Op de XPS15 die een soortgelijke setup heeft (twee GPU's, moet bekennen dat ik het AMD systeem niet gebruikt heb), heeft de nVidia videokaart maar één aansluiting: HDMI. De enige manier om graphics over de nVidia kaart te DWINGEN is HDMI. Maar waarom zou je dat? De Intel IGP is lekker snel, snel genoeg om je webbrowser en video's te versnellen, en dan ook nog eens lekker zuinig!
De driver is echter constant aan het sniffen, en zodra iets (flash 3D, WebGL framehost, of een game) GPU compute power nodig heeft, bam, kick het proces naar de nVidia GPU.
In de driver kun je overigens ook aangeven welke applicaties dit doen als het automatisch niet goed gaat. En ja, desnoods ook winword.exe of wat dan ook. Hoe werkt dit? Simpel: het gerenderde beeld van de nVidia videokaart wordt over de PCI-Express bus naar de framebuffer van de IGP gekopieerd, die in het hoofdgeheugen zit (IGP's pakken je hoofdgeheugen). Er is dus geen switch nodig, of instelling, of multiplexer, en ja: het werkt goed.
Weet je wat het leuke is? AMD's alternatief werkt precies zo! Alleen de control panels zien er hetzelfde uit. Ik vind de Catalyst drivers beter maar daar heb ik even geen screenshots van nu.
Ik merk dat veel games overigens wel de Intel IGP verkeerd detecteren, maar geloof me: werkte je game op de Intel IGP, dan was je laptop een stuk minder warm en de game een stuk trager!