Hulp bij voeding (kopen)

Pagina: 1
Acties:

• Montu
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-12-2025
Dag Tweakers,

Mijn zus haar computer krijgt mijn oude videokaart (GTX 550 Ti). Het betreft een verouderde computer, namelijk de Compaq Presario SR2079NL.

Link met specs: http://h10025.www1.hp.com...&dlc=nl&docname=c00800077

Er is verder nog nooit iets aan de computer verandert, dus de specs kloppen helemaal.

Mijn vraag is of de voeding wel genoeg vermogen kan leveren voor de GTX 550 Ti. Het betreft een 300W voeding, terwijl bij de specs van de GTX 550 Ti staat dat ze een 400W voeding aanraden. Omdat de processor en overige componenten volgens mij erg weinig vermogen verbruiken, is de 300W voeding misschien wel genoeg, of niet?

Is het geen probleem als ik dit zelf eerst gewoon test met de 300W voeding en mijn GTX 550 Ti?

Mochten jullie denken dat er wel een nieuwe voeding nodig is, welke 400W voeding raden jullie mij dan aan? Dit mag geen dure voeding worden, want het is al een verouderde pc waar ik niet te veel geld meer in wil stoppen. Kwalitatief natuurlijk wel voldoende.

PC Specs

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-02 22:22
Je zou het kunnen proberen, voor zover ik weet kan er weinig mis gaan. In het ergste geval start de PC niet op met deze videokaart erin omdat 'ie niet genoeg stroom kan leveren tijdens het opstarten. Wat een goede voeding is moeten anderen je even adviseren denk ik, want mijn voorkeur (Super Flower Goldengreen) is steeds minder goed verkrijgbaar...

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-03 18:07
Xudonax schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 22:24:
Je zou het kunnen proberen, voor zover ik weet kan er weinig mis gaan. In het ergste geval start de PC niet op met deze videokaart erin omdat 'ie niet genoeg stroom kan leveren tijdens het opstarten. Wat een goede voeding is moeten anderen je even adviseren denk ik, want mijn voorkeur (Super Flower Goldengreen) is steeds minder goed verkrijgbaar...
Dit moet je in ieder geval niet doen. In het ergste geval sloopt je voeding namelijk je hele computer. Als die meer vermogen moet leveren dan dat die kan worden je lijnen instabiel en dat is niet goed voor je videokaart, moederbord, hardeschijven, geheugen, processor en alle onderdelen die je nog meer in een computer kan vinden.

Of die 300W genoeg is weet ik niet. Ik zou voor safe spelen en een (goede) nieuwe voeding kopen. Alleen ben je dan wel weer minimaal 50,- euro verder.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-03 00:16
400W is het minimum dat nodig is met dit systeem incl. Gtx550 TI. Een redelijk goedkope maar toch kwalitatief goede voeding is deze: pricewatch: Corsair CX430M
Deze raad ik je aan om aan te schaffen als upgrade ;)

• Montu
Bedankt voor de reacties.

Die voeding vind ik te duur voor zo een verouderde PC. Mijn budget is 30 euro. Daarvan moet ik toch wel een redelijke 400W voeding kunnen kopen?
Ozzie schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 22:28:
[...]

Dit moet je in ieder geval niet doen. In het ergste geval sloopt je voeding namelijk je hele computer. Als die meer vermogen moet leveren dan dat die kan worden je lijnen instabiel en dat is niet goed voor je videokaart, moederbord, hardeschijven, geheugen, processor en alle onderdelen die je nog meer in een computer kan vinden.

Of die 300W genoeg is weet ik niet. Ik zou voor safe spelen en een (goede) nieuwe voeding kopen. Alleen ben je dan wel weer minimaal 50,- euro verder.
Is het niet zo dat de computer simpelweg crasht als de voeding meer moet leveren dan dat hij kan?

PC Specs

• auto660
  • Laatst online: 01-03 17:50

auto660

1991 240 GL Brick

De adviesen hier zijn misschien goed bedoeld maar slaan echt nergens op... Compaq gebruikt a-merk voedingen welke niet zomaar kapot gaan of uit elkaar klappen. Ik raad je aan om de voeding uit te stoffen, te controleren op bolle condensatoren, kijken of de fan nog goed draait en even een duidelijke foto van het label van de voeding maakt. Verder als ik zo reken zou je 240 watt nodig hebben op de 12v rail, dit valt denk ik nog wel te doen. Maar met een duidelijke foto van het label kan ik het pas onderbouwen.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Montu
Ik ga deze ochtend kijken of de voeding nog in goede staat is. Bij deze een foto van het label:
http://www23.speedyshare.com/W94U6/download/image.jpg

PC Specs

• Montu
De voeding heeft geen bolle condensatoren en de fan draait nog prima. Bij mijn vorige post staat een foto van het label. Ik ben vergeten te vermelden dat de PC wel één upgrade heeft gekregen. Het RAM geheugen is uitgebreid van 1GB naar 2GB.

Kan ik zonder risico beginnen met testen?

PC Specs

• Montu
Ik ben wat ongeduldig en ben begonnen met testen. Als ik de computer aan doe, lijkt alles te werken, alleen gaat het beeldscherm niet aan. Heeft dit iets te maken met de drivers, of met wat anders?

PC Specs

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

heb je het beeldscherm aangesloten op je videokaart of op je moederbord? dit moet namelijk op je videokaart.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Verwijderd

Is je zus een gamer? Want anders heeft het toevoegen van die Ti 550 ook weinig toegevoegde waarde. Sowieso lijkt die kaart niet echt te rijmen met een Pentium D dus ik vraag me af hoeveel je hiermee op schiet. Overigens goed bedoeld als in: heeft het wel zin om hier tijd en geld in te steken?

• Montu
Ja, ze speelt vaak sims 3. Zoals ik al zei heb ik liever dat mijn oude videokaart nog een bijdrage kan leveren dan dat hij ligt te stoffen in de kast. Het beeldscherm is aangesloten op de videokaart.

PC Specs

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-03 00:16
Die pentium gaat wel een bottleneck vormen voor de gpu, en daarnaast is het aangeraden door Nvidia om minimaal 24A op een 12V rail te hebben. Natuurlijk is hierbij rekening gehouden met de cpu en andere componenten die in je kast aan energie slurpen. Maar ik zou er zo raar nog niet van op kijken als het aan de voeding ligt.

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/x56is.jpg

Zojuist ook gevonden dat de cpu in je systeem een tdp van 95W heeft.
http://ark.intel.com/prod...ache-2_80-GHz-800-MHz-FSB

Verwijderd

Het is niet de voeding, niet alleen kan de voeding het prima aan maar ook zo je dan nooit dit probleem krijgen.

Ik zou de videokaart eerst maar eens in een ander systeem testen.

• Montu
Ik heb de videokaart niet genoeg in de pcie slot geduwd. Erg stom van me. Hij doet het nu wel.

PC Specs

• Montu
De computer lijkt gewoon goed te werken met de GTX 550 Ti. Ik zit nu alleen met een ander probleem: geen geluid. Rechts onderin de werkbalk staat er een rode kruis door het luidsprekertje met de melding 'no audio output device is installed'. Ik heb al meerdere malen de groene plug van de speakers in en uitgeplugd, maar zonder succes. Wat kan het probleem zijn? Is dit gerelateerd aan de voeding?

PC Specs

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Dat is een hipro voeding, zo'n beetje het beste wat je maar kan krijgen, hij heeft ook voldoende vermogen dus het is wel logisch dat hij het doet. Het geluid kan denk ik niet door de voeding komen. Installeer de geluidsdrivers eens opnieuw.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Montu
Volgens mij al geprobeerd. In control panel > device manager > audio. Hierin stond vier keer NVIDIA high definition audio. Verder niks. Ik heb die alle vier opnieuw geïnstalleerd, maar weer zonder succes.

PC Specs

• rickboy333
  • Laatst online: 14-01 23:04
Ik zou in elk geval een nieuwe voeding kopen. Je krijgt gedonder voor sure,

Je kan het lekker goedkoop houden, En dik de goedkoopste van de 500 W pakken de Trust 570W PSU Dual Fan

Of voor meer shops, de Eminent EW3900

Voor kwaliteit en meer tientjes kan je de FSP 500W pakken.

Dat is tevens mijn advies. Een voeding moet aan 2 dingen voldoen, 1 hij moet het (goed) doen 2 hij moet stil zijn (en eventueel 3 genoeg kabels) Dat is wat ik vind van een voeding.

TIME TO UPGRADE !!!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

rickboy333 schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 04:55:
Ik zou in elk geval een nieuwe voeding kopen. Je krijgt gedonder voor sure,

Je kan het lekker goedkoop houden, En dik de goedkoopste van de 500 W pakken de Trust 570W PSU Dual Fan

Of voor meer shops, de Eminent EW3900

Voor kwaliteit en meer tientjes kan je de FSP 500W pakken.

Dat is tevens mijn advies. Een voeding moet aan 2 dingen voldoen, 1 hij moet het (goed) doen 2 hij moet stil zijn (en eventueel 3 genoeg kabels) Dat is wat ik vind van een voeding.
Asjeblieft zeg... Die trust klapt al bij de 200W uit elkaar en neemt je hele pc mee, die 2e ook en die 3de is dan nog wel goed, maar die eerste 2 zijn alleen maar een achteruitgang... Ik zou het lekker bij die hipro houden, deze is van supergoede kwaliteit en zal het nog net zo lang doen met deze belasting dan alle bovengenoemde voedingen.

Verwijderd

auto660 schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 00:07:
De adviesen hier zijn misschien goed bedoeld maar slaan echt nergens op...
Helaas doe jij daar ook lekker aan mee.
auto660 schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 22:01:
Dat is een hipro voeding, zo'n beetje het beste wat je maar kan krijgen
Dit is nogal erg overdreven, is verreweg van de beste voeding die je kan krijgen. Het is een prima voeding voor zijn systeem maar daar is ook alles mee gezegd.
Jirachi schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 23:27:
Volgens mij al geprobeerd. In control panel > device manager > audio. Hierin stond vier keer NVIDIA high definition audio. Verder niks. Ik heb die alle vier opnieuw geïnstalleerd, maar weer zonder succes.
nVidia HD Audio is de geluidschip op de videokaart en niet degene op je moederbord, dat is waarschijnlijk een Realtek of VIA audiochip.

• Montu
De audiochip op mijn mobo zou dan toch ook in dat rijtje van de 4x nVidia HD audio moeten staan?

PC Specs

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Verwijderd schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 20:13:
[...]

Helaas doe jij daar ook lekker aan mee.

[...]

Dit is nogal erg overdreven, is verreweg van de beste voeding die je kan krijgen. Het is een prima voeding voor zijn systeem maar daar is ook alles mee gezegd.
Ik dacht dat hipro heel goed was? Maar dit was wel in de tijden dat de 5v lijn nog belangrijk was. Maar hoezo geef ik onzinadvies :? Ik vind advies dat aangeeft dat je meteen een voeding van €40 of een trust voeding moet kopen 8)7 onzin. Maar zou je het dan even willen onderbouwen? Dan ben ik ook weer wat slimmer en kan ik alleen maar beter advies gaan geven in de toekomst :*)

[ Voor 11% gewijzigd door auto660 op 11-05-2013 23:37 ]

• Montu
Ik heb zo ook mijn twijfels over sommige adviezen hier. Een trust voeding kopen was voor mij sowieso al een no-go. De voeding lijkt het prima aan te kunnen, ook al baseer ik dit niet op tests met statistieken. Nog geen enkele crash gehad en geen meer lawaai dan anders.

Waar ik nog steeds niet helemaal over uit ben is het geluid. Iemand met raad?

PC Specs

Verwijderd

Ik zou even op internet zoeken naar je Compaq PC naam+model audio drivers en als je dan niks vindt kun je kijken welke chipset je moederbord bevat en zoeken naar de audio drivers die daar bij horen.

• Montu
Oke, maar is het dan niet vreemd dat hij die drivers heeft uninstalled sinds dat ik er mijn nieuwe videokaart in deed?

PC Specs

• Montu
Ik heb de realtek driver opnieuw geinstalleerd voor de chipset van mijn mobo, maar dit hielp helaas niets. Nog steeds het luidsprekertje met het rode kruisje dat zegt 'no audio output device is installed'.

PC Specs

Verwijderd

Wat zie je in apparaatbeheer en op welke geluidskaart pakt Windows als standaard audio apparaat?

• Montu
In device manager en dan naar 'sound, video en 'nogwat'' zie ik nog steeds alleen de 4x hd nvidia audio staan. Is dat wat je bedoelt?

Hoe kan ik zien welk audio apparaat windows neemt (windows 7 32bit)?

PC Specs

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-02 15:23
Koop nooit ultra low budgetvoedingen Igg :) geen trust dus :) die trusten we niet

mixing a drink and music

Verwijderd

Kun je er anders een screenshot van maken?

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-03 00:20
auto660 schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 23:37:
[...]

Ik dacht dat hipro heel goed was? Maar dit was wel in de tijden dat de 5v lijn nog belangrijk was. Maar hoezo geef ik onzinadvies :? Ik vind advies dat aangeeft dat je meteen een voeding van €40 of een trust voeding moet kopen 8)7 onzin. Maar zou je het dan even willen onderbouwen? Dan ben ik ook weer wat slimmer en kan ik alleen maar beter advies gaan geven in de toekomst :*)
Recent het computermuseum bezocht ofzo? Sinds mijn eigen jeugd maalt er al bijna niemand meer om de 5V lijn

• rickboy333
  • Laatst online: 14-01 23:04
Voor het geluid. Wat je eventueel kan doen is een voeding kopen. En daarbij een stille 12v cooler met maar 2 kabels. En dan die cooler vervangen van die voeding. Hierdoor heb je een stille cooler in een relatief goedkope voeding. (met goedkoop bedoel ik een degelijk merk, en indeed geen don't Trust voeding)

Maar je moet wel begrijpen dat eventuele garantie en zo weg valt.

TIME TO UPGRADE !!!

• Montu
Volgens mij denk jij dat de voeding te veel lawaai maakt? Het geluid doet het niet, dat is mijn probleem.

PC Specs

Verwijderd

Daarnaast zal daarmee de kans op oververhitting van de voeding wel extreem toe vooral bij veel belasting en dat is wel het laatste wat je wil.
Pagina: 1