei 2013 @ 20:59:
ragdoll-csr ... de overbelasting op de IOH was nog niet eens in me opgekomen. You sir have given me a bit of hope.

Door de CPU en Ram naar stock / 1333Mhz te zetten krijg ik nu in ieder geval in FireStrike geen crashes meer (2+ uur). Ik zal dit nog proberen te bevestigen door te kijken of het in-game hetzelfde geval is.

De extra belasting van de tweede GPU zal het net te veel zijn geweest. Nu wordt het weer een hele klus om te kijken welk voltage voldoende zal zijn!
Jij hebt je PC een overklok gegeven met 1 kaart, als die stabiel is prima. Maar aangezien je nu 2 x zoveel stress geeft op IOH en IOH PCI-E kan die instabiel worden. Gewoon het voltage wat hoger zetten en je bent klaar.

• Koyuki-kun
InFamous schreef op zondag 12 mei 2013 @ 21:02:
[...]

Jij hebt je PC een overklok gegeven met 1 kaart, als die stabiel is prima. Maar aangezien je nu 2 x zoveel stress geeft op IOH en IOH PCI-E kan die instabiel worden. Gewoon het voltage wat hoger zetten en je bent klaar.
Is er nog een specifieke voltage die omhoog moet of alleen de vCore van de CPU voldoende? Als ik me alleen hier op hoef te focussen scheelt het weer een hoop tijd zoeken e.d. :)

• InFamous

InFamous

excommunicado

Nee v-core zal het probleem niet wezen, je IOH voltage en je IOH pci-e die moeten omhoog.

Helaas weet ik niet de juist benaming bij de maximus v gene

[ Voor 26% gewijzigd door InFamous op 12-05-2013 21:35 ]

Pagina: 1