Vista over Windows 8

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isman
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-09 21:51
Hallo allen,

Ik vraag dit namens mijn schoonvader.

aangezien het een oudere heer is wilt hij niets anders dan een pc/laptop i3, i5 of i7 met vista erop.
nu heb ik gezocht op het forum maar kan niet echt vinden wat ik zou willen weten namelijk:

is het mogelijk een pc/laptop i3, i5 of i7 met daarop Windows 8 draaiend een Vista 64 bit op te knallen, liefst in dualboot?

Ik heb nog aangedrongen om dan over te stappen naar Windows 7 maar nee meneer houd het graag bij het oude Vista dus.

Alvast bedankt

Correct me if iam wrong, don't just me with the name NoOb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als de drivers voor Vista er zijn is het geen probleem, maar dat kan bij veel modellen lastig worden. Windows 7 en 8 drivers gebruiken werkt niet altijd.

[ Voor 20% gewijzigd door PilatuS op 08-05-2013 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkiz0r
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Wat dacht je van Windows 7/8 erop met een Vista skin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isman
PilatuS schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 21:24:
Als de drivers voor Vista er zijn is het geen probleem, maar dat kan bij veel modellen lastig worden. Windows 7 en 8 drivers gebruiken werkt niet altijd.
Bedoel je drivers voor cpu die i3, i5 of i7 voor ondersteunen voor Vista?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isman
Rikkiz0r schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 21:28:
Wat dacht je van Windows 7/8 erop met een Vista skin?
Daar zat ik ook aan te denken. Maar weet niet of hij dit nou zou willen die ouwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
isman schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 21:29:
[...]

Bedoel je drivers voor cpu die i3, i5 of i7 voor ondersteunen voor Vista?
Nee, niet voor de CPU, dat is geen probleem. Het gaat om alle andere apparaten zoals de netwerkadapters. Vista kan je er prima opzetten en draaien. Als je dan alleen WIFI niet aan de praat krijgt omdat er geen (stabiele) driver voor is heb je weinig aan de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Probeer je schoonvader toch zover te krijgen dat hij Windows 7 gaat gebruiken i.p.v. Vista. Of heeft hij daar nog een geldige licentie van liggen? Ik zou namelijk geen enkele andere reden kunnen bedenken om Vista boven Windows 7 te verkiezen. I.p.v. Windows 8 kan ik me wel voorstellen. Ik ken geen enkele oudere in mijn omgeving die geen probleem heeft met Vista maar wel met Windows 7. Kun je je schoonvader nog eens nadrukkelijk vragen waarom hij enkel Vista zou willen draaien? Ik ben benieuwd naar zijn onderbouwing daarvoor ;)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Hem overtuigen om Windows 7 te draaien lijkt mij ook het beste. Er zit maar weinig verschil qua looks en werken met Vista, alleen is 7 gewoon een stuk beter. Ook moet Windows 7 wel lukken qua drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isman
PilatuS schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 21:32:
[...]

Nee, niet voor de CPU, dat is geen probleem. Het gaat om alle andere apparaten zoals de netwerkadapters. Vista kan je er prima opzetten en draaien. Als je dan alleen WIFI niet aan de praat krijgt omdat geen (stabiele) driver voor is heb je weinig aan de laptop.
Okey op die toer heb er trauma's aan over gehouden heb je bijna een driver kom je op sites waar je van denkt ik kijk wel verder maar veder kom je niet, blij voor mij dat ik geen Vista draai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isman
hardware-lover schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 21:33:
Probeer je schoonvader toch zover te krijgen dat hij Windows 7 gaat gebruiken i.p.v. Vista. Of heeft hij daar nog een geldige licentie van liggen? Ik zou namelijk geen enkele andere reden kunnen bedenken om Vista boven Windows 7 te verkiezen. I.p.v. Windows 8 kan ik me wel voorstellen. Ik ken geen enkele oudere in mijn omgeving die geen probleem heeft met Vista maar wel met Windows 7. Kun je je schoonvader nog eens nadrukkelijk vragen waarom hij enkel Vista zou willen draaien? Ik ben benieuwd naar zijn onderbouwing daarvoor ;)
Heel simpel. Ik wil Vista ik ken Vista en blijf dus bij Vista.
Heet ook wel eigenwijs, maar ik neem het hem niet kwalijk hij deed niets anders dan iTunes, bankzaken en internetten op Vista dus ook nooit geen probleem totdat zijn mono gister kadoek ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:10
Windows 7 of Windows 8 met Start8 en dan zeg je gewoon "kijk schoonpa, ik heb Vista voor je geinstalleerd". Klaar.

Vista zou ik afraden.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
isman schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 21:35:
[...]

Okey op die toer heb er trauma's aan over gehouden heb je bijna een driver kom je op sites waar je van denkt ik kijk wel verder maar veder kom je niet, blij voor mij dat ik geen Vista draai.
Uiteindelijk is het allemaal wel te vinden, het kost alleen veel tijd. Als de drivers er teminste maar zijn.

Wat je qua Windows 7 kan doen is voor het aanschaffen van de laptop op de site van de fabrikant kijken of er Windows 7 drivers zijn. Dit maakt het allemaal een stuk makkelijker. Een paar dagen terug nog een Acer laptop voor iemand klaargemaakt met Windows 7 terwijl er orgineel 8 op stond. Voor dit model waren alle Windows 7 drivers gewoon op de site van Acer te downloaden. Dit scheelt een hoop werk en gezeik.

Maar Vista wordt dus al een stuk lastiger dan Windows 7. Fabrikanten gaan niet zo snel Vista drivers online zetten voor een laptop die met Windows 8 geleverd word, puur omdat niemand er gebruik van zou maken en het hun tijd en geld kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

isman schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 21:37:
[...]
Heel simpel. Ik wil Vista ik ken Vista en blijf dus bij Vista.
Heet ook wel eigenwijs, maar ik neem het hem niet kwalijk hij deed niets anders dan iTunes, bankzaken en internetten op Vista dus ook nooit geen probleem totdat zijn mono gister kadoek ging.
Stookt ie soms ook nog op turf? Dit heeft niets met eigenwijsheid te maken hoor. De verschillen in uiterlijk tussen Vista en Windows 7 zijn zo gering dat dat geen reden kan zijn om het niet te gebruiken.
Als ik zo'n "eigenwijs" iemand tegenkom dan mag deze het van mij zelf gaan regelen. Ik wil graag iemand vooruithelpen, maar dan moet deze willen. Succes met je schoonvader, ik mag hopen dat dit het enige is waar hij stijfkoppig in is. :)

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:09
Er zit niet zo'n gigantisch groot verschil tussen Vista en W7, waarom laat je hem niet Windows 7 zien met zijn normale programma's erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isman
Thanks guys ik weet genoeg, ik zeg gewoon kan niet anders gaat u maar naar de mediamarkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-09 00:38
Hi,

Als je wilt in dual boot draaien, zal je eerst Vista erop moeten zetten en dan pas Windows 8, omgekeerd lukt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Vista is op zich prima en de ondersteuning loopt nog wel een tijdje. Voor ouderen kan ik heel goed begrijpen dat ze graag Vista willen. Immers, Vista is het laatste besturingssysteem waar je de volledige Windows 95, 98, ME, NT4 en 2000 skin kunt toepassen. Vooral ouderen hebben moeite met verandering, en dan is Vista ideaal.

Helaas kun je Vista niet vanuit een VHD draaien, maar andersom wel. Je kunt Vista installeren en dan Windows 7 (Enterprise) of Windows 8 (Pro) vanuit een VHD draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je de drivers kunt vinden dan is er eigenlijk geen reden om er geen Windows Vista op te zetten. Ik ga hetzelfde proberen te doen met mijn notebook, daar lijken in eerste instantie geen Vista drivers voor beschikbaar te zijn, maar als ik die kan vinden dan gaat Win7 eraf en komt er ook weer Vista op te draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

TERW_DAN schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 01:05:
Als je de drivers kunt vinden dan is er eigenlijk geen reden om er geen Windows Vista op te zetten. Ik ga hetzelfde proberen te doen met mijn notebook, daar lijken in eerste instantie geen Vista drivers voor beschikbaar te zijn, maar als ik die kan vinden dan gaat Win7 eraf en komt er ook weer Vista op te draaien
Ik respecteer je mening maar geef A.U.B. even waarom je dit zou willen, dan kunnen we (ik) daar ook weer van leren. Ik voel me nooit te oud om te leren.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Vista is de laatste Windows waar je Cleartype nog volledig uit kunt zetten. In 7 en 8 kost je dat heel wat registergehack, en fontreplacement en dan nog krijg je dat niet 100% voor elkaar. Ik draai nu een tijd Windows 7, maar dat je her en der nog overal van die blurry fonts tegenkomt is echt knap irritant, en ook niet bepaald fijn om lang mee te werken als je niet continu hoofdpijn wilt hebben.
Verder vind ik niet dat Windows 7 me echt meerwaarde biedt boven Vista. Het boot weliswaar wat vlotter, maar dat doe ik in de regel ook maar 1 a 2 keer per dag, en dan boeien die paar seconden me ook niet heel veel meer.
En dat is nog even afgezien van het feit dat ik Vista logischer in elkaar vind zitten met een normaal startmenu ipv dat compacte ding van Windows 7. Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen helemaal geen zin hebben om dat te verbouwen, maar gewoon iets willen dat normaal werkt. Ik vind de interface van 7 en 8 echt geen verbetering op die van Vista

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Duidelijk waarom je voor Vista zou gaan. In het volgende artikel staat beschreven dat Cleartype eenvoudig uit te schakelen is onder Windows 7 (zonder register aanpassing) maar of dat het beoogde effect teweegbrengt wat jij beschrijft kan ik niet zeggen. Mijn ervaringen met Vista (vanaf introductie) zijn niet echt goed te noemen, en ik was daar zeker niet de enige in. Leunde zwaar op de hardware, kopiëren van bestanden ging ellendig langzaam en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Vanaf SP2 is er prima mee te werken maar Vista vraagt een zwaarder systeem en meer werkgeheugen dan Windows 7 doet. Dat loopt zelfs lekker op een oude machine van 8 jaar oud en 1GB werkgeheugen. Alleen de juiste drivers voor zo'n oud systeem kan soms wat problemen geven maar vaak valt er een mouw aan te passen.

Terug naar TS. Ik verwacht niet dat schoonvader problemen zal hebben met Cleartype, en het bolletje i.p.v. de startknop zal ook weinig problemen op gaan leveren denk ik. Ik lever regelmatig een systeem aan de oudere medemens en ik maak maar zelden mee dat een ander OS werkelijk problemen gaat geven, behalve het duidelijk afwijkende uiterlijk van Windows 8, dat schept werkelijk verwarring. Het is bij aanschaf van een nieuwe PC/Laptop in de meeste gevallen niet echt logisch om voor Vista te gaan. Wel kan er op dit moment nog gekozen worden voor de wat oudere apparaten waar Windows 7 als OS op staat geïnstalleerd.

Los van enkele specifieke redenen die hier aangehaald worden voor het gebruik van Vista, is er voor de doorsnee gebruiker nog steeds geen reden om Vista boven Windows 7 te verkiezen. Als men graag een Windows XP omgeving wil simuleren en aan dat uiterlijk vast zou willen houden, dan zou dat een reden kunnen zijn, maar geen al te sterke reden is mijn gedachte.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
hardware-lover schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 02:55:
Mijn ervaringen met Vista (vanaf introductie) zijn niet echt goed te noemen, en ik was daar zeker niet de enige in.
Vista was bij introductie ook niet goed, maar dat lag niet aan het OS, maar aan de te lage systeemeisen en slechte systemen zoals Acer.
Vanaf SP2 is er prima mee te werken
Omdat toen de hardware sneller was.
en het bolletje i.p.v. de startknop zal ook weinig problemen op gaan leveren
Het hele start menu in Windows 7 is compleet veranderd. Ik ben bij een organisatie drie dagen bezig geweest om het nieuwe start menu uit te leggen en het lukte niet. Iedere volgende dag snapten ze het niet meer. Nu werken ze op een Windows 2008 Terminal Server, omdat die wel het klassieke start menu heeft. Dat vinden ze een prettig start menu. Dat probleem ligt weliswaar aan de gebruiker, maar veel gebruikers zijn nou eenmaal zo.

[ Voor 3% gewijzigd door Trommelrem op 09-05-2013 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:06
Trommelrem schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 10:03:
[...] Omdat toen de hardware sneller was. [...]
Dat is echt niet de enige reden. Er is IMO nog steeds een merkbaar verschil tussen Vista SP2 en Windows 7.
Werk je overigens nog op een crt scherm dat je niet tegen cleartype kan? Anders zou je wellicht kunnen kijken of je cleartype zo kan aanpassen dat die wel goed voor je werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:10
Trommelrem schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 10:03:
Omdat toen de hardware sneller was.
Een Service Pack maakt hardware niet magisch sneller natuurlijk. In de loop van de tijd is ook de driverkwaliteit verbeterd, naast verbeteringen in Vista zelf. Daardoor is Vista nu op zich wel te doen. Maar je moet eerst een hele hoop updates installeren voordat je up-to-date bent bijvoorbeeld.

Wat Vista en 7 missen - en wat ik voor leken wel heel erg belangrijk vind - is SmartScreen die controleert of executables te vertrouwen zijn en zo nee geeft dan een waarschuwing. Dit zou voor mij nummer één reden zijn om aan iedereen in mijn omgeving 8 aan te raden, al dan niet met Start8. Dit scheelt, naast de al ingebouwde virusscanner, gewoon zoveel onderhoud aan andermans computers voor mij.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isman
Oke jullie verhaal boven is allen duidelijk.

Nu weet ik niet of ik verder kan gaan in deze topic over de desbetreffend PC.

Inmiddels zijn we er achter gekomen dat mobo defect is.
Nu wil ik graag een nieuwe mobo voor die ouwe kopen het gaat dan om een socket LGA775 dit is immers socket van de defecte mobo.
Geheugen ddr2, voeding, cpu LGA775, hdd en videokaart ga ik dan overplaatsen naar nieuwe mobo en in de hoop dat hdd hierop gaat werken en alle gegevens die op hdd staan ook gewoon werken en natuurlijk de geïnstalleerde vista op hdd.

Gaat dit alles lukken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het beste is dan om het bord te vervangen door eenzelfde als die erin zit, dan hoef je geen gezeur te verwachten met het OS. Gezien LGA775 al een behoorlijke tijd EOL is lijkt me dat nog een behoorlijk lastige klus worden.
Ga er vanuit dat een reinstall wel handig is als je een ander bord erin zit. Waarschijnlijk zal 't wel gewoon gaan booten, maar het hoeft niet stabiel te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Eventueel heb ik nog wel een LGA775 met E6300 liggen die weg kan, moet alleen een andere koeler op.
Pagina: 1