(Extreem?) Zuinige vervanger voor Core i7 920

Pagina: 1
Acties:

• Mosin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-02 17:25
Beste Tweakers,

Ik draai al een tijd op een core i7 920 en wilt toch overschakelen naar een zuinig platform, dus in dit geval Ivy Bridge of jullie adviezeren mij te wachten op Haswell.
Ik heb al een beetje gezocht naar processoren en mijn ogen zijn gevallen op de Core i3 processoren van Intel, ook heb ik naar de T versies van deze processoren gezocht, maar daar kon ik heel weinig van vinden, ook van game prestaties. De ''normale'' Core i3's lijken toch goede te presteren met een AMD 7870 of GTX660, dus daar maak ik me ook niet zo'n zorgen over.
Mijn vraag is dus wat jullie adviseren. Voor een zuinig platform toch voor een normale versie te gaan en niet of wel voor een T versie of toch wachten op de Haswell processoren.
Het voornaamste wat ik doe is gamen en niet iets van renderen. Hoogstens nog een flim, maar daar blijft het wel bij!

Als mensen me wijzen op het feit dat ik nu een core i7 920 bevat en bij deze moet blijven.. Daar vraag ik niet om, dus ik hoop nuttig advies te krijgen ;)

Mvg.

[ Voor 6% gewijzigd door Mosin op 10-05-2013 13:37 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een T versie klinkt leuk als marketing, maar is verder niet echt interessant. De TDP is in de regel hetzelfde,, je kunt je CPU zo instellen dat hij hetzelfde doet als een -T.
Een i7 920 is niet heel zuinig, ik denk dat alles wat je nu koopt zuiniger is dan dat platform.

• Mosin
TERW_DAN schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 13:40:
Een T versie klinkt leuk als marketing, maar is verder niet echt interessant. De TDP is in de regel hetzelfde,, je kunt je CPU zo instellen dat hij hetzelfde doet als een -T.
Een i7 920 is niet heel zuinig, ik denk dat alles wat je nu koopt zuiniger is dan dat platform.
Ja inderdaad. Klinkt eigenlijk allemaal wel logisch wat je zegt.
Bedankt voor je advies!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
een i3 klinkt leuk op papier, maar blijkt in multiplayer (wat voor de cpu zwaarder is dan single player) dikwijls wat te kort te komen om "alles" uit een snelle gpu te halen

je mag je ook niet blindstaren op dat TDP, tijdens filmkijken, surfen, office,... heeft een cpu relatief weinig te doen en draait deze quasi idle, tijdens games zal de cpu wel veel verbruiken
het s1366 platform is niet echt een hoogvlieger qua energiemanagement, maar tegenwoordig zijn de intel platformen dat wel (tenzij misschien s2011)
gelijk welke Ivy Bridge cpu verbruikt bij idle erg weinig, dus kan je evengoed een i7 3770K nemen, die verbruikt meer tijdens zware belasting dan een i3 maar is dan weer een stuk sneller
persoonlijk zou ik eerder voor een middenweg kiezen zoals de i5 3330 à 3470

• Mosin
catfish schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 14:03:
een i3 klinkt leuk op papier, maar blijkt in multiplayer (wat voor de cpu zwaarder is dan single player) dikwijls wat te kort te komen om "alles" uit een snelle gpu te halen

je mag je ook niet blindstaren op dat TDP, tijdens filmkijken, surfen, office,... heeft een cpu relatief weinig te doen en draait deze quasi idle, tijdens games zal de cpu wel veel verbruiken
het s1366 platform is niet echt een hoogvlieger qua energiemanagement, maar tegenwoordig zijn de intel platformen dat wel (tenzij misschien s2011)
gelijk welke Ivy Bridge cpu verbruikt bij idle erg weinig, dus kan je evengoed een i7 3770K nemen, die verbruikt meer tijdens zware belasting dan een i3 maar is dan weer een stuk sneller
persoonlijk zou ik eerder voor een middenweg kiezen zoals de i5 3330 à 3470
Ja inderdaad, ik moet natuurlijk wel een zekerheid hebben!
Ik heb besloten om toch voor een Core i5 3350p te gaan. Daar heb ik genoeg aan en is zeker weten zuinig genoeg.
Bedankt voor het advies.

Voor zover ik weet neemt s2011 nog niet zoveel stroom als s1366 dat doet en vooral overclocked is het gewoon zwaar uit de tijd om zo'n kerncentrale te draaien.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Let trouwens niet alleen op CPU als het je om zuinigheid te doen is.

Zelfs een i7 klokt idle terug naar minimale Wattages. Je andere componenten worden idle een stuk belangrijker:

- GPU
- moederbord

Mbt GPU is 'nieuw kopen' een goede vuistregel. Een nieuwe mid-range GPU presteert vergelijkbaar met een oude high-end geval, maar verbruikt onder load al een stuk minder, maar idle is het helemaal dag en nacht verschil. Redelijk no-brainer dus.

Mobo ligt ingewikkelder. De moederbordchipset doet tegenwoordig een stuk minder dan vroeger en ze lijken - ook qua stroomverbruik - allemaal sterk op elkaar. Waar het verschil zit, is enerzijds de extra chips die een mobobakker erop vrot, anderzijds power managementfuncties. In de regel is low-end een stuk zuiniger dan high-end omdat daar niet allerlei bridge-chips, extra USB, WiFi. SATA en wat nog meer aan meuk op zit. Staat tegenover dat power management opties op de echte budgetborden vaak beperkter zijn. Goede reviews lezen is enige manier om redelijk zeker te weten,

Oslik blyat! Oslik!

• Mosin
dion_b schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 22:34:
Let trouwens niet alleen op CPU als het je om zuinigheid te doen is.

Zelfs een i7 klokt idle terug naar minimale Wattages. Je andere componenten worden idle een stuk belangrijker:

- GPU
- moederbord

Mbt GPU is 'nieuw kopen' een goede vuistregel. Een nieuwe mid-range GPU presteert vergelijkbaar met een oude high-end geval, maar verbruikt onder load al een stuk minder, maar idle is het helemaal dag en nacht verschil. Redelijk no-brainer dus.

Mobo ligt ingewikkelder. De moederbordchipset doet tegenwoordig een stuk minder dan vroeger en ze lijken - ook qua stroomverbruik - allemaal sterk op elkaar. Waar het verschil zit, is enerzijds de extra chips die een mobobakker erop vrot, anderzijds power managementfuncties. In de regel is low-end een stuk zuiniger dan high-end omdat daar niet allerlei bridge-chips, extra USB, WiFi. SATA en wat nog meer aan meuk op zit. Staat tegenover dat power management opties op de echte budgetborden vaak beperkter zijn. Goede reviews lezen is enige manier om redelijk zeker te weten,
Ja als het over gpu's gaat dan heb ik opzich wel een voordeel. 7870 tov een 6970 (die een vriend van mij heeft)
Ik heb trouwens naar een review zitten kijken bij de buren, die hebben namelijk een aantal H77 bordjes getest en het kwam er op neer dat de MSI H77MA-G43 het zuinigste was, maar volgens terw dan zijn review van dit bord is hij niet het zuinigste, dat is natuurlijk gewoon even onduidelijk.
Op het MSI bord valt ook mijn oog.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geef even links naar beide reviews. Kan goed zijn dat ze subtiel anders aan het testen waren. Ik weet iig dat Terw_Dan te vertrouwen is, maar "een review bij de buren" zegt natuurlijk niets

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1