CMOS battery low, batterij vervangen helpt niet

Pagina: 1
Acties:

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 19:55

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Mijn oude moederbord (MSI 790FX-GD70) heeft het begeven en ik heb een vervanger via eBay gekocht. Dit vervangende bord doet helaas moeilijk. Hij geeft van begin af aan de melding dat de CMOs battery low is. Ik heb contact gehad met de verkoper, en wat hem betreft werkte hij nog toen hij op de post ging.

Wat heb ik geprobeerd:
  • meerdere nachten aan laten staan om op te laden
  • batterij vervangen door batterij van oude moederbord
  • batterij vervangen door een uit een werkende computer (dus zeker geladen)
  • cmos gewist via knopje
  • cmos gewist via jumper
  • bios geflashed
  • nagekeken of de bios chip om te wisselen is (neen)
Alles werkt op zich, behalve dat ik op F2 moet duwen om te starten met de defaults en hij zijn instellingen niet onthoudt. Voor een tijdje hanteerbaar, maar op lange termijn onhandig.

Wie heeft er nog goede ideeën?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:42
Milmoor schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 11:25:
• meerdere nachten aan laten staan om op te laden
• batterij vervangen door een uit een werkende computer (dus zeker geladen)
De gebruikte knoopcellen zijn niet oplaadbaar, dus die punten gaan al niet op. Was het bord verder goed verpakt in een anti-statische zak (en niet in noppenfolie zoals je soms ziet |:( ), misschien heeft je bord een tik gehad door statische electriciteit en is de cmos zelf beschadigd.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Noppenfolie helaas. Ik dacht dat het Lithium-ion batterijen waren, maar nu ik beter kijk is dat inderdaad niet zo. Helaas is de bios niet vervangbaar, want de rest lijkt gewoon in orde.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:21
Roze noppenfolie? Dat is namelijk ook goed.

Koop eens een nieuwe knoopcel. En controleer of de batterij socket nog wel netjes vast zit.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:38
Of, als je een multimeter hebt, meet de spanning van het batterijtje eens. Rond de 3 volt of wat hoger (3.3v voor een frisse onbelaste batterij ongeveer), of misschien wat lager is goed. Nou is dit niet de ideale manier om te meten, zonder belasting, maar je weet ongeveer hoe vol je batterij is.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Doorzichtige noppenfolie, dus dat helpt helaas niet. Ik heb de batterijspanning gemeten van de batterij van mijn oude moederbord, in mijn oude moederbord. Op die manier is er wel wat belasting aanwezig, genoeg om de hogere spanning van een losse batterij te voorkomen. Deze is 3.35V. Ik heb deze batterijen al een keer verwisseld, maar zal dit voor de zekerheid nog een keer doen.

<edit>
Getest, wisselen helpt inderdaad niet. De "nieuwe" batterij zit op 3.42V. Dus dat is het probleem niet. Hij zit wel vol krassen, geen idee wat de vorige eigenaar daar mee heeft uitgespookt. De batterij zelf lijkt echter prima in orde.

Bijzonder genoeg werkt het opslaan van de settings in de bios wel. Ik kan de instellingen van de vorige keer gewoon inladen. Maar dat helpt niet omdat bij een herstart toch weer de defaults worden geladen. Ik kan dat controleren doordat ik het opstart-plaatje van fullscreen heb gehaald. Zodra ik die zie, dan weet ik dat het fout gaat bij het opstarten. Ik zou verwachten dat hij die gegevens ook kwijt zou zijn als hij echt niets onthouden kan.

[ Voor 47% gewijzigd door Milmoor op 11-05-2013 20:29 . Reden: Aanvullende info ]

• Kaasbroodje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:17
En de aansluiting van de batterij, zit die nog vast op het moederbord en zijn de contact punten "schoon" Probeer anders de spanning te meten als de batterij erin zit en probeer te meten op de contact punten die batterij met moederbord verbinden. Misschien zit daar het euvel.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zou verwachten dat hij die gegevens ook kwijt zou zijn als hij echt niets onthouden kan.
Hierbij trek je de stekker eruit en laat je alle stroom weglopen ? Als je de stekker in de voeding houd met de stroom erop onthoud ie gewoon alles namelijk, met of zonder batterij.

[ Voor 25% gewijzigd door PilatuS op 11-05-2013 21:36 ]

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Kaasbroodje: ik zal morgen de spanning meten op het "nieuwe" moederbord. Het is nu te donker om dit handig te meten.

Pilatus: hij geeft bij elke reset een "CMOS battery low" en "CMOS date/time not set". Dus ook als ik de stroom er op laat staan.

[ Voor 30% gewijzigd door Milmoor op 11-05-2013 22:32 . Reden: Precieze meldtekst opgenomen ]

• jeroen3
De RTC kan kapot zijn.
Heeft hij gelijk met een incorrect tijd?

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
De tijd staat inderdaad regelmatig fout. Ik verwacht na elke shutdown of reset, maar heb dat nog niet goed bekeken. Synchroniseren via intern helpt. Als dat de oorzaak is, is de melding dus een incorrecte diagnose: de tijd is fout omdat de RTC stuk is, niet omdat de batterij op is? En omdat hij denkt de batterij op is worden de gebruikersinstellingen niet geladen?

Voltage is trouwens 3.18 V op het "nieuwe" moederbord en de "oude" batterij, met alles aangesloten behalve de netspanning.

• jeroen3
Het kan ook zijn dat de batterijspanning niet aankomt bij het cmos. Maar dan zou jij dus alle instellingen moeten vergeten. En dat deed hij niet.

Dan blijft over de RTC. Ik verwacht niet dat dit eenvoudig te vervangen is op een modern moederbord.
Zal wel een qfn16 package zijn.

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-02 10:12

Ultrapc

Anyone steak?

Ik denk de RTC, omdat PilatuS wel gelijk heeft, zolang er stroom op staat (stekker erin) MOET (met of zonder batterij) hij alles onthouden.
Milmoor schreef op zondag 12 mei 2013 @ 12:30:
De tijd staat inderdaad regelmatig fout. Ik verwacht na elke shutdown of reset, maar heb dat nog niet goed bekeken. Synchroniseren via intern helpt. Als dat de oorzaak is, is de melding dus een incorrecte diagnose: de tijd is fout omdat de RTC stuk is, niet omdat de batterij op is? En omdat hij denkt de batterij op is worden de gebruikersinstellingen niet geladen?

Voltage is trouwens 3.18 V op het "nieuwe" moederbord en de "oude" batterij, met alles aangesloten behalve de netspanning.
Staat de tijd fout (willekeurig) of is de tijd gereset (0:00 of dergelijke)

Succes!

Allround.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Vreemd genoeg start hij vandaag zonder problemen op. Ik meende dit al een of twee keer eerder gezien te hebben, maar kreeg dit niet gereproduceerd. Nu lijkt het gewoon te werken?! Ik snap niet hoe het probleem opeens verdwenen kan zijn, maar prettig is het wel.
<edit>
En dezelfde dag gaat het al weer fout. Computers zijn meestal binair: aan/uit, 1/0 en dus ook stuk of niet stuk. Dit is stom gedoe.

[ Voor 21% gewijzigd door Milmoor op 16-05-2013 07:42 . Reden: Zucht ]

Pagina: 1