Toon posts:

[win 7 64] Crash bij spelen strategiegame

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geachte tweakers,

Sinds een aantal maanden speel ik af en toe Starcraft HotS online en loop vaak midden in een partij tegen een complete crash aan. Ik heb mij afgevraagd of het wellicht zou liggen aan malware of verkeerde drivers en heb dan ook een volledige nieuwe install van het os uitgevoerd. Na alles geinstalleerd te hebben, blijft het probleem.

Ik vermoed dat het gaat om een temperatuurprobleem, maar ben op zoek naar de juiste manier om dat te diagnosticeren.

==> Main question: waar vind ik na een crash de juiste logs en hoe kan ik die het beste interpreteren

Voor de info, hieronder wat specs (uit het hoofd, want ik ben momenteel niet thuis)
Mobo: gigabyte ga770 ta ud3
Gfx: club 3d radeon hd 5500
Geheugen: 4gb
Processor: AMD phenom 2 x6 1055b

Ps, ik heb dit topic niet onder spielerei geplaatst, omdat het spel in kwestie m.i. niet de oorzaak is van het probleem.......

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2013 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Als na zo'n crash je pc restart duik eens je bios in, en kijk wat je temp zijn. Of kijk even onder het kopje HW monitor
Deze ook al gedraaid?

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Nivida_intel schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 20:11:
Als na zo'n crash je pc restart duik eens je bios in, en kijk wat je temp zijn. Of kijk even onder het kopje HW monitor
Deze ook al gedraaid?
Na een crash de temps controleren is compleet zinloos. Binnen 1 sec dalen de temps enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de antwoorden zover...

Direct na een crash herstarten doet hij niet, vandaar dat ik de temp verdenk. Even "afkoelen" en daarna start ie wel normaal. Speedfan heb ik niet (kan die "always on top" gezet worden, zodat ik kan monitoren tijdens de game?), maar ga ik zeker proberen. Had na mijn verse install mijn gpu fan al op meer vermogen gezet, maar dit deed niets voor mijn gevoel (afgzien van harder blazen dan natuurlijk). Wellicht dantoch de cpu fan? Die heb ik wel afgelopen jaar vervangen door een stiller model...
Zijn er logs die ik voor de zekerheid kan nalopen voor het geval er andere fouten optreden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:48
als je computer echt uit is na de crash en niet meer gelijk aan wil is het meestal de voeding.

soms is niet eens de voeding het probleem, maar is de videokaart met een molex-> pin stekker op dezelfde 12V lijn aangesloten.

[ Voor 40% gewijzigd door haarbal op 09-05-2013 20:36 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Enig idee hoe ik dan de voeding kan checken? De molexstekker ga ik iig even nalopen zodra ik weer thuis ben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Update:

Specs:
Mobo: gigabyte ga770 ta ud3
Gfx: club 3d radeon hd 5770 (dus niet 5500)
Geheugen: 4gb GeIL value dual channel ddr3
Processor: AMD phenom II x6 1055t
HDD: OCZ Vertex4 SDD
Voeding: Seasonic M12II 520W ATX

Net weer een crash (altijd in een spel waar ik aan winnende hand ben uiteraard..... grrrr) en na opnieuw opstarten (duurde 1-1,5 min voordat dit lukte) snel even de HW monitor aangezet met onderstaande screenshot

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-4V7GOENX-D.jpg

Then again, dit is dus na 1,5 minuten afgekoeld te hebben.

Met betrekking tot de voeding: ik heb de stekker van de GFX kaart in het andere poortje van de voeding gestoken, maar blijkbaar heeft dat geen invloed gehad. (Specs voeding: http://www.seasonicusa.com/M12II-Bronze.htm)

Any idea's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Draai eens LinX en hou dan de temps in de gaten. Zodra de CPU/GPU niet meer belast word dalen de temps binnen 1 seconde dus enorm. Achteraf de temps controleren heeft dus geen nut. Je moet naar de temps kijken terwijl de PC belast wordt, anders kan je het net zo goed niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als die 64 graden je idle temperatuur betreft dan kun je daar alvast gaan beginnen want dat is veel te hoog. Hoe is het met je airflow in je kast gesteld en zijn je onderdelen enorm stoffig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Idle temp van mijn CPU is overigens 44 gr. Ik heb de zijkant van mijn kast gesloopt (aangezien ik de kast geopend heb bij de eerste paar keer dat dit voorkwam), dus vrij spel daar. Ik heb fans op de GPU (die zit er immers op gemonteerd), een extra fan aan de achterzijde van mijn kast en een nieuwe fan op mijn CPU (SP604S1-PWM Rotor pro). Stofvorming valt mee, aangezien in de kast pas nog heb schoongemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Net even potje HoTS gespeeld en met alt-tab naar de HW monitor gegaan, alwaar ik een 77 gr core aantref. Gezien de specs van AMD zou de max temperatuur niet boven de 71 uit mogen komen. Ik denk dat ik dus kan concluderen dat mijn fannetje zijn werk niet optimaal doet.
Enige suggesties in welke fan ik het beste kan bestellen voor mijn phenom II?

Edit: tref inmiddels ook 90+ gr aan..... seems not right....

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2013 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Edit: tref inmiddels ook 90+ gr aan..... seems not right....
En dan klapt ie eruit.

Je kan even aan het koelblok voelen om te zien of deze warm is. Is ie heet dan is het contact tussen CPU en koeler goed. Is ie niet echt heet dan is het contact slecht.

Sowieso kan het geen kwaad de CPU koeler even opnieuw te monteren. Natuurlijk dan ook de pasta vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Gewoon stug doorgaan tot ze over de 100 gaan.

Nee ff serieus, je neemt wel bewust risico aangezien je weet dat 71 de max is maar je vrolijk doorgaat tot 90+ :S.

Koop voor 2 tientjes een goede aftermarket koeler V&A aangeboden: Scythe Mugen 3 Rev. B en je problemen zijn voorbij (met een goede mount en goede airflow in je kast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Niet direct nieuwe spullen aanschaffen. Met de standaard koeler moet het systeem namelijk prima koel te houden zijn. Controleer eerst zoals Pilatus aangeeft of je koeler goed gemonteerd is en kijk ook of de airflow in je kast goed is. Als je casefans verkeerd om aansluit dan wordt juist warme lucht in je kast gehouden ipv uitgezogen. Mocht je, met je kast open, niet de juiste resultaten boeken kun je altijd nog een nieuwe koeler kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@eL_Jay: ik was op zoek naar de juiste diagnose en ben hiermee flink geholpen. Ik ben niet bewust de temp aan het opkrikken zoals je hier enigszins denigrerend sneert. Fyu: ik ben onbekend met oververhitting (ben geen gevorderde tweaker) en dit type problemen. Ben vandaag dan ook voor het eerst aan de slag met temp checks en temps specs. Overigens wel dank voor het advies m.b.t. nieuwe koeler!

@ alle anderen: dank voor de hulp allemaal. Ik had eerder dit jaar een andere koeler aangeschaft aangezien die van AMD meer herrie maakte dan een startende cessna. Inmiddels ook een (tijdelijke) oplossing. Bij nog nadere inspectie bleek er toch stof tussen de koelelementen te zitten. Stofzuiger erover en tot nu toe crashvrij kunnen spelen. Ik zal binnenkort mijn koelpasta vervangen (nu niets in huis natuurlijk...) en indien ik weer toe ben aan een nieuwe koeler, hier weer eens vragen voor goede ervaringen.

Dank in ieder geval voor het extra stukje kennis!
Pagina: 1