HTPC <1000 euro

Pagina: 1
Acties:

• mauritso
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-04 20:36
Dag tweakers

Advies gevraagd voor een HTPC build:

Wat wil je doen met het nieuwe systeem?

Dit systeem bouw ik voor mijn vader die muziek van HDtracks via zijn stereo kunnen afspelen, maar hij zal ook voor andere dingen gebruikt worden zoals hier onder beschreven.

Het moest functioneren als HTPC, en concreet moet het dit kunnen:
- Muziek digitaal doorsturen naar een DAC via HDMI
- FullHD materiaal afspelen via HDMI
- Wii emulator dolphin draaien
- PC games draaien (niet de hoogste instellingen)
- Airplay muziek/video/foto's ontvangen en doorsturen via HDMI (Via XBMC waarschijnlijk)

Er word muziek van HDtracks mee gedownload naar HDD #1 en dan is het de bedoeling dat er automatisch back-ups worden gemaakt naar HDD #2, omdat de downloads van HDtracks in principe eenmalig zijn. Dit geluid word vervolgens via HDMI doorgestuurd naar een DAC.

(voor audiofielen: Welke DAC staat nog niet vast, maar daarna gaat het geluid langs een Quad QSP en vanaf daar naar de Quad esl 2805)

Wat mag het systeem kosten?

Minder dan 1000 euro incl. opslag

Zijn er nog componenten en randapparatuur die je wilt meenemen van een vorig systeem?

Niet echt, maar het zou fijn zijn als de magic mouse en apple toetsenbord gebruikt kunnen worden, maar ik heb nog een bluetooth usb adaptertje liggen.

Wat denk ik allemaal nodig te hebben?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5700 Boxed€ 105,-€ 105,-
1ASRock FM2A85X Extreme4-M€ 65,30€ 65,30
2Hitachi Travelstar 7K1000, 1TB€ 68,97€ 137,94
1Streacom FC5 WS Evo Zwart€ 214,95€ 214,95
1Kingston HyperX KHX1866C11D3P1K2/8G€ 62,-€ 62,-
1Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 series Pro 128GB€ 108,99€ 108,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 694,18

Omdat de minibox producten niet allemaal met prijs in de pricewatch vermeld staan:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/D27RFCvl.png

Reken maar dollar = euro
(Ik weet nog niet waar ik die ga bestellen, maar voor nu even een screenshot gemaakt bij hun eigen webshop)

Waarom heb ik deze onderdelen gekozen?

CPU: AMD A10 5700 omdat deze een redelijk TDP heeft (65W), voldoende CPU prestaties en voor een IGP zeer goede grafische prestaties.

Moederbord: Heeft alle functies die ik nodig heb (HDMI/4 DDR3 Slots/Sata-600 en microatx).

HDD: Genoeg ruimte en 7200RPM voor een leuke prijs.

Behuizing: Mooie buitenkant en genoeg ruimte binnenin.
Extra info over de behuizing: http://www.streacom.com/products/fc5ws-evo-fanless-chassis/

RAM: 1886Mhz omdat de 5700 daar profijt van heeft.

PSU: Aangeraden formaat voeding en 160w, http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine geeft aan dat de absolute piek 148w is en aangeraden 198.

SSD: Snel, MLC en betrouwbaar (open voor suggesties).

Heb je nog bepaalde voorkeuren?

De kast is het enige wat echt vast staat.

Heb je nog bepaalde eisen?

Het liefst helemaal passief en zo min mogelijk geen lawaai.

Is dit zo een goed systeem en zo niet wat zouden eventuele verbeteringen kunnen zijn?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
Redelijk kloppende build, maar hou er rekening mee dat de streacom-cases soms nog wel eens warmte-problemen kennen. Daarnaast gaat HD-audio op basis van Linux bij een AMD-build niet lukken (nog) helaas, dus mocht je dat van plan zijn, dan zit je aan een intel-build vast.
Geheugen kan je met DDR3-1600 prima af; kies wel low-profile geheugen.
Wat betreft de SSD is de Pro serie wel een goede keuze, maar mbt levensduur van geheugen zou je deze keuze niet hoeven te maken. De test die op dit moment door hardware.info wordt uitgevoerd toont al aan dat een gewone 840 al ruim 136 jaar onder normaal gebruik zal kunnen functioneren, en de test loopt nog steeds. (zie http://nl.hardware.info/r...b-tlc-ssd-update-8-5-2013)
Afhankelijk van wat je met software van plan bent kan je prima met een kleinere SSD af.

Als je zo min mogelijk geluid wil (en gegeven dat er nog budget is) zou ik ervoor kiezen er een Synology (bijvoorbeeld een DS213) bij te nemen en je storage naar de NAS te verhuizen. Hierdoor wordt je HTPC nog wat stiller, en heb je meteen centrale storage voor de rest van het netwerk op orde. Daarbij scheelt dat weer een warmte-bron in je machine, zodat je weer minder koeling nodig hebt wat dus weer in een stiller systeem resulteert. De synology kan ook meteen je downloads afhandelen.

Qua bediening is een CEC-adapter misschien een leuke toevoeging.

iRacing Profiel

• mauritso
kroegtijger schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 01:39:
Redelijk kloppende build, maar hou er rekening mee dat de streacom-cases soms nog wel eens warmte-problemen kennen. Daarnaast gaat HD-audio op basis van Linux bij een AMD-build niet lukken (nog) helaas, dus mocht je dat van plan zijn, dan zit je aan een intel-build vast.
Geheugen kan je met DDR3-1600 prima af; kies wel low-profile geheugen.
Wat betreft de SSD is de Pro serie wel een goede keuze, maar mbt levensduur van geheugen zou je deze keuze niet hoeven te maken. De test die op dit moment door hardware.info wordt uitgevoerd toont al aan dat een gewone 840 al ruim 136 jaar onder normaal gebruik zal kunnen functioneren, en de test loopt nog steeds. (zie http://nl.hardware.info/r...b-tlc-ssd-update-8-5-2013)
Afhankelijk van wat je met software van plan bent kan je prima met een kleinere SSD af.

Als je zo min mogelijk geluid wil (en gegeven dat er nog budget is) zou ik ervoor kiezen er een Synology (bijvoorbeeld een DS213) bij te nemen en je storage naar de NAS te verhuizen. Hierdoor wordt je HTPC nog wat stiller, en heb je meteen centrale storage voor de rest van het netwerk op orde. Daarbij scheelt dat weer een warmte-bron in je machine, zodat je weer minder koeling nodig hebt wat dus weer in een stiller systeem resulteert. De synology kan ook meteen je downloads afhandelen.

Qua bediening is een CEC-adapter misschien een leuke toevoeging.
Bedankt voor je reactie!

Het is niet zo dat ik zo min mogelijk geld uit moet proberen te geven, die test heb ik gezien, maar omdat ik geen krap budget heb heb ik toch de pro gekozen, ik weet dat de SSD strikt genomen kleiner zou kunnen, maar wederom heb ik geen krap budget, dus kan ik de extra ruimte gebruiken voor een paar games.

Ik was al van plan om er windows op te gaan zetten (heb nog een licentie), omdat HDtracks een downloader heeft die in principe alleen voor windows is en ik niet echt zin heb om dat nog via Wine/Virtualbox te doen.

De APU's maken dankbaar gebruik van meer geheugenbandbreedte en qua geld scheelt het niet zoveel dat het qua prestatie niet te verantwoorden valt. ( http://www.tomshardware.c...aling-trinity,3419-4.html )

Het is de bedoeling dat de bediening geheel via het netwerk verloopt (d.m.v. XBMC app bijv.),

Ik denk zelf nog even na over een NAS(bedankt voor de suggestie!), maar ik had al laptop harde schijven genomen, omdat die over het algemeen stiller zijn. Ook vraag ik me af of dat geluid hoorbaar is als ze in de kast zitten.

Hoe zit dat precies met warmteproblemen? Ik kan me op zich wel voorstellen dat zich die voordoen als je je niet aan het aangeraden TDP houd enz., maar ook als je je daar wel netjes aan houd? Deze kast komt in een open tv-meubel te staan, dus er is in ieder geval wat airflow.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
Wat betreft de HDD"s i s het heel afhankelijk van het omgevingsgeluid. Een HDD die draait op een industrieterrein zal je geen hinder geven, maar een HDD die draait in een muisstille omgeving klinkt als een goederentrein die voorbij komt. Ook je persoonlijke ervaring speelt erin een rol. Het meest stil krijg je de boel uiteraard door het weg te laten.

De warmte icm de case heb ik ook alleen maar van horen zeggen; ik heb nog nooit een streacom build gedaan, maar wat ik er links en rechts over lees blijkt dat het niet altijd helemaal vlekkeloos verloopt. Er zijn hier vast wel users die je hun ervaringen kunnen vertellen omtrend dat probleem.

iRacing Profiel

• mauritso
kroegtijger schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 14:52:
Wat betreft de HDD"s i s het heel afhankelijk van het omgevingsgeluid. Een HDD die draait op een industrieterrein zal je geen hinder geven, maar een HDD die draait in een muisstille omgeving klinkt als een goederentrein die voorbij komt. Ook je persoonlijke ervaring speelt erin een rol. Het meest stil krijg je de boel uiteraard door het weg te laten.

De warmte icm de case heb ik ook alleen maar van horen zeggen; ik heb nog nooit een streacom build gedaan, maar wat ik er links en rechts over lees blijkt dat het niet altijd helemaal vlekkeloos verloopt. Er zijn hier vast wel users die je hun ervaringen kunnen vertellen omtrend dat probleem.
Ik heb een 2e build zonder HDD erin, maar wel een grotere SSD:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5700 Boxed€ 105,-€ 105,-
1ASRock FM2A85X Extreme4-M€ 65,30€ 65,30
1Streacom FC5 WS Evo Zwart€ 214,95€ 214,95
1Western Digital Elements Portable SE 1TB Zwart€ 65,78€ 65,78
1Kingston HyperX KHX1866C11D3P1K2/8G€ 62,-€ 62,-
1Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 0,-€ 0,-
1Crucial 2.5" M500 480GB€ 297,-€ 297,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 810,03

Die externe harde schijf hang ik dan aan een router en laat vervolgens daar naartoe backups maken. Mijn vader zal geen muziekverzameling van meer dan 300GB krijgen (1 album = 1.4GB en 200 albums is meer dan genoeg, dat is dus 280GB), daarom een grotere SSD, omdat mijn vader niet nog de muziek van het netwerk wil streamen.

Een losse NAS zou wel kunnen, maar een beetje router is al 75% NAS als er goede usb ondersteuning is.

Over hitteproblemen: Nou ja, bij het 2e build zijn er 2 warmtebronnen geëlimineerd. Ook was ik van de heatpipes enz. te installeren met AS5 ipv de meegeleverde koelpasta.