ServeRaid m1015 in x4 mode met 8 schijven

Pagina: 1
Acties:

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Hai allen,

Ik ben ten einde gekomen ongeveer aan het bouwen van mijn workstation. Er blijft echter een (deel)vraagstuk over.

Ik heb een IBM ServeRaid en deze gaat in een SuperMicro X9SAE-O ( http://www.supermicro.com...board/xeon/c216/x9sae.cfm ).

Enige nadeel is dat op het moederbord een mechanische x8 slot zit, en een x4 technical. Dus zal de kaart in x4 mode draaien.

Nu heb ik flink uitgezocht of het kan, en ja, het kan,... ook zonder problemen met mechanische drives, maar nu is dit niet het geval.

Ik zit met
- 4x WD RED, 3TB
- OCZ Vertex 3 120GB SSD
- 2x Intel 330 120 GB SSD
- Samsung 840 Pro SSD

Nu wil ik eigenlijk alle drives op de serveraid zetten, (momenteen in IT geflashed, maar zet em naar IR zo). De Intels in Raid 0 voor het OS, de Samsung Pro voor software/games en de vertex voor swap files/cache.

De grootste vraag is: Gaat alles op een x4 slot werken zonder beperking van badnbreedte? Ik kan natuurlijk ook 2 SSD's op de onboard poorten zetten, of juist alle mechanische schijven op een sata2/3 poort.

De mechanische schijven is puur voor opslag. Hiervoor in RAID 6 (raidz2), maar bedrijvigheid is niet zo dermate critisch meer. Anders sync ik het met dropbox (geen privebestanden).

Overigens sta ik zeker open voor andere opties als dit beter is.

Alvast dank.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• jacovn
  • Laatst online: 21:24
Ik heb ook een supermicro bord (X9SAE-V) met een M1015 in het x8 slot met x4 capaciteit
Daar draaien nu maar 4 HDD''s op zonder problemen.

Nu zijn SSD''s wel wat sneller, maar in PCI-E 2.0 mode heb je toch iets van 500 MB/s per lane, dus bij x4 2000 MB/sec (1000 MB/sec one way)

Met mechanische drives geen probleem, met SSD wellicht, maar ga je alles tegelijk voluit gebruiken ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Dank voor het antwoord.

Ik wil ze voornamelijk voor de ssds gebruiken eigenlijk.

De Reds zijn vooral voor opslag, en worden niet veel gebruikt. De SSD's daarentegen voor programmas/games. En 2 in raid voor het OS,.. Die drie dus wel continue in actie.
Zal de vertex via het mobo kunnen laten gaan om de druk te verminderen.

Kan ze ook dus gewoon splitten. Maar serveraid lijkt me geschikter voor de ssd's dan de onboard

• jacovn
Ik heb een intel 330 in mijn download pc, maar dat is een asus ws mainbord met een i7 920 van een paar jaar oud. Daar zit hij op een sata 300 interface, en doet nog geen 200 mbyte/sec als ik er een iso naar toe stuur van mijn raid-5 waarvan ik via mijn 10ge ethernet kaart 240 mbyte/sec overdracht heb.
Dus of ssd's in de praktijk wel 400-500 mbyte/sec halen betwijfel ik, althans deze intel.
Het is een 120 gb 330 waar iets van 80 gb op staat.

Alle interne sata interfaces bij je supermicro mb zitten volgens mij op de pch chip, en die zit met een x4 DMI bus aan de processor.
Als je de handleiding leest, zie je in het system block diagram dat het x8slot waar x4 electrisch in zit ook op de PCH chip zit.
Alleen de x16 en de x4 die naast de cpu zit zitten aan de cpu vast.

Ik denk dat het dus niet veel uit maakt of je een device op een m1015 of op een moederbord poort hangt.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Thanks voor de insight. Ik heb me inderdaad vergist met die twee sloten. Ik dacht dat de x4 de mechanische x8 slot was, maar had slot 2/7 omgedraaid. Ik zal uiteindelijk dus de m1015 gebruiken voor de samsung ssd, en de western digitals. De intels zal ik direct onboard aansluiten in raid mode. Dan hoef ik de m1015 niet terug te flashen.

Ben benieuwd hoe het gaat dan!

• jacovn
De slotnummering is vanaf de zijkant naar de CPU toe. Dus #7 zit ''naast'' de CPU en dat is een 4x in een x4 stekker. #6 is de x16, en deze zitten beide op de CPU
#5 (x1), #3 (x1) en #2 (x4 in een x8) zitten op de PCH.

Als je genoegen neemt met de interne video van de intel CPU, is de X9SAE-V meer geschikt voor storage omdat er 2x een x8 slot is i.p.v. 1x een x16

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Helemaal gelijk. Ik was een beetje dom :)

Heb expres voor de niet-V gekozen aangezien het een workstation moet worden. SuperMicro zegt zelf dat de V versie niet geschikt is voor een grafische kaart (snap dat niet helemaal, maar ok).

Heb huidig de barebone met een x8 slots moederbord (daar komt ie ook uit).

Vroeg me af of er dus dan nog wel nut heeft de serveraid erin te houden, of ook te verkopen, en wellicht een x4 kaart te kopen die direct op de cpu gaat.

Ik twijfel altijd alleen een beetje aan onboard controllers ;)

Heb nu het volgende besloten:

Ik sluit 4 HHD's aan op de serveraid. Ook de -cachedisk- en de samsung pro. De andere twee staan in raid op de controller. Dat is mijn OS schijf. De IO van de schijven op die serveraid zullen nooit tegelijk zijn. De hdd's zijn puur voor opslag, en zullen geen programma's van gedraaid worden. De Samsung Pro wel, maar nooit samen met gebruik van opslag of gebruik van de cachedisk.

Zo worden de loads verdeeld en denk vooral dat er toch niet teveel tegelijktijd zal draaien. Op zijn meest met videobewerking. Maar dat doe ik toch niet veel :o

Nu zo je reacties te hebben gelezen denk ik dat ik ook niet veel meer dan x4 kan gebruiken en zal gebruiken. Het is verder geen geavanceerd raid systeem of enterprise NAS, dus dat zal allemaal wel snor zitten denk ik :Y)

[ Voor 62% gewijzigd door gitaarwerk op 10-05-2013 20:16 ]

Pagina: 1