Hardware upgrade HTPC uit 2008

Pagina: 1
Acties:

• Kriss0r
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 09:50
Op dit moment maak ik gebruik van een HTPC setup zoals die in de BBG van mei 2008 werd geadviseerd:

AMD Athlon X2 4850e
Gigabyte GA-MA78GM-S2H
4GB value RAM
Windows 7 Home Premium icm Media Center
stille 300watt voeding

Heb er ook een SSD'tje bijgeplaatst.

Nu ik een 1080p videocamera heb gekocht kom ik erachter dat dit systeem net niet snel genoeg is om de videobeelden af te spelen. De onboard 780G chipset (ATI HD 3200) lijkt net tekort te komen, er zijn enkele haperingen in beeld en geluid, vele configuraties van software/drivers/codecs hebben geen oplossing opgeleverd. Ik ben het eigenlijk beu om uit te zoeken of de 1001e configuratie wel werkt, dus heb ik besloten om wat geld tegen een upgrade aan te gooien.

Nu de hamvraag:
Is het plaatsen van een videokaart (bijvoorbeeld een silent HD 6450) voldoende om dit systeem vlot te trekken zodat het vloeiend 1080p aankan? Hiermee ben ik met een paar tientjes klaar.

Het alternatief is een upgrade van mobo/processor en geheugen, waarbij ik de kosten en het stroomverbruik belangrijk vind. Een i3 configuratie is duurder dan een A4 upgrade, maar met de i3-3220T ben ik qua stroomverbruik een stuk voordeliger uit. Al heb ik mijn twijfels bij de 1080p prestaties van de Intel HD 2500.

De keuze is me iets te reuze, dus wat zouden mijn medetweakers doen?

Ik hoor jullie mening graag!

• thedon46
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:39
zelf maak ik gebruik van een athlon x2 6000+ icm met een GT610
das ook een passief kaartje en die trekt prima full hd. (birdscene zonder haperingen enz)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 64 X2 6000+ Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus M2N-SLI Deluxe€ 0,-€ 0,-
1Asus GT610-SL-1GD3-L€ 36,45€ 36,45

[ Voor 77% gewijzigd door thedon46 op 10-05-2013 11:08 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
Een i3 vs een A6-Trinity maakt qua verbruik amper iets uit.. De vraag is wel of het iets voor je gaat toevoegen. De X2 4850e is op zich snel genoeg, maar de beperkte instructie-set maakt het een wat karige CPU voor dit doeleinde. Een http://tweakers.net/product/285324/xfx-radeon-hd-6450/ zou je inderdaad wel wat verbeteringen kunnen bieden, echter is dat wel tot een beperkte hoogte uiteraard. (overigens zou ik eerder voor de HD6570 Silent van XFX kiezen, maar een HD6450 geeft je al een hoop meerwaarde)
Je zal vroeg of laat toch aan de beurt zijn om de boel te vervangen, en om nu nog pakweg 35,- te steken in een systeem dat al 5 jaar oud is, heb ik toch ook wel wat mn bedenkingen bij.

Als je toch al van plan bent tzt de boel te vervangen en het budget is er, dan zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan een pricewatch: Asus F2-A85-M LE met een pricewatch: AMD A6-5400K Boxed zodat je voor zo'n 130,- al een upgrade hebt mits het geheugen over gezet kan worden (anders komt er nog zo'n 35,- bij voor 4GB DDR3-1600). Dat bedrag is inmiddels zo laag, dat een uitgave van 35,-, oftewel 25%, eigenlijk niet meer te rechtvaardigen is t.o.v. een totale upgrade die je veel meer kan gaan bieden.

iRacing Profiel

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-04 07:35
Ik denk juist dat een upgrade met een HD6450 of GT610 prima zou kunnen om een wat oudere HTPC nieuw leven in te blazen. Het nadeel tov een nieuw moederbord + CPU is inderdaad dat het stroomverbruik hoger is, maar dit wordt pas significant wanneer je de HTPC 24/7 aan hebt staan. Wanneer de HTPC alleen aan staat tijdens het daadwerkelijk afspelen van media (dus paar uur per dag) is dit nog niet zo relevant.

Naast het voordeel op stroomverbruik en indirect dus geluidsproductie hebben bovenstaande componenten van kroegtijger niet heel veel voordeel tov het bijplaatsen van een low end videokaartje. Overigens zou die onboard videokaart van je (HD3200 of HD4200) prima 1080p materiaal af moeten kunnen spelen. Kijk tijdens het afspelen wat de CPU belasting is.

• Kriss0r
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 09:50
Uiteindelijk heb ik een GT610 kaartje gescoord, deze blijkt inderdaad een prima oplossing zoals thedon46 en jaapsander omschrijven.

De CPU-load tijdens 1080p liep tegen de 90%, nu 20%. Met een grotendeels passief gekoeld systeem werden de temperatuurwaarden ook nogal hoog naast het aanwezige gestotter. DXVA was wel enabled, maar zoals ik al schreef heb ik veel configuraties doorlopen en niet 1 bood een goede oplossing.

Met dit kaartje verwacht ik de levensduur van de HTPC met een jaar of 2-3 te verlengen, dat is goedkoper dan een nieuwe HTPC over opnieuw 5 jaar afschrijven tot ik weer aan een update/vervanging toe ben :)

Allen bedankt voor het meedenken, mijn probleem is opgelost!