2e laptop accu aankoppelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kee, het begon allemaal met kortsluiting in de kabel van m'n laptoplader :| Hierdoor werd m'n accu niet meer opgeladen. Dus ik heb 'm opengemaakt en met m'n imax lader kon ik toen iig weer van de accu gebruik maken.. Toen dacht ik wat als ik nou een connector erin mod dan is alles weer netjes:

Afbeeldingslocatie: https://handigeshit.nl/pronoia/sebjectivism/wp-content/uploads/2013/05/laptop_battery_mod.jpg

Helaas heeft ie bij het dichtproppen van de behuizing toch weer even kortsluiting gemaakt en nu is de pcb van de accu stuk ;( Dus nieuwe accu gehaald, maar nu dacht dan maak ik ook een connector in de nieuwe accu maak en zet ik de battery-pack van de oude parallel aan de nieuwe.. dubbel zoveel capaciteit toch? Beetje lange draad ertussen, kan die 2e accu lekker in m'n tas blijven zitten etc. Zie dat wel zittten. Mijn vraag is; kan dat zomaar? Kan die pcb van de nieuwe accu dat aan? en de laadregelaar van de laptop (inmiddels gefixt)? etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBlekkenhorst
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-09 13:09
Je kunt niet zomaar 2 accu's parallel zetten, gezien de PCB namelijk de capaciteit bijhoudt, en de PCB 'praat' met de laptop. Op tweakblogs stond een tijd terug een interessant stuk over het 'voor de gek houden' van de PCB, en het aanpassen van de capaciteiten en alles.

Interessant leesvoer:
Mijn Crash: Domme Batterijen - Verkeer(de)informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hm zeker interessant! Groot risico op gezeik dus.. Misschien dat het wel werkt als ik de 2e accu pas inplug als de 1e bijna op is..

Maar kan ik niet beter met een dc-dc omvormertje de 2e accu op de lader ingang van de laptop aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-08 11:15

Infant

It's a floating Dino!

Het idee wat je beschrijft kan, maar niet zonder een kleine beetje elektronica toe te voegen.

Welk merk is het, en voor welk model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Infant schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 19:05:
Het idee wat je beschrijft kan, maar niet zonder een kleine beetje elektronica toe te voegen.
Ben benieuwd :)
Welk merk is het, en voor welk model?
Fujitsu Siemens P8010

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2013 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 15:20

SA007

Moderator Tweaking
Mm, klinkt als een slecht idee, tenzij de cellen een identiek type cellen zijn en exact evenveel geladen zijn is er een goede kans dat er gigantische stromen gaan lopen tussen de accupacks.
Dat is overigens een hele goede manier om cellen te laten ontploffen met een flinke vuurbal erbij.

Normaal zijn accu's daar tegen beveiligigd, maar als je voor de printplaat gaat klooien omzeil je dat en is er geen beveiliging meer die moet voorkomen dat het geheel alleen 1x heel hard boem zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Dat exploderen valt allemaal wel mee hoor. Als je ze eerst beide op- of ontlaad, en vervolgens pas aan elkaar maakt, is er niks aan de hand. Zelfs als er een beetje verschil tussen zit, 3.7V en 3.9V bijv, kan het bij deze kleine cellen ook prima.

De print in de accu-print kan het aan, hij snapt waarschijnlijk alleen niet wat er aan de hand is. De kans is groot, dat de capaciteit die de accu print "denkt" dat er aanwezig is, niet boven zijn ontwerp capaciteit mag gaan, dus hij blijft dan de aankomende 3 jaar 100% van de orginele capaciteit aangeven.

Het opladen duurt twee keer zo lang...

Het enige wat ik er op tegen heb, is dat lange draad wat je voor stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus wel of niet nog electronica toevoegen? En sja, die lange draad moet dan maar dik zijn toch? Het zal een metertje worden zoiets. vanaf m'n rugzak naar de tafel zeg maar..

Well chill idd dat dan beide accu's worden opgeladen door de laptop. beter dan een aparte laadregelaar voor de 2e accu mee moeten slepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Als ik het goed begrijp, zijn die accu's 7.2V.

En je wilt het zo aansluiten?:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GXvbmvgCZXQczgB3rGQA8Niv/full.png

Je krijgt dan drie draden, van 1 Meter lengte, en die zouden dan zo aangesloten moeten worden.
Als je nu per draad zorgt dat het in ieder geval rond de 2mm2 dik is, dan kan er zonder al te veel verlies 4A doorheen. (Ik gok dat je notebook iets van 30W gebruikt. Als het meer is, moet het dikker.)

Als je het op bovenstaande manier aansluit, hoef je behalve de 3 draden... (en misschien 2x een zekering) niks extra's toe te voegen.

Ik weet verder weinig van die notebook, maar de kans is dus groot dat als hij normaal zeg 2 Uur op accu werkt, hij dat nu nog steeds doet, omdat hij (de pcb) uit veiligheid uitschakelt als hij meer dan de ontwerp capaciteit aan het verstoken is. (85% kans)

Maar, het zou ook kunnen dat na een paar keer gebruik, je printje leert dat er meer capaciteit aanwezig is, en dat netjes aan geeft. (10% kans)

Het kan ook, dat je print haywire gaat en gekke dingen gaat doen. Die zijn leuk om in actie te zien. (5% kans)

[ Voor 5% gewijzigd door Infant op 11-05-2013 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hm, ik moet zeggen ik heb opzich wel vertrouwen in de kwaliteit van deze laptop.. de 2e hands accu doet het ongeveer even goed als de 3e hands accu die ik dus gesloopt heb nadat ik 'm al een keer of 100 leeggetrokken had:

code:
1
2
3
4
design capacity:         8700 mAh
last full capacity:      8143 mAh
battery technology:      rechargeable
design voltage:          7200 mV

En daarmee doe ik 4 a 5 uur.. dus zeg dat ie een wattje of 15 verbruikt. das mooi want dan kan ik standaard 1,5mm stroomdraad gebruiken nietwaar?

Ik ga het morgen eens aansluiten allemaal. Met opladen gebruik ik alleen de + en - op 7,2V idd, de accu gebruikt 2x 3 stuks 18650.. maar als ik het goed begrijp moet ik ook het middenstuk doorlussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Of dit gaat werken is heel erg afhankelijk van de controller in de accu.

Het kan heel goed zijn dat hij de extra capaciteit gewoon niet gaat aanspreken (dat hij na zijn ingestelde capaciteit koste wat het kost zegt dat hij leeg is.
Het kan ook zijn dat hij er helemaal mee stopt omdat hij ziet dat er iets niet klopt.

Maar je moet wel heel goed opletten hierbij. Je gaat een kabel uit je accu laten komen die rechtstreeks op je accupack zit. Dus volledig onbeveiligd.

En installatiedraad moet je hier hier niet voor gebruiken. Dat is massief. Als je al kabels gebruikt moet het wel soepel zijn.

Maar bedenk een paar dingen. Die "2e accu" kun je niet in je tas laten zitten en aansluiten zodra die andere bijna leeg is. Je kan ze alleen aan elkaar hangen als ze beide op hetzelfde niveau zijn. Dus eerst allebei opladen, dan aansluiten. En ook niet tussendoor afkoppelen en je laptop in slaapstand laten staan op die andere accu. Dan loopt die ene verder leeg.

Eerlijk gezegd denk ik dat je het jezelf veel te moeilijk probeert te maken. Dit wordt een systeem met heel veel haken en ogen.
Ik zou eerder een boost converter aansluiten op de 2e accu zodat je hem aan kan sluiten op de lader ingang van je laptop. Als je interne accu dan bijna leeg is, kun je gewoon de externe eraan hangen als "lader". Dan hoef je ook nooit moeilijk te doen met gelijk houden, scheelt een hoop geklooi en is ook een stukje veiliger imo.

Dan zou je ook nog een laadregelaar in die kapotte accu kunnen zetten en een extra connector op de achterkant zodat je die "kapotte" accu kunt opladen met de lader van je laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
Met 2 accu's parallel red je het ook niet met je huidige adapter. Deze zijn berekend op het laden van 1 lege accu terwijl de laptop in max load is. Hang je daar een 2e accu bij die ook leeg is en je gaat dan laden met de laptop aan, grote kans dat je voeding te weinig capaciteit heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

rdfeij schreef op zondag 12 mei 2013 @ 12:18:
Met 2 accu's parallel red je het ook niet met je huidige adapter. Deze zijn berekend op het laden van 1 lege accu terwijl de laptop in max load is. Hang je daar een 2e accu bij die ook leeg is en je gaat dan laden met de laptop aan, grote kans dat je voeding te weinig capaciteit heeft.
Dit is onzin. Een voeding heeft geen capaciteit, maar vermogen.
De laadregelaar in je accu is stroom gelimiteerd. 10x meer capaciteit aan accu's toevoegen, betekend gewoon dat het 10x langer duurt om op te laden.
maar als ik het goed begrijp moet ik ook het middenstuk doorlussen?
Ja, op de manier waarop je het wilt aansluiten wel. Wat timbeerleek zij is ook belangrijk:
Die "2e accu" kun je niet in je tas laten zitten en aansluiten zodra die andere bijna leeg is. Je kan ze alleen aan elkaar hangen als ze beide op hetzelfde niveau zijn. Dus eerst allebei opladen, dan aansluiten. En ook niet tussendoor afkoppelen en je laptop in slaapstand laten staan op die andere accu. Dan loopt die ene verder leeg.
Het moet dus altijd aan elkaar blijven zitten.

[ Voor 32% gewijzigd door Infant op 12-05-2013 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Inderdaad, ze moeten aan elkaar blijven zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hm, dan ga ik idd toch voor de lader-ingang-optie. Ik wil wel dat het modulair is. Boost converters ken ik wel, gaat niet helemaal passen in die behuizing dus dat wordt iets anders bouwen.. Zit ik alleen met het probleem dat als ik op reis ben wel beide accu's wil kunnen opladen met een en dezelfde lader. Alhoewel, het zou ook wel chill zijn als ik beide accu's tegelijk kan opladen.. Maar goed, ik zie dat je voor een paar euro een 4-5A PCB laadregelaar hebt waar dan bij staat Input volt: VSS-0.3~VSS+26 - nou lijkt me 0,3V wel erg laag dus ik vraag me nog even af of dit ding de 16V die van m'n lader afkomt aankan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Ja het staat een beetje ongelukkig opgeschreven, maar hij kan tegen max. 26Volt.

Ik heb een tijdje geleden een poging gedaan uit te leggen hoe mijn notebook in elkaar zit, vanuit het power-gedeelte gezien dan.

In een notebook waar twee accu's in kunnen, zit het magische onderdeel (basically: een comperator en twee mosfets) de battery selector. Die besluit welke accu er opgeladen/ontladen gaat worden. (Eerste schematje in de link.)

Als dit onderdeel er niet was, knoop je in feite beide accu's direct aan elkaar. Zolang ze beide even vol zijn, kan dat. Maar in jouw geval dus niet.

Zelfs met het china-printje er tussen, is het geen goed idee.

Wat wel een goed idee is, is een battery selector maken/vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
De accu meet hoeveel vermogen eruit gaat op basis van de stroom die er loopt.
Dus is je "uitgebreide" accu leeg op 50%. Tenzij je de software aanpast.
Geen goed idee dus.

Zie de shunt weerstand R010.
http://www.diytrade.com/c...p_Battery.html#normal_img

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 14-05-2013 17:41 ]

Pagina: 1