Toon posts:

Welke mac(book)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Mijn vader mag voor zijn werk elke 3 jaar ofzo een nieuwe laptop of computer uitkiezen. Nou heb ik zelf een macbook pro, en hij vind dit een mooi ding om te zijn, hij weet verder nog niet echt hoe die werkt.
Mocht hij dus voor een mac gaan, mag hij uiteraard eerst eens die van mij proberen. :P

Maar mocht hij dus voor een mac gaan, welke is dan het meest aan te raden? Ik heb zelf een macbook pro 13 inch, maar aangezien het hem niet groot genoeg en duur genoeg kan :')

Hij is nog een totale mac noob, en ik ben ook wel een beetje een noob op het gebied van laptops etc.(deze heb ik aangeschaft voor mijn toenmalige opleiding, en ik wil nooit meer anders haha)

Dus hebben jullie nog een paar echte do's en dont's voor de aanschaf en zo ja voor welke is het dan voor hem leuk om mee te beginnen?

Hij heeft hem nodig voor presentaties, internetten en beetje chatten. Maar aangezien mijn pa dus van duur houd kan het niet gek genoeg, dus wel ja, een dure macbook is ook leuk haha.
Hopelijk kunnen jullie mij een beetje helpen.

:w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Als hij alleen wil internetten en presentaties doet, kan je beter een Windows Laptop kopen, maar als hij graag een Mac wil zou ik lekker de 15'' MacBook Pro nemen, zonder Retina scherm. Als hij een Desktop wil zou ik de MacMini met i5 nemen, die is het goedkoopst, maar als hij duur wil doen lekker de 27'' iMac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oh ja vergeten bij de zetten, hij wil geen vaste computer omdat hij hem ook moet kunnen verplaatsen etc.

Arthur bedankt voor je berichtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Vergeet niet dat een Macbook in een zakelijke omgeving niet altijd werkt met de zaken die daar "normaal" zijn. Zeker niet als het een Microsoft-omgeving is.

Tegenwoordig is de koppeling met Exchange erg goed, en zolang de Exchange-server juist is geconfigureerd, kun je je agenda, mail en tasks prima beheren via de alternatieven in OSX. Wil je echter Sharepoint gebruiken, dan gaat het een stuk lastiger. Datzelfde geldt voor zaken als AD authenticatie. Het werkt (soms) wel, maar het is sterk afhankelijk hoe een en ander is geconfigureerd.

Dan de keuze van de hardware. De keuze is vrij simpel, zit hij achter zijn bureau waarop een groot extern scherm staat, dan is draagbaarheid voor mij een doorslaggevende factor (13" Pro retina), is hij vaak op pad en werkt 'ie direct op de laptop, dan zou ik gaan voor de kracht en het scherm (15" Pro retina).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hij zit nu inderdaad te twijfelen of hij nou wel voor die simpele dingen een Mac nodig heeft..

Maargoed desalniettemin kan ik jullie tips meenemen, wie weet heb ik er zelf nog wat aan, of hij uiteindelijk toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-10 14:11
Verwijderd schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 08:57:
Hallo!

Hij heeft hem nodig voor presentaties, internetten en beetje chatten. Maar aangezien mijn pa dus van duur houd kan het niet gek genoeg, dus wel ja, een dure macbook is ook leuk haha.
Hopelijk kunnen jullie mij een beetje helpen.

:w
Indien hij veel verplaatst voor de presentaties zou ik kiezen voor een relatief licht apparaat, de Macbook Air of Retina.
Bij een aansluitbare monitor op het bureau zal de Air een goede keus zijn door zijn optimale verplaatsbaarheid. Heeft hij geen losse monitor op zijn bureau dan is een 15 inch formaat aan te raden en kom je bij een Retina uit. De Retina heeft naast de extra kracht als bijkomend voordeel een HDMI poort en een groter scherm (15inch).

Wanneer je veel moet verplaatsen (voor presentaties) wil je het liefst een zo licht mogelijk apparaat hebben met een lange accuduur. Mac's hebben gewoon een relatief lange accuduur (8-9u) t.o.v. de gemiddelde windows laptops (2-3u).
Even over het gewicht: De gewone 15inch Macbook weegt t.o.v. de Retina 25% (ofwel een halve kilo) meer, t.o.v. van de Macbook Air zelfs bijna 50% (ofwel 1,25 kg) meer.

Daarnaast is het belangrijk om te checken of de werkomgeving (bedrijfsprogramma's) werken in OS X.

[ Voor 23% gewijzigd door RVE_NL op 11-05-2013 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:25
Vergeet niet te denken aan genoeg opslag in de MacBook. Als je voor een 13" Retina gaat, heb je slechts 128GB aan opslag. Wellicht is dit niet genoeg voor de opslagbehoeften..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:54
Volkan1984 schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 13:43:
Vergeet niet te denken aan genoeg opslag in de MacBook. Als je voor een 13" Retina gaat, heb je slechts 128GB aan opslag. Wellicht is dit niet genoeg voor de opslagbehoeften..
Nee hoor je kan hem upgraden in de Apple Store naar 768GB als je wilt. Aangezien hij zegt dat zijn vader vooral van "dure" spullen houdt: De 15" retina Ultimate. Kost rond de 3000 euro, maar beter en duurder vind je ze niet! (wel even wachten op Haswell, dus mid/eind Juni).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Arthur-M. schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 09:17:
Als hij alleen wil internetten en presentaties doet, kan je beter een Windows Laptop kopen...
Sorry, maar dat is waardeloos advies. In welk opzicht zou een Windows laptop daar beter voor zijn?
Voor het pure gebruiksgemak zou ik eerder een Mac aanraden, zeker als je kijkt naar hoe enorm eenvoudig het maken van backups is, etc.
Compatibel zijn met bedrijfsomgevingen is niet altijd een probleem, enkel als er specifieke Wndows only software nodig is. Het is misschien belangrijker om te weten wat voor werk je vader doet, en wie de IT binnen dat bedrijf regelt. Misschien zijn er zelfs al Macs aanwezig binnen de firma.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:57
En dan is er anders nog altijd een bootcamp waar je dual boot of zelfs tripple boot op kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:47
Juist voor de makkelijke taken is een macbook juist heerlijk om mee te werken, alleen al het surfen dmv het touchpad werkt gewoon heerlijk, al lig je onderuit op de bank of in bed.

Als het niet duur genoeg kan zou ik gaan voor een 15" retina macbook en dan gewoon het instapmodel. Natuurlijk ziet zo'n macbook met een retina scherm zakelijk er ook erg aantrekkelijk uit voor (potentiele) klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-10 19:07

Compizfox

Bait for wenchmarks

Koop een dikke desktop PC + notebook voor hetzelfde geld als je voor 1 Macbook kwijt bent?

* Compizfox rent

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-10 15:22

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

*Ren maar ver weg*

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jongens, ik vroeg hier om APPLE advies ;-)

Ik heb het ondertussen even met mijn vader over gehad, en hij houd wel van duur, maar toch, voor de dingen die hij gaat doen met zijn laptop, en hoe weinig hij op het moment nog weet van apple, gaat hij toch voor een windows. Ik was hem puur aan het helpen om te kijken hoe of wat, aangezien jullie meer weten dan hij en ik.

Ik wil jullie allen bedanken voor het meedenken.
Hij heeft trouwens een fascility management functie binnen de belastingdienst. (soort hoofd inkoop zeg maar)
Bij deze kan het topic dan ook gesloten worden.
Pagina: 1