Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• nubro01
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01-11 17:39
Mijn problemen ontstonden toen de seriele kaart, die ik gebruik om de capaciteit van mijn zonnepanelen te meten, raar ging doen. Nadat ik een nieuwe kaart geinstalleerd had, wilde mijn machine niet meer booten.
Als ik de nieuwe kaart eruit haalde dan starte het systeem wel op. Maar met mijn geklooi met kaarten qua slots wisselen, heb ik op een of andere manier mijn voeding opgeblazen, blijkbaar omdat wat losse draadjes van mijn kast ergens tegen aan kwamen. Ik hoorde een knal en rook iets vanuit de voeding.
Nieuwe voeding Corsair 750W gekocht bij Mycom en deze geprobeerd aan te sluiten.
Ik heb een Asus P6T WS Pro en oorspronkelijk waren 4 van de acht 12 volt aansluitingen afgedekt met een plastic kapje. Mijn oude Sweex 640W voeding had een 4 pins 12 volt, dus geen probleem. Deze Corsair heeft slechts 1 x 8 pins 12V, dus ik heb het kapje verwijderd van mijn moederbord en toen per ongeluk, toch een PCI-e stekker aangesloten! Mobo starte natuurlijk niet op! Toen ik mijn fout ontdekte, heb ik de juiste stekker aangesloten, maar nog steeds geen reactie! Bij PCI-E en 12V CPU zijn de zwarte en gele draden gewisseld, dus?
Al met al zit ik nu met de volgende vragen,

1 - Waarom waren 4 pinnen afgedekt op mijn mobo en is het een probleem als nu alle pinnen 12 volt hebben. Start mijn mobo daarom niet op?
2 - Heb ik mijn mobo opgeblazen?
3 - Heb ik mijn CPU opgeblazen?

Als ik de stroom aanzet, dan gaat er een groene led branden, links voor op het MOBO, als ik op power on druk, gaan de ventilatoren draaien, maar wordt er niet geboot, geen BIOS etc. De power led blijft groen en de G.P. diagnostic staat op X´FF´, verder zie ik een klein blauw ledje snel uit en aan gaan, links van mijn Intel I7 920.
Als ik de 12 volt aansluiting verwijder dan zie ik geen verschil, dus zou het kunnen dat het aansluiten van een PCI-E connector de 12 volt op mijn mobo opgeblazen heeft? Maar in het begin met die nieuwe serial kaart had ik ook al dit probleem. Met 40 jaar ICT ervaring in hard en software, zit ik voor het eerst van mijn leven met een probleem waar ik niet weet wat ik moet doen. Nieuw bord, nieuwe CPU, of beide? Op een probeersel van totaal €400 zit ik niet echt te wachten.
Wie heeft dit al eerder meegemaakt en helpt mij met de juiste diagnose?

• Marhou
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
1- Die 4 pins zijn vaak afgedekt zodat het duidelijk wis waar de 4 pins stekker in moet, indien de voeding enkel een 4 pins heeft.

Op vraag 2 en 3: Ik denk dat je moederbord naar de heilige jachtvelden is.

Uitleg: De 8 pins cpu stekker en de pci-e stekker hebben op de andere pinnen 12 volt.
Bij een 8 pins cpu stekker is aan de klip kant de 12 volt (geel), bij een pci-e stekker zit de grond (zwarte) kabels aan de klipkant en de 12 volt dus op de andere kant.

Hierbij een link waar het verschil duidelijk is uitgelegd;
http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/connectors.html

Gelukkig is dit voor mij puur vanuit de theorie en heb ik dit zelf in de praktijk nog niet meegemaakt

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:08

Perkouw

Moderator General Chat
Ik ben ook bang dat je moederbord naar zijn grootje is gegaan. Of de processor mogelijk ook stuk is kan je testen door hem in een ander systeem te plaatsen. De code die je moederbord geeft kan je overigens wel terug vinden m.b.v. google of in het boekje dat bij je moederbord zat.

Ik snap dat je hier niets aan hebt, maar je geeft aan 40 jaar ervaring te hebben in hard- en software. Wel knap lullig dat je dan eerst kortsluiting veroorzaakt en vervolgens nog eens de verkeerde stekker plaatst. Na de eerste fout zou je toch verwachten dat je heel goed op let wat je verder doet.

[ Voor 63% gewijzigd door Perkouw op 10-05-2013 20:38 ]

• nubro01
Klopt, maar het was afgelopen dinsdag erg warm en op je 61ste onder een bureau klooien, maakt e.a. er ook niet gemakkelijker op. Leeftijd en arrogantie gaan ook mee spelen. Het is jaren goed gegaan en nu voor het eerst fout! Wie verwacht nou dat een simpele serial kaart wissel dit tot gevolg zou hebben? Ja ja Murphy's law ken ik vbg en altijd alles eerst backuppen.
Zou het bord gerepareerd kunnen worden, of is een nieuw bord voordeliger? Hoe kom ik aan een Asus p6tws pro bord, in pricewatch staat niets meer. Welk ander bord komt overeen en zou als alternatief kunnen dienen? Bedankt voor alle reacties. Ron

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

(jarig!)
Ik zou niet alleen een nieuw moederbord nemen, maar ook een nieuwe processor en geheugen(kit). In feite heb je nu gewoon, de boel kort gesloten, en hoogst waarschijnlijk ook de processor een flinke opdonder gegeven. Tenslotte kan een 750W voeding een hoop ampèrage leveren op de 12V rail.
Uit nieuwsgierigheid, heb je het moederbord uit de systeemkast geschroefd en gecontroleerd op fysieke schade? Denk aan brandplekken o.i.d.

Zo zie je maar weer, nooit te oud om te leren.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-11 18:50
X58 borden zijn gemakkelijk te vinden. Ook nieuw.

• nubro01
Dit was ooit de Tweakers Godbak en dat was/is hij ook!

Ik heb inderdaad nu het bord uit zijn kast gehaald, maar ik zie er niets bijzonders aan.
Eerst was ik met de gehele kast naar een reparateur gegaan, maar die had geen tijd. Alleen het bord is een stuk lichter ;-)
Dit bord vinden is een groot probleem! Ik heb nu op Tweakers een vraag advertentie geplaatst en nu maar hopen dat....
Mijn grootste probleem is de recovery van mijn 2 x SAS Raid 1 systeem disk en mijn 6 x SATA RAID 5 data volume. Van mijn muziek, films en series heb ik een maand geleden een backup gemaakt, maar niet van mijn databases, websites en Tribler configuratie.
Welk X58 bord heeft 6 x DDR3 sloten, 2 x SAS, 6 x Sata en ICH10R RAID? Iemand een tip?
Speurders.nl, Marktplaats.nl, Google.nl, Yahoo.nl nergens is maar ook iets te vinden.
Vreemd, dat als een bepaald type niet meer gemaakt wordt, dat er nergens bij staat, dat hij uit productie is, ook niet op de Asus site zelf, wel een positief news uit 2009 maar zeker geen hint richting een alternatief!

• Marhou
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Via pricewatch kom ik op
http://tweakers.net/categ...QMSdjC1FJJR8nY1NQAKFlbCwA

Supermicro X8STi-3F en Supermicro X8ST3-F uit
http://www.supermicro.com...Xeon3000/X58/X8STi-3F.cfm
http://www.supermicro.com.../Xeon3000/X58/X8ST3-F.cfm

Deze voldoen aan 6 x DDR3 sloten, 2 x SAS, 6 x Sata en ICH10R RAID

• nubro01
Ik heb mijn moederbord uitgebouwd en naar PC-Rider in Amsterdam gebracht. Zij hadden nog reserve onderdelen en kwamen er achter dat het verwijdering van de batterij en het terug plaatsen daarvan, het moederbord gereset heeft, want ze kregen daarna weer beeld! Alles opgehaald en weer ingebouwd zonder de schijven aan te sluiten.
Bios configuratie aangepast en na een herstart was alles weer up and running. Nooit verwacht dat het verwijderen van de batterij dit tot gevolg zou kunnen hebben.
Weer een wijze les!
Pagina: 1