Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterparty05
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-07-2023
Na al 6 jaar met veel plezier foto's maken met een Canon 1000D begin ik me af te vragen of ik toe ben aan een nieuwe body. De specifieke vraag die ik heb, is of het kan kloppen dat de body op dit moment de beperkende factor is voor mijn fotokwaliteit.

Overwegingen:
  • De lenzen die ik op dit moment het meest gebruik zijn een canon efs 15-85mm f/3.5-5.6 IS en soms een canon efs 55-250mm f/4.0-5.6 IS, dus wel redelijk goede lenzen
  • Ik ben op de hoogte van de technische verschillen tussen de 1000D en de 700D, het gaat me meer over de vertaling naar fotokwaliteit :D
  • Met alle liefde zou ik investeren in een 5D Mark (II), maar dat gaat m'n budget wat te boven :)
Hopelijk kunnen jullie me helpen met ervaringen en advies! Andere tips zijn ook welkom, maar het gaat me vooral over de upgrade naar een 700D. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 21:32
Als je erbij zou vertellen waarom je denkt dat de 1000D beperkend voor je is, dan zouden we daar wat over kunnen zeggen. Nu is het alleen maar gokwerk, want je vertelt niet wat je ermee doet en waar je tegenaan loopt ;)

Zijn foto's niet scherp (genoeg)? Maakt de 1000D niet genoeg foto's per seconde? Zijn de kleuren niet goed genoeg? Etc.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:53
De fotokwaliteit wordt ook grotendeels bepaald door de lenzen. De kleuren, scherpte, contrast, scherptediepte, bokeh zijn allemaal eigenschappen die bepaald worden door de lens die op je camera zit. Dus je kunt ook je lenzen opwaarderen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 10:59
Ik heb ook een 1000D gehad, vervolgens een 17-40 F4 L gekocht (2de hands). Dit maakte al veel leukere platen. Daarna de 1000D de deur uit gedaan en een 650D gekocht. Deze kon ik met een goede deal krijgen toen, echter zou ik als ik jou was meer investeren in je glas dan in je body.
Lenzen zorgen het meest voor de mooie platen, je body minder.

[ Voor 15% gewijzigd door Kypo op 09-05-2013 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterparty05
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-07-2023
Bedankt voor de eerste adviezen. Wat meer achtergrond is inderdaad zinvol.

Ik maak voornamelijk natuurfoto's, en stillevens. Denk daarbij aan binnenfoto's (details) van kerken etc. Ik merk dat de huidige combinatie van body en lens binnen niet alles even makkelijk schiet en foto's soms ook onscherp zijn. Buiten heb ik het gevoel dat de foto's nog scherper zouden kunnen. Het probleem waar ik mee zit is waar ik mijn geld in moet investeren. Als ik betere lenzen koop (en voor mijn gevoel is de 15-85 lens al een redelijke topper), kan de body dan nog wel mee of beperkt die dan de fotokwaliteit? En is de overstap naar de 700D dan daadwerkelijk een upgrade, of zit ik dan nog met dezelfde beperkingen qua fotokwaliteit. Ik heb het idd niet over foto's per seconde, kleuren, mogelijkheden qua focus etc, maar puur fotokwaliteit.

Advies is welkom :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Dan win je helemaal niets met een 700D volgens mij. Maar toon eens een paar foto's, dan is dat makkelijker te beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue Knight
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Als je veel binnen en in kerken fotografeert heb je vaak maar beperkt licht. Een licht sterkere lens zoals de 17-40L of de 17-50 F2.8 die ik heb zullen daarbij meer helpen.
Een statief of monopod kan ook helpen, want ik vermoed dat je nu fotografeert met een sluitertijd van 1/80 of minder, waardoor je meer kans hebt dat je eigen bewegingen alles onscherp maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Blue Knight schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 14:20:
Als je veel binnen en in kerken fotografeert heb je vaak maar beperkt licht. Een licht sterkere lens zoals de 17-40L of de 17-50 F2.8 die ik heb zullen daarbij meer helpen.
Een statief of monopod kan ook helpen, want ik vermoed dat je nu fotografeert met een sluitertijd van 1/80 of minder, waardoor je meer kans hebt dat je eigen bewegingen alles onscherp maken.
Lichtsterke lens prima, maar noem dan geen 17-40L want die is f/4. Daarnaast heeft ie ook geen stabilisatie. De 17-55 f/2.8 IS zou kunnen en voor wat minder heb je ook de Sigma 17-50 f/2.8 OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue Knight
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
17-55 F2.8 van canon is erg duur, maar wel erg goed (sommige zeggen dat het eigenlijk een L lens had moeten zijn). De gestabiliseerde versie van de tamron die ik heb is minder scherm dan de niet gestabiliseerde. De sigma heb ik zelf niet echt naar gekeken, want die zit kwa prijs ook vrij hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Canon 15-85mm is toch gewoon een goede lens! Onscherpte kan allerlei oorzaken hebben, een begin zou zijn om de oorzaak van de onscherpte te herkennen. En mensen die heel kritisch naar scherpte kijken moeten RAW gebruiken lijkt me.

Onscherpte kan veroorzaakt worden door:
- beweging van camera - dan is alles in de foto lelijk onscherp (1000D gaat maar tot ISO 1600)
- beweging van onderwerp - dan zijn andere delen wel scherp, of "mooi" onscherp
- verkeerd scherpgesteld - dan is het onderwerp onscherp, een afstand ervoor of erachter is wel scherp
- hoge ISO instelling - als je JPEG gebruikt dan gaat de camera de ruis wegfilteren en dat haalt veel scherpte uit de foto

@afterparty05 let je op de sluitertijd, diafragma en ISO die je gebruikt? Zoek eens een foto binnen en buiten die onscherp zijn volgens jou en kijk wat de oorzaak zou kunnen zijn. Als je ze hier plaatst dan kunnen wij meekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
Die body van jou beperkt helemaal niet hoor ook al is het "maar" een 1000d. Verschil zul je denk ik niet eens ontdekken zo op het oog, als je dezelfde foto's met dezelfde lensen maakt met een 700d. Een 1000d moet ook prima scherpt stellen, dus weet niet wat voor onscherpte je last van hebt nu?

Beter glas ga je wel zeker zien, dat geeft meer effect dan een andere body. Anders probeer eens een prima als je lichtsterk wil voor niet te veel geld, zoals de 50mm 1.8 voor 100 euro ofzo. Dan kun je mooi spelen met scherptediepte enzo, en het is ook een prima scherpe lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:45

breinonline

Are you afraid to be known?

Op welke ISO schiet je die foto's waar je niet tevreden over bent? Ik kan me wel degelijk voorstellen dat een nieuwere body kan helpen als je niet hoger dan ISO x wilt gaan, en daardoor te trage sluitertijden krijgt die weer onscherpe foto's opleveren.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAM1979
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-03 10:24
Iedereen roept meteen beter glas maar de 15-85 is gewoon een toplens, net als de 17-55 een L-waardige EF-S lens. Nadeel echter van de 15-85 is dat hij niet zo lichtsterk is. Gebruik je hem voornamelijk binnen en dan nog eens onder vrij donkere omstandigheden (bijv. kerken) dan wordt het wat lastiger en kun je overwegen om een 17-55 te kopen of evt. een statief gebruiken.

Het is net wat je wilt, een mooier bereik en daardoor meer allround (15-85) of een kleiner bereik maar beter bruikbaar in donkerder omstandigheden (17-55) aan jou de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
RAM1979 schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 21:42:
Iedereen roept meteen beter glas maar de 15-85 is gewoon een toplens, net als de 17-55 een L-waardige EF-S lens. Nadeel echter van de 15-85 is dat hij niet zo lichtsterk is. Gebruik je hem voornamelijk binnen en dan nog eens onder vrij donkere omstandigheden (bijv. kerken) dan wordt het wat lastiger en kun je overwegen om een 17-55 te kopen of evt. een statief gebruiken.

Het is net wat je wilt, een mooier bereik en daardoor meer allround (15-85) of een kleiner bereik maar beter bruikbaar in donkerder omstandigheden (17-55) aan jou de keuze.
Scherpte is maar 1 eigenschap. Maar goed, het is totaal nog niet duidelijk wat er mis is met de combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 10:59
Universal Creations schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 22:49:
[...]

Scherpte is maar 1 eigenschap. Maar goed, het is totaal nog niet duidelijk wat er mis is met de combinatie.
Ik denk ook niet dat er iets mis is met de combinatie, maar dat er iets mist :)
Met een 700DD ga je niet opeens helderdere, scherpere foto's schieten.
Als je een goede lichtsterke lens wil hebben, waar je detail foto's mooi op kan zetten (in kerken is het erg donker) dan zou ik is gaan kijken naar de 50 mm F1.8. Deze lens kost rond de 100 Euro, is erg licht sterk enkel niet wide angle.
Ik heb die lens een lange tijd gebruikt voor portretten bij weinig licht, maar ook voor detail foto's op lastige donkere plaatsen.

Als je er aan zit te denken om de 700D te kopen (die nu rond de 670 E kost), zou ik eerder dat geld in je glas stoppen.

Zoals ik al eerder zei, de overstap voor mij van de 1000D naar de 650D (praktisch een 700D, enkel het instelling wieltje en firmware zijn anders) was alleen omdat ik toen geld te veel had en mijn 1000D al zo'n 5 jaar oud was en ik wat nieuws wilde.

Mocht je daadwerkelijk naar lenzen gaan kijken, koop dan lenzen met een EF mount. Zodat je als je de overstap naar full frame maakt je je lenzen mooi mee kan nemen.
Pagina: 1