Fiets gestolen, terug gevonden maar nu zonder framenummer.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1994
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:15
mede tweakers.

Ik zit met een dilemma.

Ongeveer 3 jaar geleden ging mijn oude ranger fietsje kapot, tijd voor een nieuwe dus!

Uiteindelijk een Gazelle Orange gekocht via marktplaats met papieren en twee sleutels erbij. Ook op het fiets diefstal register de fiets gecontroleerd.

Ongeveer 1,5 jaar later werd de fiets gestolen , balen maar niks aan te doen. De papieren nog gezocht voor aangifte te doen maar kon ze niet terugvinden. Ook al was ik 100% zeker dat ik de papieren nog moest hebben.

Een jaar daarna kwam ik de papieren tegen tijdens het opruimem. Uiteraard toen goed weg gelegd zodat ik ze niet weer kwijt zou raken voor wannneer ik de fiets misschien ooit nog eens zou vinden.

Een paar weken later liep ik met mijn vriendin door de stad en ja hoor, daar stond MIJN fiets in de stad , goedkoop action slot erop maar ik kon de fiets herkennen aan aanpassingen die ik zelf heb gemaakt (andere linker crank , andere handvaten, bel, zadel etc).

Ik dus fijn mijn fiets mee genomen omdat ik de papieren gelukkig weer gevonden had en thuis had liggen. Stel dat ik een blauwe tegen was gekomen had ik kunnen bewijzen dat het mijn fiets was.

Eergisteren (Woensdag 8-5-2013) is de fiets tussen 17.00 en 18.00u gejat geworden uit mijn achtertuin terwijl ik rijles had.

Gister alles af gezocht en mijn fiets een paar straten verderop bij een Turkse familie in de voortuin terug gevonden.

Ik de reservesleutel gehaald en ik wilde mijn fiets mee nemen, bleek de sleutel gewoon op het slot te staan!

Eenmaal thuis gekomen heb ik de fiets aan m'n fiets-ophang-systeem gehangen om te kijken of er niks geks mee gedaan was.

Toen ik onderaan de fiets keek zag ik dat het Framenummer volledig was doorgekrast, ik vermoed met een schroevendraaier en misschien wel een veil.

Aangezien er nu dus "geen" framenummer meer op de fiets staat vraag ik me af hoe ik hard kan maken dat het mijn fiets is?
Ik heb de papieren dan wel maar het framenummer wat op de papieren staat , staat nu dus niet meer in het frame van de fiets. Die papieren kan ik nu dus net zo goed weg gooien.

Wat kan ik in dit geval doen? Opnieuw laten graveren leek me een optie maar met die dikke krassen onderin het frame denk natuurlijk iedereen dat ik die fiets gejat heb..... |:(

Hopelijk kan iemand me helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Zo te zien heb je sowieso eigen rechter gespeeld (door de fiets 'terug te jatten'), dus helaas heb je daar (juridisch) al geen sterk punt.

Verder zou ik kijken of je geen foto's hebt waarop de fiets goed te zien is met de aanpassingen die jij zelf gemaakt hebt (en het liefst met jou erbij). Dat zou een aardig stukje bewijs moeten kunnen zijn.

PS: Waarom nou weer "Turkse familie". Wat heeft dat ermee te maken? Waarom niet gewoon familie. Hoe zeker weet je dat het Turken zijn en geen andere buitenlandse? En zijn het wel buitenlanders of zien ze er gewoon 'anders' uit? Laat het gewoon achterwegen.

PS 2: Doe wat aan je spatiegebruik, man ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Room42 op 10-05-2013 02:35 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-08 15:45
Heb je de bonnen nog van die aanpassingen die je hebt gemaakt? Loop eens naar een fietsenmaker en vraag wat die er van vindt? Het zal toch wel eens vaker gebeuren dat een fiets op die manier "omgekat" wordt?

[ Voor 24% gewijzigd door RadioAir op 10-05-2013 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Tsja, volgens mij moet je gewoon een goed slot monteren en de fiets voortaan met een kettingslot vastmaken aan palen/ beugels e.d. dan daalt het diefstalrisico en het er verder bij laten.
Room42 schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 02:32:
Zo te zien heb je sowieso eigen rechter gespeeld (door de fiets 'terug te jatten'), dus helaas heb je daar (juridisch) al geen sterk punt.
Is dat zo? Jurispundentie graag of is dit duimzuigerij? Kan je uberhaupt je eigen fiets stelen?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:46
Heb ook ooit mijn eigen fiets "terug gestolen". Overigens ook in Venlo, vermoed dat jouw dat ook daar is gebeurd?

Anyway, ik zou er voortaan een dik kettingslot omheen leggen. Verder niets mee doen lijkt mij. Als je ooit ergens een fiets tegen komt met 3 sloten er op dan zit er een kans in dat het mijn fiets is ;). Niet dat mijn fiets zo veel waard is maar het is op dat moment wel mijn vervoer en vaak voor > 40KM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:39
bombadil schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 09:09:
[...]

Is dat zo? Jurispundentie graag of is dit duimzuigerij? Kan je uberhaupt je eigen fiets stelen?
Art. 3:119 lid 1 BW
De bezitter van een goed wordt vermoed rechthebbende te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:02
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 09:33:
[...]

DIt heb ik vaker gehoord inderdaad. Toch blijf ik het raar vinden. Als ik nu in de stad mijn fiets zie staan, met het slot waar mijn sleutel op past dan ben ik nog steeds in overtreding omdat wellicht iemand anders de fiets heeft gekocht.

Maar op het moment dat ik het terugsteel, om het maar zo te noemen heb ik de fiets zowel in mijn bezit alsmede de eigendomspapieren. Waarom is het dan nog steeds stelen?

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:32
Gewoon terugstelen. Wat kan jouw die regels nou schelen, het is toch jouw fiets! Alsof die mensen met de politie naar jouw huis komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1994
peugeot206gt schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 09:37:
[...]

DIt heb ik vaker gehoord inderdaad. Toch blijf ik het raar vinden. Als ik nu in de stad mijn fiets zie staan, met het slot waar mijn sleutel op past dan ben ik nog steeds in overtreding omdat wellicht iemand anders de fiets heeft gekocht.

Maar op het moment dat ik het terugsteel, om het maar zo te noemen heb ik de fiets zowel in mijn bezit alsmede de eigendomspapieren. Waarom is het dan nog steeds stelen?
Ik heb ook eens ergens gelezen dat je als bezitter je eigen goederen terug mag halen als je kunt aantonen dat het van jou is. Al lopen civil recht en straf recht hierin nogal door elkaar. En je moet natuurlijk geen andere overtredingen maken zoals bijvoorbeeld ongevraagd iemand's huis binnen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:45

Daniel36

vernieuwde formule

kx22 schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 09:40:
Gewoon terugstelen. Wat kan jouw die regels nou schelen, het is toch jouw fiets! Alsof die mensen met de politie naar jouw huis komen!
Dit en dan een paar sloten erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1994
Room42 schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 02:32:

Verder zou ik kijken of je geen foto's hebt waarop de fiets goed te zien is met de aanpassingen die jij zelf gemaakt hebt (en het liefst met jou erbij). Dat zou een aardig stukje bewijs moeten kunnen zijn.

PS: Waarom nou weer "Turkse familie". Wat heeft dat ermee te maken? Waarom niet gewoon familie. Hoe zeker weet je dat het Turken zijn en geen andere buitenlandse? En zijn het wel buitenlanders of zien ze er gewoon 'anders' uit? Laat het gewoon achterwegen.

PS 2: Doe wat aan je spatiegebruik, man ;)
Sorry voor mijn spatie gebruik, ik vond het zelf wel Oke, maar blijkbaar had ik het dus fout :P

Overigens maakt het wel uit wat voor familie het is. Ik ken ze van aanzien en weet wat hun kom-af is. Ik vind het een ernstige zaak dat ik in eigen land uitgemaakt wordt voor vuile racist terwijl mijn verhaal maar weer ens duidelijk maakt waarom de meeste een anti-partij krijgen tegen buitenlandse bevolkingsgroepen. Ik ben totaal niet racistisch en heb graag buitenlandse mensen hier. Maar is dit nu weer zomaar toeval? Of had ik dit bericht niet mogen typen omdat het discriminerend over kan komen....?

Sorry dat dit niks te maken heeft met het topic maar ik kan me er gewoon pissig over maken.

De afkomst is nu duidelijk, en je reden van vermelden ook. Dan kunnen we daar de afkomst discussie mee afsluiten

[ Voor 3% gewijzigd door PWM op 10-05-2013 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1994
Iedeen zo ver bedankt voor zijn/haar reacties. Ik zal eens gaan kijken of ik alle bonnetjes nog terug kan vinden. Ook ga ik eens navragen of iemand die ik ken iets heeft om mee te graveren in het frame van mijn fiets. Misschien kan ik er dan iets in achter laten om te bewijzen dat het mijn fiets is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagaris
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
Misschien heb ik het gemist, maar waarom moet je nu bewijzen dat het jouw fiets is? Je hebt hem toch in bezit? Voor het geval dat hij nog een keer gejat wordt en je hem niet terug wil 'stelen' maar aan wil geven bij de politie of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:46
Vinny1994 schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 09:49:
Iedeen zo ver bedankt voor zijn/haar reacties. Ik zal eens gaan kijken of ik alle bonnetjes nog terug kan vinden. Ook ga ik eens navragen of iemand die ik ken iets heeft om mee te graveren in het frame van mijn fiets. Misschien kan ik er dan iets in achter laten om te bewijzen dat het mijn fiets is.
Laatst heeft er enkele keren iemand bij het station in Blerick gestaan om fietsen te graveren. Weet niet of dat nog altijd wordt gedaan, stond toen ergens in een krant of iets dergelijks.

Misschien het overwegen waard als je graag je fiets gegraveerd wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beukerz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-08 16:20
Laat anders gewoon je naam of iets anders op een plek graveren waar je zelf bij een fiets ook niet zo snel zal kijken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1994
@Sagaris. Precies ja, ik wil voortaan iets om makkelijk mee aan te kunnen tonen dat het mijn fiets is mocht hij weer gestolen worden.

@ GH45T. Bedankt voor de tip, ik zal eens gaan kijken , kom dagelijks op station Blerick om met de trein naar school te gaan.

@Beukerz. Ik zat te denken aan de plek van het framenummer netjes opveilen zodat de groeven weg zijn en daar dan graveren, zou dit slim zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:28
Vinny1994 schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 09:46:
[...]

Sorry voor mijn spatie gebruik, ik vond het zelf wel Oke, maar blijkbaar had ik het dus fout :P

Overigens maakt het wel uit wat voor familie het is. Ik ken ze van aanzien en weet wat hun kom-af is. Ik vind het een ernstige zaak dat ik in eigen land uitgemaakt wordt voor vuile racist terwijl mijn verhaal maar weer ens duidelijk maakt waarom de meeste een anti-partij krijgen tegen buitenlandse bevolkingsgroepen. Ik ben totaal niet racistisch en heb graag buitenlandse mensen hier. Maar is dit nu weer zomaar toeval? Of had ik dit bericht niet mogen typen omdat het discriminerend over kan komen....?

Sorry dat dit niks te maken heeft met het topic maar ik kan me er gewoon pissig over maken.
Dat slaat toch nergens op. Wat als zij de fiets eerlijk gekocht hebben van een handelaar voor een paar tientjes en precies hetzelfde denken als jij (ik jat hem wel weer terug)?

[ Voor 3% gewijzigd door Zeus op 10-05-2013 10:13 ]

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1994
Zeus schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 10:13:
[...]

Dat slaat toch nergens op. Wat als zij de fiets eerlijk gekocht hebben van een handelaar voor een paar tientjes en precies hetzelfde denken als jij (ik jat hem wel weer terug)?
Binnen 24uur verhandeld en het framenummer er onderuit gesloopt? No way!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-08 16:54
Vinny1994 schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 10:29:
[...]

Binnen 24uur verhandeld en het framenummer er onderuit gesloopt? No way!
Hij was toch een jaar terug gestolen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Sorcerer8472

Mens sana?

Graveren op een plek waar een dief niet zal kijken lijkt me handig als je een bewijs wil dat hij van jou is.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1994
pacificocean schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 10:36:
[...]

Hij was toch een jaar terug gestolen?
In mijn 1e post staat dat hij een jaar terug gestolen was, ik hem in de stad terug vond met action slot enzo en hem toen mee genomen had. vervolgens staat er ook dat dezelfde fiets afgelopen woensdag (eergisteren) uit mijn tuin gestolen is en ik hem gister terug vond bij een Turkse familie. Binnen 24u lijkt het me te onwaarschijnlijk dat de fiets verhandeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-08 16:54
Vinny1994 schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 10:45:
[...]

In mijn 1e post staat dat hij een jaar terug gestolen was, ik hem in de stad terug vond met action slot enzo en hem toen mee genomen had. vervolgens staat er ook dat dezelfde fiets afgelopen woensdag (eergisteren) uit mijn tuin gestolen is en ik hem gister terug vond bij een Turkse familie. Binnen 24u lijkt het me te onwaarschijnlijk dat de fiets verhandeld is.
Die turkse familie kan dan toch een jaar in het bezit van de fiets zijn geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1994
pacificocean schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 10:50:
[...]

Die turkse familie kan dan toch een jaar in het bezit van de fiets zijn geweest?
Ook te onwaarschijnlijk. Hij is gejat in een andere stad (tegelen), Vervolgens terug gevonden in de binnenstad van Venlo tegenover de Vero Moda, met zo'n beugel voor aan het stuur voor een kinderzitje en was het zadel afgesteld naar de maat voor een kleinere vrouw. Ook ben ik gister, na dat ik de fiets weer thuis had, met mijn stiefvader verhaal gaan halen bij die turkse mensen. De jongen die als enige Nederlands sprak vertelde me dat hij de fiets woensdag "gevonden" had bij mij in de buurt. Uiteraard geloof ik daar niks van en heb ik het sterke vermoeden dat die jongen de fiets uit mijn tuin heeft gestolen. Helaas kan ik dat niet bewijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wat mijn neef in zo'n geval heeft gedaan (ging bij hem om een scooter die ook vrij bruut was gejat, hij zat er toen namelijk zelf nog op) is naar huis rijden, een paar kettingsloten halen, die er op leggen en vervolgens de politie gaan halen. Vond het wel een goede actie (beter als terugjatten)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Vinny1994 schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 09:46:
[...]

Je hoort alleen de slechte verhalen en daarbij wordt het niet zo nadrukkelijk genoemd als het een Nederlander is. En over de goede buitenlanders hoor je niks. Maar het belangrijkste; het maakt ook helemaal niet uit of het een buitenlander is of een Nederlander. Het is een crimineel, daar moeten we sowieso vanaf. En voor je verhaal was het al helemaal irrelevant.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Ik hoop ooit nog eens m'n eigen fiets terug te vinden, maar die kans acht ik zeer klein.. Ging in dat geval om een gazelle van een redelijk populair model, in vrijwel originele staat, dus geen unieke mods, en ook het framenummer niet opgeschreven, anders had ik allang aangifte gedaan..

Alleen ik woon in Delft, wij hebben gemidded 5 fietsen per inwoner.. en als ie niet hier ergens rondrijd, dan wel ergens in de rest van de randstad.. of hij ligt in de Schie..

[ Voor 25% gewijzigd door AlexanderB op 10-05-2013 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

ninjazx9r98 schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 09:33:
[...]

Perfect toch; TS bezit de fiets en kan het vermoeden staven met de aanschafpapieren. Juridisch 100% Wat kan TS gebeuren; aangeklaagd worden voor diefstal?

[ Voor 9% gewijzigd door bombadil op 10-05-2013 14:58 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:36
Wanneer een dief geen afstand doet dan krijg je toch echt de fiets niet terug.
Wel heeft de dief dan een groter probleem waarschijnlijk.
Technisch gezien mag je dus niet zomaar de fiets terug halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:39
bombadil schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 14:57:
[...]

Perfect toch; TS bezit de fiets en kan het vermoeden staven met de aanschafpapieren. Juridisch 100% Wat kan TS gebeuren; aangeklaagd worden voor diefstal?
Met papieren van jaren geleden kun je hoogstens staven dat je die fiets ooit in je bezit had, niet dat dat vandaag de dag nog steeds het geval is.
Zou een mooie boel worden, fiets verkopen op marktplaats en deze zwaaiend met oude papieren in de hand terug mogen stelen.
Hoe lullig het ook klinkt, je mag gestolen goederen niet terug stelen en je kunt inderdaad aangeklaagd worden.
Als de persoon waarvan TS de fiets terug gestolen heeft de fiets te goeder trouw gekocht heeft dan heeft TS een probleem als er werk van gemaakt wordt.

Nu zal dat in geval van de tweede keer terug stelen zo te zien niet zo'n vaart lopen maar bij de eerste keer terug stelen zou dat zomaar kunnen.

[ Voor 8% gewijzigd door ninjazx9r98 op 10-05-2013 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerrutcamaro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-03-2024
is die persoon niet schuldig aan heling, ter goeder trouw of niet? [/n00b op dit gebied]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 17:48

Stoney3K

Flatsehats!

Marzman schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 11:06:
Wat mijn neef in zo'n geval heeft gedaan (ging bij hem om een scooter die ook vrij bruut was gejat, hij zat er toen namelijk zelf nog op) is naar huis rijden, een paar kettingsloten halen, die er op leggen en vervolgens de politie gaan halen. Vond het wel een goede actie (beter als terugjatten)
Ik vraag me ook af in hoeverre dat volgens de wet mag.

Mag je zomaar een fiets van 'iemand anders' (ook al heb je het vermoeden dat het je eigen fiets is) aan de ketting leggen zodat ie het ding niet weg krijgt?

Dus ook, als de sleutel op je eigen (gejatte) fiets past, mag je het ding dan zo maar op slot zetten?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Pas goed op bij revindiceren! Als de bezitter er iets op heeft geschroefd (een bel, een zadel, alles wat bij een fiets hoort), dan kun je je fiets als eigenaar beter niet revindiceren en zul je je fiets via de rechter terug moeten eisen. In alle andere gevallen kun je je fiets gewoon revindiceren. Pas ook op hoe de bezitter er aan is gekomen (te goeder trouw, etc).

[ Voor 19% gewijzigd door Trommelrem op 10-05-2013 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Even om het voor sommigen hier duidelijk te maken:

Je mag indien je fiets gestolen is deze NIET meenemen!!! als je hem ergens terugvind.

De ENIGE juiste manier van handelen is hierbij: Bel de politie!!! Deze zullen het nagaan en indien nodig de fiets in beslag nemen voor verdere afhandeling etc.

Natuurlijk is het verleidelijk om hem gewoonweg mee te nemen (= diefstal!!)
Hiermee loop je de kans om simpelweg een strafblad mee op te lopen, dit is mijn fiets me niet waard in elk geval :D

Artikel 310: Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste 4 jaren of geldboete van de vierde categorie.

Ofwel: De dief heet "het goed" zichzelf "toegeëigend" en voor de wet is de dief dus "eigenaar"
Als jij vervolgens de dief weer meeneemt: Is diefstal. Je eigent je immers je oude fiets zelf ook weer toe.

Daarbij kan de fiets doorverkocht zijn (mogelijk Heling) of weggegeven zijn (ter goeder trouw).
Heling is echter niet jou probleem, maar ook hiervoor is dus geregeld dat je iets niet zomaar terug kan jatten.

Zou mooi zijn: Jij koopt op marktplaats een TV, iemand ziet zijn oude TV en loopt binnen en haalt hem op. De koper van een gestolen goed HOEFT geen heler te zijn natuurlijk.

Ik zou persoonlijk contact opnemen met mijn rechtsbijstand verzekering om advies te vragen over hoe nu verder te handelen. Dit omdat je niet in de gaten had dat dit niet mocht, het is nu eenmaal gebeurd (begrijpelijk maar niet rechtvaardig) en aangeven dat hij vervolgens uit je tuin is gejat en je weet waar hij nu weer is.

Ps: Waarom rechtsbijstand... stel de vorige eigenaar van je fiets doet aangifte en kan aantonen dat hij van hem is door bv. een aangebracht kenmerk (even los van dat hij dan zelf mogelijk tot heler verklaart kan worden) en ze vinden hem bij die familie. Die familie wordt gevraagd hoe ze eraan komen en die verklaren hem uit jou tuin gevist te hebben... hoe komt hij bij jou uit? Juist... je hebt hem dus gejat :'(

Ps: Heb 1 jaar bij de politie gewerkt (in opleiding, niet afgemaakt ivm beviel niet...)
Nogmaals, ik snap je gevoel en handelingen wel, maar het is wettelijk gezien (deels helaas) niet toegestaan.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Stoney3K schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 16:52:
Mag je zomaar een fiets van 'iemand anders' (ook al heb je het vermoeden dat het je eigen fiets is) aan de ketting leggen zodat ie het ding niet weg krijgt?

Dus ook, als de sleutel op je eigen (gejatte) fiets past, mag je het ding dan zo maar op slot zetten?
Officieel niet, in de praktijk helpt de politie je met het terugjatten van je eigen fiets. Er wordt niet op papier gezet, want dan wordt het een langdurig gezeik, maar als je redelijkerwijs kan aantonen dat het je fiets is dan helpen ze je graag en zonder al teveel gezeur.

Het is dus leuk wat hierboven staat en zo zal het vast werken, maar in de praktijk doet er echt niemand moeilijk over. Het is van een fietsendief ook best dom om je dan aan te klagen, dat gaat enorm backfiren...

[ Voor 14% gewijzigd door Hooglander1 op 10-05-2013 16:59 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Thalaron schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 16:58:
Je mag indien je fiets gestolen is deze NIET meenemen!!! als je hem ergens terugvind.
Je mag hem in bepaalde gevallen zeker wel revindiceren. Als je je aan de voorwaarden houdt dan kun je hem gewoon meenemen. Maar ik zou inderdaad wel 300% zeker zijn dat het jouw fiets is en dat de bezitter er geen onderdelen bij heeft geplaatst. Gezien het verwijderde framenummer zou ik de fiets niet zo snel meer meenemen.
Ofwel: De dief heet "het goed" zichzelf "toegeëigend" en voor de wet is de dief dus "eigenaar"
De dief is bezitter, maar is daarmee niet perse de eigenaar.

[ Voor 20% gewijzigd door Trommelrem op 10-05-2013 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Trommelrem schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 16:56:
Pas goed op bij revindiceren! Als de bezitter er iets op heeft geschroefd (een bel, een zadel, alles wat bij een fiets hoort), dan kun je je fiets als eigenaar beter niet revindiceren en zul je je fiets via de rechter terug moeten eisen. In alle andere gevallen kun je je fiets gewoon revindiceren. Pas ook op hoe de bezitter er aan is gekomen (te goeder trouw, etc).
Het ligt eraan of dat onlosmakelijk deel is geworden van de zaak ;). In dat laatste geval mag je ervanuit gaan dat de fiets het hoofdbestanddeel van de zaak is .

offtopic:
Ouch dat college was al weer een tijdje geleden...

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 17:04
Wat het framenummer betreft:
Bij veel fietsen wordt sinds 2000 een chip (RIFD) geplaatst met het framenummer. Als jouw fiets die ook heeft, kan de politie het framenummer uitlezen ondanks dat het is weggekrast.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Boudewijn schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 17:04:
[...]

Het ligt eraan of dat onlosmakelijk deel is geworden van de zaak ;). In dat laatste geval mag je ervanuit gaan dat de fiets het hoofdbestanddeel van de zaak is .

offtopic:
Ouch dat college was al weer een tijdje geleden...
Een bel of een zadel is onlosmakelijk deel van de zaak. Zo'n vastschroefslot ook. Een los slot niet. Zolang de onlosmakelijke onderdelen niet zijn aangepast, gewoon de fiets terugnemen en bezitter worden van je eigendom. Als er wel iets is gewijzigd, dan moet je naar de rechter toe. Of schroef het onderdeel er af en leg het neer waar je de fiets hebt meegenomen.

[ Voor 8% gewijzigd door Trommelrem op 10-05-2013 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online

Bolletje

Moderator Harde Waren
Als jij vervolgens de dief weer meeneemt: Is diefstal. Je eigent je immers je oude fiets zelf ook weer toe.
Bezitter != eigenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Hooglander1 schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 16:58:
[...]

Officieel niet, in de praktijk helpt de politie je met het terugjatten van je eigen fiets. Er wordt niet op papier gezet, want dan wordt het een langdurig gezeik, maar als je redelijkerwijs kan aantonen dat het je fiets is dan helpen ze je graag en zonder al teveel gezeur.

Het is dus leuk wat hierboven staat en zo zal het vast werken, maar in de praktijk doet er echt niemand moeilijk over. Het is van een fietsendief ook best dom om je dan aan te klagen, dat gaat enorm backfiren...
De politie doet inderdaad niet zo moeilijk als duidelijk is wie de eigenaar is. Mijn zus haar brommer was gestolen en half omgekat teruggevonden door de politie, maar die had ze zo weer terug. De gast die er op reed zal er inderdaad ook wel afstand van gedaan hebben (die had ook allerlei wapens op zak).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:03

Nox

Noxiuz

Sorcerer8472 schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 10:39:
Graveren op een plek waar een dief niet zal kijken lijkt me handig als je een bewijs wil dat hij van jou is.
Onderkant van je zadelpen dus :)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

NoxiuZ schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 17:22:
[...]

Onderkant van je zadelpen dus :)
Of het stuur, een zadel wordt vrij snel vervangen dus ook maar eentje onder op je frame.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Een zadel vervan je, zadelpen niet ;) Waar op het stuur zou je hem doen dan?

Het beste is misschien twee stuks, eentje op het frame en eentje op je zadelpen. Hoewel het in de rechtszaal lastig zal worden want je kan ook een tweedehands zadelpen kopen waar zoiets op staat :X

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 17:04
NoxiuZ schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 17:38:
Een zadel vervan je, zadelpen niet ;) Waar op het stuur zou je hem doen dan?

Het beste is misschien twee stuks, eentje op het frame en eentje op je zadelpen. Hoewel het in de rechtszaal lastig zal worden want je kan ook een tweedehands zadelpen kopen waar zoiets op staat :X
Als je een 2e hands zadelpen hebt gekocht met daarop het serienummer van een gestolen fiets ben je ook fout bezig.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-08 16:06

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Een met een schroevendraaier doorgekrast framenummer is vaak nog te herstellen, waarschijnlijk is vooral de lak beschadigd. Lak plaatselijk verwijderen met verfafbijt (let op bij aluminium frames, niet elke afbijt kun je gebruiken) en pak een fijn schuurpapier op een blokje om eventuele bramen van het krassen te verwijderen. Daarna de overgebleven troep uit de groeven verwijderen en je nummer is weer leesbaar. Eventueel even de nummers natrekken met een scherp voorwerp, nieuw lakje erover en klaar. Lak hoeft niet heel netjes, zie je nooit, maar voorkomt roest.

Pas als er echt grof gereedschap aan te pas is gekomen krijg je het niet zomaar terug, maar zelfs dan zijn er mogelijkheden: http://ezinearticles.com/...s-From-Firearms&id=917211

Ja te veel CSI gekeken.... ;)

[ Voor 36% gewijzigd door W1LL3M op 10-05-2013 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Trommelrem schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 17:01:
[...]

Je mag hem in bepaalde gevallen zeker wel revindiceren. Als je je aan de voorwaarden houdt dan kun je hem gewoon meenemen. Maar ik zou inderdaad wel 300% zeker zijn dat het jouw fiets is en dat de bezitter er geen onderdelen bij heeft geplaatst. Gezien het verwijderde framenummer zou ik de fiets niet zo snel meer meenemen.
[...]

De dief is bezitter, maar is daarmee niet perse de eigenaar.
Je mag hem zeer zeker niet terugnemen zonder toestemming van danwel de huidige bezitter danwel van de rechter.

Waar de politie in kan helpen is de bezitter vragen hoe hij aan de fiets komt daar hij blijkbaar op onrechtmatige manier van eigenaar is gewisseld. De politie heeft wel een aantal opties ter beschikking t.o.v. de nieuwe bezitter:

Vrijwillig afstaan (want uit gestolen circuit) + verklaring (waaruit wel of geen onderzoek verder ingesteld kan/moet worden) danwel in beslag nemen en er wordt van hogerhand besloten wat ermee gebeurd en wie hem dan wel of niet krijgt ofwel wordt vernietigd.

Een politieagent die hem zonder te vragen of noteren helpt te jatten is voor de wet gewoonweg aan het stelen danwel medeplichtig aan diefstal.

Of de wet moet in de tussentijd aangepast zijn wat ik mij niet voorstellen.

Nogmaals: het is niet om de "dief" te beschermen maar een eventueel slachtoffer nummer 2 (de koper bv. van die fiets o.i.d.)

Stel je koopt van een kennis van je ter goeder trouw een fiets die hij zegt door hem gekocht te zijn. Jij fietst naar de kroeg en de echte eigenaar van de fiets denkt: Hopsaflopsa... (kan je vervoer gaan regelen etc.)

Als je echt denkt je gestolen goed gevonden te hebben, ben slim en bel de politie met waar je bent en dat ze maar komen. Als het inderdaad zo is dat je hem mee zou mogen nemen, vraag dat voor de lol dan aan de politie via 0900-8844, als ze je dan zeggen dat je hem mee mag nemen kan je altijd het er nog op gooien dat ze dat tegen je gezegd hebben (wel natuurlijk even datum/tijd/centralist naam noteren/vragen. (wordt immers allemaal opgenomen).

Maar het antwoord dat je krijgt zou nooit moeten zijn "oh, is toch van jou, neem maar mee hoor" zijn.

Een agent welke het nergens zou registreren zou ook vreemd zijn. Toen ik er werkte moest ALLES geregistreerd worden, zelfs als we een controle gedaan hadden: lokatie/tijdstip van/tot en bonnen voor gorden 6x bellen 10x etc. + bijzonderheden... (korte samenvatting natuurlijk)

Maar "fiets samen met rechtmatige eigenaar teruggejat" staat natuurlijk niet bepaald goed :+
Enne... gewoon niets noteren.. iets met als het niet op papier mag staan zal het wel ook niet mogen!

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Thalaron schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 18:22:
[...]

Je mag hem zeer zeker niet terugnemen zonder toestemming van danwel de huidige bezitter danwel van de rechter.
Dat hangt helemaal af van de situatie en of de verkrijger wel te goeder trouw was. Er zijn bepaalde gevallen waarbij de bezitter niet wordt beschermd door een vordering van de eigenaar. De bezitter kan ook wel entitled zijn voor een "schadevergoeding" van de eigenaar. Belangrijk is wel dat je je fiets binnen 3 jaar revindiceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Conclusie:

Het mag waarschijnlijk niet maar niemand zal er naar kraaien. Laat je frame opnieuw graveren en je bent van het gedoe af, zorg ook dat je twee sleutels van het slot hebt en niemand die jou in combinatie met je (dubbel) gegraveerde frame, papieren én twee sleutels van het slot in twijfel trekt als iemand komt janken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
NoxiuZ schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 19:09:
Conclusie:

Het mag waarschijnlijk niet maar niemand zal er naar kraaien. Laat je frame opnieuw graveren en je bent van het gedoe af, zorg ook dat je twee sleutels van het slot hebt en niemand die jou in combinatie met je (dubbel) gegraveerde frame, papieren én twee sleutels van het slot in twijfel trekt als iemand komt janken.
Bovendien, als je hem revindiceert en de bezitter vindt dat hij/zij er recht op heeft, dan zal deze een civiele zaak moeten starten. Het is dan in ieder geval geen strafrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Precies, en ik denk dat de rechter niet snel in het nadeel van jou zal beslissen. Laat staan dat de mensen die de civiele zaak aanspannen dat niet gaan doen voor enkele honderden euro's dat zoiets kost (toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als je gezeik krijgt zeg je toch gewoon: "Oja ik wist ineens weer waar ik hem anderhalf jaar geleden had geparkeerd!" Klaar! ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Hooglander1 schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 16:58:
[...]

Ik heb het nog niet eens over terugjatten.

Als je je eigen fiets herkent en onbeheerd ergens geparkeerd ziet staan, dan kun je hem ook van een extra slot voorzien (waar je dan alleen zelf de sleutel van hebt). De dief kan er dan niks meer mee, het ding blijft voorlopig op zijn plaats staan en vroeg of laat zal meneer de dief het voor gezien houden. Een nieuwe fiets jatten is immers minder moeite dan een half uur op dat slot te gaan beunen met het risico dat de politie even vraagjes komt stellen.

Je hoeft hem in principe niet terug te jatten, alleen de 'volgende eigenaar' te ontmoedigen om hem verder te gebruiken. Dan kun je hem een paar weken later gewoon pakken als ie het ding heeft achtergelaten.

Overigens werken dingen als banden lek steken daarvoor ook goed, maar dat kan in principe weer als vandalisme of vernieling worden aangemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Op het moment dat je hem op slot zet neem je hem toch weer in bezit c.q. 'steel' je hem weer terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

NoxiuZ schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 23:25:
Op het moment dat je hem op slot zet neem je hem toch weer in bezit c.q. 'steel' je hem weer terug?
Niet direct, je belemmert alleen iemand anders om hem ook mee te nemen.

Als ik een wielklem op een auto zet jat ik hem toch ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Auto's en fietsen zijn wel wat anders. Als jij mijn fiets tegen een boom/paal op slot zet vind ik wel degelijk dat je mijn fiets jat ook al staat hij nog op straat. Alleen jij hebt de sleutel en kan er mee wegrijden.

Bij een auto is het anders, die staat geregistreerd bij de RDW, verzekering en daar heb je nog de contactsleutels van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
NoxiuZ schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 01:35:
Auto's en fietsen zijn wel wat anders. Als jij mijn fiets tegen een boom/paal op slot zet vind ik wel degelijk dat je mijn fiets jat ook al staat hij nog op straat. Alleen jij hebt de sleutel en kan er mee wegrijden.

Bij een auto is het anders, die staat geregistreerd bij de RDW, verzekering en daar heb je nog de contactsleutels van.
Een auto is in dat opzicht feitelijk niet anders dan een fiets. Een auto is immers net als een fiets geen registergoed. De registers van de RDW zijn immers niet openbaar.
Pagina: 1