Monitor slopen? Spanning op condensator na half jaar?

Pagina: 1
Acties:

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-01 23:52

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Topicstarter
Beetje rare vraag misschien om die hier te stellen misschien, maar ik hoop dat iemand me wat zekerheid kan geven.
Mijn dochter heeft op school volgende week een project waar ze oude electronica uit elkaar halen om te bekijken hoe iets werkt.

Nou heb ik een oude TFT monitor van HP die het laatste half jaar niet is aangeweest en niet op de stroom heeft gestaan. Zou hier nog spanning op condesatoren kunnen staan? Ik wil namelijk geen enkel risico nemen.

[ Voor 7% gewijzigd door hars73 op 10-05-2013 12:07 ]

• Monochrome
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-12-2025
Lijkt me geen enkel probleem. Mijn tip is altijd om te proberen het apparaat aan te zetten, terwijl de stroom er af is. Maar condensatoren lopen heel snel leeg, en hebben bovendien ongevaarlijke voltages/capaciteiten. Het grootste gevaar zit nog in de gebruikte materialen, zorg dat ze in elk geval achteraf goed hun handen wassen met zeep.

• kaasplank1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:26
zeker weten is alle condensatoren even aantikken met een schroevendraaier?

( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)

• hars73

hars73

Topicstarter
kaasplank1 schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 12:08:
zeker weten is alle condensatoren even aantikken met een schroevendraaier?
Ja dat zou ik inderdaad nog even zelf eerst kunnen doen. Heb nog wel schroevedraaier liggen met zo'n lampje erin..

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:19

mace

Sapere Aude

Na een half jaar is de spanning er echt wel uit hoor, ik zou me daar niet druk over maken. Daarnaast is een TFT lang niet zo gevaarlijk als een CRT dus ik zou er gewoon voor gaan.

• hars73

hars73

Topicstarter
Een TFT heeft geen hoogspanning op z'n condensatoren he, waar een CRT dat wel had. Denk inderdaad dat het geen probleem moet zijn.. misschien haal ik hem dit weekend eerst zelf wel even uit elkaar.

Kids kunnen zich verder nog botvieren op een paar oude optische muizen en een toetsenbord.

[ Voor 19% gewijzigd door hars73 op 10-05-2013 12:45 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:19

mace

Sapere Aude

hars73 schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 12:44:
Een TFT heeft geen hoogspanning op z'n condensatoren he, waar een CRT dat wel had. Denk inderdaad dat het geen probleem moet zijn.. misschien haal ik hem dit weekend eerst zelf wel even uit elkaar.

Kids kunnen zich verder nog botvieren op een paar oude optische muizen en een toetsenbord.
Nouja de CCFL heeft wel hoogspanning nodig dus het kan wel.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-02 16:54

Fordox

00101010

condensatoren zijn na een half jaar wel leeg, en de spanning die er anders vanaf zou komen is zeer laag (mocht het er nog in zitten en na een bepaalde tijd van verval).

anders kun je ook de monitor aan zetten (gewoon de knop indrukken dus) zonder de stekker in het stopcontact te steken. dan word al die energie gebruikt die er evt nog in zou zitten.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

hars73 schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 12:10:
[...]

Ja dat zou ik inderdaad nog even zelf eerst kunnen doen. Heb nog wel schroevedraaier liggen met zo'n lampje erin..
Volgens mij werkt dat lampje alleen als je een potentiaal verschil t.o.v. aarde hebt. Of wou je je duim erop houden en met je andere hand de andere kant van de condensator ofzo :P

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:16
Die condensatoren zal geen enkel probleem zijn. Condensatoren met hoge capaciteit (veel energie-opslag) zijn electrolytisch, en die hebben een relatief hoge zelfontlading.. die zijn meestal binnen enkele minuten al een praktisch leeg. Voor de rest worden de condensatoren vanzelf al ontladen door aanwezige circuits van de elektronica.
Waar ik me meer zorgen om zou maken zijn de gevaarlijke kwik-dampen die in de CCFL backlight verlichting zit, die vrij kan komen als deze zeer breekbare glazen buizen breken tijdens het 'slopen' van die monitor.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:29
De elco die na een bruggelijkrichter komt, zal in principe (ideale elco) opgeladen zijn op 320V, en die vind je eigenlijk in elk apparaat die werkt met een schakelende voeding aan de 230V-kant. Bij redelijke verbruikers is die elco best groot, een CRT-onderdelendonor die ik hier heb liggen heeft er eentje van 470 µF. Dat zou opgeladen misschien een beste klap kunnen zijn, maar na een half jaar is alles wel weg.

Wil je het echt zeker weten, tik dan met een schroevendraaier beide pinnetjes tegelijk aan, waardoor je de elco kortsluit. Dit niet bij alle elcos, dat is nogal overdreven, maar die met een hoge maximale spanning. Die vind je waarschijnlijk bij de 230V-ingang en de CCFL inverter.

Verder zijn de genoemde kwikdampen in principe giftig, maar in een goed geventileerde ruimte kan een paar microgram geen kwaad. Kijk ook dit maar eens: YouTube: rodalco2007 cfl en YouTube: Fluorescent Light Bulbs SMASH - The Slow Mo Guys. Niet dat het gezond is, maar veel kwaad kan het niet.
Pagina: 1