Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Opstart Problemen [picopsu]

Pagina: 1
Acties:

• L1NO_
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11 23:31
Ik heb een mini server (headless) samengesteld die opstart problemen heeft. De server bestaat uit;
  • Bitfenix Prodigy Case (2 case fans, 90mm ?)
  • Asus C60m1-i
  • Sandisk Readycache ssd (32GB)
  • HyperX 4GB
  • 1 WD RED (2TB)
  • PicoPsu (90w) (Met een adac 110W, 12V voeding)
Mijn SSD word niet altijd herkend na een cold-boot. Zodra het systeem draait dan kan ik er rustig een 2e of 3e HDD aan hangen en is er niks aan de hand. De RED word altijd herkend.
Het systeem heeft vaker een succesvolle boot als ik de case fans, (verbonden met moederbord) los koppel?! Een 'warme reboot werkt tot nu toe altijd.

Een 90watt pico zou toch voldoende moeten zijn voor enkele HDD en SSD? De SSD werkt uitstekend zodra het systeem wel lukt te starten. Ik heb het systeem nu een week ononderbroken muziek en torrents laten serveren en is erg stabiel.

Al gecontroleerd; sata kabels, sata ingangen, herinstallatie windows7 en een bios update.
Ik wil graag draaien op de picopsu en ben er zelf nog van overtuigt dat dit gewoon moet werken? Of toch picocrappy?

• L1NO_
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11 23:31
Ik heb nog steeds geen antwoord kunnen vinden op mijn problemen met mijn picopsu. Ik ben er nog steeds van overtuigt dat het zou moeten werken maar het servertje geeft een andere indruk.

De server draait al een aantal dagen en 'werkt' prima. Maar bij 1 op de 2 boots/reboots/hibernates verdwijnen er bij willekeur drives en kan hij dus niet meer opstarten.

Ik heb geprobeerd de ssd te vervangen door een reguliere laptop schijf en dit gaf geen duidelijk resultaat.
Na een succesvolle boot meer stroomvreters toegevoegd en pas na 3 WD reds kicked de fan in het stroomblok nog steeds niet aan. Iets wat zou moeten aangeven dat hij meer dan 90w aan vermogen levert.

Met een stroommeter geprobeerd de waardes kunnen uitlezen vanaf het stekker blok, ik zie geen piekwaardes en het verbruik schommelt tussen 13w en 16w. Dit zou de pico toch aan moeten kunnen?

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:32
Wel een leuk bizar klein verbruik!
Anyway, je weet niet waar je probleem zit: kan in de 12V zitten of in de 5V.

Deze pico-PSU maakt niet z'n eigen 12V maar geeft hem met een schakelaar door vanaf de externe adapter. Het kan dus zijn dat de adapter niet stabiel genoeg is of niet goed met piekverbruik om kan gaan, en dat de pico-PSU zelf OK is.

Of de adapter is prima, maar de 5V regelaar van de pico-PSU is niet OK.

Ofwel: uitsluiten door even een andere adapter er op te zetten, of een andere pico-PSU als je d'r toevallig twee hebt.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
vanaalten schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 11:22:
Wel een leuk bizar klein verbruik!
Anyway, je weet niet waar je probleem zit: kan in de 12V zitten of in de 5V.

Deze pico-PSU maakt niet z'n eigen 12V maar geeft hem met een schakelaar door vanaf de externe adapter. Het kan dus zijn dat de adapter niet stabiel genoeg is of niet goed met piekverbruik om kan gaan, en dat de pico-PSU zelf OK is.

Of de adapter is prima, maar de 5V regelaar van de pico-PSU is niet OK.

Ofwel: uitsluiten door even een andere adapter er op te zetten, of een andere pico-PSU als je d'r toevallig twee hebt.
maar een SSD of 2.5 inch hdd gebruikt zover ik weet geen 12V :-)

404 Signature not found

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-11 15:38

Fordox

00101010

welke ssd is het?
zoek een firmware update voor dat geval. dat lost meestal dit soort problemen op.

en 90 wat is nog steeds wel een beetje weinig. als je een cold boot doet, heb je even een piek in je vermogen zitten die je niet kunt namaken met load in windows.

[ Voor 45% gewijzigd door Fordox op 16-05-2013 19:49 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:32
90W is echt ruim voldoende, lijkt mij. Ik heb hier twee systemen (mini-ITX Intel bordjes met i3 sandybridge en een 2.5" harddisk) die idle 15W doen. Beide draaien probleemloos met zo'n zelfde pico-PSU. Met stresstesten van tegelijk GPU & CPU kwam 'ie net boven de 70W uit. En dat opstart-piekvermogen zal - zeker van de SSD - echt niet zo dramatisch zijn dat je over de 90W gaat.
Pagina: 1