• stenoa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-12-2024
Beste Forumlid
ik heb de volgende rare situatie.

de monitor van mijn zoon is er mee opgehouden. dwz als je zijn pc aanzet gaat de monitor even aan waarna hij na een tijdje weer uit gaat. de monitor gaat niet in de slaapstand maar valt gewoon weg. het ledje van de monitor blijft op groen staan. als ik het aan/uit knopje van de monitor uit en dan aan zet krijg ik het BENQ logo en heb ik even beeld. Hierna valt hij weer weg.
ik heb de monitor aangesloten op mijn laptop en daar doet hij het zelfde.

Hierna heb ik een tweede goed werkende monitor gepakt (beide monitoren zijn LCD en niet nieuw, de laptop en pc zijn redelijk nieuw) waarmee exact hetzelfde gebeurt. Erger nog als ik nu de tweede monitor verbind met de pc waar ik hem vanaf heb gehaald doet hij het zelfde; even aan en dan valt hij weg. . Voor de goede orde: ik heb andere monitor kabels gebruikt maar dat maakte niets uit.
Nog een detail
als ik in het configuratiescherm van mijn laptop de instellingen van mijn tweede scherm (zijnde de monitor) wijzig gaat de monitor even aan. En valt dan weg. dwz dat de monitor wel een signaal krijgt. :(

Mijn vraag is: kan een "kapote" videokaart (nog geen half jaar oud ) een monitor kapot maken of heb ik gewoon pech en de 2 schermen tegelijk kapot gegaan...of zijn ze niet kapot maar doe ik iets fout?
gr
Phil

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-02 09:29

thorgal21

Forum Noob

EDIT:

sorry, overheen gelezen dat je al andere kabels had gebruikt. Excuses.

[ Voor 77% gewijzigd door thorgal21 op 09-05-2013 07:49 ]

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-02 10:01
Probeer eens een andere grafische kaart in de pc te zetten, en kijken of dat helpt.

No one is listening until you fart

• stenoa
Hoi felix, andere grafische kaart heeft geen zin omdat de twee schermen het ook bij twee andere pc s het niet doen. Ik heb inmiddels een derde lcd scherm (nog veel ouder) er aan gekoppeld en deze blijft wel werken.
Toch ben ik nog steeds benieuwd of een grafische kaart een lcd scherm kan kapot maken en of de 2 andere schermen te maken zijn?

• eddy Cosworth
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-12-2025
opstarten in veilige modus en de grafische eigenschappen aanpassen, daar de frequentie lager zetten, deze staat hoger dan 60 en dat kunnen lcd schermen niet aan

• stenoa
Eddy, dank voor je reactie, is dat hetzelfde als vernieuwings freq? Ik had begrepen dat deze bij lcd schermen altijd hoger dan 75 moest zijn. Maar ik ga het proberem.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

stenoa schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 14:34:
Eddy, dank voor je reactie, is dat hetzelfde als vernieuwings freq? Ik had begrepen dat deze bij lcd schermen altijd hoger dan 75 moest zijn. Maar ik ga het proberem.
Nee het is altijd 60hz, tenzij je speciale modellen hebt die 120hz aankunnen. Wat voor kabels gebruik je? Maak je ook gebruik van een converter?

Volgens mij geeft het beeldscherm ook via de edid aan dat het maar 60hz kan, lijkt me raar als jij die hoger hebt kunnen zetten.

• stenoa
Beste Sp3ci3s8472,

ik heb zoals voorgesteld 60 hz ingesteld. dat ging niet via veilige modus maar via amd software ( videokaart is: AMD Radeon HD 7800 Series). echter dat heeft niets geholpen. De monitor doet het even. en daarna gaat hij weer uit. ik heb de 2 monitoren (die dus niet meer goed funtioneren) nu op 1 laptop en 1 andere pc's en 1 macbook aangesloten en bij alle vertonen ze hetzelfde gedrag.. het werkt eerts wel voor 60 seconden, beeld is haarscherp. geen rare dingen. etc. Daarnaast heb ik 3 verschillende kabels uitgeprobeerd. ook geen succes. maw ik ben bang dat ze alle 2 kapot zijn....of toch niet?

maar wat erg vreemd is ik heb nu een 15 inch acer (al1511/zeker 6 jaar oud) op de pc van mijn zoon aangesloten en deze werkt en blijft werken.

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-01 14:22
Net als de topicstarter heb ik last van hetzelfde met een Benq uit 2005 :) Na urenlang testen met een andere monitor, andere pc's etc. ben ik erachter gekomen dat het in de monitor zelf zit.

Wat bij mij hielp was even ontkoppelen van de stroom, een paar flinke tikken op de zijkant en voila: weer beeld. Met de PC en videokaart heeft dit probleem dan ook met grote zekerheid niet te maken.

De monitor stond de afgelopen wintermaanden in een wat koudere kamer, mogelijk heeft dat invloed gehad want tegenwoordig komt het probleem steeds minder voor.

Succes ermee en hopelijk heb je wat aan mijn tips 8)

• stenoa
je gelooft het vast niet maar je tip heeft geholpen. beeldscherm is nu al 2 uur up......eens kijken over een paar uur....

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
Wat er aan de hand kan zijn is dat de resolutie te hoog is.

Een voorbeeld, als je bijvoorbeeld 1900x2266 hebt. kan het zijn dat een beeldsherm flipt. Maar hij kan dan bijvoorbeeld wel 1905x2266 aan

Ik had dit probleem heel lang geleden met een packerd hell (bell). Die kon bepaalde resoluties niet aan. (744x931 kon hij wel aan maar geen 740x920) Nou ik ging kijken wat er aan de hand was. De 3dfx deed het gewoon goed op andere Beeldschermen, De VGA kabel doorgemeten (alleen de downstream want hij zat er aan vast). Maar dat bleek dus het probleem te zijn. Jaartje later precies hetzelfde. hij deed het altijd op 744x931. Maar toen niet meer,

Dus probeer eens andere resoluties. (pak een ander beeldscherm zet resolutie lager en dan sluit hem weer aan)

Wat ook nog kan is dat de HDMI/DVI connector kapot is (HDMI en DVI zijn wel 2 aparte contacten. Maar die komen ergens bij elkaar dus ik denk dat na die splitsing iets kapot/los zit (hoewel hij waarschijnlijk vast zit op de printplaat, dus dan zou er een weerstandje kapot zijn))

Probeer hem eens aan te sluiten op VGA. VGA is analoog dus niet digitaal. Dat betekend dat hij ergens moet omgezet worden naar digitale signalen (want als je VGA hebt dan moet eerst je videokaart digitaal singalen analoog worden gemaakt, vervolgens moet je monitor die analoge signalen weer digitaal gaan maken. Daarom willen videofabrikanten van VGA af Want je moet die chips weer op videokaarten en beeldschermen maken en dat kan best duur zijn maar met VGA is niks mis mee)

Dus hij zit niet bij het kruispunt van DVI en HDMI. Probeer het eens. Er kan natuurlijk geen VGA poort aanwezig zijn.

TIME TO UPGRADE !!!

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-01 14:22
@stenoa :*) dit topic heb ik een tijdje niet gevolgd, maar kennelijk hebben we hetzelfde probleem. Mooi dat de tip heeft gewerkt. Ik had het gisteren weer en na een flinke klap op de achterkant, met het scherm naar me toegekeerd op schoot, deed hij het weer >:)

@hierboven. Bij mij had VGA/DVI geen effect, maar wie weet zit er ergens iets los wat door de klap weer vastschiet voor een tijdje

[ Voor 20% gewijzigd door objectief2 op 21-05-2013 17:24 ]

Pagina: 1