Dag tweakers
Advies gevraagd voor een HTPC build:
Wat wil je doen met het nieuwe systeem?
Dit systeem bouw ik voor mijn vader die muziek van HDtracks via zijn stereo kunnen afspelen, maar hij zal ook voor andere dingen gebruikt worden zoals hier onder beschreven.
Het moest functioneren als HTPC, en concreet moet het dit kunnen:
- Muziek digitaal doorsturen naar een DAC via HDMI
- FullHD materiaal afspelen via HDMI
- Wii emulator dolphin draaien
- PC games draaien (niet de hoogste instellingen)
- Airplay muziek/video/foto's ontvangen en doorsturen via HDMI (Via XBMC waarschijnlijk)
Er word muziek van HDtracks mee gedownload naar HDD #1 en dan is het de bedoeling dat er automatisch back-ups worden gemaakt naar HDD #2, omdat de downloads van HDtracks in principe eenmalig zijn. Dit geluid word vervolgens via HDMI doorgestuurd naar een DAC.
(voor audiofielen: Welke DAC staat nog niet vast, maar daarna gaat het geluid langs een Quad QSP en vanaf daar naar de Quad esl 2805)
Wat mag het systeem kosten?
Minder dan 1000 euro incl. opslag
Zijn er nog componenten en randapparatuur die je wilt meenemen van een vorig systeem?
Niet echt, maar het zou fijn zijn als de magic mouse en apple toetsenbord gebruikt kunnen worden, maar ik heb nog een bluetooth usb adaptertje liggen.
Wat denk ik allemaal nodig te hebben?
Omdat de minibox producten niet allemaal met prijs in de pricewatch vermeld staan:

Reken maar dollar = euro
(Ik weet nog niet waar ik die ga bestellen, maar voor nu even een screenshot gemaakt bij hun eigen webshop)
Waarom heb ik deze onderdelen gekozen?
CPU: AMD A10 5700 omdat deze een redelijk TDP heeft (65W), voldoende CPU prestaties en voor een IGP zeer goede grafische prestaties.
Moederbord: Heeft alle functies die ik nodig heb (HDMI/4 DDR3 Slots/Sata-600 en microatx).
HDD: Genoeg ruimte en 7200RPM voor een leuke prijs.
Behuizing: Mooie buitenkant en genoeg ruimte binnenin.
Extra info over de behuizing: http://www.streacom.com/products/fc5ws-evo-fanless-chassis/
RAM: 1886Mhz omdat de 5700 daar profijt van heeft.
PSU: Aangeraden formaat voeding en 160w, http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine geeft aan dat de absolute piek 148w is en aangeraden 198.
SSD: Snel, MLC en betrouwbaar (open voor suggesties).
Heb je nog bepaalde voorkeuren?
De kast is het enige wat echt vast staat.
Heb je nog bepaalde eisen?
Het liefst helemaal passief en zo min mogelijk geen lawaai.
Is dit zo een goed systeem en zo niet wat zouden eventuele verbeteringen kunnen zijn?
Advies gevraagd voor een HTPC build:
Wat wil je doen met het nieuwe systeem?
Dit systeem bouw ik voor mijn vader die muziek van HDtracks via zijn stereo kunnen afspelen, maar hij zal ook voor andere dingen gebruikt worden zoals hier onder beschreven.
Het moest functioneren als HTPC, en concreet moet het dit kunnen:
- Muziek digitaal doorsturen naar een DAC via HDMI
- FullHD materiaal afspelen via HDMI
- Wii emulator dolphin draaien
- PC games draaien (niet de hoogste instellingen)
- Airplay muziek/video/foto's ontvangen en doorsturen via HDMI (Via XBMC waarschijnlijk)
Er word muziek van HDtracks mee gedownload naar HDD #1 en dan is het de bedoeling dat er automatisch back-ups worden gemaakt naar HDD #2, omdat de downloads van HDtracks in principe eenmalig zijn. Dit geluid word vervolgens via HDMI doorgestuurd naar een DAC.
(voor audiofielen: Welke DAC staat nog niet vast, maar daarna gaat het geluid langs een Quad QSP en vanaf daar naar de Quad esl 2805)
Wat mag het systeem kosten?
Minder dan 1000 euro incl. opslag
Zijn er nog componenten en randapparatuur die je wilt meenemen van een vorig systeem?
Niet echt, maar het zou fijn zijn als de magic mouse en apple toetsenbord gebruikt kunnen worden, maar ik heb nog een bluetooth usb adaptertje liggen.
Wat denk ik allemaal nodig te hebben?
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD A10-5700 Boxed | € 105,- | € 105,- |
| 1 | ASRock FM2A85X Extreme4-M | € 65,30 | € 65,30 |
| 2 | Hitachi Travelstar 7K1000, 1TB | € 68,97 | € 137,94 |
| 1 | Streacom FC5 WS Evo Zwart | € 214,95 | € 214,95 |
| 1 | Kingston HyperX KHX1866C11D3P1K2/8G | € 62,- | € 62,- |
| 1 | Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung 840 series Pro 128GB | € 108,99 | € 108,99 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 694,18 | |
Omdat de minibox producten niet allemaal met prijs in de pricewatch vermeld staan:

Reken maar dollar = euro
(Ik weet nog niet waar ik die ga bestellen, maar voor nu even een screenshot gemaakt bij hun eigen webshop)
Waarom heb ik deze onderdelen gekozen?
CPU: AMD A10 5700 omdat deze een redelijk TDP heeft (65W), voldoende CPU prestaties en voor een IGP zeer goede grafische prestaties.
Moederbord: Heeft alle functies die ik nodig heb (HDMI/4 DDR3 Slots/Sata-600 en microatx).
HDD: Genoeg ruimte en 7200RPM voor een leuke prijs.
Behuizing: Mooie buitenkant en genoeg ruimte binnenin.
Extra info over de behuizing: http://www.streacom.com/products/fc5ws-evo-fanless-chassis/
RAM: 1886Mhz omdat de 5700 daar profijt van heeft.
PSU: Aangeraden formaat voeding en 160w, http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine geeft aan dat de absolute piek 148w is en aangeraden 198.
SSD: Snel, MLC en betrouwbaar (open voor suggesties).
Heb je nog bepaalde voorkeuren?
De kast is het enige wat echt vast staat.
Heb je nog bepaalde eisen?
Het liefst helemaal passief en zo min mogelijk geen lawaai.
Is dit zo een goed systeem en zo niet wat zouden eventuele verbeteringen kunnen zijn?