Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben van plan om een smartphone te kopen (mijn eerste smartphone). Nu heb ik toch wel een aantal vragen omdat ik al zoooo veeeel tegenstrijdige informatie heb gelezen op het internet, dat ik het niet meer weet.

Ik ben aan het twijfelen tussen een iphone 5 en de galaxy s3.

Wat ik heel belangrijk vind:

- internet (vooral wifi): facebook etc
- muziek beluisteren
- sms, whatsapp

Welke smartphone heeft de langste accuduur? Ik ben meestal heel de dag aan het sms'en en wss ook whatsapp als ik mijn smartphone eenmaal heb en luister vaak muziek.

Op internet lees ik soms dat de iphone 5 een heel slechte accuduur heeft en dan lees ik ergens anders dat de batterij juist heel lang meegaat...

Hoe zit het nu in werkelijkheid? Welke telefoon is het meest geschikt voor intensief gebruik?

• DXaroth
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-08 19:58
Als ik een alternatief mag voorstellen; de Galaxy S4 kan ook een interessante zijn... hij zal waarschijnlijk met hetzelfde abo verkocht worden als je iPhone 5, maar is nieuwer dan de S3 (zoals de naam al aangeeft).

Ook hebben ze beide (de S3 en S4) een micro-sd slot, waardoor je dus tot 64Gb extra opslag in je telefoon kan duwen, mocht je veel muziek luisteren (dat valt niet echt op te maken uit je lijst), dan kan dat een voordeel zijn voor de galaxy serie.

Batterij duur van zowel de galaxies als de iPhone(s) zijn niet zoals je gewend zal zijn van de oude dumb-phones; ze doen immers vele malen meer dan wat die deden... wel zou het mogelijk moeten zijn in beide gevallen dat je zeker een dag of 2 kan rond lopen zonder te hoeven opladen (hier ook, dat ligt echt aan hoe veel je muziek luisterd, facebooked, etc... als je het zowat non-stop doet dan zal de batterij een stuk minder lang meegaan dan als je een paar nummers luisterd onderweg naar huis terwijl je je FB checked.. en thuis/werk er niks mee doet)

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de Galaxy series; then again, ik heb een afkeer naar de vendor lock-in die Apple probeert met haar producten (en de belachelijke prijzen die daar aan kunnen hangen)

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Niet de beste vergelijking, want de S4 zit in dezelfde prijsklasse als de Iphone 5. In de situatie waar jij in zit en wat je eisen zijn, is de Iphone 5 de beste keus. Niet te groot en niet te klein scherm, lange accuduur. In ieder geval met wat jij doet. Natuurlijk ook een makkelijke interface. Maar weet dat binnen 1-2 maanden de Iphone 5s zal worden geïntroduceerd.

(ben in het bezit van een s3, dus niet bashen :))

[ Voor 74% gewijzigd door Chris Smoove op 10-05-2013 23:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Stel nu dat ik veel muziek beluister en ook heel veel zit te sms'en en af en toe eens iets check op facebook.

Hoeveel uur gaat de batterij van deze smartphones dan mee in realiteit? (1dag?)

Verwijderd

S3 is na een dag leeg weet ik uit eigen ervaring. Heb nu een iPhone 5, met jouw gebruik kun je 2 dagen met je batterij doen. Overigens is deze informatie gewoon uit de reviews hier op GoT te halen, dus iets beter zoeken ;)

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01:40
Verwijderd schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 10:04:
Stel nu dat ik veel muziek beluister en ook heel veel zit te sms'en en af en toe eens iets check op facebook.

Hoeveel uur gaat de batterij van deze smartphones dan mee in realiteit? (1dag?)
Als je naar de accutest benchmarks van bijvoorbeeld Tweakers kijkt zie je dat de Iphone behoorlijk lang meegaat. Minimaal 20 uur dus bij zwaar gebruik. Aangezien ik er vanuit ga dat je niet constant je scherm aan hebt tijdens het muziek luisteren en 's nachts hem gewoon stand-by hebt staan moet 2 dagen met de Iphone 5 gewoon mogelijk zijn. Getuige ook de 49 uur accuduur bij de gemiddelde gebruikerstest.

Ga je ook veel fimpjes kijken of heel lang facebooken met hele hoge brightness van je scherm dan slurpt dat wel energie dus ik zou zeggen in de praktijk een accuduur van +-2 dagen is zeker haalbaar met de Iphone.

HD4Life @ Full-HD

Verwijderd

Topicstarter
Dan wordt het waarschijnlijk toch de iphone 5.

Bedankt voor de reacties.

Nog een laatste vraagje:
Wanneer denken jullie dat de iphone 5 in prijs zal zakken (iphone 5s komt eraan). Gebeurt dit meestal wanneer er een nieuwe versie wordt geïntroduceerd of pas wanneer deze echt te koop is?

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-11 12:20
Meestal voor de launch van een nieuw model maar de exacte hoeveelheid dagen kan ik je niet zeggen.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:57

Umbrah

The Incredible MapMan

Pas als hij echt te koop is, Apple is en blijft gigantisch duur. Overigens, je gebruikspatroon zal zich aanpassen, en je moet de platformen ook los van elkaar zien: heb je nu al iTunes of gebruik je iTunes om bestanden te synchroniseren, of doe je het liever via Windows Explorer (mapje slepen en neerzetten, etc...).

Voor intensief gebruik denk ik persoonlijk dat de S3 en de iPhone 5 elkaar niet veel ontlopen, ware het niet dat de S3 goedkoper is en blijft, en de iPhone 5 pas goedkoper wordt zodra de 5S er uit komt, maar zelfs dan: duur blijft. Plus het scherm is groter en beter op de Samsungs, meer resolutie, en een hogere DPI. Voor media zijn ze dus vaak ook beter.

Overigens: heb je de HTC One al eens overwogen?

Ik denk dat je eens moet kijken naar wat je zoal doet of gaat doen, en uiteraard: naast de accu zijn er meer verschillen. Ik heb iOS gehad, ik kan er niet aan wennen en de beperkingen vond ik ook lastig. Nu loop ik rond met Android, en Windows Phone. Windows Phone heeft ook beperkingen om zelf software te installeren maar het is tenminste makkelijker om bestanden er op te zetten en er af te halen dan met een iPhone.

Verwijderd

Topicstarter
De htc one lijkt me gewoon nogal groot

Ik ga tegen eind juni gewoon naar de winkel, en kopen wat het beste 'voelt' (telefoon eens vastpakken wat prullen en kiezen) :p

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Lees jezelf ook in! Puur vanwege iTunes heb ik m'n iOS devices weg gedaan.

• calvinturbo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-11 17:36
Voor internet zou ik zeker Android (S3/S4/One) zeggen, dat werkt veel lekkerder op een groter scherm en op Android kan je zelf je browser instellen etc (wat handig kan zijn ivm syncing).

Muziek beluisteren zou beide net zo goed kunnen denk ik, maar volgens eel mensen is iTunes rampenplan. Apple synct wel netjes alles, máár dit kan ook met Google Play Music. Deze synct al je muziek naar de cloud. Je kan uiteraard ook gewoon MP3 bestanden naar je telefoon kopiëren via Windows Verkenner. Ook geldt bij Android weer, je kan zelf de default music player kiezen, volgens mij kan dat niet op iOS.

SMS'en en Whatsappen kan op beide net zo goed, maar bij Android kan je wel extra dingen toevoegen aan Whatsapp. Bij iOS heb je ook nog iMessage en bij Android Google Talk.

Als ik bijvoorbeeld een plaatje wil invoegen, krijg ik dit scherm te zien, omdat ik een extra camera app en een meme app heb geïnstalleerd.

Afbeeldingslocatie: http://www.star-servers.nl/data/Screenshot_2013-05-11-11-39-17.png

Als ik een geluidsopname/fragment wil invoegen in Whatsapp heb ik keuze uit deze dingen

Afbeeldingslocatie: http://www.star-servers.nl/data/Screenshot_2013-05-11-11-39-22.png

Ik kan dus net zo makkelijk een MP3'tje versturen naar me contact met Google Play Music (cloud + lokaal) of gewoon geluid opnemen.

[ Voor 3% gewijzigd door calvinturbo op 11-05-2013 11:48 ]

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat ook, inderdaad, je kan de gehandicapte versie van Chrome >DIE< er is voor iOS niet instellen als standaard browser, Safari zal bij elke link buiten de browser die je indrukt gewoon weer openen... het "perform action with" of "open with" idee van Android is inderdaad geweldig.

Het feit dat je een bestandssysteem hebt waar je zelf bij kunt vanaf zowel je PC of zelfs de telefoon is ook gigantisch gemakkelijk als je, zoals je zelf omschrijft, muziek wilt luisteren. In principe komt het er op neer, als je muziek niet van iTunes vandaan komt, is het lastig of zelfs slecht om het op je iOS device te krijgen. Je zult je eigen muziek verzameling namelijk moeten importeren in een iTunes bibliotheek (wat je bestandssysteem vervolgens overhoop haalt, weg jaren sorteer werk!), en dan via iTunes moeten synchroniseren. Dat gezeur heb je niet met Android. Ook niet met Windows Phone. TENZIJ je het zelf wilt.

Verwijderd

Het heeft geen zin om kleine features/verschillen hier toe te gaan lichten. Er is sowieso meer dan 1000 uur leesmateriaal over deze discussie te vinden dus de kans dat hier nieuwe dingen genoemd worden lijkt me niet al te groot.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
1 ding wat je je goed moet realiseren bij je 1e smartphone : Je hebt geen batterylife...

Lange batterylife bij een luxe smartphone is in de orde van grootte van 2 dagen oid. Normale batterylife is in de orde van grootte van 24 uur en kort batterylife is in de grootte van 12 uur en minder.

Ik heb hier nog steeds een aantal oude (non-smart) telefoontjes liggen voor vakantie ed omdat die rustig 2 weken meegaan als ik ze voor vertrek oplaad.
Dat is een heel groot verschil wat je donders goed moet doorhebben.

• DXaroth
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-08 19:58
Maakt niet uit of we nieuwe dingen noemen, het zijn dingen die een mede-tweaker als 'belangrijk' acht, dus wellicht voor de OP interessant om daar naar te kijken.

Overigens ben ik het zeker eens met Umbrah, je zit met je iPhone vast aan het gebruik van iTunes (one way or the other), en niet iedereen wordt blij van werken met iTunes...

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

4-5 jaar geleden was ik voor de iPhone gegaan, maar tegenwoordig ziet iOS er zo gedateerd uit en komt de ene na de andere bug uit (sinds overlijden Jobs?), dat ik zeker voor de S3 zou gaan. Of een Windows Phone 8 toestel als je echt van een stylish en soepele interface houd (en niet 10k apps op je tel installeert).

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Of je gaat voor de SGS4.

Verwijderd

Met iOS7 komt er zeer waarschijnlijk een nieuw uiterlijk. En ja het is verouderd nu, maar heel veel consistenter dan Android wat op iedere telefoon een andere skin/launcher heeft of WP wat door een gebrek aan apps niet veel extra's kan bieden. Zelf ben ik van een iPhone 3GS - HTC Sensation - Galaxy Nexus- iPhone 5 gegaan en ja, Android heeft een groter scherm en meer features (die ik toch niet gebruik) maar de interface van iOS blijft onovertroffen. Alles zit logisch in elkaar en is op elkaar afgestemd. Overigens hoef je helemaal geen iTunes te gebruiken, behalve om je toestel te activeren.

Vriend van me twijfelde onlangs over iPhone 5 of SGS4 en vroeg advies. Het enige advies dat je kunt geven is om ze beide uit te proberen om te kijken welke interface het meest bevalt. Qua specs zijn het allemaal goede toestellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2013 14:03 ]

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Verwijderd schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 14:02:
Met iOS7 komt er zeer waarschijnlijk een nieuw uiterlijk. En ja het is verouderd nu, maar heel veel consistenter dan Android wat op iedere telefoon een andere skin/launcher heeft of WP wat door een gebrek aan apps niet veel extra's kan bieden.
Daarom bestaan er voor de tweakers Cyanogen en tig andere roms, zodat je het OS aanpast aan jouw wensen en dus niet jouw wensen aanpast aan het OS zoals bij IOS ;)
Tweaker+IOS gaat eigenlijk niet samen. Maar blijkbaar is ook niet iedereen die deze site gebruikt een tweaker

Desalniettemin Apple maakt leuk (maar overpriced) spul. Als je van tweaken houdt kun je echter niet om android (en custom roms)heen.

[ Voor 22% gewijzigd door eL_Jay op 11-05-2013 14:14 ]

Verwijderd

Haha dus als je geen Android neemt ben je geen tweaker 8)7 Wat een clown ben jij :+

(ik ken alle custom roms wel inclusief alle bugs en spontane reboots etc., heb niet voor niks een Galaxy Nexus gehad)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2013 14:17 ]

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11 22:23
Ik denk wat eL_Jay bedoeld is dat de instap mogelijkheid lager is bij Android om te tweaken, aangezien het OS opensource is, t.o.v. Apple.

Apple valt wel te tweaken, maar in een veel moeilijkere mate. Ik zou het bijna een mindere mate noemen, aangezien je kleine 'onder de motorkap' tweaks kan uitvoeren.

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Umbrah schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 11:26:
Lees jezelf ook in! Puur vanwege iTunes heb ik m'n iOS devices weg gedaan.
Je kan ook gewoon zonder iTunes je muziekzaken regelen hoor :

http://www.copytrans.net/copytransmanager.php

Soundcloud

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:22

MsG

Forumzwerver

Maar in the end wil je vaak gewoon een toestel wat ten alle tijde werkt. Ikzelf heb beide kanten gehad, Android en iOS. Ik vind de iPhone veel te duur, vandaar dat ik nu Android heb, maar in gebruik vind ik het wel enigszins een achteruitgang. Alle functionaliteiten werken ook wel, maar persoonlijk vind ik het allemaal net even wat minder. Het heeft wat meer quirks, de consistentie is veel minder afgedwongen doordat Google alles maar toe laat. Als je bereid bent om best de portemonnee voor dingen te trekken en mee te gaan in hoe de iPhone bedoeld is, dwz iTunes e.d. gebruiken, dan zou ik je een iPhone aanraden. Wil je echter voor het minste geld toch bepaalde functionaliteit, dan zou ik eerder een Android-toestel aanraden.

Zeker als je net een smartphone voor het eerst koopt vraag ik me af of je de 2 dagen gaat halen, waarschijnlijk probeer je de eerstkomende tijd alles uit, waardoor hij extra snel leeg loopt. Elke nacht opladen is wat de meesten doen, als je tenminste het einde van de dag al haalt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Gomez12
eL_Jay schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 14:11:
[...]
Tweaker+phone gaat eigenlijk niet samen. Maar blijkbaar is ook niet iedereen die deze site gebruikt een tweaker
...
Als je van tweaken houdt kun je echter niet om android (en custom roms) eigen printplaatjes bouwen en solderen en 100% assembly programmeren heen.

• calvinturbo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-11 17:36
Verwijderd schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 14:02:
Met iOS7 komt er zeer waarschijnlijk een nieuw uiterlijk. En ja het is verouderd nu, maar heel veel consistenter dan Android wat op iedere telefoon een andere skin/launcher heeft of WP wat door een gebrek aan apps niet veel extra's kan bieden. Zelf ben ik van een iPhone 3GS - HTC Sensation - Galaxy Nexus- iPhone 5 gegaan en ja, Android heeft een groter scherm en meer features (die ik toch niet gebruik) maar de interface van iOS blijft onovertroffen. Alles zit logisch in elkaar en is op elkaar afgestemd. Overigens hoef je helemaal geen iTunes te gebruiken, behalve om je toestel te activeren.

Vriend van me twijfelde onlangs over iPhone 5 of SGS4 en vroeg advies. Het enige advies dat je kunt geven is om ze beide uit te proberen om te kijken welke interface het meest bevalt. Qua specs zijn het allemaal goede toestellen.
Consistentie lijkt me niet bepaald belangrijk, zeker niet voor Tweakers en meestal switch je ook niet constant van LG naar Samsung naar Sony etc. Je blijft wel vaak bij één merk hangen (tenzij ze het compleet verknoeien natuurlijk), dus je switcht niet constant van skin. Zeker voor Tweakers vind ik gebruikersvriendelijk/consistentie totaal ondergeschikt aan tweakbaarheid en keuze. Met iOS en Apple heb je geen (of amper) keuzes. Met Android is dat een compleet ander verhaal.

En sinds ICS is AOSP Android echt wel duidelijk, consistent en gebruiksvriendelijk. En tegelijkertijd biedt het heelveel keuze. :)
Verwijderd schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 14:16:
Haha dus als je geen Android neemt ben je geen tweaker 8)7 Wat een clown ben jij :+

(ik ken alle custom roms wel inclusief alle bugs en spontane reboots etc., heb niet voor niks een Galaxy Nexus gehad)
Er bestaan ook genoeg Custom ROM's zonder bugs :P
En je hoeft uiteraard geen Custom ROM te installeren, dat beslis je zelf.

Afbeeldingslocatie: http://cdn.androidpolice.com/wp-content/uploads/2010/09/image77.png

[ Voor 14% gewijzigd door calvinturbo op 11-05-2013 15:18 . Reden: spelfouten ]

Verwijderd

Ach, uiteindelijk moet iedereen gewoon kopen wat hij/zij zelf het prettigst vindt. Daarom zijn deze discussies ook nooit heel zinvol. Het klopt dat iOS weinig tot niets heeft om te tweaken, maar het is wel systeem dat out-of-the-box het best werkt (geen tweaks nodig heeft) en dat vond ik na 2x Android met continu rom's en kernels wisselen (wat mij erg veel tijd kostte en nooit bevredigde omdat ik altijd wilde weten wat er nog meer te tweaken was) ook wel eens lekker. Gewoon aanzetten en gaan.

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-11 23:22
Tja, niks houdt je tegen om een Android aan te zetten en gewoon te gaan. Het is niet voor niets dat Android ook populair is bij niet Tweakers, werkt ook prima out of the box.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Bartjuh schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 12:51:
4-5 jaar geleden was ik voor de iPhone gegaan, maar tegenwoordig ziet iOS er zo gedateerd uit en komt de ene na de andere bug uit (sinds overlijden Jobs?), dat ik zeker voor de S3 zou gaan.
Inderdaad erg jammer dat een OS bugs bevat. Vroeger controleerde Steve nog alle code die de iPhone in ging, dat ie dat niet meer kan doen merk je inderdaad.
Wat een kul zeg 8)7

Voor de TS: Probeer ze gewoon allebei uit. Kijk welke je het fijnst mee werkt en neem die. Dit soort telefoons moet je gewoon elke avond(nacht) opladen, zolang je dat doet kan je er de hele dag mee doen wat je wilt.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Topicstarter
En in welke winkel raden jullie aan de smartphone te kopen (België)?

Zijn er winkels waarmee jullie positieve of minder positieve ervaringen hebben?
In Hasselt heb je bv de phonestore --> heel goedkoop tov andere winkels
http://www.thephonestore.be/?page_id=4

MAAR is dit te vertrouwen?

• Gomez12
Je moet helemaal zelf bepalen of een winkel te vertrouwen is, persoonlijk heb ik weinig op met winkelgarantie en ga ik liever voor leveranciersgarantie en daarom heb ik dus enkel de mogelijkheid nodig om het toestel in een fysieke winkel op te halen (dan kan je het nakijken etc voordat je betaalt) waardoor ik liever geen webwinkels heb.

Maar puur persoonlijk, een winkel waarbij het laatste nieuws van 2-12-2011 is, dat doet mijn wenkbrauwen wel even fronsen, als ik dan ook nog op dat laatste nieuws kijk en ik een comment mogelijkheid zie waarvoor ik moet inloggen maar ik nergens een inlog-aanmaak mogelijkheid zie, dan krijg ik het idee dat iemand deze "webshop" in een middagje in elkaar heeft geflanst en daarna enkel maar de bestellingen binnenharkt en nergens meer naar omkijkt.
En urls als : http://www.intermactivity...he-Phone-Store-ervaringen geven mij nou ook niet echt een goed gevoel.

Maar het is je eigen keus uiteraard, maar wil je een kleine kans om opgelicht te worden ga dan simpelweg naar een grote naam en ga niet speuren op internet naar een winkel die 200 euro goedkoper is, if it sounds to be good to be true...

Verwijderd

Topicstarter
idd ben ik het eigenlijk mee eens, liever wat meer betalen dan achteraf mizerie
Pagina: 1