Open GL, cad kaart vs een algemene video kaart

Pagina: 1
Acties:

• Gps4l
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-05-2025
Inleiding:
Zoals iedereen hier wel weet is steam naar Linux gekomen.

Ik heb een HD5750, en die speelt op windows alles zonder problemen af.
( resolutie 1680 x 1050 ) DirectX.

oa. AvP (3) Aliens Colonial Marines, Left For Dead 2 en Serious Sam 3.

Op Linux echter heb ik bij Serious Sam 3 de resolutie omlaag moeten schroeven, om het spel speelbaar te houden in de latere levels.

Ik weet inmiddels de reden. Amd schijnt hard aan een betere drivers te werken, maar ze zijn er nog lang niet.
Op windows presteren de amd kaarten met openGL even slecht als op Linux.
Een stuk minder als met DirectX.

Met een goede driver zou een spel iets sneller moeten zijn met openGL en zeker op Linux.

Mijn vraag:
Zou ik voor Linux niet beter af zijn met een Cad kaart ?
Ik neem namelijk aan, dat die wel goed zijn met openGL.

Mijn pc is dual boot W7 en openSUSE 12.3
Het gaat mij dus puur om het spelen van spelletjes, op Linux maar ook op windows.

Weet iemand in fps, hoeveel een cad kaart langzamer is?

Het is namelijk niet mijn bedoeling dat ik een Linux probleem oplos, door dit in te ruilen voor een windows probleem.

En voorlopig heb ik windows nog wel even nodig, voor meerdere spellen.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Welke drivers gebruik je onder linux? De standaard die bij linux worden geleverd of de drivers van AMD. Er zit namelijk een verschil tussen de performance van die drivers.

Wat voor Cad kaart betreft dit? Meestal zijn ze niet geschikt voor het spelen van spellen omdat Cad kaarten juist zijn geoptimaliseerd voor het precies vertonen van veel geometrie.

Dus als je nog de standaard linux drivers gebruikt dan raad ik je aan om de nieuwe drivers van AMD te instaleren.
http://support.amd.com/us...t=2.4.1.3.42&lang=English

• Gps4l
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-05-2025
Ik heb de catalyst 13.4 (nieuwste)

Het is lastig. Op dit moment is nvidia gewoon de betere keuze voor linux.
Amd helpt echter om de opensource drivers te verbeteren. (Maar daar heb ik nu weinig aan)

Op de steam voor Linux forums, zijn er al een paar die met nvidia meer fps halen dan op windows.
De amd drivers komen op Linux, niet eens in de buurt van de prestaties met directX op windows.

Dat weet ik omdat ik de save games van serious sam 3 van linux naar windows gekopieerd had, en toen het zelfde level gespeeld heb,met DirectX.

Het verschil was schokkend.