Probleem externe harde schijf

Pagina: 1
Acties:

• Reaver
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-11-2025
Hallo allemaal,

Als ik mijn harde schijf aansluit dan geeft Windows een melding dat de schijf geformatteerd moet worden.
Het gaat om een 2 tb samsung harde schijf en Windows 7.
Ik heb al een scan er over heen laten gaan en die geeft bad sector aan, het was scan van flobo hdd.

Heeft iemand enige idee hoe ik mijn harde schijf kan fixen? Ik wil namelijk mijn gegevens die erop staan niet kwijt.

Alvast bedankt!

(Weet niet zeker of dit de juiste plaats is om het neer te zetten maar dat hoor ik wel)

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-01 14:56
eerst een bit voor bit copy maken en vervolgens een recovery draaien. als een schijf meld dat die geformatteerd moet worden, waar deze het eerst nog deed is geen goed teken.

het was wel in een partitie formaat welke door windows gesnapt word (vanuit gaande dat je windows draait)?

[ Voor 24% gewijzigd door dezejongeman op 08-05-2013 22:03 ]

• Reaver
Ik kan helemaal niet meer op de harde schijf, hij geeft alleen maar aan dat deze geformateerd moet worden en hierna zie je niks meer(zeg maar bij mijn computer staat hij niet).

De harde schijf is geen partitie, gewoon een externe harde schijf met bestanden erop (geen programma's)

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:26
Probeer er eens bij te komen via linux (live cd/dvd).
Mijn WD 500 Gb geeft onder windows altijd een melding dat deze gerepareerd moet worden

• Reaver
heb ik geprobeerd.
ik heb al diverse progs geprobeerd en dan zie ik alle mappen in dat programma die op mijn hd staan.
maar ik zoek een serial van b.v.
flobo harddisk repair

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:27
Wat waarschijnlijk aan de hand is, is dat je MBR stuk is. Dit kan met recovery software (Runtime GetDataBack is een goede, maar ook betaald) terug gehaald worden.

Overigens, serials en cracks doen we hier niet aan.

• Reaver
oke dan ga ik die eens proberen ..
thx

Verwijderd

Kun je z.s.m. een uitdraai maken van CrystalDiskInfo, hier een screenshot van maken en deze hier posten? Met bad sectors is het belangrijk dat je de SMART-gegevens veilig stelt. Dan weet je precies waar je aan toe bent. Het gaat niet op SMART-status, het gaat om de SMART-data. Die status: Healthy zegt helemaal niets.

• Reaver
Verwijderd schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 00:40:
Kun je z.s.m. een uitdraai maken van CrystalDiskInfo, hier een screenshot van maken en deze hier posten? Met bad sectors is het belangrijk dat je de SMART-gegevens veilig stelt. Dan weet je precies waar je aan toe bent. Het gaat niet op SMART-status, het gaat om de SMART-data. Die status: Healthy zegt helemaal niets.
Hierbij : Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ysiEzlD.png

• Reaver
Enig idee cipher???

Verwijderd

Ah sorry had je reactie gemist. Zoals verwacht heb je inderdaad last van bad sectors. Daarnaast heb je een hoge Write Error Rate, maar dat is niet je directe probleem. Het probleem is dat je 14 actieve bad sectors hebt; de 0xE hexadecimale waarde van Current Pending Sector komt overeen met 14 decimale bad sectors.

Je kunt verschillende dingen proberen:
  • Gebruik maken van SpinRite (commerciëel) om de bad sectors toch proberen te recoveren. Dit kan erg veel tijd kosten en kans op succes is laag. Maar als het lukt, heb je daarmee wel al je data 100% intact terug.
  • Gebruik maken van dd onder linux om een ruwe kopie te maken van deze hardeschijf naar een nieuwe/tijdelijke hardeschijf van minimaal dezelfde grootte. Hiermee sla je de 14 bad sectors over, die als nulletjes worden weggeschreven op de tijdelijke/nieuwe schijf. Dat betekent dat je wel iets van corruptie hebt, maar in elk geval geen timeouts. Je kunt dan met Windows chkdsk (filesystem reparatie) de schade repareren. Het kan daarbij wel voorkomen dat bepaalde directories ontoegankelijk worden. Mocht dat zo zijn, heb je iets geavanceerdere datarecovery-tools nodig.
  • Je kunt de fysieke bad sectors overschrijven met nullen, dan de procedure hierboven volgen. Ietwat gevaarlijker omdat je als je fouten maakt je permanent je data kwijt bent. Voordeel is wel dat je geen tijdelijke schijf nodig hebt.
  • Je data helemaal opgeven en de schijf zero-writen door onder Windows 7+ een lange format uit te voeren. Je fysieke bad sectors verdwijnen dan uit het zicht en worden door de hardeschijf zelf omgewisseld als dat nodig is. De hardeschijf is daarna weer prima te gebruiken.
Aan jou de keuze. :)

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:32
Gebruik zelf vaak 'Zero Assumption Recovery'. Is ook betaald maar iets goedkoper dan GetDataBack.
Heb met ZAR wel vaak succes om data terug te halen.
Over het algemeen kun je met gratis software niet veel of zeer beperkt. als je je data terug wilt zul je er wel iets voor over moeten hebben.
Pagina: 1