hulp gevraagd bij installatie versterker-speakers-autoradio

Pagina: 1
Acties:

• intruder1400
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Allereerst: ik weet niet of ik hier (audio en HiFi) op de goede plek zit. Zoniet, wil iemand mij dan vertellen waar ik het wel kan posten?
Ten tweede ik heb eenzelfde soort bericht op een ander forum geplaatst. Ik kreeg later alleen de indruk dat die slecht bezocht wordt. Die ervaring heb ik met tweakers niet, dus vandaar mijn nieuwe post hier.

Beste lezer,

Heel graag maak ik gebruik van jullie kennis en ervaring op het gebied van hifi voor de auto. In het kort heb ik:
- mijn originele speakers in de auto vervangen door zwaardere pioneerspeakers (voor- en achterdeuren);
- alle speakerbedrading vervangen;
- een versterker aangeschaft (4 kanaals) van JBL;
- autoradio van pioneer (ivm twee RCA uitgangen);
- bekabeling voor de versterker aangelegd;
- versterker (ligt onder bestuurdersstoel) en radio aangesloten.
Ik heb (nou had) er nul komma nul verstand van en alles via how-to’s op internet uitgevogeld.

Resultaat:
- radio gaat keurig aan en ik kan via mijn telefoon muziek streamen;
- de versterker gaat keurig aan;
- speaker links voor doet het, rechts voor doet niets, achterspeakers klinken heel dof (lijkt alleen een bassignaal), volgens mij hoor ik er ook een constante piep doorheen….. Lekker bezig!! ☹
(overigens is de rearinput van de versterker nog op erg laag gezet, als ik hem hoger zet, klinkt het wel harder maar nog steeds dof/alleen bass).

Wie wil zijn/haar kennis delen en mij via dit forum helpen mijn audio goed aan de praat te krijgen?

Ik zal hieronder aanvullende info vermelden waarvan ik denk dat deze relevant is. Als er iets mist: laat het met weten!

Alvast bedankt voor de hulp!

Aanvullende informatie:

Autoradio: Pioneer MVH-350 BT
http://www.pioneer.eu/nl/...1/61/MVH-350BT/specs.html

Versterker: JBL GT5-A604E
http://www.jbl.nl/jbl-pro.../~/product/gt5-a604e.html

Speakers (4x in de deuren): Pioneer TS-A6813i
http://www.pioneer.eu/nl/.../201/TS-A6813i/specs.html

Bekabeling met behulp van een Renegade REN 20 KIT - Versterker Installatieset. Ik heb de plus vanaf de accu, langs de wielkast, via de deurdrempel (???) van de bestuurder naar achteren onder de bestuurdersstoel gelegd. De massa heb ik op de stoelbout aangesloten. Tussen de kop van de bout en het plaatmateriaal/de carrosserie zit kunststof. Ik heb de onderkant van de kop van de bout goed opgeschuurd en de schroefdraad blank gemaakt. Met contactspray heb ik de schroefdraad in de carrosserie behandeld. Mijn redenatie is/was dat dit voldoende geleiding zou geven. (Dit zou een mogelijk zwak punt in de installatie kunnen zijn!)
Verder heb ik de lange RCA kabel doorgeknipt, extra tulpstekkers gekocht en deze aangesloten (ik moest immers een front en rear signaal naar de versterker brengen) Nu heb ik deze tulpstekkers volgens deze aanwijzing op internet
(http://www.rean-connector...mbly+Instruction+-+NYS373)
Hierin wordt alleen de kerndraad verbonden en niet het omhulsel. (Vermoeden 2: dit kan wel eens verkeerd zijn)
Tot slot heb ik de RCA-kabels en de remotekabel via de middenconsole tussen de twee stoelen naar achteren getrokken. Dus niet de plus helemaal links en de andere kabels helemaal rechts van de auto. (Mogelijk dat de afstand te klein is?)

Eigen twijfels / ideeën / denkrichtingen:
- tulpstekkers zijn niet goed aangesloten (twee draden solderen per stekker in plaats van alleen de middelste), hoewel het dan wel vreemd is dat de speaker links voor het wel doet.
- RCA-kabels liggen te dicht bij de plusdraad (plusdraad via drempel bestuurder, RCA- en remotekabel via middenconsole)
- massa-aansluiting geleid onvoldoende (pieptoon?)

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 16:34
In die soldeerinstructie staan twee draadjes op de tekening, dus daarom is het omhulsel niet aangesloten. Als je eigen RCA kabel maar één centrale ader heeft, moet je inderdaad de buitenmantel ook aansluiten. Dat je achterspeakers alleen lage tonen weergeven komt volgens mij omdat de rear uitgang op de radio op subwoofer staat ingesteld. Volgens de handleiding is hij omschakelbaar naar rear. De pieptoon zou ik als eerste zoeken bij de massa-aansluiting. Succes :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• intruder1400
  • Niet online
Ik heb de soldeerinstructie op mijn iphone in de auto gelezen. Heb dat tweede draadje inderdaad over het hoofd gezien. Nou dat lijkt me al een deel van de oplossing!
Zodra ik vanmiddag tijd heb zal ik de stekkers opnieuw solderen. Instelling versterker en massa ga ik dan ook nalopen. Ik laat het resultaat weten. Bedankt tot zover!

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-10-2025
Over de bas over de achterspeakers.

"Krachtige, 4-kanaals 320 watt klasse AB versterker met ingebouwd scheidingsfilter en variabele bas-equalizer voor de achterspeakers."

Er zit dus een filter op, Zet die eens uit :P
(schakelaartje/knopje o.i.d ergens op de versterker)

[ Voor 10% gewijzigd door h4ze op 09-05-2013 10:51 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

Pioneers hebben dat ook, de mogelijkheid om signaal te filteren. Mogelijk heb je een subwoofer aansluiting op de versterker aangesloten. Maar misschien is het een instelling in de autoradio.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

Voor de geluidskwaliteit moet je checken dat je niet ergens een lowpass filter hebt aan staan, zoals je het omschrijft worden alleen de lage tonen doorgelaten naar je speakers.
Meeste versterkers bieden namelijk de mogelijkheid om te filter op lowpass, highpass of full range. Als je die gevonden hebt kom je al een heel eind schat ik ;)

Die pieptoon wat je hoort, verandert die van pitch als je meer toeren maakt met de motor?

Time is never wasted when you're wasted all the time.

• intruder1400
  • Niet online
Yes yes yes!!! gelukt! _/-\o_ _/-\o_

Alle tulpstekkers opnieuw gesoldeerd. Wat een gepiel, maar dan heb je ook wat!

Speaker rechtsvoor: deur opnieuw opengehaald. Kabel was niet aangesloten. Wanneer het raam naar beneden ging (gisteren onderweg gedaan), dan trok hij de kabel van de speaker. Met andere woorden: de kabel had ik verkeerd in de deur gelegd. Euvel verholpen en meteen de andere deuren gecheckt.

Piep: nergens meer te bekennen. Dus niets met de massa gedaan. Ik heb overigens nog niet met de auto gereden (incl. radio aan).

Dof geluid uit de achter speakers: ik had de versterker al zo ingesteld dat hij rekening hield met de 'gewone' speakers achter. Het was inderdaad de pioneer radio die standaard ingesteld staat met als rear een subwoofer.

Maar nu:
Ik vind het geluid nog magertjes. Ik had vroeger in mijn eerste autotje een standaard radio (35w) met stevige speakers op de hoedeplank. Had het idee dat daar minstens zoveel geluid uit kwam als nu. Het is nu wel mooi, maar ik wil eigenlijk het geluid zo hebben dat mijn oren de grens aangeven (niet harder!) in plaats van dat het geluid vervormt en ik het gewoon niet meer mooi vind.
Nu heb ik begrepen dat er twee manieren zijn om mijn 4 speakers aan te sluiten.

Manier 1 (zo heb ik het nu): de speakers op de uitgangen van de 4 kanaals versterker.

Manier 2: de front speaker gebrugd op de versterker en de rearspeakers direct op de uitgangen van de autoradio.

Welke configuratie heeft volgens jullie de voorkeur?

In ieder geval: heel erg bedankt tot zover! Zoals het geluid nu is, kan ik er mee leven. (maar als er meer uit te halen is, is dat natuurlijk welkom!!)

• Peenutzz
Manier 2 voegt in jouw geval niks toe, de speakers kunnen 40W aan en krijgen nu al 60W. Het zal niet harder gaan als je ze gebrugd aansluit. In feite moet je al vrij oorverdovend kunnen spelen met de set die hebt. Hoe staat de gain afgesteld? Een veelgehoorde manier om het maximale eruit te kunnen halen is de het radiovolume driekwart openzetten en dan de gain op de versterker omhoogdraaien tot er vervorming hoorbaar begint te worden, dan een klein stukje terug.

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:52
Ik zou ook gelijk je deuren dempen om je geluid te verbeteren. Goede demping kan enorm veel uitmaken.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• intruder1400
  • Niet online
Peenutzz schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 00:51:
Manier 2 voegt in jouw geval niks toe, de speakers kunnen 40W aan en krijgen nu al 60W. Het zal niet harder gaan als je ze gebrugd aansluit. In feite moet je al vrij oorverdovend kunnen spelen met de set die hebt. Hoe staat de gain afgesteld? Een veelgehoorde manier om het maximale eruit te kunnen halen is de het radiovolume driekwart openzetten en dan de gain op de versterker omhoogdraaien tot er vervorming hoorbaar begint te worden, dan een klein stukje terug.
Op deze wijze heb ik inderdaad de versterker afgesteld. En inderdaad, er komt al een hoop geluid uit. Misschien de lat zelf iets lager leggen. 😃

• intruder1400
  • Niet online
Rainesh schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 01:01:
Ik zou ook gelijk je deuren dempen om je geluid te verbeteren. Goede demping kan enorm veel uitmaken.
Daar heb ik nog niet aan gedacht. De deuren zijn wel helemaal gevuld met een soort piepschuim. Ik zal eens gaan zoeken of dat anders kan. Standaard piepschuim er uit iets anders er in?

Edit: mooie site gevonden met uitleg: http://www.hifimotive.nl/?p=167

Dit word me voor nu iets te veel van het goede. Misschien later!

[ Voor 15% gewijzigd door intruder1400 op 10-05-2013 07:40 ]

• Pinooo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-01 18:10
intruder1400 schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 21:44:
....
Piep: nergens meer te bekennen. Dus niets met de massa gedaan. Ik heb overigens nog niet met de auto gereden (incl. radio aan).
....
Ga maar eens rijden en grote kans dat die piep terug is.

Dat is hogstwaarschijnlijk de dynamo... google maar eens, is een bekend euvel

• intruder1400
  • Niet online
Pinooo schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 07:37:
[...]

Ga maar eens rijden en grote kans dat die piep terug is.

Dat is hogstwaarschijnlijk de dynamo... google maar eens, is een bekend euvel
Over 2 uur stap ik in de auto.... Ik laat het weten!

Edit: geen piep te bekennen! Erg blij mee.

[ Voor 6% gewijzigd door intruder1400 op 10-05-2013 11:07 ]

• intruder1400
  • Niet online
Net een blokje gereden. Lijkt allemaal goed. Een ding vind ik nog storend: ik heb het gevoel dat het geluid te veel van achteren komt. Nu kan ik dat prima met de fader aanpassen en volgens mij ook met de versterker (gain).
Volgens de gebruiksaanwijzing heb ik de gain (front en read) op 0 gezet, volume HU op driekwart, gain front open draaien tot ik vervoming hoor, weer terugdraaien tot de vervorming weg is. En toen stond er in de gebruiksaanwijzing dat ik de gain achter naar eigen inzicht kon instellen. Ik heb hem nu vrijwel gelijk met die van front staan.
Begrijp ik het goed dat wanneer ik de gain rear iets terug draai, ik het zelfde effect bereik als nu met de fader functie van de HU het aanpas?

• Peenutzz
Dat begrijp je goed :)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat mag ook geen raketwetenschap heten toch? :P

Waarom probeer je het niet als je in de auto zit, maar ga je naar binnen om het op tweakers te vragen? 8)7.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1