Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Power consumptie mITX systeem

Pagina: 1
Acties:

• Ribozyme
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-01 00:37
Hallo iedereen,

ik ben al een paar maanden actief op het overclock.net forum sinds ik gëinteresseerd ben geraakt in computer hardware en pc's bouwen. Nu dacht ik ook aan te sluiten bij de community dichter bij huis om relevanter te kunnen zijn op gebied van prijzen en hardware aanbod.Dit is dan ook mijn eerste post hier dus als ik de regels niet echt naleef of in een verkeerd subforum post.

Dit terzijde, vroeg ik me af hoeveel een mini ITX systeem nu verbuikt in idle en load(vooral gamen). Ik heb namelijk een be quiet straight power e9 400w voeding in mijn systeem zitten die een gtx 670, 3570K, asus p8Z77-i deluxe, 1 SSD en 3 fans van stroom voorziet. En vaak zie ik mensen beweren dat dit veel te weinig watt is om mijn build aan te drijven maar tot hiertoe heb ik nog geen problemen gehad na 3 weken met dit systeem te hebben gewerkt/gegamed. Ik heb zelfs de GPU kunnen overclocken tot 1200mhz zonder problemen.

Wel, er is 1 probleem. Namelijk als ik de GPU benchamark Valley 1.0 van Unigine draai en ik kijk nadien wat het hoogste verbruik was van men GPU met het programma GPU-Z dan zie ik 39.6% TDP staan en als ik overclock 40.7% TDP. Veel mensen zeggen mij dat dit niet normaal is en dat bij 100% load van de GPU bij valley 1.0 het verbruik veel dichter bij de TDP van de kaart moet liggen, iets van 80-100% TDP. Sommigen beweren dat dit komt door een te laag wattage van mijn voeding.

Maar een 3570k heeft een TDP van 77W en 670 van 177W dus samen komen deze op 254 Watt. Samen met het moederbord, 1 ssd en wat fans kan dit toch niet boven de 300W uitkomen, of wel?

Is er iemand die een gelijkaardig mini-ITX systeem heeft en die eens verbruik zou kunnen meten tijdens idle en tijdens gamen? Ik heb reeds het internet afgezocht naar deze gegevens maar heb deze niet direct kunne vinden. En bijkomend, weet iemand waar ik een goede wattmeter kan aanschaffen in Nederland/België. Een die ook nauwkeurig is op bij laag verbruik. Ik weet dat hardware.info eens een review heeft gedaan van enkele wattmeters maar dat was een tijdje geleden en ik weet niet echt waar deze te kopen.

Bedankt om te lezen en hopelijk iemand die wat meer weet van het verbruik van een mini ITX game systeem.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:32
Ribozyme schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 12:36:
Wel, er is 1 probleem. Namelijk als ik de GPU benchamark Valley 1.0 van Unigine draai en ik kijk nadien wat het hoogste verbruik was van men GPU met het programma GPU-Z dan zie ik 39.6% TDP staan en als ik overclock 40.7% TDP. Veel mensen zeggen mij dat dit niet normaal is en dat bij 100% load van de GPU bij valley 1.0 het verbruik veel dichter bij de TDP van de kaart moet liggen, iets van 80-100% TDP. Sommigen beweren dat dit komt door een te laag wattage van mijn voeding.
Lijkt mij onzin. Ik zou niet weten hoe die kaart kan meten & weten dat 'ie op het randje van de max wattage zit en dan zijn verbruik zou terugschroeven. Een voeding met te weinig vermogen zorgt voor crashes, spontane resets en vastlopers.
Maar een 3570k heeft een TDP van 77W en 670 van 177W dus samen komen deze op 254 Watt. Samen met het moederbord, 1 ssd en wat fans kan dit toch niet boven de 300W uitkomen, of wel?
Inderdaad. Hou rekening met een efficiency van 80% van je voeding, ofwel 375W voeding zou moeten volstaan.

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-11 11:00
Voor de energiemeter is dit volgens mij wel een goede.
Is verder ook handig om het verbruik van alle andere apparaten in huis te meten, weet je gelijk ook waar je verbruik zit en waar je eventueel op kunt besparen :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• Ribozyme
vanaalten schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 12:47:
[...]

Lijkt mij onzin. Ik zou niet weten hoe die kaart kan meten & weten dat 'ie op het randje van de max wattage zit en dan zijn verbruik zou terugschroeven. Een voeding met te weinig vermogen zorgt voor crashes, spontane resets en vastlopers.

[...]

Inderdaad. Hou rekening met een efficiency van 80% van je voeding, ofwel 375W voeding zou moeten volstaan.
Wel dat dacht ik ook. Maar is het vreemd dat GPU-Z maar 40%TDP power consumption weergeeft? Dit zou betekenen dat deze kaart alles kan geven wat ze heeft met maar 70W verbruik?

En deze voeding is zelfs 91% efficiënt op mid tot hoge loads.

Op lage loads valt de efficiëntie van een voeding als een baksteen, daarom wou ik ook een voeding met net genoeg wattage.

Alleszins bedankt voor de info.

• Ribozyme
MartijnLoarne schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 12:51:
Voor de energiemeter is dit volgens mij wel een goede.
Is verder ook handig om het verbruik van alle andere apparaten in huis te meten, weet je gelijk ook waar je verbruik zit en waar je eventueel op kunt besparen :)
Ziet er goed uit, nette prijs ook. Deze schaf ik me misschien wel aan. Bedankt alvast!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:17
vanaalten schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 12:47:
[...]

Het vermogen van de voeding is gegeven aan de secondaire kant, als er 400W staat kan een goede voeding 400W leveren, maar zal dan zo'n 400/0.8= 500W vermogen uit je stopcontact trekken.

Waar je soms wel op moet letten, is dat er maar een relatief klein deel op de 12V-lijn geleverd wordt. In jouw geval is dat 384W volgend de Be Quiet site en dat is bijna het hele vermogen, en dus prima. Ook, als je geen last hebt van uitval / vastlopers denk ik dat je voeding het prima houdt.

• Ribozyme
marcop23 schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 13:23:
[...]

Het vermogen van de voeding is gegeven aan de secondaire kant, als er 400W staat kan een goede voeding 400W leveren, maar zal dan zo'n 400/0.8= 500W vermogen uit je stopcontact trekken.

Waar je soms wel op moet letten, is dat er maar een relatief klein deel op de 12V-lijn geleverd wordt. In jouw geval is dat 384W volgend de Be Quiet site en dat is bijna het hele vermogen, en dus prima. Ook, als je geen last hebt van uitval / vastlopers denk ik dat je voeding het prima houdt.
Hoe meet men dan efficiëntie van voedingen? Als je bijvoorbeeld met een watt meter meet dat er 380watt uit het stopcontact wordt getrokken, hoe weet je dan hoeveel er echt verbruikt wordt door de pc aangezien de efficiëntie afhangt van de load? Je heb toch twee onbekenden, de efficiëntie en de effectieve load?

Dan ben ik gerust met deze PSU. In de toekomst zou ik misschien mijn CPU ook willen overclocken om wat hogere benchmark scores te halen, is dit te doen op deze PSU? Is er een punt waarvan extra performance op je CPU proportioneel veer meer power consumptie vraagt?

Bedankt.
Pagina: 1