MySQL workstation

Pagina: 1
Acties:

• daigu
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-01-2022
Beste Tweakers,

Allereerst bedankt voor het mogelijk maken om dit soort vragen op het forum te stellen. Ik ben meestal maanden bezig met het lezen van reviews, maar de input van experts blijft zeer waardevol. Onderstaande is een lang verhaal dus je zou enkel de volgende paragraaf kunnen lezen en dan doorspringen naar het wensenlijstje met de volgende vraag in gedachten: "Is dit een goed en compatibel systeem?"

Mijn werk bestaat uit academische dienstverlening, voornamelijk data management. Ik gebruik hiervoor een combinatie van MySQL5, php, Calc, en R voor met Ubuntu als OS. Mijn huidige systeem is uit 2009 en trekt het allemaal niet meer zo. De grootste database is rond de 150GB, de grootste tabel is 12GB. Ik ben de enige gebruiker en draai bijna alleen maar read queries, en het idee is om dit werk zoveel mogelijk in het geheugen te doen en anders op een snelle schijf. Vandaar de keuze voor 128GB (ECC/REG) geheugen en de Samsung SSD. MySQL schijnt ook meer behoefte te hebben aan een snelle CPU met veel L3 cache dan aan veel cores en/of threads. Samen met de 128GB kom ik dan op de Xeon E5-2643 uit... vooral vanwege de snelheid en de QPI (klinkt nuttig voor een database, maar is voornamelijk een gok).

Helaas zijn (bijna) alle artikelen over complete systemen gericht op gamers of mensen die professioneel video's bewerken, dus heb ik me gericht op onderdelen. Om tot een keuze te komen voor elk component heb ik gebruik gemaakt van CNET Reviews, Gathering of Tweakers, Hardware.Info Nederland, Hardware Secrets, Kieskeurig (voor de monitor), TechRadar, TFT Central, Tom's Hardware, TopTenREVIEWS, X-bit labs. Ik heb binnen elke categorie dat product gekozen wat goede reviews had, met een nadruk op betrouwbaarheid. Vandaar de Samsung SSD i.p.v. de OCZ die net iets beter scoort. Ik ga overigens geen spannende grafische dingen doen dus aan de Radeon 7850 denk ik genoeg te hebben.

Oorspronkelijk had ik een Intel Core i7 3930K met MSI X79A-GD65 (8D) moederbord uitgekozen. De winkel waar ik dit systeem wilde bestellen gaf aan dat deze setup ok was. Volgens de Intel ARK website kwam ik er later achter dat de Core i7 geen 128GB geheugen noch ECC geheugen ondersteunt. Mijn grootste angst is dat ik iets soortgelijks over het hoofd zie met de configuratie op mijn wensenlijstje. Het Supermicro moederbord vermeldt bijvoorbeeld dat er een Revision K chassis wordt aanbevolen. Ik heb daar verder nog geen informatie over terug kunnen vinden. Het is een ATX moederbord, dus het zou moeten passen in de Fractal, maar ik zou het graag 100% zeker weten. Ik heb al een vraag hierover uitstaan bij een andere winkel, maar ik heb meer vertrouwen in Tweakers.

Wat de koeling en koelpasta betreft heb ik echt geen idee. Ik heb veel reviews gelezen en daaruit kun je achterhalen wat een goede koeling is. Maar niet wat een systeem aan totale koeling zou moeten hebben.
De aparte onderdelen zijn denk ik wel ok, maar is het een goed systeem? Past alles, is de voeding genoeg, mis ik nog iets? De CPU heeft 8.0 QPI, wordt dat ook gebruikt? Het geheugen is 128GB ECC REG... maar dat lijkt wel goed te gaan bij de CPU en het moederbord. HDD en SSD wil ik via de SATA 3 (6Gbps) aansturen... ook dat zou moeten kunnen volgens de specs. Probleem is gewoon dat ik nu bij alles twijfel.

Overigens ga ik niet overclocken (dat kan volgens mij ook niet met de Xeon), en heb ik voorlopig geen behoefte aan RAID, NAS, SNA, SAS, Thunderbolt. De HDD en SSD wil ik dus in een JBOD opstelling.

Ik twijfel ook over de ondersteuning vanuit Ubuntu. Ik heb daar met mijn huidige systeem in het begin veel problemen mee gehad bij de grafische kaart. Maar als ik het internet mag geloven dan heeft Ubuntu TRIM support voor de SSD dus ik hoef me enkel nog zorgen te maken over het moederbord en de grafische kaart.

Dit systeem wilde ik laten bouwen door Eynstein, maar hun catalogus is leeg en ze reageren niet meer op e-mail. Ik heb bijna het idee dat ze er mee zijn gestopt. Salland is vanwege het slechte advies geen optie meer. Waarschijnlijk wordt het Azerty. Zij hebben alle onderdelen en ik ben tot nu toe tevreden over hun helpdesk. Een andere optie is Zercom.

Eigenlijk wilde ik pas in 2014 Q1/Q2 een nieuw systeem kopen. Enerzijds omdat mijn huidige systeem dan vijf jaar oud is, anderzijds omdat de prijzen dan wel gezakt zullen zijn... nou ja, dat is een aanname die ik baseer op de roadmap van Intel. Maar ik richt me nu op 2013 Q3 (eerder mag ook).
Ik was stiekem liever voor AMD gegaan. Beetje de underdog steunen. Maar op alle websites die ik heb bezocht wordt AMD toch wel afgeschreven (in het hogere segment).

Oh ja, budget. Mijn richtlijn was 1500 euro (prijs van mijn huidige systeem), maar dit systeem zit op het dubbele. Het zij zo, maar hoger wil ik liever niet gaan.

Bedankt voor de aandacht tot nu toe. Hieronder mijn wensenlijstje.
Fijne Hemelvaart.

Voor de E5, zie http://ark.intel.com/products/64587
Deze kost 984 euro bij Azerty, maar ik zie 'm daar ook voor 1300 euro staan. De versie die ik bedoel is de "LGA2011 Socket - OEM".

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E5-2643 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Supermicro X9SRA€ 267,30€ 267,30
1Asus Radeon HD7850-DC-1GD5€ 159,90€ 159,90
1Seagate Constellation ES.3, 4TB€ 318,-€ 318,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 89,90€ 89,90
1Iiyama ProLite E2473HDS-B1 Zilver€ 0,-€ 0,-
1Noctua NH-D14 Special Edition (LGA 2011)€ 64,90€ 64,90
2Kingston ValueRAM KVR16R11D4K4/64€ 462,30€ 924,60
1LG BH16NS40 Zwart€ 67,50€ 67,50
1Seasonic X-650 80+ Gold V2€ 124,90€ 124,90
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 189,-€ 189,-
1Arctic Cooling MX-2 Thermal Compound (30g)€ 13,90€ 13,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.219,90

• Xaph
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-09-2022

Xaph

Professioneel Dyslecticus

Zo, dat is een hele lap tekst. Je hebt inderdaad een heleboel rekenkracht nodig als je zoveel data tot je beschikking hebt. En met 1500 euro ga je het inderdaad niet halen om een systeem in elkaar te schroeven wat aan je eisen voldoet.

Daarom zou ik je adviseren zelf niet een werkstation in elkaar te schroeven, maar kijk eens naar een HP Z820 ofzo. Maar dit is niet een goedkoop grapje, het kan (denk ik) wel oplopen naar de €3000,- a €4000,- afhankelijk van de configuratie.

Ook zou je op basis van s2011 een systeem samenstellen, de i7-3820 ondersteunt 64GB. Ik zou denken dat als je een mobo neemt met 2x socket 2011 dat je dan per processor 64GB = 128GB kan aansturen, maar iemand zou dat moeten verifieren. Deze processoren kosten samen dat zo'n €510,- als je meer rekenkracht nodig hebt zou je er over kunnen denken een zwaarder model te kunnen nemen namelijk de i7-3930k. Deze kosten samen al een kleine €1000,- , met het 2x s2011 mobo er bij zit je al over je budget van €1500,-

[Desktop] CM Storm Stryker | Gigabyte GA-Z77X-D3H | i5 3570k | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | Corsair Vengeance 16GB Dual-Channel | Asus HD7950 DirectCU II Top V2 CrossFireX | Samsung 830 128GB | TL-WDN4800 | Corsair TX750M [/Desktop]

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

met die Xeon's en ECC geheugen heb ik verder geen ervaring, wat ik wel kan melden is dat bij een HDD de Sata-300 (Sata2) niet volgetrokken wordt en Sata3-aansluitingen dus voor een HDD niet nodig zijn.

verder heeft een 7850 niet zo heel veel zin als je grafisch niets spannends gaat doen, een 6670 of zelfs lager zal dan net zo goed zijn wanneer er geen OpenCL wordt gebruikt.

mocht je een nog hogere kloksnelheid willen: pricewatch: Intel Xeon E5-1620 Tray is wellicht een optie, een stuk goedkoper,

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Xaph
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-09-2022

Xaph

Professioneel Dyslecticus

Dan zou ik op zoiets uit komen:

#ProductPrijsSubtotaal
2Intel Core i7 3820 Boxed€ 255,-€ 510,-
1Asus Z9PE-D8 WS€ 445,-€ 445,-
1MSI R7770-PMD1GD5€ 97,-€ 97,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 89,90€ 89,90
2Kingston ValueRAM KVR16R11D4K4/64€ 462,30€ 924,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.380,40

[Desktop] CM Storm Stryker | Gigabyte GA-Z77X-D3H | i5 3570k | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | Corsair Vengeance 16GB Dual-Channel | Asus HD7950 DirectCU II Top V2 CrossFireX | Samsung 830 128GB | TL-WDN4800 | Corsair TX750M [/Desktop]

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:05
De i7 (3820) ondersteund geen dual CPU configuratie (zie "Max CPU Configuration", http://ark.intel.com/prod...-%2810M-Cache-3_60-GHz%29), de eerder vermeldde Xeon E5 ondersteund dit wel.

Koelpasta wordt meestal meegeleverd bij de koeler, bij de Noctua is dit een tubetje NT-H1. Aangezien er niet overgeklokt gaat worden, lijkt me dat bijv. een Mugen 3/212 Evo/etc. ook ruim volstaat.

5700X | RX 6600

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-04 12:37

Bolletje

Moderator Harde Waren
Dat gaat sowieso niet werken, omdat je geen dual-cpu-opstelling met i7 3820's kan doen ;) (# of QPI Links).

Even wat fundamentele vragen:
- Je geeft aan dat je huidige systeem niet meer voldoet. Heb je al gekeken op welk vlak dit dan is?
- Een hele grote kostenpost is nu je werkgeheugen (is jammer genoeg de laatste maanden erg in prijs gestegen). Het verschil tussen 64GB en 128GB is dan ook fors. Heb je al gekeken naar de verschillen in prestaties tussen deze beide hoeveelheden? Vergeet immers niet dat je de database altijd nog moet inladen vanuit je ssd.
- Heb je al (con-)collega's geraadpleegd over deze kwestie? Ik neem aan dat je niet de enige bent die in data management wereld zit. Bij mijn vakken over SQL op de universiteit had je volgens mij ook meerdere mensen die zulke systemen hadden.

De Intel Xeon E5-2643 is op zich geen verkeerde keuze, maar deze processor kenmerkt zich vooral door zijn twee QPI links; i.e. je kan er een dual-cpu-opstelling mee doen. Databaseserver van Tweakers heeft dat ook: plan: Tweakers tijdelijk read-only bij live gaan nieuwe databaseserver - update

Dat ligt echter buiten jouw budget, vandaar dat de focus beter kan op een processor die dat niet heeft. Zie de verschillen bijv. met de E5-1620 en de E5-2643. De E5-1620 is een stuk goedkoper.

Dan nog enkele vragen; je zegt dat je de harde schijf en ssd in een JBOD-opstelling wil zetten. Waarom? Wat is daar het praktisch nut van in deze situatie?
Zelfde geldt voor HD7850; waarom die videokaart? Een veel goedkopere, simpele en zuiniger model is in deze situatie volgens mij prima mogelijk.

Bij de gemiddelde computerwinkel gaan ze je hier inderdaad niet mee helpen.

• daigu
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik ga overigens het systeem niet zelf assembleren. De Xeon E5-1620 is een goede tip. Had ik over het hoofd gezien omdat ik dacht dat de 1-serie geen DDR3 1600 geheugen ondersteunde. De E5-1620 heeft echter geen QPI, en volgens http://superuser.com/ques...een-architectures-using-q is QPI goed voor de overdracht met systeem geheugen... maar of dat zoveel geld waard is...
Dual-CPU zie ik nog niet zo zitten. Volgens mij doet MySQL daar niks mee.

Ik heb de vraag ook uitgezet onder collega's (IASSIST groep), maar daar is zeer weinig uitgekomen. Een andere optie is het DBA StackExchange forum, maar ik had nog geen zin om uitgelachen te worden.

Ben ondertussen ook aan het lezen in "High Performance MySQL" om te zien of ik niet-hardware gerelateerde bottlenecks kan weghalen. Maar als ik het goed heb begrepen dan maakt MySQL gebruik van de harde schijf als het niet in het geheugen past. En dat geeft een groot verschil in snelheid.
Het indexeren van een grote tabel duurde laatst 13.5 uur. Dat is de reden waarom ik me nu zo focus op veel geheugen.

JBOD noemde ik als tegenhanger van RAID. Maar wellicht gebruik ik de term verkeerd. RAID zou snelheidswinst op moeten leveren, maar ik ga liever voor meer geheugen. Voor een database groter dan 128GB heb ik dan altijd nog de SSD.

Ik heb nog maar weinig benchmarks gevonden dus het blijft allemaal erg theoretisch. Ik wil wel nog benchmarks gaan draaien op mijn huidige systeem.

De E5-1620 lijkt met de toevoeging van Bolletje de winnaar te gaan worden.

Wat de grafische kaart betreft heb ik gekeken naar de TopTenReviews website en heb ik een goedkope kaart gekozen die stil was en weinig energie verbruikte maar die toch nog redelijk scoorde. Maar ik zal verder kijken naar een alternatief.

[ Voor 54% gewijzigd door daigu op 09-05-2013 15:00 ]

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Draai je nu al met een SSD? Die zou je al voor je huidige pc kunnen kopen en kijken wat het oplevert.

• daigu
Nee, ik heb nog geen SSD. Wou er eerst niet eens aan beginnen omdat ik dacht dat die dingen heel snel "op" waren. Overigens zie ik de SSD als een extraatje om mee te experimenteren.

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:43
Ik zou voor nu alvast die SSD halen, Mysql gebruikt bijvoorbeeld temp tables op disk als die niet in het geheugen past (of groter is als de config variable tmp_table_size). Een SSD is daarvoor significant sneller voor als een gewone harddisk.
Als je toch al van plan was er 1 aan te schaffen voor je nieuwe pc zie ik geen reden om dat niet nu al te doen. slijtage wordt door wear leveling algoritmes binnen de perken gehouden, dus zelfs bij intensief gebruik kan je jaren met die SSD doen.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
daigu schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 15:40:
Nee, ik heb nog geen SSD. Wou er eerst niet eens aan beginnen omdat ik dacht dat die dingen heel snel "op" waren. Overigens zie ik de SSD als een extraatje om mee te experimenteren.
Als je voornamelijk reads doet dan helpt een SSD wel flink. Die tmp tables zou je dan weer liever op een ramdisk hebben.

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
daigu schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 14:45:
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik ga overigens het systeem niet zelf assembleren. De Xeon E5-1620 is een goede tip. Had ik over het hoofd gezien omdat ik dacht dat de 1-serie geen DDR3 1600 geheugen ondersteunde. De E5-1620 heeft echter geen QPI, en volgens http://superuser.com/ques...een-architectures-using-q is QPI goed voor de overdracht met systeem geheugen... maar of dat zoveel geld waard is...
Heeft die wel, de snelheid staat alleen niet aangegeven op de website van Intel. Staat hier mooi aangegeven: http://www.intel.com/cont...-2600-vol-1-datasheet.pdf
A bus is a subsystem that transfers data between computer components or between computers. Types include front-side bus (FSB), which carries data between the CPU and memory controller hub; direct media interface (DMI), which is a point-to-point interconnection between an Intel integrated memory controller and an Intel I/O controller hub on the computer’s motherboard; and Quick Path Interconnect (QPI), which is a point-to-point interconnect between the CPU and the integrated memory controller.
http://odata.intel.com/Entities
JBOD noemde ik als tegenhanger van RAID. Maar wellicht gebruik ik de term verkeerd. RAID zou snelheidswinst op moeten leveren, maar ik ga liever voor meer geheugen. Voor een database groter dan 128GB heb ik dan altijd nog de SSD.
JBOD is niet zozeer een tegenhanger: het voegt gewoon alle partities van je schijven samen. In jouw situatie niet wenselijk.
Je hebt ook niet één RAID-configuratie; dat gaat in niveau's waarbij combinaties ook mogelijk zijn. Is genoeg leesvoer over te vinden. Veelgebruikte configuraties zijn RAID0 en RAID1.

Waar jij het over hebt is volgens mij eigenschappen van RAID0 en RAID1 door elkaar halen: bij RAID0 heb je inderdaad die snelheidswinst, maar heb je risico dat je data weg is als één schijf wegvalt. Bij RAID1 heb je die betrouwbaarheid (- niet snelheid!), maar dan heb je de opslagcapaciteit van één schijf. Dus niet meer snelheid én de opslagcapaciteit van één schijf. Kan natuurlijk wel als je met combinaties werkt, of in wezen met RAID5 etc. aan de gang gaat, maar volgens mij doelde je daar niet op.
Wat de grafische kaart betreft heb ik gekeken naar de TopTenReviews website en heb ik een goedkope kaart gekozen die stil was en weinig energie verbruikte maar die toch nog redelijk scoorde. Maar ik zal verder kijken naar een alternatief.
Die website zegt me eerlijk gezegd niets. Heel concreet dan maar: zoek de meest simpele videokaart op die aan je wensen voldoet. Je gaat Ubuntu draaien, waarbij vaak NVIDIA nog de overhand heeft als het aankomt op drivers.

[ Voor 8% gewijzigd door Bolletje op 09-05-2013 16:22 ]

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

daigu schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 14:45:
Niet direct nee, maar als je veel (i.e. meer dan 64GB) geheugen wil dan zal je wel moeten. Dat gaat naar mijn weten niet werken in de meeste moderne single-cpu systemen.

Persoonlijk vraag ik me ook nogal af wat je precies nodig hebt kwa geheugen. De hele database in het geheugen houden heeft altijd de voorkeur maar is in veel gevallen ook overkill. Zolang je de indexen en de query resultaten zelf in het geheugen kan houden dan ga je het wel redden.

Persoonlijk zou ik je ook aanraden (als dat hier een mogelijkheid is) eens te kijken naar PostgreSQL. Die gaat meestal veel slimmer om met complexe queries dan MySQL en kan in bepaalde gevallen dan ook vele malen sneller zijn.

Ik zou persoonlijk gaan voor een hele snelle I7 met zoveel mogelijk (64GB dus) geheugen en daarbij een hele snelle SSD of een paar SSD's in een raid 0 configuratie voor meer snelheid. Door zo'n setup heb je ook niet zoveel geheugen nodig aangezien de SSD's al zoveel lees performance hebben dat je het meestal toch wel gaat redden. Kijk bijvoorbeeld eens naar de OCZ Revodrive series als je het eenvoudig wil houden.

Let er overigens wel op dat je ook heel wat performance kan halen uit een beetje database tuning.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-04 02:02

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Kunnen jullie ook nog een rede geven voor een snelle goede CPU?
Voor een mysql database heeft dat echt geen belang..
Het is voornamelijk;
- Ram
- Goede I/O

CPU doet in verhouding vrij weinig en zal absoluut niet je bottleneck zijn, vooral niet als er maar 1 iemand een query loopt te draaien. Volgens mij zou zelfs een single core meer dan voldoende zijn. Ik dacht dat mysql sowieso niets doet met multi cores. Dat is meer iets voor postgresql en andere vormen.

Daarnaast als je grote tables hebt, en dit soort data, dan zou ik ook meer gaan kijken naar de opzet van je data en query's.

Wij hebben ook een grote DB, met tables van 4G maar we hebben amper problemen met performance.

Je geeft zelf al aan dat je PC uit '09 komt, en het in feite nog wel kan (alleen niet zo lekker). Waarom dan gelijk voor een dergelijke setup gaan? Een beetje optimalisatie, handige handware en een stuk geheugen en je bent al 1000x verder dan je nu bent. Daar heb je geen PC van 3k voor nodig.

• daigu
De E5-1620 en de Radeon HD 6670 zijn uitstekende alternatieven.

Wat JBOD betreft bedoelde ik twee losse onafhankelijke schijven (Wikipedia: Non-RAID drive architectures).

Of ik daadwerkelijk 128GB geheugen nodig heb? Daar durf ik geen volmondig ja op te zeggen. Het klinkt natuurlijk heel stoer, maar het moet wel nut hebben anders kan ik er ook net zo goed een Titan instoppen. Of twee. Ik hoop het antwoord te ontdekken in mijn "High Performance MySQL" boek en anders vraag ik het de auteurs wel.

Waarom niet mijn huidige systeem tweaken? Wat hardware betreft ben ik een analfabeet met twee linkerhanden. Bovendien geef ik mijn geld liever uit aan een nieuwe PC dan dat ik een onvrijwillige schenking aan de belastingdienst doe. Mijn bedrijf is een part-time onderneming maar ik zie het werk meer als hobby (omdat het leuk is), en het geld wat ik verdien als een bonus. Maar ja, als ik het opneem dan moet ik er 40% over betalen (voor zover ik weet). Aan de andere kant geef ik ook liever geen 3K uit, en dankzij de voorstellen hier is het bedrag al aardig gezakt. Maar ik geef eerlijk toe dat ik het moeilijk vind om zo'n PC niet als een speeltje te zien en niet door te schieten in mijn enthousiasme.

Is een snelle CPU relevant voor een (MySQL) database? Die vraag vond ik op http://dba.stackexchange....ant-for-a-database-server
Voor PostgreSQL blijkbaar wel. En MySQL InnoDB is blijkbaar ook flink aan de weg aan het timmeren m.b.t. multi-core support. Ik ga voorlopig uit van het mantra "Beter een snelle CPU dan multi-core of dual-CPU".

De Core i7 ondersteunt geen ECC geheugen. Al vraag ik me af of ECC echt nodig is. Dus het antwoord van Wolfboy is voor mij echt iets om nog eens over na te denken. Misschien een Intel Core i7-3770K met SSDs in RAID, om het prijsniveau weer wat te drukken...

En inderdaad, de modelering van de database, de keuze tussen MySQL, PostgreSQL en alle andere smaakjes, het configuratie bestand en de opbouw van de queries zijn uiteindelijk enorm belangrijk. Een lompe query zonder index draait op geen enkele setup goed. Ik wil deze parameters voorlopig echter even buiten beschouwing laten anders wordt de vraagstelling te complex.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

douweegbertje schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 16:35:
Kunnen jullie ook nog een rede geven voor een snelle goede CPU?
Voor een mysql database heeft dat echt geen belang..
Het is voornamelijk;
- Ram
- Goede I/O
Geheugen is uiteraard prio #1, maar zodra alles in het geheugen zit is je CPU de volgende bottleneck.

Het uitvoeren van een query (iig, complexere queries) komt voornamelijk neer op cpu snelheid, dus hoe sneller je cores zijn (meer cores helpt inderdaad vrij weinig) hoe sneller de queries uitgevoerd worden.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• daigu
De Supermicro importeur beveelt een Supermicro workstation aan. Ik kan noch de workstation noch de behuizing terugvinden in de Pricewatch, maar dit is de link op Azerty:
http://azerty.nl/0-2401-624166/supermicro-workstation-.html
De behuizing is een Supermicro CSE-732D4F-903B.

Zij hebben deze behuizing mede aangeraden omdat hier een voeding bij zit die de juiste aansluitingen heeft voor het bord. Een standaard gaming voeding zou volgens hun niet goed genoeg zijn voor dit bord.
Omdat deze voeding dan alleen weer bij dergelijke kasten zit, en ze niet weten of hij past in de Fractal Black Pearl komen ze tot dit antwoord.

Nou had ik zelf het idee dat de Sea Sonic van zeer hoog niveau is, dat hardcore gaming niet onderdoet voor "serieus werk", en dat 900W leuk is om de straat te verlichten maar compleet overkill is voor mijn configuratie.

Ik heb Fractal al gevraagd of hun behuizing geschikt is voor de X9SRA, en ik heb Sea Sonic gevraagd of hun X-650 op de X9SRA kan worden aangesloten.

Het komt een beetje over als "Wij van WC eend adviseren WC eend", maar wie weet. Misschien hebben ze dat bord echt zo gebouwd dat het een speciale voeding nodig heeft en daardoor alleen in hun eigen kast past. Gaat geloof ik in tegen Europese wetgeving, maar dat terzijde.

Ben uitermate benieuwd naar jullie commentaar hierop.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E5-1620 Tray€ 276,65€ 276,65
1Supermicro X9SRA€ 277,60€ 277,60
1Asus EAH6670/DIS/1GD5€ 73,29€ 73,29
1Seagate Constellation ES.3, 4TB€ 318,-€ 318,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 88,70€ 88,70
1Iiyama ProLite E2473HDS-B1 Zilver€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 38,72€ 38,72
2Kingston ValueRAM KVR16R11D4K4/64€ 480,-€ 960,-
1LG BH16NS40 Zwart€ 68,99€ 68,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.415,85

Dit staat overigens in de X9SRA handleiding:
"This motherboard accommodates 24-pin ATX power supplies. Although most power supplies generally meet the specifications required by the CPU, some are inadequate. In addition, the 12V 8-pin power connector located at JPW2 is also required to ensure adequate power supply to the system.
Also your power supply must supply 1.5A for the Ethernet ports. It is strongly recommended that you use a high quality power supply that meets ATX power supply Specification 2.02 or above. It must also be SSI
compliant.
"
Ik heb bij Sea Sonic niet iets kunnen vinden waarmee ik bovenstaande kan aftikken (vandaar mijn mailtje naar hun support afdeling).

[ Voor 7% gewijzigd door daigu op 15-05-2013 21:33 ]

Verwijderd

Ik heb even wat gegoogeld. Ben dus geen expert.

SSI (Server System Infrastructure) compliant = EPS12v specificatie
Leesvoer: http://en.wikipedia.org/wiki/Power_supply_unit_%28computer%29#Entry-Level_Power_Supply_Specification

In de X9SRA handleiding staat dus eigenlijk gewoon dat de voeding aan de volgende richtlijnen moet voldoen:
ATX12V 2.02, EPS12V ...
en de X-650 voldoet aan:
ATX12V 2.31, EPS12V 2.92

Misschien kun je nog beter de pricewatch: Seasonic Platinum Series 660 Watt van Seasonic nemen. Nog iets beter, nieuwer en maar een tientje duurder. Ondermeer 7 jaar garantie en jonnyGuru.com geeft hem een 9.6!!!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
Houd rekening met het volgende:
- queries zijn single threaded, dus 1 query heeft geen voordeel van veel cores
- memory over meerdere cpu's wordt niet efficient gedeeld, dus je kunt beter een octocore hebben dan 2 quad cores
- xeon cpu's kunnen meer, en sneller memory adresseren dan i7's
- xeon cpus hebben veelal ecc memory nodig, en bij grote hoeveelheden heb je buffered memory nodig (ook wel registered genoemd)
- bij veel cpu's gaat de bussnelheid omlaag als je veel memory ranks hebt, check dit dus goed na in de specsheets (vaak lastig te vinden, maar vaak gaat het bij mer dan 3 ranks/channel een of 2 stapjes molaag en dan merk je)
- veel disk io is fijn als indeces en/of data niet in memory passen. In dat geval is een ssd je vriend, nog beter is meerdere ssd's met een goeie raid controller, en dan zijn raid10 configuraties aan te bevelen. Ik heb goeie ervaringen met de p420 van HP, maar ook de Dell Perc 710 (eigenlijk rebranded LSI), zijn erg goed met consumer SSD's
- als je veel grote tem tables gebruikt in je queries, ben je gebaat bij bv 2 of 4 aparte ssd's in raid0!

Dit is gebaseerd op mijn eigen ervaringen met MySQL databases van 200-3500GB, onder linux op enkele machines, met 4-16 consumer ssd's als storage backend.

Persoonlijk zou ik voo reen systeem van deze kosten niet zo snel voor zelfbouw gaan. Maar mijn ervaring is meer gebaseerd op servers. Daar is er een wereld van verschil tussenn bv de machines van HP en SuperMicro (wat dan ook de helft kost)

[ Voor 8% gewijzigd door borft op 16-05-2013 22:50 ]

• daigu
Bedankt, goed om te weten dat de voeding past (en dat het antwoord van SuperMicro dus een hoop verkopers onzin was). Ik heb ook meteen de 650 omgewisseld voor de Platinum.

Ben nu aan het Googlen naar bussnelheid en memory ranks, maar dat zal wel uitlopen op een mailtje naar Intel support. Ik heb al iets gelezen over meerdere configuratie opties (snelheid vs grootte).

Er bestaat ook KVR16R11D4K4/64I geheugen. Enige verschil met het geheugen wat ik nu heb uitgekozen is de I op het eind en dat de 64I een extra specificatie heeft, namelijk "2Rx4". En zo kwam ik uit op memory ranks, waarna ik nog maar eens in de datasheet van de 1620 ben gedoken.

Daar vond ik o.a.:

1-Gb, 2-Gb and 4-Gb DDR3 DRAM technologies supported for these devices:
- UDIMMs x8, x16
- RDIMMs x4, x8
- LRDIMM x4, x8 (2-Gb and 4-Gb only)

Hoe moet ik dit nu lezen? Het Kingston geheugen wat ik had uitgekozen heeft een modulegrootte van 16GB. Wordt dat dan niet ondersteund? Het Kingston geheugen is RDIMM neem ik aan. Kan ik er dan dus maximaal 8 reepjes van 4GB in kwijt? Of bestaat die module weer uit 8 x 2G? En is dat die x8?

Ik las ook:

Up to 8 ranks supported per memory channel, 1, 2 or 4 ranks per DIMM

De CPU heeft 4 memory channels, en dus maximaal 32 ranks(?). Als het geheugen Double Rank is, dan zou er plaats zijn voor 16 reepjes? Maar ja, als ik dan mijn 8 x 2G theorie volg, dan zit ik met een module van 64GB al aan 32 ranks. Dus het lijkt er op dat 128GB sowieso niet mogelijk is.
Anderzijds is er een zeer grote kans dat mijn aannames en berekeningen complete onzin zijn.

Ik heb een aantal artikelen gevonden op http://blog.serverfault.com/2011/01/17/know-your-ram/, http://serverfault.com/qu...-between-2rx4-vs-2rx8-ram, http://www.dataram.com/blog/?p=32, en http://www.simmtester.com/page/news/showpubnews.asp?num=167 maar ik snap de wiskunde (nog) niet.

Dacht ik er uit te zijn met de voeding, loop ik nu tegen het geheugen op |:(
Maar aan de andere kant leer ik er veel van _/-\o_

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
En over of dat moederbord in de behuizing past; ik heb even twee moederborden over elkaar heen gelegd en volgens mij gaat het mis met één schroefgat (rechtsboven dus). Dat extra schroefgat mist bij de Fractal behuizing (heel veel consumentenbehuizingen). Niet dat het heel veel uitmaakt, want je hebt wel voldoende ondersteuning.

Gaat dus denk ik wel lukken :)

[ Voor 11% gewijzigd door Bolletje op 17-05-2013 14:05 ]

• daigu
Bedankt, en oh wat ben ik dom }:O
Ik laat mijn reactie van 13:13 (op vrijdag!) staan voor het nageslacht... maar het gaat natuurlijk over DRAM i.p.v. SDRAM en is dus helemaal niet van toepassing op de geheugen modules die ik wil plaatsen.
En de geheugenbanken zitten op het moederbord dus zoeken op cpu memory slots zal weinig opleveren.

Dus ik denk dat ik hiermee alles heb afgetikt... goede voeding (met dank aan MakTheEco), moederbord past voor 86% :9 (met dank aan Bolletje), CPU en GPU zijn ook duidelijk (goede tips van NLBuurman), koeler wordt waarschijnlijk toch de Noctua (vanwege de zeer goede reviews... en de E5-1620 heeft een TCase van "slechts" 64), en het geheugen zou gewoon moeten passen.

Blijft nog over de opmerking van borft: "bij veel cpu's gaat de bussnelheid omlaag als je veel memory ranks hebt". Tja, dat wordt dan Intel support ben ik bang.

Ik ga het systeem kopen bij en laten assembleren door Azerty, tenzij ze het geheugen niet kunnen leveren.

[ Voor 8% gewijzigd door daigu op 18-05-2013 13:13 ]

• daigu
Na enige miscommunicatie met PostNL (het pakket was te zwaar/groot dus ging het niet via de normale pakket post) heb ik het systeem deze week binnen gekregen.

De monitor had helaas een dode pixel in het midden van het scherm, maar gelukkig heb ik een dode pixel garantie dus dat komt wel goed.

Tijdens de installatie van Ubuntu bleek de internet verbinding (via de kabel) niet te werken. De wireless maakte wel verbinding. Ik heb het systeem een paar minuten aan gehad.

Op een gegeven moment heb ik de kast in het midden van de kamer gezet om de achterkant eens beter te kunnen bekijken. De ethernet poorten voelden namelijk nogal onstabiel aan. En wat bleek: de kast zat nog vol met vulmateriaal, en de achterkant was beschadigd.
Zie http://db.tt/9YrxdF4Z, http://db.tt/a18Bjnyp, http://db.tt/ij2WeyqX

Blijkbaar stopt Azerty de boel altijd vol met vulmateriaal. Bij mij waren ze alleen vergeten om me dat ook te vertellen. Normaal zit er een sticker met een waarschuwing achterop de kast (bij de PSU), maar die zat er bij mijn kast dus niet op.

Is er kans dat mijn systeem is beschadigd omdat ik 'm een paar minuten aan heb gehad met al dat vulmateriaal er in?
Azerty meldde me dat ze de lipjes achterop het moederbord wel even recht zouden buigen. Zelf heb ik liever een nieuw moederbord want wat mij betreft is dat ding gewoon beschadigd (en het internet werkte ook al niet dus ik heb er weinig vertrouwen in). Wat kunnen jullie mij in deze adviseren?

Ik ga volgende week woensdag terug naar Raalte met het complete systeem.

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
Die lipjes die verbogen zijn op de achterkant zijn van een bracket dat met het moederbord wordt meegeleverd en is puur estetisch. Nog de kast, nog het moederbord zelf zijn beschadigd en het is bekend dat ubuntu drivers nodig heeft (voor bijv. ethernet), die je dus nog moet installeren.

[ Voor 22% gewijzigd door PCBaas op 22-06-2013 15:40 ]

5700X | RX 6600

• daigu
Bedankt. Dat is een hele geruststelling. Ik was bang dat mijn hele systeem meteen weer de revisie in moest.
Nou ja, misschien kunnen ze een nieuw bracket er op zetten, dan ziet het er in ieder geval netjes uit.
A.d.h.v. de Ubuntu installatie FAQ (http://www.ubuntu.com/dow...desktop-long-term-support) haal ik niet zo direct dat Ethernet niet zou werken, maar ik vertrouw wel op je kennis :)

Verwijderd

Ook op Windows systemen moeten er vaak drivers geistalleerd worden voordat alle hardware naar behoren werkt.
De Drivers worden meestal meegeleverd met het moederbord (cd-rom) of zijn te downloaden op de website van de moederbord fabrikant. http://www.supermicro.nl/...rces/resource_drivers.cfm
Pagina: 1